Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Visst är det skillnad, men skall återgivningen likna originalhändelsen så måste kompressorn bort.
För övrigt delar jag inte din uppfattning om hörbarhet etcetra. Jag har aldrig några problem att lyssna på högdynamiskt programmaterial och dessutom framstår det som helt befängt att optimera ett fonogram för en bullrig miljö.
Nagrania skrev:popedh jag håller helt med om det du säger. Jag har försökt att förklara detta i jätte många inlägg men det är som om vissa bara inte vill förstå. Därför så har jag bestämt mig för att inte lägga mig i allt som skrivs på detta och även andra fora. Det gäller även inspelningsteknik och allt runt det.Varför ska man skriva om något som man har lång erfarenhet av när det här ändå finns så många som kan allt bäst.
Tror du på fullaste allvar att vi sitter här i månader å jobbar med en platta för att göra den så dålig som möjligt??
Popmusik funkar inte okomprimerat punkt!
popedh skrev:Morello skrev:Visst är det skillnad, men skall återgivningen likna originalhändelsen så måste kompressorn bort.
För övrigt delar jag inte din uppfattning om hörbarhet etcetra. Jag har aldrig några problem att lyssna på högdynamiskt programmaterial och dessutom framstår det som helt befängt att optimera ett fonogram för en bullrig miljö.
Ärligt talat, jag blir så förbannad.
Tror du på fullaste allvar att vi sitter här i månader å jobbar med en platta för att göra den så dålig som möjligt??
Likna originalhändelsen?
Ja visst... då ska alla pålägg bort oxå.. alla pålaggda rymder..
Alla närmickar... varför inte bara banda alla plattor med ett xy-par
det hade du gillat va?
Men visst... ta ner toppnivån 3db... sen e vi hemma...
popedh skrev:
Okunskapen här är enorm.
I
popedh skrev:Säkert gör ni inte det medvetet utan det är nog helt enkelt okunskap eller styrning från okunniga marknadsmänniskor. Sorgligt men förmodligen sant.
Nu går du lite för lågnt va? sitter du å påstår att jag och mina kollegor inom branchen saknar kunskap... att du inte åker runt och predikar eller skriver en handbok till oss så att vi lär oss alla dina fina trix.. hade blitt kul läsning.
Morello skrev:Du verkar både dogmatisk och okunnig.![]()
Jag är fullt medveten om att det komprimeras friskt i PA-systemen.
Håll i hatten.![]()
När jag skrev "live" syftade jag naturligtvis på konsert utan PA, förutom till sången.
Morello skrev:Var det inte du som rekade SM57 för trummor?Ett mycket kompetent uttalande.
Kanske inte är så konstigt att trummor låter som mammas kakburkar och fina cymbaler som kastrullock på en majoritet av rockalbumen.
Mayro skrev:Morello skrev:Du verkar både dogmatisk och okunnig.![]()
Håll i hatten.![]()
När jag skrev "live" syftade jag naturligtvis på konsert utan PA, förutom till sången.
och du är som alltid bäst...Det har du berättat ett antal ggr morello..
Men jag tror popedh kan leva med att enligt dig vara aningens sämmre än du...
Morello.. Ta nu och berätta för popedh hur saker går till live.. i studion..samt en aukustik upptagning med en mic på sångerskan så vi vet...
Du kan o vet ju allt jämt.. Nu även om inspelmingsteknik...
Så kan popedh kommentera dig sedan..skall bli oerhört rolig läsning detta...
Morello skrev:Mayro skrev:Morello skrev:Du verkar både dogmatisk och okunnig.![]()
Håll i hatten.![]()
och du är som alltid bäst...Det har du berättat ett antal ggr morello..
Men jag tror popedh kan leva med att enligt dig vara aningens sämmre än du...
Morello.. Ta nu och berätta för popedh hur saker går till live.. i studion..samt en aukustik upptagning med en mic på sångerskan så vi vet...
Du kan o vet ju allt jämt.. Nu även om inspelmingsteknik...
Så kan popedh kommentera dig sedan..skall bli oerhört rolig läsning detta...
Gillar du också sönderkomprimerad populärmusik?
popedh skrev:Går det lägga upp filer här... skulle va kul att skicka upp en två mixar,, en helt utan kompressorer och en med.... så skulle ni höra vad jag menar....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster