" Source first " en falsifiering ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-03 14:48

Bill50x skrev:
Lust skrev:Varför testar man sällan ljudutrustning med en gammal punksingel?

Det gör jag. Visst kan man sitta och lyssna på tråkiga high-end skivor med kubansk jazz eller någon trist lutspelare, men det är inte min grej. För övrigt är det många gånger som jag på mässor och liknande utsatts för sådan musik och det låter tekniskt mycket bra. Stort, luftigt, utsträckt, ibland till och med dynamiskt. Slänger man sedan på någon hårdrock eller punk på en sådan anläggning kapsejsar ibland återgivningen totalt.

Det gäller alltså att spela olika sorters musik och en gammal punksingel kan ibland vara mycket avslöjande :-)

/ B

Jag med.
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-03 14:52

Harryup skrev:IÖ:
Vad jag tycker om source first principen utan någon inbördes rangordning är;

1. Den funkar då det gäller skivspelare och dess matchning.

Vore det int förnuftigare att kalla principen "skivspelaren först" isåfall?

Tänk efter!

Om det är som du skriver (vilket jag varken ifrågasätter eller bekräftar, men jag accepterar hyotesen) så är det ju INTE att den är först som är grejjen, utan att det är en skivspelare. Principen source first gäller alltså INTE. Det är objektet- läs objetets egenskaper som avgör viktighet. Inte var den är i kedjan.

2. Den saknar i det närmast relevans då det gäller CD-spelare.

Isåfall gör den det alltid. Det source fisrt säger är ju att det är var i kedjan som något är som avgör att man skall ta det först. Uppenbart är det inte det som gäller, utan var man hittar det upplevelsemässigt största felet. Vad jag skrivit hela tiden alltså.

4. Jag ser det som primärt att man har en bra källa för att kunna utvärdera resten av kedjan.

Visst på samma sätt som man vill ha en bra förstärkare för att kunna utvärdera skivspelaren, och bra högtalare och ett bra urm att lyssna i...

Igen - det handlar inte om ordningen! Det handlar om felens upplevda storlek.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-03 15:16

Empress skrev:
IngOehman skrev:
Vad jag säger (gång på gång, utan att du tycks fatta*) är bara att
det är bättre att lyssna och tänka själv,

Tja det är just detta som Source-Firstanhängarna oxå säger.

Nej du :wink: , source first betyder faktiskt just att det är den första länken som man skall ägna störst intresse och omsorg - inte att man skall lyssna och bedöma själv vilken del av kedjan som är viktigast. :wink:

Tänk efter lite så inser du nog att det faktiskt är så...

Empress skrev:Men det är knappsat deras fel att du väljer att dissa deras syn på saken och avfärda den som en:
IngOehman skrev:pucko-princip

Är det bara för att de inte följer "dina tumregler"?

1. Det är klart att det är deras fel att jag avfördar deras tumregel-princip. Det är ju dom som hittat på den!

2. Jag har inga tumregler. Vad jag säger är ju att tumregler (som t ex source first) suger. Har du verkligen missat det?

Empress skrev:
IngOehman skrev:Diktera var felet sitter, alltid,

Ja det resonemanget hör jag från Source-First-anhängarna med..

Och?

Det är väl inte märkligare än att du påstår att jag kommer med tumregler när jag gör det motsatta?

Empress skrev:
IngOehman skrev:gör ju däremot pucko-principen "source
first". En hjärndöd princip för... gissa vilka.#

#För dem som inte kan varken höra, värdera eller tänka. Och som
vill bli tillsagda
. Tragiskt är det.

Det är du som hävdar detta.. Märkligt så har jag aldrig sprungit på en enda sourrce-first anhängare som inte kan, höra vädera och tänka självständigt..

Okej, berätta isåfall vad tumregeln att ägna första länken störst uppmärksamhet - om man kan höra och tänka själv?

Fundera på detta: Vad skall man ha principen till om inser att man själv faktiskt hör och/eller kan komma underfund med vilken länk som är den med störst uppfattade fel? :wink:

I sak håller jag dock med dig! Anhängarna hör, och de kan tänka!

Jag har inte sagt något annat. Jag skrev ju bara att det är en princip för dem som inte kan varken höra eller tänka - det vill säga för dem som behöver få veta/bli tillsagda vad som är viktigt - eftersom de inte kan höra det själv.

Men, eftersom (nästan) alla faktiskt kan både höra, bedöma och tänka, är source first ingen princip som behövs, till något! Vilket ju är vad jag skrivit hela tiden! 8)

Att så är fallet märker man när man påpekar dessa självklarheter, och märker hur många (de förnuftiga) av anhängare av source first-principen, blir f d anhngare - och de finner att det är principen bara är en tumregel som utgör en risk men som saknar poänger. Det enda den leder till är ju att man riskerar att börja i fel ände - i de fall då första länken inte är det största problemet.

Rätt dumt onekligen när man kan slänga tumreglen/principen, och istället ta reda på det själv, utan några principer - genom att lyssna, bedöma och tänka! :P

Empress skrev:Så vad hittar du dessa "varken höra, värdera eller tänka och vill bli tillsagda, av source-first anhängare? (Retoriskt frågat)

Tja, att de överhuudtaget finns förvånar mig såklart, men vilka de är som vill ha principen istället för att tänka själv är ju inte så svårt att lista ut - vad sägs om att det kanske är anhängarna till principen? :wink:

Kanske du är en av dem? :o

Empress skrev:Men du kan ju höra efter själv med en f.d styrelsemedlem i LTS som är numera Sourc-Firstare så kanske han kan förklar för dig hur det hänger ihop och hur fel du har i dina påståenden om source-first principen, andra har ju försökt men de har ju just talat för döva öron ... Eller så har det fått sina inlägg lästa så som fan själv läser bibeln.

Svindlande bra argument du kommer med där... :lol: :lol: :lol:

Menar du att det skulle vara något märkvärdigt med att en f d styrelsemedlem tycker eller tror något? Trodde du att LTS var en åsiktsdiktatur eller att det finns något intagningsprov eller? :wink: :o

LTS-medlemmarna är anhängare av både det ena och det andra, och alla har såklart lika rätt till sna uppfattningar som de är hjärtligt välkomna!

Vem är det du tänker på förresten?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-03 15:25, redigerad totalt 2 gånger.

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-03 15:18

Man kan ju undra om det är fel på att ha bred musik utbud i butiker som säljer s.k high-end hi-fi, eller att ta med egen musik.

Har dessa butiker något att dölja med sina komponenter i en stereo-anläggning?

Har undra detta med...

Därför är det så skönt med butiker som säljer enligt "source-first"-principen (iav polika märken).. Man får ta med sig egen musik när man skall utvädera..
Frånvaro av bevis är inte bevis på frånavro.//
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-09-03 15:25

Empress skrev:Man får ta med sig egen musik när man skall utvädera..

Får man inte det överallt? 8O

Var får man inte det?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-03 15:27

håller med om allt det där du skrev Empress, utom det sista tror jag...

Försöke du antyda att man inte får ta med egen musik i andra hifi-butiker??? 8O

Vh, iö

- - - - -

Själv tycker jag att det är trevligast med HiFi-butiker som både spelar en massa spännande musik som låter bra och som jag kanske inte hört förut, och låter mig spela de fonogram jag tagit med mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-03 15:33

IngOehman skrev:

Tänk efter!

Om det är som du skriver (vilket jag varken ifrågasätter eller bekräftar, men jag accepterar hyotesen) så är det ju INTE att den är först som är grejjen, utan att det är en skivspelare. Principen source first gäller alltså INTE. Det är objektet- läs objetets egenskaper som avgör viktighet. Inte var den är i kedjan.

Jag föredrager att tänka i förväg. Vad du vill kalla principen spelar mig ingen roll. Vi diskuterar Linns princip och vill du ändra deras benämning så skriv till dom. Jag har svårigheter att se att man kan placera skivspelaren någon annanstans än i början. Och ja, jag tycker fortfarande att man måste ha en matchad skivspelare som kan spela av skivorna så bra det går. När man har det så bör felen tas i storleksordning om det nu råkar vara i den ordningen man irriterar sig på dom.

IngOehman skrev:
Harryup skrev:2. Den saknar i det närmast relevans då det gäller CD-spelare.

Isåfall gör den det alltid. Det source fisrt säger är ju att det är var i kedjan som något är som avgör att man skall ta det först. Uppenbart är det inte det som gäller, utan var man hittar det upplevelsemässigt största felet. Vad jag skrivit hela tiden alltså.

Och vad jag har skrivit hela tiden också är att jag ser principen som förlegad när CD-spelarnas nuvarande skillnader är så mycket mindre än vad dom var förr.

IngOehman skrev:
Harryup skrev:4. Jag ser det som primärt att man har en bra källa för att kunna utvärdera resten av kedjan.

Visst på samma sätt som man vill ha en bra förstärkare för att kunna utvärdera skivspelaren, och bra högtalare och ett bra urm att lyssna i...

Vh, iö

Och igen så tycker jag inte alls som du. Klart är att allt måste hålla någon rimlig minimi nivå men det är otroligt mycket lättare för mig att kunna lita på ens utvärdering av pIP mot någon annan typ Guru-1 med hjälp av en bra skivspelare än utvärdera skillnaderna mellan dina 2 största system med hjälp av en felmatchad skivspelare först.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-03 15:37

En liten fråga: Är inte mycken Live-musik så bra som den är pga "source first"-principen? Jag menar, att ha en riktig äkta levande sångerska vid micken är väl alltid bättre än annat? T.o.m. en dyr cd.spelare?

För det är väl inte PA´t som gör så att det blir sånt där bra live-ljud som alla eftersträvar? Eller hur ska man tänka? ;) :)

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2007-09-03 15:38

phloam skrev:En liten fråga: Är inte mycken Live-musik så bra som den är pga "source first"-principen? Jag menar, att ha en riktig äkta levande sångerska vid micken är väl alltid bättre än annat? T.o.m. en dyr cd.spelare?

För det är väl inte PA´t som gör så att det blir sånt där bra live-ljud som alla eftersträvar? Eller hur ska man tänka? ;) :)

Exakt
Never trust an operating system you don't have sources for.
The nice thing about Windows is - It does not just crash, it displays a dialog box and lets you press 'OK' first.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-03 15:42

Flint skrev:
Lust skrev:
Martin skrev:Jag tycker det mest verkar som att du vill vara "snäll" och försvara alla olika synsätt hur ologiska de än må vara. Det är ju beundransvärt men det bidrar ju bara till förvirring så frågan är om det är så snällt egentligen.

OK, då sammanfattar jag det kort och koncist:

Ta gärna intryck av principer, men viktigast är att använda huvudet.

Du är inte förvirrande som Martin påstår. Tvärs om. Men om man som han verkar driva en enda linje, den enda rätta, så kan jag förstå att din vidsynthet och förmodligen också min hotar och "förvirrar" hans lobbyarbete.
Jag är bara åskådare åt förvirringen, jag delar den inte.

Jag ser det som att tror man att man får ihop totalt motstridiga påståenden till något logiskt så är man förvirrad i någon mening.
Senast redigerad av Martin 2007-09-03 15:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-03 15:43

Empress skrev:

Har undra detta med...

Svar: För bra musik. Man lyssnar på musiken, inte apparaterna handlaren försöker sälja. HiFi-demo musik ska vara välinspelad och trist. Annars sitter bara kunderna och diggar en massa plattor utan att köpa nåt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-03 15:43

phloam skrev:En liten fråga: Är inte mycken Live-musik så bra som den är pga "source first"-principen? Jag menar, att ha en riktig äkta levande sångerska vid micken är väl alltid bättre än annat? T.o.m. en dyr cd.spelare?

Att det är bra live-ljud beror på att hon står där - live.
Då låter det bra, oavsett ljudkvalitet! Hypnotisering, placebo, star quality eller vad helst ni vill kalla det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-03 15:44

IngOehman skrev:Svindlande bra argument du kommer med där... :lol: :lol: :lol:

Ja men jag är inte ute att bräcka dig i klassen ”svindlande argumentation”. Det är ingen ide.. Du kommer att vinna överlägset med din argumentations anförning ”pucko-principer” och "kan inte tänka själva" etc .. Så du behöver inte vara orolig du kommer att vinna i år med i klassen "svindlande argumentation".
IngOehman skrev:Menar du att det skulle vara något märkvärdigt med att en f d styrelsemedlem tycker eller tror något? Trodde du att LTS var en åsiktsdiktatur eller att det finns något intagningsprov eller? :wink: :o LTS-medlemmarna är anhängare av både det ena och det andra,

Är det något med du skall påstå som jag aldrig hävdade eller ens yttrade? Eller hävda något som jag inte ens visste själv som jag uppenbarligen har sagt enligt dig? Du har faktiskt en väldigt ful vana att putta ord i andras munnar.
IngOehman skrev:och alla har såklart lika rätt till sna uppfattningar som de är hjärtligt välkomna!

Jo jag såg detta från ditt håll att man är "hjärtligt välkommen". :roll: *hosthostpucko-principvardetIÖutrycktesigomsource-firsthost host*..
Kanske nåt nytt på gång där, dövtesta stereoanläggningar och blindtesta tv apparater. För den transparenta hembioupplevelsen.Av Apinator

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-03 15:56

Empress skrev:
IngOehman skrev:Svindlande bra argument du kommer med där... :lol: :lol: :lol:

Ja men jag är inte ute att bräcka dig i klassen ”svindlande argumentation”. Det är ingen ide.. Du kommer att vinna överlägset med din argumentations anförning ”pucko-principer” och "kan inte tänka själva" etc .. Så du behöver inte vara orolig du kommer att vinna i år med i klassen "svindlande argumentation".

Om du tror att det var det som var argumenten så förstår jag att det jag skriver inte går in...

Det där var bara konstateranden. Leta lite till så kanske du hittar argumenten.

Att du fortfarande tror att jag skrivit att någon inte kan tänka själv är märkligt dock. Läste du inte det förra inlägget jag skrev?

Empress skrev:
IngOehman skrev:Menar du att det skulle vara något märkvärdigt med att en f d styrelsemedlem tycker eller tror något? Trodde du att LTS var en åsiktsdiktatur eller att det finns något intagningsprov eller? :wink: :o

Är det något med du skall påstå som jag aldrig hävdade eller ens yttrade?

Är inte säker på att jag kan deshiffrera den där meningen, men om du tror att jag påstått något så är svaret på din fråga: Nej.

Läs igen. Jag ställde dig två frågor. Påstod inget. Ställde frågorna så att du skall förstå hur det du skrivit uppfattades, eller rättare sagt att det var så oklart så att jag behöver fråga dig om det.

Du kan välja att svara på frågorna, men du valde (som väntat) att inte göra det.

Empress skrev:Eller hävda något som jag inte ens visste själv som jag uppenbarligen har sagt enligt dig?

Samma svar som nyss - läs igen. Jag ställde två frågor.

Empress skrev:Du har faktiskt en väldigt ful vana att putta ord i andras munnar.

Igen: Två frågor. Se frågetecknen. Om du inte klarar av att svara på dem (av olika skäl) så fine, men du kan i varje fall kolla igen, så ser du att det var frågor.

Empress skrev:
IngOehman skrev:och alla har såklart lika rätt till sina uppfattningar som de är hjärtligt välkomna!

Jo jag såg detta från ditt håll att man är "hjärtligt välkommen". :roll: *hosthostpucko-principvardetIÖutrycktesigomsource-firsthost host*..

?

Läs gärna de två frågorna jag ställde, och försök gärna också svara på dem!

Känn dig inte tvingad dock, det är bara en uppmaning. (Säger det bara så att du inte försöker missuppfatta det också.)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-03 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-09-03 15:59

paa skrev:

Att det är bra live-ljud beror på att hon står där - live.
Då låter det bra, oavsett ljudkvalitet! Hypnotisering, placebo, star quality eller vad helst ni vill kalla det.

Hmmm skulle man inte kunna säga exakt samma sak om en skivspelare? Att det är bra ljud beror på att hon står där - en vacker Linn.... DÅ låter det bra :D Edit: Att se spelaren som en sångerska kanske är en åtminstone behaglig analogi? :)

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-03 16:01

Max_Headroom skrev:
Empress skrev:

Har undra detta med...

Svar: För bra musik. Man lyssnar på musiken, inte apparaterna handlaren försöker sälja. HiFi-demo musik ska vara välinspelad och trist. Annars sitter bara kunderna och diggar en massa plattor utan att köpa nåt.

Ja just det och ingen har väl hävdat något annat att det är musiken man skall lyssna på. Och då måste musiken vara trist för den saken skull? *skakar på huvudet*

Och vad är det som säger att bara för att den klara av den trista men ändå väl inspelade plattan att den klara av annan musik med? Det de säger mig när jag kommer ned och kan sitta och stå ut med trist musik är just om den musiken det spelas.. Men jag får knappast information om hur musik är i andra gengres på den anläggningen. Så vad är det för fel att använda många olika musikgenres när man utvärderar?

Dessutom bara för att man frågar varför man aldrig använder punk så behöver det ju inte nödvändigtvis betyda att det är en gengre man "normalt" lyssnar på. Kan det inte vara av andra skäl man kanske man skulle kunna använda punkmusiken när man utvärderar en anläggning..? Så långt går det inte att tänka?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-03 16:05

Harryup skrev:
IngOehman skrev:

Tänk efter!

Jag föredrager att tänka i förväg. Vad du vill kalla principen spelar mig ingen roll. Vi diskuterar Linns princip och vill du ändra deras benämning så skriv till dom. Jag har svårigheter att se att man kan placera skivspelaren någon annanstans än i början. Och ja, jag tycker fortfarande att man måste ha en matchad skivspelare som kan spela av skivorna så bra det går. När man har det så bör felen tas i storleksordning om det nu råkar vara i den ordningen man irriterar sig på dom.

IngOehman skrev:
Harryup skrev:2. Den saknar i det närmast relevans då det gäller CD-spelare.

Och vad jag har skrivit hela tiden också är att jag ser principen som förlegad när CD-spelarnas nuvarande skillnader är så mycket mindre än vad dom var förr.

Så då håller du alltså med om att det inte är positionen i kedjan
det handlar om, utan felets storlek? Att apparaten med den för musik-
återgivningen allvarligaste felet råkade vara först i kedjan, men att så
inte längre är fallet (i varje fall inte alltid)?

Det du just skrev är ju synonymt med att du säger att vi är överens,
men av något skäl vill du ändå inte säga just det. :?

Och sedan skriver du:
Harryup skrev:
IngOehman skrev:
Harryup skrev:4. Jag ser det som primärt att man har en bra källa för att kunna utvärdera resten av kedjan.

Och igen så tycker jag inte alls som du. Klart är att allt måste hålla någon rimlig minimi nivå men det är otroligt mycket lättare för mig att kunna lita på ens utvärdering av pIP mot någon annan typ Guru-1 med hjälp av en bra skivspelare än utvärdera skillnaderna mellan dina 2 största system med hjälp av en felmatchad skivspelare först.

Visst. Och?

Vem har ifrågasatt att första länken betyder något? Inte jag. jag har ju
sagt hela tiden att man lyssnar på HELA kedjan.

Det blir lättare att utvärdera skillnaden mellan olika högtalare när man
har ett bra lyssningsrum också!

En enskild kompents utvärderbarhet (du förstår vad jag menar) är
beroende av HELA resten av kedjans kvaliteter. Håller du inte med om
det?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-03 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 16:08

Max_Headroom skrev:

Hm, tycker jag mig spåra någon lite glimt av ironi här?

Nä, hifidemomusik ska inte vara trist. Tyvärr så lyssnar man efter "fel" saker då. Man jämför instrumentklang, hur rent det låter, hur djupt det går i basen osv. Alla sådana där traditionellt klangliga saker. Men musiken då? Det svänger ju nada om många av de här skivorna, mest kanske för att de består av mindre duktiga musiker men också för att inspelningsutrustningen är vald för att låta "vackert" istället för att låta musiken pulsera och engagera. Lyssna på en skiva med Michael Ruff så vet ni vad jag menar :-) Ja, jag har hört honom live så jag vet hur det kan svänga...

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-03 16:10

Empress skrev:
Max_Headroom skrev:
Empress skrev:

Har undra detta med...

Ja just det och ingen har väl hävdat något annat att det är musiken man skall lyssna på. Och då måste musiken vara trist för den saken skull? *skakar på huvudet*

Hela High-End industrin bygger väl på att man ska lyssna på deras märkliga maskiner, istället för musiken... Och kolla vad folk som köper dylika produkter spelar för skivor. Kolla på Nätet efter bilder från deras lyssningsrum. En sak är gemensam: Ingen har klocka! Musiken är så tråkig att eventuella klockor skulle stanna på stört!

Empress skrev:Och vad är det som säger att bara för att den klara av den trista men ändå väl inspelade plattan att den klara av annan musik med?

Ingenting. Men om folk sitter och lyssnar på musiken hos handlarn finns riksen att dom blir på så bra humör att dom tycker att "det nog inte behövs några nya grejjor" och går hem.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-03 16:14

Precis!

(Allt du skrev.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-03 16:18

Bill50x skrev:Lyssna på en skiva med Michael Ruff så vet ni vad jag menar :-) Ja, jag har hört honom live så jag vet hur det kan svänga...

/ B

Akkurat. Jag har en skiva med honom, inköpt under mina mörka år som audiofil. Bra ljud, men skivan är skittrist. Väldigt oengaregat, låter som om alla bara river av några noter dom fått framställda, för att få sina pengar och kan gå någon annastans och spela riktig musik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-03 16:20

I en hygglig skivspelaranläggning är det viktigare att skivspelaren är rätt matchad än vilken förstärkare eller vilka högtalare man använder om man håller sig till hur Linnister lyssnar och jag håller med dom. Det blir inga melodistämmor att stampa takten till om man inte har en rätt matchad skivspelare, gäller alla märken.
Dock vill jag inte ha ljudet som man får ur en hel Linn-anläggning och i synnerhet inte som det lät på Sheraton.

I en modern CD-anläggning är skillnaderna mellan CD-spelare så små relativt sett att jag anser att högtalarna är lite viktigare än resten.

Eftersom ingen leverantör tillhandahåller ljudrum så lämnar jag det ämnet utanför.

Sourcefirst är för mig endast en skivspelarprincip som jag tycker stämmer.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 16:25

Max_Headroom skrev:Ingenting. Men om folk sitter och lyssnar på musiken hos handlarn finns riksen att dom blir på så bra humör att dom tycker att "det nog inte behövs några nya grejjor" och går hem.

Jag tror nog att det är de nu så populära espressomaskinerna som gör att folk tittar in för att lyssna - och få sig en god kopp kaffe. Samt snacka om sådant som ingen av ens vänner bryr sig om. Dessa butiker fyller för all del en social funktion men hur de överlever år efter år med det klientelet övergår mitt förstånd.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-09-03 16:43

jag tror att det enklaste för Bill 50x, Empress, Harryup, lust ,Hepcat mfl. ( snart har vi alla sellerister på forumet ) är att ni själva gör en djupgående blindtest, med flera inblandade, gör gärna " tunedem-metoden" blint, så ska ni se att ni blir överaskade.

Det är dock mycket viktigt att ni inte vet vilken apparat som spelar, därför måste man vara minst två, helst en hel grupp som blindtestar.

Då kommer ni att se, att " tunedemmetoden" inte fungerar i verkligheten, och att "source first" är felaktig dogm.

Lyssningsmetoden som hifitidningar, samt Linnister och source first anhängare anammar, nämligen "lyssna och tyck" samt " Lyssna och känn" öppnar för allsjöns tokerier och subjektiva utlåtanden om vissa produkters " förtjänster" ( fast dom inte kan ha några )samt mänskliga företräden som " musikalitet" ( apparaterna är inte intelligenta ).

Det är först då man testar blint, noggrant, som polletten ramlar ner.

De skillnader man trodde fanns, finns inte, och man har lagt ut tusentals kronor på något som inte stämde i verkligheten.

Men, det kan ju hända att ni inte vill testa blint. "Source first" eller " tunedemare" vill ju aldrig det.

Undrar varför?

Efter ni har gjort denna blindtest, kan ni istället se det positivt: Hifianläggningar som är mycket bra på att återge det som finns på skivan, därmed också mera musikaliskt, behöver inte kosta skjortan, tvärtom, faktiskt.

Lycka till med avprogrammeringen !

( Vänligt menat )

Nu lämnar jag denna tråd.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-03 17:01

Harryup skrev:
Richard skrev:
Harryup skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt - förstår du att "source last" är en lika giltig princip som "source first"?

Utom då det gäller en anläggning med skivspelare, annars så håller jag med dig.

Prova att blindtesta din skivspelare mot någon annan, billigare.
Skillnaden är mycket mindre än du tror.

Om du med samma frenesi läste dom svar som ges till dig så skulle du kanske kunnat komma ihåg att jag redan svarat dig på ditt påstående tidigare om att blindtester faktiskt förekommit historiskt sätt. Själv har jag blindtestat skivspelare innan ens IÖ blev ordförande i LTS.

DU VET INTE VAD JAG TROR ELLER VILKA KUNSKAPER OCH ERFARENHETER JAG HAR SÅ SLUTA TALA OM DET FÖR MIG OCH ANDRA.

Rickard att du lämnar tråden hedrar dig eftersom du tydligen inte läser andras inlägg.
Jag har aldrig varit inne på selleri, jag gillar inte Linn-ljudet i sin helhet. Men jag tycker att en LP12:an är en bra och prisvärd skivspelare i synnerhet beg.
Hur svårt kan det vara att förstå?
När det gäller din kommentar om avprogrammering så tar jag den som en oförskämdhet även om du försöker linda in det i en inställsamhet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-09-03 17:11

Det är nog Richard som behöver avprogrammeras ;-)

Han kommer nog till insikt så fort hans nya upplevelser har fått mogna lite. Vi alla har en tendens att tycka att JUST NU har vi de rätta kunskaperna, igår visste jag inte. Att vi kanske återigen lär oss något nytt imorgon föresvävar oss inte...

/ B

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-03 17:15

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Ingenting. Men om folk sitter och lyssnar på musiken hos handlarn finns riksen att dom blir på så bra humör att dom tycker att "det nog inte behövs några nya grejjor" och går hem.

Jag tror nog att det är de nu så populära espressomaskinerna som gör att folk tittar in för att lyssna - och få sig en god kopp kaffe. Samt snacka om sådant som ingen av ens vänner bryr sig om. Dessa butiker fyller för all del en social funktion men hur de överlever år efter år med det klientelet övergår mitt förstånd.

/ B

:mrgreen: (hm.. luktar svag ironi )

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-03 17:24

Richard skrev:jag tror att det enklaste för Bill 50x, Empress, Harryup, lust ,Hepcat mfl. ( snart har vi alla sellerister på forumet ) är att ni själva gör en djupgående blindtest, med flera inblandade, gör gärna " tunedem-metoden" blint, så ska ni se att ni blir överaskade.

Det är dock mycket viktigt att ni inte vet vilken apparat som spelar, därför måste man vara minst två, helst en hel grupp som blindtestar.

Då kommer ni att se, att " tunedemmetoden" inte fungerar i verkligheten, och att "source first" är felaktig dogm.

Lyssningsmetoden som hifitidningar, samt Linnister och source first anhängare anammar, nämligen "lyssna och tyck" samt " Lyssna och känn" öppnar för allsjöns tokerier och subjektiva utlåtanden om vissa produkters " förtjänster" ( fast dom inte kan ha några )samt mänskliga företräden som " musikalitet" ( apparaterna är inte intelligenta ).

Det är först då man testar blint, noggrant, som polletten ramlar ner.

De skillnader man trodde fanns, finns inte, och man har lagt ut tusentals kronor på något som inte stämde i verkligheten.

Men, det kan ju hända att ni inte vill testa blint. "Source first" eller " tunedemare" vill ju aldrig det.

Undrar varför?

Efter ni har gjort denna blindtest, kan ni istället se det positivt: Hifianläggningar som är mycket bra på att återge det som finns på skivan, därmed också mera musikaliskt, behöver inte kosta skjortan, tvärtom, faktiskt.

Lycka till med avprogrammeringen !

( Vänligt menat )

Nu lämnar jag denna tråd.

V. H. Richard.

Ja det är skönt att du lämnar..
Det har tyvärr inget tillförts med dina kommentarer som har haft en starkt dogmatiskt tonfall anförandet när du talar för din sak.

Sedan för att inte tala om dina ogenomtänkta kommentarer som "lycka till med avprogrameringen" och andra smått omogna och nedvärderade kommentarer du har gett i din egna startade diskussion när andra har svarat och lagt sina åsiter i ämnet.

*Vinkar adjöö*

Empress

Inläggav Empress » 2007-09-03 17:30

Harryup skrev:Dock vill jag inte ha ljudet som man får ur en hel Linn-anläggning och i synnerhet inte som det lät på Sheraton.

mvh/Harry

Mmmm och den åsikten där delar du av många andra Linnister med om hur det lät på Sheraton..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-03 18:13

Richard skrev:jag tror att det enklaste för Bill 50x, Empress, Harryup, lust ,Hepcat mfl. ( snart har vi alla sellerister på forumet ) är att ni själva gör en djupgående blindtest, med flera inblandade, gör gärna " tunedem-metoden" blint, så ska ni se att ni blir överaskade.

Tyvärr så gör dom inte det. Det är personer som bygger upp en massa prestige över deras påstående och skulle VÄGRA säga dom hade fel. Alltså, trista personer att föra debatt med, eftersom dom är totalt ointresserade av lära sig något, bara att hävda sig.
Dock verkar Harry har en mkt mer sund syn än flera andra.

Om någon är trist att debattera med, är det roligare att tjafsa med dem då? Vart tror du det leder?
/Martin
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi