Moderator: Redaktörer
Noise
Greater than 120 volts per microsecond
lazyworm skrev:Just nu har jag 1 par högtalare som ligger på 87dB och ett par som ligger på 102dB, jag vet att det spelas ganska högt innan mina 50W stärkare klipper när jag spelar på Hornen men det är långt ifrån HÖGT...
Om man då ser på hur mycket effekt jag skulle få mata mina 87db högtalare innan dom spelar lika högt som hornen spelar med 50W
(detta är förutsatt att dubbling av effekt ger 3dB ökning, jag glömmer alltid bort om det är 3 eller 6dB som riktiga dB ökningen vid dubblerad effekt.)
(102-87)/3=5 jag ska alltså dubbla effekten 5ggr (2,5ggr om det är 6dB för dubbling) för att kunna spela lika högt på de högtalarna...
5*50=250W och vid dessa 250W in i 87dB högtalare är det ganska högt för normallyssning...
dole skrev:Men som jag skrev tidigare är det ganska viktigt hur långt från högtalaren man sitter.
Jag har för mig att minskningen i ljudtryck är 3 db/meter.
92db 1w 1m blir på 3m 83db på 1w, alltså för att få 92db på 3 meter behövs 8w också vidare.
Så långt lyssnings avstånd= stor förstärkare eller lätt drivna högtalare.
Har jag fel angånde ljudtrycksförlusten per meter så skriv gärna in det riktiga
mvh dole
Rydberg skrev:Du skulle haft en effektmätare för att se hur mycket du brände på, jag själv ligger nog inte ofta över 10W många ggr.
Sen tycker jag ju inte om pip i öronen hur realistiskt det än må vara. Vi har olika mål med våra anläggningar och de som räknat fram att det ska kunna återge alla instrument vid realistiska ljudtryck tycker jag är fel ute, det är inte ens nyttigt utan man får defacto hörselnedsättningar och då kan man ha världens bästa anläggning, spelar ändå ingen kvitta om man hör dåligt.
Tror det alla formler om realistiska ljudtryck hit och dit som påverkar folk ohyggligt mycket, som du ser ska nästan alla ha minst 400w. Hur ofta spelar man med ett kontinuerlig effektuttag på 400w med normalkänsliga högtalare?
IngOehman skrev:
Tvärtom mot kontinuerliga effektuttag är det när man spelar dynamiska skivor som man behöver stora förstärkare. Medeleffekten är kanske någon eller några tiotal watt, men anslag och transienter kan vara 10, 20 eller 30 dB större, vilket kräver 10, 100 eller 1000 ggr mer effekt för att inte klippa.
Klippta transienter/anslag låter hårdare och är i regel faligare för öronen.
Öronen och diskantelementen delar detta problem. När man har en för liten förstärkare riskerar man både hörseln och sina diskantelement. Mycket stora förstärkare är snällast mot diskanterna. Fast det beror givetvis på hur starkt man spelar. Även stora förstärkare går ju att fås att klippa...![]()
Så Rydberg, jag hoppas du inte tror att poängen med stora förstärkare är hög medeleffekt. Poängen är den motsatta - oskadad dynamik.
Stora effektresurser handlar uteslutande om kvalitet (att slippa klippning), inte kvantitet (att spela starkare).
I själva verket är det ofta dom inspelningar som spelas med LÄGST medeleffekt som innhåller de starkaste transienterna. Körmusik exempelvis. Kör är väldigt speciellt eftersom örat inte ens uppfattar musiken som högdynamisk, men rent tekniskt är den det. När alla röster då och då är i fas med varandra kan effektbehovet vara 100 ggr högre än medeleffekten. Det gäller både röst- och stråkkörer.
Vh, Ing. Öhman
Rydberg skrev:Hej Öhman> Visst jag fattar ditt resonomang man varför ska man rösta efter kontinuerliga effektuttag då?(jag röstade på 200w knappen)
Jag har förövrigt en förstärkare på 100w som antagligen kan peaka ut effekttoppar (läs okomprimerad dynamik) på ett fullt tillfredställande sätt.
Vi borde alltså rösta efter dynamisk uteffekt och då blir det plötsligt en annan femma. Som det är nu så röstar vi på sinustoner!
Johan_Lindroos skrev:Ingvar,
om vi nu ska spinna vidare på andras trådar, du har väl inte missat Morellos tråd som handlar om i princip samma sak som din:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... opic&t=903
T o m med omröstning!
Där kan man se att resultatet är annorlunda än i din tråd. Kan det bero på?:
A: Folk tyckte annorlunda då, men ändrat sig nu.
B: Folk tycker fortfarande likadant, men vågar inte rösta
C: För lite statistiskt underlag (fast skit samma, det är ju bara en kul grej att rösta)
D: Inte tillräckligt många rörnissar på denna sajt.
E: Lite andra effektintervaller ger annat utslag.
Blablabla...
Öhman>Det var något i denna stilen jag menade med dynamisk effekt.....Utgångseffekten per rör är 42W RMS klassA. På grund av parallellkopplingen blir den totala utgångseffekten fortfarande 42W RMS per kanal men dessa monoblock kan leverera toppar på 500 "stressfria" triodwatt om det skulle behövas! Begreppet "headroom" får en ny innebörd...
Rydberg skrev:Som sagt finns det ingen förstärkare som dubblerar precis nedåt. Gryphon har underspect förstärkningen i 8 ohm för att lyckas med det. Trix med siffror.....kolla Pabos inlägg i frågan.
Callisto skrev:Jag förstår fortfarande inte varför alla stirrar sig blinda på effektuttaget i 8 ohm.
Någon gjorde jämförelse mellan en som gav 500 w 8 ohm, 1000 w 4 ohm och en annan som gav 600 w 8 ohm, 900 w 4 ohm.
Det dynamiska drivet i förstärkaren kommer vara bättre i den linjära förstärkaren som dubblerar sin effekt ijämförelse med den andra som bara ger 1.5*effekten i 4 ohm.
Den klarar i praktiken "bara" 450 w i 8 ohm innan den klipper vid en 4 ohms last.
????? Jag fattar då inte vad du menar med ställning av matningsspänning på trissorna, sånt har jag aldrig hört talas om.Ställa ner matningsspänningen på trissorna gör ALLA för att kunna få helt linjärt. Gäller Krell, Mark Levinson, Gryphon, Plinius osv.
Den stora poängen är att de dubblerar effkten i det nominella området .
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 16 gäster