Jag har i alla fall digitala säkringar
DigiFuse from DigiSafe takes the Breath of Your Face...
Moderator: Redaktörer
kula skrev:Undrar var den viktiga delen för en strömkabel är. Är det viktigt att kabeln går direkt in i vägguttaget eller är det ok att sätta den i en förlängningskabel? Frågar eftersom en kompis vill sälja sin och längden räcker inte riktigt till.
Sanoj skrev:Att det finns klara ljudskillnader mellan kablar anser väl alla att det finns numeraEller har jag fel
![]()
lasselite skrev:Sakfrågan först: Jag tycker som flera andra att ett blindtest är en bra värdemätare innan du handlar kabeln (för om jag förstod saken rätt så är det eventuella ljudmässiga fördelar du söker). Du kan ju göra testet med polaren som ska sälja kabeln. Kan han, som torde vara väl bekant med vad den presterar, peka ut kabeln i ett BT, så är det ju bara att du ser om du hör skillnaden du med. Sen ska man avgöra om det är skillnad eller förbättring också, och det är inte alltid det lättaste.
Mayro:
Du som tycker det är dumt att såga andra kan väl dela med dig av dina erfarenheter istället för att göra just det förstnämnda.
Sanoj:
Blanda inte ihop de hörbara skillnader som kan finnas mellan signalkabel (hög eller lågnivå) och nätkablars förmåga att påverka ljudet. Det är varken relevant eller snällt. (Å andra sidan hänger du inte på Faktiskt.se för att vara en snäll kille. (Hmm. Varför hänger du här egentligen?))
Sanoj skrev:Att det finns klara ljudskillnader mellan kablar anser väl alla att det finns numeraEller har jag fel
![]()
Sanoj skrev:För blindtestfanatikerna kan jag väl än en gång hänvisa till testet som utfördes i Fidelity (hette den så?). Där prickades Nordostsnokarna in gång efter gång.
IngOehman skrev:Om man får köpa ett par (2,8 meter långa) i och för sig harm/verkningslösa eller till och med ljudkvalitets-degraderande, begagnade, ultradyra (180 000:-) högtalarkablar, för så lågt pris (5000:-) att man utan större ansträngning kan sälja dem vidare med vinst, rejäl vinst till och med (>10 000:-) - är det då verkligen en kompis som sålt dem till dig?
Jag tvekar.
För även om jag kan tjäna pengar (>5 000:-) på dem så involverar det att jag måste deltaga i ett fortsatt bedrägeri, och kablarna riskerar att göra nästa ägare besviken/ledsen eftersom den är värd påtagligt mindre, i varje fall i ljudåtergivningsperspektiv (~140:-).
För att tjäna >5 000:- måste man alltså lura någon annan på >9 860:-, hur kul är det att vara inblandad i sådant?![]()
Vh, iö
Style skrev:bedrägeri blir det bara om man påstår att kabeln ifråga har egenskaper som den inte har
för att ta IÖs exempel tycker jag inte att det är nåt moraliskt dilemma i det om man inte aktivt hävdar att kabeln har nån magisk egenskap när man säljer den vidare
kablar är väl handelsvaror som allt annat, bara för att man säljer knark eller vapen innebär det inte att man är krigsälskare eller beroende utan bara att man deltar i marknadsekonomin
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster