fråga ang. strömkabel !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-11-15 23:11

Jag har i alla fall digitala säkringar

DigiFuse from DigiSafe takes the Breath of Your Face... :twisted:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: fråga ang. strömkabel !

Inläggav rhenrics » 2005-11-15 23:12

kula skrev:Undrar var den viktiga delen för en strömkabel är. Är det viktigt att kabeln går direkt in i vägguttaget eller är det ok att sätta den i en förlängningskabel? Frågar eftersom en kompis vill sälja sin och längden räcker inte riktigt till.

Nej, jag har mycket svårt att tro att det spelar någon roll. Jag tänker så här: från ditt uttag går det säkert en kabel till nästa uttag i samma eller annat rum. Enda skillnaden är att den kabeln går innanför väggen, medans om du kopplar till en förlängningsladd så går den kabeln fritt ute i rummet. Det är inte mer elektromagnetiskstrålning i rummet än i väggen som skulle kunna påverka kabeln. Och det första vägguttaget är troligen inte mer audiofilanpassat än det andra (som är kopplat till det första alltså). Om du alltså inte hör någon skillnad på ljudet om du kopplar din anläggning till det andra uttaget jämfört med det första så bör du heller inte göra det om du kopplar till en egen förlängningssladd fritt ute i rummet. Om du dessutom låter sladden gå längs med en vägg torde skillnaden vara obefintlig.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: fråga ang. strömkabel !

Inläggav rhenrics » 2005-11-15 23:19

Egentligen är det väl enkelt att kolla om strömmen direkt från vägguttaget ser annorlunda ut före och efter en näkabel för 100 000 kr? Typ i ett oscilloskop eller nåt. Om den ser exakt likadan ut så kan kabeln knappast ha någon inverkan på ljudet. Ser den annorlunda så kanske det påverkar ljudet. Ingen som har testat?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-15 23:40

Sanoj skrev:Att det finns klara ljudskillnader mellan kablar anser väl alla att det finns numera :?: Eller har jag fel :?:

Nja, fullt så enkelt är det inte. Eventuella ljudskillnader beror (och här pratar jag förstås inte om nätkablar) på ett flertal faktorer förutom själva kablarnas egenskaper och då kanske främst de hopkopplade apparaternas elektriska egenskaper.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-11-16 00:38

Jag har mycket svårt att se några fysikaliska förändringar som ändrar sig (storleksmässigt) och påverkar ljudet bara för att man skarvar en kabel.
Redovisning tack 8) .

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-11-16 00:50

Det är stor skillnad mellan olika kablar, helt klart. Det kan man lätt påvisa i tester. Oj, just det, det var kablar för BILD 8)

Angående nätkablar så bör det bara vara två saker som påverkar:
*Utseende. Att den är snygg, dyr, excusive, etc som påverkar.
*En tro på övernaturliga saker.

Jag kan tänka mig köpa nätkablar till vissa saker i min uppsättning på grund av en av dessa anledningar. Och som militant ateist så är det kanske inte så svårt att gissa vad :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-11-16 09:38

Right on, subjektivisten! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-11-16 11:18

Sakfrågan först: Jag tycker som flera andra att ett blindtest är en bra värdemätare innan du handlar kabeln (för om jag förstod saken rätt så är det eventuella ljudmässiga fördelar du söker). Du kan ju göra testet med polaren som ska sälja kabeln. Kan han, som torde vara väl bekant med vad den presterar, peka ut kabeln i ett BT, så är det ju bara att du ser om du hör skillnaden du med. Sen ska man avgöra om det är skillnad eller förbättring också, och det är inte alltid det lättaste.

Mayro:
Du som tycker det är dumt att såga andra kan väl dela med dig av dina erfarenheter istället för att göra just det förstnämnda.

Sanoj:
Blanda inte ihop de hörbara skillnader som kan finnas mellan signalkabel (hög eller lågnivå) och nätkablars förmåga att påverka ljudet. Det är varken relevant eller snällt. (Å andra sidan hänger du inte på Faktiskt.se för att vara en snäll kille. (Hmm. Varför hänger du här egentligen?))
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-16 11:50

Om man nu ändå ska testa nätkablar och hoppas på att höra en förändring skall man inte glömma det absolut viktigaste i nätkabelvärlden. Dvs att prova kontakten vänd åt båda håll. Och alla andra kontakter i anläggningen också vända åt båda håll. I alla kombinationer. Det lär kunna bli minst Nirvana vid absolut rätt konfiguration :roll:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-11-16 11:51

lasselite skrev:Sakfrågan först: Jag tycker som flera andra att ett blindtest är en bra värdemätare innan du handlar kabeln (för om jag förstod saken rätt så är det eventuella ljudmässiga fördelar du söker). Du kan ju göra testet med polaren som ska sälja kabeln. Kan han, som torde vara väl bekant med vad den presterar, peka ut kabeln i ett BT, så är det ju bara att du ser om du hör skillnaden du med. Sen ska man avgöra om det är skillnad eller förbättring också, och det är inte alltid det lättaste.

Mayro:
Du som tycker det är dumt att såga andra kan väl dela med dig av dina erfarenheter istället för att göra just det förstnämnda.

Sanoj:
Blanda inte ihop de hörbara skillnader som kan finnas mellan signalkabel (hög eller lågnivå) och nätkablars förmåga att påverka ljudet. Det är varken relevant eller snällt. (Å andra sidan hänger du inte på Faktiskt.se för att vara en snäll kille. (Hmm. Varför hänger du här egentligen?))

Han hänger här för att han är bäst.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-11-16 12:28

mats:

1. Ska du citera hela inlägg?

2. Är du en svans nu?

Sorry för OT
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-16 12:45

Förresten, en "kompis" som vill kränga sin "audiofilströmkabel" till en annan kompis, är det verkligen en riktig kompis? 8O :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-16 13:17

Sanoj skrev:Att det finns klara ljudskillnader mellan kablar anser väl alla att det finns numera :?: Eller har jag fel :?:

Gissa. Det borde vara lätt att gissa rätt för dig om du följt den här tråden.

I varje fall om frågan handlar om hörbara skillnader mellan olika sunda kablar*, använda i normala miljöer. Inte felimplementerade kablar konstruerade av någon som inte har ett hum om varken fysiken eller uppdraget.

Sanoj skrev:För blindtestfanatikerna kan jag väl än en gång hänvisa till testet som utfördes i Fidelity (hette den så?). Där prickades Nordostsnokarna in gång efter gång.

Det finns inga blindtestfanatiker, eftersom det inte finns något fanatiskt i att vilja använda öronen för att undersöka hörseln. :wink: Däremot kan man med rätta tala om blindtest-fobi, när folk blir frustrerade om de inte får veta facit samtidigt som de skall lyssna och tycka.

Det måste vara en riktig blindtest för att man skall kunna dra några växlar på det. Det är bara i blindtester det är öronen som regerar. Dessutom handlade det denna gång om nätkablar, eller hur? Inte om interconnect- och högtalarkablar.

När det gäller hörbarhet av oskärmade interconnectkablar tror jag ingen ifrågasätter att man kan detektera problemen från dem om man befinner sig i en HF-svår miljö. Jag har träffat på sådana problem många gånger, och de har alltid gått att åtgärda genom att byta till en vettig kabel.

Vh, iö

- - - - -

*=med parametrar lämpade för ändamålet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-16 15:32

Rhenrics:

Ja, absolut! :wink: Tycker det är en mycket fin gärning att erbjuda en polare kabel. Men sen så kanske man skall se till vilket pris de krängs för att avgöra hur mkt kompis kompisen är. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-16 15:37

rhenrics skrev:Förresten, en "kompis" som vill kränga sin "audiofilströmkabel" till en annan kompis, är det verkligen en riktig kompis? 8O :lol:

Får kompisen låna kabeln före köp så kanske vänskapen förblir god 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-11-16 16:30

jag fick köpa ett par cardas golden cross högtalarkablar för 2000sek en fredagskväll av en öltörsdig kompis
fy faen vilka goa kompisar man har :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-16 18:53

Om man får köpa ett par (2,8 meter långa) i och för sig harm/verkningslösa eller till och med ljudkvalitets-degraderande, begagnade, ultradyra (180 000:-) högtalarkablar, för så lågt pris (5000:-) att man utan större ansträngning kan sälja dem vidare med vinst, rejäl vinst till och med (>10 000:-) - är det då verkligen en kompis som sålt dem till dig?

Jag tvekar.

För även om jag kan tjäna pengar (>5 000:-) på dem så involverar det att jag måste deltaga i ett fortsatt bedrägeri, och kablarna riskerar att göra nästa ägare besviken/ledsen eftersom den är värd påtagligt mindre, i varje fall i ljudåtergivningsperspektiv (~140:-).

För att tjäna >5 000:- måste man alltså lura någon annan på >9 860:-, hur kul är det att vara inblandad i sådant? :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-16 19:13

IngOehman skrev:Om man får köpa ett par (2,8 meter långa) i och för sig harm/verkningslösa eller till och med ljudkvalitets-degraderande, begagnade, ultradyra (180 000:-) högtalarkablar, för så lågt pris (5000:-) att man utan större ansträngning kan sälja dem vidare med vinst, rejäl vinst till och med (>10 000:-) - är det då verkligen en kompis som sålt dem till dig?

Jag tvekar.

För även om jag kan tjäna pengar (>5 000:-) på dem så involverar det att jag måste deltaga i ett fortsatt bedrägeri, och kablarna riskerar att göra nästa ägare besviken/ledsen eftersom den är värd påtagligt mindre, i varje fall i ljudåtergivningsperspektiv (~140:-).

För att tjäna >5 000:- måste man alltså lura någon annan på >9 860:-, hur kul är det att vara inblandad i sådant? :(

Vh, iö

Faktiskt exakt min tanke också. En "kompis" som köpt en nätkabel för 20'000 kr, hör ingen skillnad och säljer vidare till sin kompis för "kompispriset" 1'000 kr. Jättebra affär för kompisen. Eller? Om han nu inte heller hör någon skillnad på den kabeln och en standard Clas Ohlson för 35 spänn hur jättebra är den affären då? En riktig kompis hade förlikat sig med tanken att han blivit lurad och om han tvunget ville sälja kabeln vidare till sin kompis sålt den för symboliska 35 spänn! 8)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-11-16 21:05

Jag kände faktiskt mig ganska oärlig när jag sålde mina Transparent..
Köparen var som tur var inte någon jag kände. Men när han frågade vad jag uppgraderat till tordes jag inte säga EKK :oops:
Visserligen fick han ett bra pris.. men inte så bra som typ 5kr/m

Å andra sidan så kanske han lever glad och lycklig med dessa kablar. Dom ser ju i allafall mycket sexigare ut än EKK :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-16 21:14

Jag har känt dåligt samvete flera gånger pga sålda finkablar. Man känner sig riktigt oärlig som hifikabelförsäljare. :)

Men man kan ju trösta sig med att man kanske har fel angående de kablar man sålt... :lol:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-11-24 08:17

bedrägeri blir det bara om man påstår att kabeln ifråga har egenskaper som den inte har

för att ta IÖs exempel tycker jag inte att det är nåt moraliskt dilemma i det om man inte aktivt hävdar att kabeln har nån magisk egenskap när man säljer den vidare

kablar är väl handelsvaror som allt annat, bara för att man säljer knark eller vapen innebär det inte att man är krigsälskare eller beroende utan bara att man deltar i marknadsekonomin
Dogmatisk Mac-Taliban

Saknad

Inläggav Saknad » 2005-11-24 10:54

Nu tror jag att jag kan se ett mönster som gör att kabeldiskussionerna havererar. Mätmaffian hävdar att det hörs skillnad endast om saker är felgjorda, eller felimplementerade som det skrevs ovan. Där insinueras det ganska grovt att de har RÄTT, därmed har alla andra fel. Sen sägs det också i ganska dryga och överlägsna drag att om någon har en dyrkabel så har de blivit LURADE. Kan ni förstå att folk som tycker sig höra skilland, upplever sig illa behandlade av er? Jag tycker det är ganska uppenbart.

Jag har EKK kabel hemma till en ganska dyr rigg, men inte fan idiotförklarar jag alla som tycker sig höra bättre? Varför denna "Jag har rätt, alla andra är idioter" inställning? Slappna av, be the bigger man, vet ni mer, var glada för det, njut av det välljud ni har hemma. Killen som ni tycker är dum, han njuter han med, låt han göra det då.

Jag har bara jämfört EKK mot Van Den Hul green jade, inte blint test, men killen som hade Van Den Hul kabeln krävde att jag fixade honom ett par, det var stor skillnad i mina öron med. Men, inte blint som ni säger, så han är väl en idiot nu med som har EKK hemma, när det inte testats blint?

Ska försöka släpa hem en dyrkabel vad det lider och lyssna. Låter det bättre och den inte kostar som en bättre begagnad motorcykel så kan det bli affär. Jag tycker mig ha en öppen inställning till kablar, det borde fler ha så slapp vi det trista gnabbet.

Antar att jag kommer att få på skallen nu men det kan jag ta, så ta i utav bara helvete nu, så får vi det överstökat. :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-24 11:33

Saknad: Dumt att ge dig på huvet för ett så välförfattat inlägg tycker jag :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Jocke

kablar

Inläggav Jocke » 2005-11-24 15:18

Jag körde en tid med "Televerkets kopplingstråd" som högtalarkabel på IÖ:s rek i Molt (runt 1990). Det fungerade faktiskt över förväntan. Skänkte bort mina Van der Huul efteråt, så dåligt samvete behöver jag inte dras med för den saken. EKK ska jag ta och testa när jag bestämt var skåpet, förlåt högtalarna ska stå.

Men hörrni, jag tänker så här: Det finns massor av produkter av tveksam kvalitet - även bland dem som marknadsförs som High End. Jag tror att ni som mäter hittat de mest "hysteriska" impedanskurvor även för exklusiva högtalare. Här finns väl förklaringen till att det behövs matchning mellan högtalare och förstärkare. Vissa stärkare klarar helt enkelt inte lasten, eller...?

Om man nu hamnat i den situationen att man burit hem tveksamma konstruktioner från butiken. De fungerar helt enkelt inget vidare ihop. och det är ju faktiskt svårt att erkänna att man gjort en dålig affär eller helt enkelt "blivit blåst" så kan det ju hjälpa upp situationen att inför ännu fler fel i anläggningen.... :o

Lite induktans i serie och kapacitans parallelt gör naturligtvis susen om det låter vasst och hemskt från början. Det är ju helt klart att man inte är nöjd med sin anläggning om man lägger astronomiska belopp på kablarna! Så kan man leva ännu en tid med sin investering.

Många bokstäver blev det!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-24 16:28

Jag vill nog mena att det inte är så lätt som signaturen saknad vill göra gällande.

Jag tror det finns många som har ungefär samma vilja som jag att få (att söka och hitta) hyggligt objektiva bilder av verkligheten (i vissa fall, i andra är ju det subjektiva det enda intressanta).

Alltså att det finns fler än jag som undrar över mer än hur en enläggning upplevs subjektiv med en massa olika kablar. Jag vill veta specifikt vad varje kabel gör, och jag tror inte jag är ensam om att vilja "känna" länkarna i min ljudkedja, så jag kan optimera den, del för del, liksom helheten - och inte bara få totalen och behöva utvärdera värdera den i blindo (som man behöver när man INTE testar några enskildheter, blint :o ).

Om det skall förbjudas (eller i varje fall varje gång klandras och formuleras beskyllningar om att man visar ogenerositet och förrakt) att redovisa vad man kommit fram till i blinda studier (alltså att berätta vad folk hör när de gör det med BARA öronen) så vet jag inte om jag delar klandrarens bild av vad tolerans är för något.

Jag tycker det är rimligare att alla har rätt att redovisa sina erfarenheter och sina slutsatser, och att mindre energi borde ägnas åt att klaga på vad andra har för erfarenheter, och vilka slutsatser de drar av det, och att de dessutom har "fräckheten" ( 8O ) att berätta om det för andra! 8O (ironi)

Jag tror faktiskt ingen som redovisar sina erfarenheter gör det för att klandra andra, utan för att de tror att det de har att berätta kan vara någon till glädje - någon som ser på musikåtergivning som man själv gör det.

Det gör inte alla förstås, men de som inte vill veta vad jag (och andra som vill lära sig på samma sätt som jag) har erfarit och vilka slutsatser jag drar från det, behöver inte läsa det. Jag har faktiskt inte hoppat på någon, vilket de som verkar för åsiktscensur gör ständigt.

En värld där varje försök till kartläggning och måste klandras och varje försök att förstå sammanhangen skall misstänkliggöras för att vara formulerad bara för att idiotförklara någon är inte en speciellt trevlig värld. Jag tycker alla borda kunna vara generösare mot varandra än så.

Hoppas du kan ta den smockan saknad! :wink: Den var väl rätt mjuk ändå.

Vh, iö

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2005-11-24 19:58

Jag säger: Jordat vägguttag+jordade nätsladdar och grendosor det räcker gott. Annars måste man ha någon apparat som renar och håller strömmen konstant hela tiden. Har sett en sån på nätet men glömt vad den heter. Den fungerade tydligen också som UPS och kunde tex hjälpa till att driva exempelvis en kylfläkt till en projektor vid strömmavbrott. Priset var svindyrt det minns jag i alla fall. Har man en instabil el in i sitt hem så hjälper inte nån grendosa eller dyrsladd att sätta P för problemet. Såg även nått så kallat "High end vägguttag" på Ljudmakarns hemsida, jag personligen kallar det för humbug. Men en snygg nätsladd som man inte blir skinnad av att handla e väll OK. :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2005-11-25 09:53

Det är ju fantastiskt kul att killar som du, IÖ, och andra mycket kunniga personer deltar i diskussionerna. Det finns inte så många personer som har haft möjlighet att sätta sig in i "audiologi" (?) på det sättet som ni. Ni är en tillgång på forumet!

Men det är tydligen lockande att utmana dig (er) då det händer gång på gång. Vi kanske skulle intressera oss för beteendevetenskap och teologi istället för musikåtergivning?

/Jocke

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-11-26 00:09

Style skrev:bedrägeri blir det bara om man påstår att kabeln ifråga har egenskaper som den inte har

för att ta IÖs exempel tycker jag inte att det är nåt moraliskt dilemma i det om man inte aktivt hävdar att kabeln har nån magisk egenskap när man säljer den vidare

kablar är väl handelsvaror som allt annat, bara för att man säljer knark eller vapen innebär det inte att man är krigsälskare eller beroende utan bara att man deltar i marknadsekonomin

Men då är det väl bedrägeri att hävda att en strömkabel gör att basen gräver djupare, ger en kolsvart bakgrund etc om man inte samtidigt kan påvisa vilka fysikaliska orsaker som ligger bakom. För indirekt hävdar man ju då att det är någon magisk egenskap som är förklaringen. Eller?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-26 00:15

Style:
Frågan är om det går att argumentera att det är ok att sälja narkotika, om man VET att det kommer (eller finns risk för) att brukas av omyndiga/barn? Eller att sälja vapen om man VET att det finns en påtaglig risk att den man säljer det till vill ha det för att kunna göra andra illa?

Det är inte alls så att jag är emot narkotika och vapen, men jag menar ändå att man har ansvar att handla så ingen kommer till skada. Alltid!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2005-11-26 08:49

Jag tycker att vissa personer från mätmaffian gör konstanta och välgenomförda försök att omyndigförklara vuxna människor och deras beslut. Jämföra knark och vapen med kablar.... *suck* :oops: Korkade analogier vet tydligen inga gränser här :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi