REVOLUTION !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 13:43

Ok, du sa inte bluff. Men det var detta jag menade.

Jag betalar gärna 4400 kr för en sak som gör ljudet avsevärt bättre.

Men jag köper då inte en mekanisk lösning där jag vet jag blir så blåst så kablar för larviga 358000kr är rent realistiska i jämförelse..

Du antyder att man blir blåst om man köper denna manick och säger att det är pga den mekaniska konstruktionen som inte borde kosta så mycket som den gör. Vad är det för skillnad mellan detta resonemang och att resonera som så att man blir blåst på pengarna om man köper kolfiberkoner för tusentals kronor när bra dämpkuddar (som faktiskt dämpar vibrationerna mekaniskt, på riktigt) kostar hundralappar.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 14:00

martin.
NU FÅR DU FAN SKÄRPA DIG!!!!! :twisted:

Vem har sagt att jag har sådana grejor du räknar upp :?:

Var har du någonsin sett mig ens tala om kolfiberkoner osv... :?:
Vem har sett mig ens ge råd om sådana saker :?:

Min goda vän (hoppas jag) Du söker endast bråk o tjafs.. och jag ber dig för sista gången att lägga av nu.

Tala i alla fall om saker jag säger om du skall famla efter debatt i en rätt onödig form då jag endast delget mina åsikter. Vilket du torde kunna göra du med..

topic är långt ifrån hurvida du tillåter mig ha min åsikt eller ej..

och jag anser 4400kr för en jävla liten skitgrej jag skulle med den svarv som tipsades om skulle kunna bygga en sådan cd svarv själv.. Och ändå ha pengar kvar fast jag hade en hobbysvarv samt en diy byggd cd svarv för samma kr..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 14:05

ok, vi kan ta kablarna som exempel istället. Det går ju att göra kablar med samma elektriska egenskaper som ett par signalkablar för 4400kr för kanske 200kr eller mindre. Vad är skillnaden?

Äh, jag verkar ju inte nå fram så det är väl lika bra att strunta i detta.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 14:17

det är väl rimligen fortfarade inte min skyldighet att besvara eller övertala dig eller annan om på någon tråd i världen.. Sådant får du själv utforska o komma fram till dina egna resultat eller åsikter..

Jag varken tillverkar eller säljer kablar eller någon annan produkt i världen.. Så därvid så har jag heller varken skäl eller skyldighet att "stå till svar eller ansvar" för olika kabeltilverkares påstådda saker..

Du får väl maila och ställa dina frågor i ämnet till dom som kan o vill besvara dig..

Samt.
Denna tråd har en helt annan topic..vilket torde även för dig stå rätt klart vid detta laget kanske..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 14:23

sedan kan jag tala om för dig att jag har på posten idag om dom kommit fram LTS kablar som tillverkats för test hos mig. tllsammans med nagrefs kablar jag lånat tidigare...

Så hela linen av kablar kommer bli nagref konstruktion utom nätisarna som är vanliga lite grövre vanliga kopparkablar..

Så svaret på hurvida dessa lirar bra eller inte i helhet kommer snart framtid komma..

I den tråden kan du få svar på frågan HUR dom låter.. inte hur dom byggs osv.. Men det slutliga svaret kommer om funktion samt ljud kommer i slutet av januari då dom testats ut på flera anläggningar samt på därvid flera elektroniker...

Sedan får du då fråga nagref om konstruktionsfrågor...Det kan ju vara fullt möjligt att sådana kommer spela här i även mitt system OM dom spelar som jag vill..
DVS inte som du eller andra vill..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 14:25

Äh, du missar poängen. Jag var som sagt bara intresserad av ditt resonemang när det gällde priset på detta tweak. Vad det är man betalar för egentligen. Du är inte skyldig någonting. Men strunt i det, om du inte har någon lust att utvecka så fine.
Senast redigerad av Martin 2005-12-06 14:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-06 14:37

det är inte tweeket i sig jag vänder mig emot. Det är verktygets kostnad som är horribelt sjukt..

Detta torde rimligen inte vara svårt för någon med konstruktionskunskap i metall att se...

Samankopplingen till kablar är däremot rent felaktigt..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 14:38

Själv skulle jag inte köpa den för halva materialkostnaden, eller överhuvudtaget förresten. För mig är det produktens nytta jag betalar för och denna produkt har jag ingen nytta av.

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-06 14:49

Mayro skrev:Det är verktygets kostnad som är horribelt sjukt..

Detta torde rimligen inte vara svårt för någon med konstruktionskunskap i metall att se...

Precis!

...

Likaledes torde det inte vara svårt för någon med kunskap i digitalteknik att se att tweaket som sådant är meningslöst.

Mvh

P.S. Poängen med båda våra inlägg är att det krävs viss kunskap för att bedöma om något är riktigt/rimligt eller inte. Man behöver inte alltid testa...

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-12-06 14:57

"Det är ingen här eg som säger att Svalander blåljuger, eller har rätt heller för den delen. Men vad Svalander är, i alla förekommande fall, är övertygad. Och DET får han gärna vara. "

Förstår vad du menar Veeight .

Men det jag ville få fram är att liknande tester bemöts nästan alltid
med skepsis direkt fastän reviewen var väldigt positiv. Värför är det så igentligen? Varför är det inte tvärtom?

Sen kan det månne vara att man kan göra samma jobb med en billig svarv. Är det så håller jag med om att priset är för högt.

/Mats

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-06 15:26

snooker:
Men det jag ville få fram är att liknande tester bemöts nästan alltid med skepsis direkt fastän reviewen var väldigt positiv. Värför är det så igentligen? Varför är det inte tvärtom?
Eftersom testarna antingen lever på att sälja produkten (Svalander) eller på annonsintäkter från de som producerar den (den tyska HiFi-tidningen) så har de all anledning att skriva positivt om den.

Eller anser du att man skall tro på allt som hävdas bara den som påstår något är tillräckligt entusiastisk?

Själv vet jag vet inte om det funkar, men när det skrivs mer om tappade hakor än om tekniska fakta blir jag skeptisk.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2005-12-06 15:45

äsch, jag beställde en så får vi se.

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-12-06 16:17

"Eftersom testarna antingen lever på att sälja produkten (Svalander) eller på annonsintäkter från de som producerar den (den tyska HiFi-tidningen) så har de all anledning att skriva positivt om den.

Eller anser du att man skall tro på allt som hävdas bara den som påstår något är tillräckligt entusiastisk?

Själv vet jag vet inte om det funkar, men när det skrivs mer om tappade hakor än om tekniska fakta blir jag skeptisk."

Du har en bra poäng där Almen absolut. Jag vet inte jag kanske är för godtrogen :)..Det beror väl mest på vem som skriver det eller vilken firma. Svalander är en seriös firma mig veterligen så därför
tycker jag att det svänger åt tro först skepsis sen :)..

/Mats

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-06 17:01

OK. Nä, jag tänker tvärtom: först skepsis sedan tro. 8)

Inte minst om det är stora anspråk som görs, typ "största enskilda förbättring någonsin", "jag hade hakan nere vid knävecken" eller liknande.

Ett bra exempel är Michael Fremer i Stereophile, som i en recension av en ny signalkabel börjar med "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".

Sedan mäter Stereophiles John Atkinson (litet misstänksam, får man förmoda) kabelns beteende, och kommer fram till att "kabeln" förstör signalen genom att höja basen samt addera en massa övertoner. Läs gärna den påföljande diskussionen, och hur Michael Fremer försöker slingra sig ur situationen. Han blir ändå tvungen att avsluta med

"When it comes to cables, the performance of these CyberLights is unacceptable to me and I will not use them as a reviewing tool but I have to admit, I still like what they sound like. My belief that they reduced colorations caused by cable transmission issues was clearly mistaken."

Jag hade föredragit mätningen först...

PS Eller hur är det man brukar säga - "Extraordinary claims claim extraordinary evidence"?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-06 17:45

Almen skrev:Ett bra exempel är Michael Fremer i Stereophile, som i en recension av en ny signalkabel börjar med "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".

Redan denna mening borde räcka för att hissa varningsflagg. Om nu inte MF är 3 år gammal, då kan uttalandet möjligen stämma :-)
Det har ju lixom hänt en del under åren och inte ens den stora skillnaden mellan "medföljande högtalarsnöre" och byte till vanlig elkabel 1970 i min dåvarande anläggning skulle kunnat få mig att utbrista något dylikt! Men amerikaner hemfaller ju gärna åt språkliga överdrifter och MF verkar inte vara något undantag.

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-06 17:50

Jag tror inte det bara är en amerikansk företeelse det där med stooora upplevda skillader/förbättringar på allt möjligt strunt. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-06 18:06

Nä, jag citerade Svalander på sidan 1 i tråden (och nu citerar jag mig själv):
HiFi Exclusiv hävdar (i översättning av Svalander):

Särskilt mediokra inspelningar profiterar tydligt av åtgärderna.

Medan Svalander kontrar:

Detta ger en av de största "tweak-skillnader" i ljud jag uplevt, framför allt på bra inspelningar.

Men det är väl småaktigt av mig, förmodligen är det bra för allt.

Klassikern kommer ju i alla fall:

Jag kan bara meddela att vi som var med bara satt och gapade.
:D

Så det är inte bara amerikaner...

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-06 18:23

Almen skrev:Ett bra exempel är Michael Fremer i Stereophile, som i en recension av en ny signalkabel börjar med "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime".

Lysande :idea: exempel på värdet av subjektivt testande!

En ytterst erfaren lyssnare upplever sig höra en makalös renhet, hög upplösning, avsaknad av "kabelpåverkan", osv. när han egentligen hör klippning, distorsion, brus, olinjaritet och t.om. olika sådan i höger och vänster kanal!

Kul, förvånansvärt och starkt att Atkinson avslöjade sanningen i detta fall!

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-06 18:48

Atkinsons jobb på Steroephile verkar vara att rætta till sina kollegors klavertramp... Han verkar vara den enda på hela redaktionen som inte røker på jobbet... Och då menar jag inte tobak...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
snooker

Inläggav snooker » 2005-12-06 19:43

Tja vad ska man säga..

Hela den sterephile historien var ju otrolig :)..Nu kanske man ska gå över till skepsis först sen tro sidan :)..

Skämt åsido. Det är ju en rätt vanlig grej det kan jag tro. Alltså
hur många köper inte saker på vad dom har hört och sen aldrig mäter grejerna.. JAg är definitivt en utav dom :)..

Så man kan inte lita på öronen heller nu 8O ...

Ni som kan det här med mätning etc. Är det någon gång som ni har testat en produkt som mäter kanon men sen tyckt att det inte låter så värst bra/imponerande?

Det är inte lätt med hifilainen

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2005-12-06 19:53

snooker: Har man en obegränsad budget så är det ju bara att lalla på som en lycklig idiot. Om det däremot handlar om prioriteringar så tycker jag att det kan vara fruktbart med en skeptisk grundinställning. Skall man köpa allt som fått bra recensioner blir man fattig, även om det bara handlar om "billiga tweaks".

Tillägg: Inget är så ögonöppnande (eller öron-d:o) som att utsätta sig för en blandning av öppna och blinda lyssningstest, under förutsättning att man kan ta till sig resultatet utan att bortförklara det.

Det har skrivits en hel del (duh!) här på faktiskt om blindtest, lyssning, etc. Sök på "blindtest", bara... ;)

DTH

Inläggav DTH » 2005-12-06 20:15

snooker skrev:
Så man kan inte lita på öronen heller nu 8O ...

Det har man aldrig kunnat :wink:

Eller rättare sagt, man bör i många sammanhang vara ytterst skeptisk till sina egna hörupplevelser (för att inte tala om andras...). Vi människor har en väldans väl utvecklad inbillningsförmåga och det är lätt att intala sig att man hör allt möjligt, vilket Stereophile-artikeln är ett av många exempel på.

Om målsättningen är att använda sin slantar så effektivt som möjligt är det säkerligen inte fel att vara skeptisk såväl till sina egna hörintryck som till påstådda egenskaper hos olika produkter. Många tillverkare utnyttjar vår inbillningsförmåga och osäkerhet om ljudkvalitet till att kränga all möjlig skit såsom "ljudförbättrande". En bra grundregel är att vara väldig skeptisk till alla tweaks som påstås förbättra något i den elektriska signalkedjan i allmänhet och i den digitala domänen i synnerhet.

Mvh

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-12-07 11:02

DTH skrev: Vi människor har en väldans väl utvecklad inbillningsförmåga [...]

Absolut! Det finns till och med skribenter här på forumet som har så utvecklad inbillningsförmåga att de hävdar att de inte drabbas av den sk "placeboeffekten" (när det gäller lyssning). Utsagor och lyssningserfarenheter från personer som mer eller mindre förnekar problemet bör tas med en rejäl skopa salt. De kan vara fullständigt ute och cykla!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 13:33

M g

Och det finns en massa folk här som skriver en massa om att placebo är andledningen till allt. fast deras grejor förmodligen inte ens hördes skillnad på om så man spelade med avbruten nål på en skivspelare...

Sånna bör man se upp med. Dom är troligen ute o cyklar rätt rejält med sina vetenskapsutalanden dom avlägger här o där..

Så nu kan vi sluta utbyta erfarenheter allihopa.. för vi är ju alla ute o cyklar enligt dessa två puckade inlägg i rad...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 13:39

Nyanserat Mayro. :roll:

Det är nästan som att du inte läser vad som faktiskt står i inläggen utan hittar på helt själv vad andra skriver.

Jag håller fö med dessa två inlägg till 100%. Det som står är bland annat:

1. Man bör nog ha något mått av självkritik till sina egna hörupplevelser eftersom det så lätt går att "lura sig själv". (Tror man att allt man upplever är sanning utan att använda sitt intellekt så fungerar man inte i samhället.)

2. Man bör förhålla sig skeptiskt om någon påstår att de inte påverkas av placeboeffekter.

Om du mayro utifrån detta drar slutsatsen att det är meningslöst att utbyta erfarenheter så får det stå helt för dig.
Senast redigerad av Martin 2005-12-07 13:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-07 13:43

I sammanhanget kan det vara intressant att det faktiskt finns apparater som presterar sämre när de blivit varma. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 13:49

för vi är ju alla ute o cyklar enligt dessa två puckade inlägg i rad...

ja.. det är det ju :lol: . Eftersom jag ju skrev som jag anser som avslut.. DVS att mitt med MG´s tidigare inlägg är puckade..

Så det får man nog anse som nyanserat då man har insikt om att man skriver puckat..

Tyvärr så tror jag inte MG anser sitt inlägg korkat. utan tycker nog han var "en riktig lustigkurre med fyndigt sätt"..

typ "en i gängetsnubbe med snick snack som hobby".. I stället för att ens försöka delta med nån nivå på sina inlägg..

Så du har helt rätt martin.. Det var nyanserat .

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-07 13:52

:?:

Du kanske tror att du är en riktig lustigkurre när du misstolkar det folk skriver? Jag syftade på MG:s och DTH:s inlägg.

Jag kan tyvärr inte hålla ett smack med ditt raljerande.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-07 13:59

App app app! Nu tar vi en kaffe eller en julmust och lugnar oss en liten smula. Dagens råd är att skära ned på ironin och ev julilska, och komma tillbaka till topic.

Kram på er!

/V8
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-12-07 14:18

Martin skrev::?:

Du kanske tror att du är en riktig lustigkurre när du misstolkar det folk skriver? Jag syftade på MG:s och DTH:s inlägg.

Jag kan tyvärr inte hålla ett smack med ditt raljerande.

Jag ser med glädje du kallar mitt skrivande för "raljerande".. För det är exakt vad det är också.. Men din kritik talar ju om att jag skriver "rätt" svar till tidigare "raljerande" också ifrån MG...

DTH var mitt svar inte ens riktat åt så du vet...

Martin. Du är klart observant då du ser att jag raljerar. Tyvärr så ser du ENDAST just mitt raljerande.. Men det kan jag leva med. Detta då jag är van vid att det just är så det fungerar här.. TYVÄRR!

Men vänj er vid att jag besvarar era ev raljeranden med exakt samma medel.. Så kommer ni kanske också börja inse VARFÖR mina inlägg blir puckade.. Jag inser till skillnad från en del andra NÄR jag bara gör spåniga inlägg..

Vore trevligt om även andra insåg "sina puckade" inlägg så kunde trevligare former omgående infinna sig...

Jag ställer omgående upp.. Men det kräver ju även att en del andra först påbörjar att inte STARTA med sina.. Som sedemera omgående av mig kommer besvaras med dumheter ..

Men du har rätt.. Jag "raljerar" absolut..Samt inser detta självklart också..

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi