Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-03 11:34

popedh jag håller helt med om det du säger. Jag har försökt att förklara detta i jätte många inlägg men det är som om vissa bara inte vill förstå. Därför så har jag bestämt mig för att inte lägga mig i allt som skrivs på detta och även andra fora. Det gäller även inspelningsteknik och allt runt det. :roll: Varför ska man skriva om något som man har lång erfarenhet av när det här ändå finns så många som kan allt bäst.

popedh

ehhh... hallå i hatten

Inläggav popedh » 2006-03-03 11:37

Morello skrev:Visst är det skillnad, men skall återgivningen likna originalhändelsen så måste kompressorn bort.

För övrigt delar jag inte din uppfattning om hörbarhet etcetra. Jag har aldrig några problem att lyssna på högdynamiskt programmaterial och dessutom framstår det som helt befängt att optimera ett fonogram för en bullrig miljö. :)

Ärligt talat, jag blir så förbannad.

Tror du på fullaste allvar att vi sitter här i månader å jobbar med en platta för att göra den så dålig som möjligt??

Likna originalhändelsen?
Ja visst... då ska alla pålägg bort oxå.. alla pålaggda rymder..
Alla närmickar... varför inte bara banda alla plattor med ett xy-par
det hade du gillat va?

Popmusik funkar inte okomprimerat punkt!

Men visst... ta ner toppnivån 3db... sen e vi hemma...

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 11:42

Nagrania skrev:popedh jag håller helt med om det du säger. Jag har försökt att förklara detta i jätte många inlägg men det är som om vissa bara inte vill förstå. Därför så har jag bestämt mig för att inte lägga mig i allt som skrivs på detta och även andra fora. Det gäller även inspelningsteknik och allt runt det. :roll: Varför ska man skriva om något som man har lång erfarenhet av när det här ändå finns så många som kan allt bäst.

Kloka ord..... blir så sne bara...

Skall försöka ignorera deras rappakalja istället.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 11:43

Kan du ge exempel på något du spelat in? Bara nyfiken.

Tror du på fullaste allvar att vi sitter här i månader å jobbar med en platta för att göra den så dålig som möjligt??

Med tanke på hur kass populärmusiken ofta låter börjar man ju undra, men jag tror inte det beror på illvilja, utan på helt andra saker. :)

Utveckla gärna varför du tycker det. 8)

För övrigt verkar det lite överdrivet att bli förbannad för att någon anmäler en avvikkande ståndpunkt i frågan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
UrSv

Re: ehhh... hallå i hatten

Inläggav UrSv » 2006-03-03 11:43

popedh skrev:
Morello skrev:Visst är det skillnad, men skall återgivningen likna originalhändelsen så måste kompressorn bort.

För övrigt delar jag inte din uppfattning om hörbarhet etcetra. Jag har aldrig några problem att lyssna på högdynamiskt programmaterial och dessutom framstår det som helt befängt att optimera ett fonogram för en bullrig miljö. :)

Ärligt talat, jag blir så förbannad.

Likna originalhändelsen?
Ja visst... då ska alla pålägg bort oxå.. alla pålaggda rymder..
Alla närmickar... varför inte bara banda alla plattor med ett xy-par
det hade du gillat va?

Men visst... ta ner toppnivån 3db... sen e vi hemma...

Säkert gör ni inte det medvetet utan det är nog helt enkelt okunskap eller styrning från okunniga marknadsmänniskor. Sorgligt men förmodligen sant.

Kan du förklara varför i hela friden det skulle vara så? Jag förstår inte.

popedh

suck...

Inläggav popedh » 2006-03-03 11:50

Förstår ni inte det så tycker jag inte att ni skall skriva i ämnet överhuvud taget....

"Men det funkar ju utan kompressorer live", va det nån som skrev.... hallå i hatten... det ligger kompressorer pa varenda kanal när ni går på en konsert.....
Och det är inte för att det skall låta dåligt.....

Okunskapen här är enorm.

I

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 11:54

Du verkar både dogmatisk och okunnig. :)

Jag är fullt medveten om att det komprimeras friskt i PA-systemen.
Håll i hatten. :wink:

När jag skrev "live" syftade jag naturligtvis på konsert utan PA, förutom till sången.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 11:55

popedh

Bry dig inte om den "något spydiga" ton man har på detta forum.. Grabbarna är i gemen trevliga även om inläggen kan se ut som annat ofta...

Så bli inte arg.. Jag hoppas din närvaro kan besvara massa frågor angående inspelning osv. Så fortsätt bara...

Till er andra
Hoppas alla kan hantera att ev en kille ifrån den branch vi alla skäller på nu finns här och kan delta...Att jag skriver "ev en kille" osv är ju för han inte ännu sagt mer om sitt jobb osv.. Men det kommer nog..

Så starta inte med att "skrämma bort".. Det tar ju ett tag att bli van med er ton här inne.. 8)

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 11:56

Säkert gör ni inte det medvetet utan det är nog helt enkelt okunskap eller styrning från okunniga marknadsmänniskor. Sorgligt men förmodligen sant.

Nu går du lite för lågnt va? sitter du å påstår att jag och mina kollegor inom branchen saknar kunskap... att du inte åker runt och predikar eller skriver en handbok till oss så att vi lär oss alla dina fina trix.. hade blitt kul läsning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 11:59

Var det inte du som rekade SM57 för trummor? :) Ett mycket kompetent uttalande. :wink:

Kanske inte är så konstigt att trummor låter som mammas kakburkar och fina cymbaler som kastrullock på en majoritet av rockalbumen. :)
Senast redigerad av Morello 2006-03-03 12:00, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Re: suck...

Inläggav The_Man » 2006-03-03 11:59

popedh skrev:
Okunskapen här är enorm.

I

Du har missat meningen med ett forum......man blir inte elak på dom utan kunskap, utan man förklarar för dom så att dom förstår....om man nu kan :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-03-03 12:02

popedh skrev:Säkert gör ni inte det medvetet utan det är nog helt enkelt okunskap eller styrning från okunniga marknadsmänniskor. Sorgligt men förmodligen sant.

Nu går du lite för lågnt va? sitter du å påstår att jag och mina kollegor inom branchen saknar kunskap... att du inte åker runt och predikar eller skriver en handbok till oss så att vi lär oss alla dina fina trix.. hade blitt kul läsning.

Det är det väl ingen som tvivlar över idag att inspelningarna är undermåliga i mycket stor utsträckning och att det beror på ren okunskap och marknadsfolk? Om branschen i gemen var kunnig och strävade efter att uppnå ett så bra resultat som möjligt kan man ju undra varför bra inspelningar lyser med sin frånvaro?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 12:02

Morello skrev:Du verkar både dogmatisk och okunnig. :)

När jag skrev "live" syftade jag naturligtvis på konsert utan PA, förutom till sången.

och du är som alltid bäst...Det har du berättat ett antal ggr morello..

Men jag tror popedh kan leva med att enligt dig vara aningens sämmre än du...

Morello.. Ta nu och berätta för popedh hur saker går till live.. i studion..samt en aukustik upptagning med en mic på sångerskan så vi vet...

Du kan o vet ju allt jämt.. Nu även om inspelmingsteknik...

Så kan popedh kommentera dig sedan..skall bli oerhört rolig läsning detta... :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 12:02

popedh:

Vad de flesta menar är att de mkt gärna vill veta mer detaljerat varför det är så omöjligt med okomprimerad popmusik, och en närmare diskussion om varför det blivit så. Vi vill gärna veta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 12:03

Morello skrev:Var det inte du som rekade SM57 för trummor? :) Ett mycket kompetent uttalande. :wink:

Kanske inte är så konstigt att trummor låter som mammas kakburkar och fina cymbaler som kastrullock på en majoritet av rockalbumen. :)

SM57 är en utmärkt mikrofon.... fast du skulle väl helst spela in ett helt trummset med tio rundtagande mikar... lycka till... idit.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 12:05

Mayro skrev:

Morello.. Ta nu och berätta för popedh hur saker går till live.. i studion..samt en aukustik upptagning med en mic på sångerskan så vi vet...

Så kan popedh kommentera dig sedan..skall bli oerhört rolig läsning detta... :lol:

Gillar du också sönderkomprimerad populärmusik? :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-03 12:06

Kom igen nu. :roll: Ska vi diskutera eller?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 12:08

Höj nivån på denna diskussionen till en bra mkt mer seriös sådan. Fråga sakligt, svara sakligt. Stick INTE in dumma antydningar.

Klarar ni inte detta så låses tråden illa kvickt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-03 12:11

[s]lika dum som vanligt morello... :lol:

Men om du tror att via som du går på popedh skulle bli trevlig o ge seriösa svar tror jag du har fel...

Du har alltid attackmetoden som sätt att göra inlägg.. vilket gör du alltid framträder som spydig och helt ointresant att ens försöka va trevlig emot...

Jag gör också så ibland tyvärr... men brukar försöka förklara mig då det sker.. Du ångar bara på och blir som en tröttsam besserwisser full av hela tiden "anmärkningsinlägg"

Om du är så förbannat kunnig så delta då med att för mig och andra som INTE är så kunnig i tekniken få fram mer intresant diskution så det ger nåt..

Eller är målet att jaga bort ev kunnigare så man får vara nån slags herre på täppan här...[/s]

edit.. strök inlägget eftersom det redan var bra modererat.. Såg det inte tyvärr...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-03-03 12:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 12:13

Mayro,

Jag tänker inte kommentera ditt inlägg över huvud taget. :)
-Innehar F-skattsedel-

popedh

suckar

Inläggav popedh » 2006-03-03 12:13

Morello skrev:
Mayro skrev:

Gillar du också sönderkomprimerad populärmusik? :lol:

klart jag inte gör...sådan produktioner är inte gjorda för finlyssning utan för dansgolv....

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-03-03 12:14

mayro, varför börjar du här också?
Mig veterligen så gillar du bra inpelad musik.
Tycker du verkligen att sönderkomprimerade skivor tillför något i din anläggning?
Jag trodde vi var på samma sida i denna fråga :wink:
/Jonas

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 12:14

Går det lägga upp filer här... skulle va kul att skicka upp en två mixar,, en helt utan kompressorer och en med.... så skulle ni höra vad jag menar....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 12:19

popedh skrev:Går det lägga upp filer här... skulle va kul att skicka upp en två mixar,, en helt utan kompressorer och en med.... så skulle ni höra vad jag menar....

Det vore skojigt. :)

ftp://user.faktiskt.io

logga in med användarnamn och lösenord som vanligt.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 12:24

Du får gärna skicka till mig. Skulle verkligen vara intressant att höra och få en förklaring!

Tack på förhand
Magnus

popedh

mixar

Inläggav popedh » 2006-03-03 12:28

Ok

Gör två snabbmixar en med komp och en utan... det vore trevligt om ni kan hoppa över att kommentera mixarna eftersom jag kommer att göra detta på 10 minuter... lyssna istället... ok?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 12:30

Använd gärna högklassigt grundmaterial, annars haltar det ganska ordentligt.

Ska se om jag kan lägga upp två olika truminspelningar :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-03 12:30

Visst saknas kunskapen ofta, inte minst från mig själv :-)
Det är därför jag sitter och tragglar igenom sida efter sida med inlägg av varierande kvalité för att åtminstone snappa upp några glimtar av vetskap och erfarenhet.

Arbetar man inom ett yrke så har man oftast också en god kunskap, det får jag dagligen påminnelse om. "Yrkesman" är (och ska vara) en positiv benämning och inte ett skällsord.

Jag ser dock relativt ofta att yrkesmän inte använder den kunskap de de facto besitter eller är så fågna i sin roll att dom inte "ser skogen för alla trän". Eller så styrs man av förhållanden som vi utanför verksamheten inte har en susning om.

Svantes fråga om varför det komprimeras är i allra högsta grad relevant (och intressant). Det måste självklart finnas någon tanke bakom varför man lägger ner tid, kraft och pengar på något som av kunniga konsumenter bara ses som en försämring.

Men vi pratar om två olika sorters komprimering. Dels den som görs vid inspelning och mix, där det tydligen handlar om "att få plats" med ljudet men också använda komprimeringen kreativt för att få enskilda instrument att låta på ett visst sätt eller skapa någon form av "sound". Dels den komprimering som görs vid mastringen, där det snarare handlar om att krama ur så mycket det går i form av volym och upplevt tryck så man kan bräcka grannen/konkurrenterna. Mastringskomprimeringen handlar troligen även om anpassning av ljudet till de skäligen enkla uppspelningsutrustningar som används. Men trots det antal kunniga människor som florerar här på forumet verkar det inte kunna gå att få den synpunkten bekräftad.

I det senare fallet tycker jag att utvecklingen liknar den som gäller våra halv- eller färdiga maträtter som säljs. Det blandas i allt mer socker och salt, naturligtvis med avsikten att det ska sälja bättre. De kostmedvetna avskyr givetvis dessa tillsatser men den "breda massan" köper glatt skräpet. Och så ser vi ut, och mår, som vi gör. Därmed inte sagt att vi inte behöver socker eller salt för det gör vi.
OBS, detta är bara ett jämförelseexempel, låt oss slippa sockerdiskussionen i denna tråd!

För en mindre van lyssnare (alltså mindre van att kritiskt granska musikåtergivningen) så kan en måttlig/försiktig komprimering i själva verket upplevas som en bättre dynamik. Alla har väl någon gång hört kommentaren om hur dynamisk en anläggning/apparat/högtalare låter för nu hör man även alla mikro-detaljerna? Är det dessutom en häftig prislapp på den aktuella apparaten är det än lättare att låta sig förledas...

I det här sammanhanget skulle det vara intressant att få reda på lite mer just varför komprimering. Inte bara att det låter bättre (trummor tydligen, och annat) utan skillnaden mot okomprimerat mer i detalj. Och skulle man kunna lösa detta på något annat sätt? Skulle ett annat sätt (vad det nu månde vara) ställa större eller åtminstone andra krav på uppspelningsutrustningen?

Ja, vad säger ni, ni som vet?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-03 12:30

låter helt ok för mig. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-03 12:33

Det vore väl alldeles utmärkt med ett par handfast exempel på skillnaden! Ja, tack, lyssnar gärna, det ska bli intressant att se om jag hör någon skillnad :-)

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi