Jag tror att man ALDRIG skall ge marknaden vad den vill ha. Enda förnuftiga skälet att ge marknaden vad den vill ha är att det är ett enkelt sätt att tjäna pengar.
(Marknaden vill alltid ha prylar vars egenskaper man kan beskriva med ett eller tre sales-points, och som förpackas i ett attrativt fodral. Dessa skall sedan vara så billiga som möjligt, alternativt precis så dyra som kunder kan tänka sig att betala, vilket kan bli vilken siffra som helst, beroende på vem kunden är...)
Nä. Man skall förstås sikta mycket högre än förväntningarna från marknaden!
Den kan inte tänka ens tillnärmelsevis tillräckligt stort.
I sanning bra grunkor brukar ha åtminstone 100 genomtänkta egenskaper, och alla dessa kommer man aldrig att kunna förmedla till köparen, men det är ändå viktigt att de finns där, för det är dessa som gör produkten bra.
Det ligger ju i sakens natur att de duktigaste ingenjörerna kan åstadkomma ofantligt mycket bättre saker än marknaden ens kan förstå kan finnas - det är ju det man har ingenjörerna till! Ingenjörerna skall kunna överträffa marknadens förväntningar så mycket som möjligt, inte uppfylla dem.
Hur det skall kunna överföras till potentiella köpare att så har skett vet jag inte. Det är ju av naturliga skäl rätt svårt att överföra flera års arbete och vedermödor på några få minuter, eller hur länge nu en säljare (som antagligen inte ens förstår vedermödorna...) har på sig.
Kanske är det därför företag så sällan bryr sig om att göra saker så bra som det är möjligt? Det är dyrt och betraktas som bortkastat, eftersom poängerna inte kan förmedlas med de marknadsföringsprinciper som användes, så ansträngar av det slaget kommer inte att öka säljvärdet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).