REPSAM satt i konkurs, återuppstår som rehifi.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-06 12:44

Flint skrev:meanmachine
En förklaring till att du får dålig sevice kan vara att du är för driven som kund och att dom där amatörerna inte klarar av dig. Du har för bra koll och vet vad prylarna är värda. Dessutom har du väl själv ett större lager än vad dom har så dom kanske till och med ser dig som en konkurrent. Hursomhelst är du nog för driven som kund för det där gänget vilket gör att dom inte vill ha dig som kund och därför bromsar dig på diverse sätt.

Amatörer? Du har alltså själv haft med dem och göra och blivit dålig behandlad? I så fall så dela gärna med dig av denna upplevelse!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-06 12:47

Beakungen skrev:
Flint skrev:Beakungen
Det räcker. Vi vet vad du tycker nu.

Så att MM går på som tusan är okej men när det ifrågasätts då det börjar likna dumheter i min värld så räcker det? :lol:

Hmm får nog gå en kurs i meningsuppbyggnad och stavning :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 12:47

meanmachine redovisar hur hans kontakt med rehifi har varit. Det är allt. Han gör rätt i det. Att recensera en butik är som att recensera en vara eftersom det rör sig om samma område hifi och meanmachine har inte varit otrevlig. Värderingen av det gör forumets läsare.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-06 12:52

Flint skrev:dom kanske till och med ser dig som en konkurrent

Mmm. Kanske är så dock har jag flera andra som kännt lika. Dock är det så att de saknar just konkurrenter och det kommer det att rådas bot på om jag får bestämma. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 12:53

Beakungen skrev:
En förklaring till att du får dålig sevice kan vara att du är för driven som kund och att dom där amatörerna inte klarar av dig. Du har för bra koll och vet vad prylarna är värda. Dessutom har du väl själv ett större lager än vad dom har så dom kanske till och med ser dig som en konkurrent. Hursomhelst är du nog för driven som kund för det där gänget vilket gör att dom inte vill ha dig som kund och därför bromsar dig på diverse sätt.

Amatörer? Du har alltså själv haft med dem och göra och blivit dålig behandlad? I så fall så dela gärna med dig av denna upplevelse!

Jag bedömer det utifrån det jag har läst här på forumet. Jag känner igen situationen eftersom jag har gått igenom den själv som nybörjare och amatör.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-06 12:54

meanmachine skrev:
Rehifi skrev:Kom in i butiken under under våra öppettider med dina HIFI produkter så kikar vi på dem och kommer överens om ett pris. Pengarna för dina HIFI produkter får du inom 2 veckor!

:?

När jag köper nått av nån har jag som regel att jag betalar direkt. Funderar på om jag nästa gång jag köper en stereopryl skall meddela ägaren att jag betalar inom två veckor?

MM, jag tror du får finna dig i att Rehifi är en Business medans du är en Consumer.

Det finns olika sätt att bedriva affärer. Det ena kallas för B2B och betyder business to business. Då man har butik köper man in varor med 30 dagars kredit från sin leverantör och leverantören garanterar produkten och backar upp med marknadsföring och service.

Sedan finns det B2C som betyder Business to consumer och då säljer man till konsument.

Säljkedjan ser ut så här.

Tillverkare :arrow: B2B till distributör :arrow: B2B till butik :arrow: B2C till konsument.

Om butiken väljer att ha konsument som leverantör så går butiken miste om support marknadsföring garanti och service. Men likväl handlar det om inköp. Frågeställningen är om butiken skall betala mer från konsument för samma produkt som butiken kan köpa från distributör. Konsumenten har lite dåliga odds här. Är produkten utgången så minskar konsumentens kunkurrens från distributörer, men distributörer kanske har nya produkter som är bättre och med konkurrenskraftigt pris.

Om butiken väljer konsumenten som leverantör så får konsumenten finna sig i att även villkoren för inköp har konkurrens från distributörer som lämnar 30 dagars kredit.

Man kan ta andra butiker som exempel. I Stockholm finns en butik som du kan använda för att sälja dina begagnade prylar i men de betalar inte för dem men de kan vara ett säljforum för dem. Rehifi skall betala för begagnat vilket gör det till ett inköp.

Det verkar som om du ser Rehifi som en konsument precis som dig själv. Men så är inte fallet. Du är Consumer - Rehifi är Business.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-01-06 12:55

Flint skrev:meanmachine redovisar hur hans kontakt med rehifi har varit. Det är allt. Han gör rätt i det. Att recensera en butik är som att recensera en vara eftersom det rör sig om samma område hifi och meanmachine har inte varit otrevlig. Värderingen av det gör forumets läsare.

Nej det är inte det han gör. MM spyr galla över ett företag eftersom de inte levde upp till hans standarder och krav. Återigen vet vi inte vad som hänt eller vad som sagts.

Jag tycker att det räcker med gnällandet nu. Finns ingen anledning att fortsätta. Jag tror faktiskt alla är på det klara med att MM är missnöjd med rehifi. Känns inte riktigt som det är relevant att fortsätta gnälla och hitta nya grejer att spy galla över då?

Gör något mer konstruktivt med tiden och leta upp en bra platta att lira på stereon. Det tänker i alla fall jag göra. Blir nog lite Pink Floyd - Dark side of the moon :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 12:57

Beakungen skrev:Blir nog lite Pink Floyd - Dark side of the moon :)

Plausibelt. :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-06 13:03

En annan kan vara att han vill byta några av hans prylar mot en av deras. Då jag misstänker att de kanske har lagomt stort lager, så vill de hellre ha pengar än prylar. Någonstans i deras diskussion stagnerar framstegen för de ej kommer överens, och Rehifi väljer att ge mindre betalt för att sublimt meddela att vi är inte intresserade av dina prylar (som MM själv skrev i en annan tråd, 'cash is king'), utan vill ha pengar.
Om jag vet värdet av en pryl och jag får för dåligt bud av den jag försöker sälja till, då kan jag välja en annan kanal att sälja prylen via.

I detta fallet är detta det som verkar vettigast, för då får ju MM ut det rätta värdet och kan med kontanter kanske t.o.m. pruta lite.

Vill tillägga att jag inte tar någons parti.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 13:10

StefanL
Vettigt. Jag tar inte heller parti men tycker att det är rehifis ansvar att agera respektfullt mot sina kunder. Bättre att säga ifrån vänligt men bestämt istället för att vela och skjuta upp saker och på det sättet trötta ut kunden. Ingen kan tvinga rehifi att göra en viss affär men klara oladdade besked är bättre än tjafs.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-06 13:17

StefanL skrev:

En annan kan vara att han vill byta några av hans prylar mot en av deras. Då jag misstänker att de kanske har lagomt stort lager, så vill de hellre ha pengar än prylar. Någonstans i deras diskussion stagnerar framstegen för de ej kommer överens, och Rehifi väljer att ge mindre betalt för att sublimt meddela att vi är inte intresserade av dina prylar (som MM själv skrev i en annan tråd, 'cash is king'), utan vill ha pengar.
Om jag vet värdet av en pryl och jag får för dåligt bud av den jag försöker sälja till, då kan jag välja en annan kanal att sälja prylen via.

I detta fallet är detta det som verkar vettigast, för då får ju MM ut det rätta värdet och kan med kontanter kanske t.o.m. pruta lite.

Det var ett bra scenario men långt från realiteten.

Man meddelar mig drekt att man har köpstopp på inköp. Jag meddelar då att jag inte är intresserad av det utan av byte. Det stagnerar redan vid att jag inte end får värdering. :) Man kan alltså inte ens värdera mian saker. Eller man hänvisar till mail med 2-4v väntan. Herregur det är ju en halv evighet. Måste jag vänta så länge på att reda ut en affär så hinner jag ju sälja av skiten själv. :) Troligen till bättre priser med.

Vilketsom så är det ju en trend det går mot och allt tar längre och längre tid och värderingarna blir sämre och sämre så då väljer jag att basunera ut mitt missnöje. Enkelt. Jag värderar företaget jag tidigare tycker var en frisk flökt och meddelar dem att jag anser dem nu vara en koloss på lerfötter som byråkratiskt agerar likt en sovjetstat i sitt aggerande.

Vilketsom är det ju deras problem. Och absolut de för ha vilka rutiner de vill och man kan misshandla kuder precis hur man vill. har man obegränsat med underlag är det ju kanske tom skoj att nita kunder. Har man obegränsat med medel kan man så klart göra som man vill.
:) Det är ju så man brukar säga inom servicebranchen att dett jobb hade varit sjukt bra om man slapp kunder ;)

Rehifi för göra som de vill och det har allt rätt att aggera som de gör. Dock kommer jag aldrig att vara kund där igen. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 13:26

meanmachine skrev:Rehifi för göra som de vill och det har allt rätt att aggera som de gör. Dock kommer jag aldrig att vara kund där igen. :)

Så skulle jag också reagera och jag tror även de som försvarar rehifi om de hade varit i din situation. Man får en chans max två som säljare att göra bort sig om man står för det och tar konsekvenserna av det men om man börjar tjafsa och argumentera med fula mothugg är man körd för gott. På det sättet vinner man aldrig med den "argumentationsteknik" som oftast råder här på foreumet. "Tänk om, tänk rätt så kanske du fattar din dumma jävel". Den kunden är för alltid förlorad men sprider sin galla så fort han får chansen.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-06 14:59

Flint skrev:StefanL
Vettigt. Jag tar inte heller parti men tycker att det är rehifis ansvar att agera respektfullt mot sina kunder. Bättre att säga ifrån vänligt men bestämt istället för att vela och skjuta upp saker och på det sättet trötta ut kunden. Ingen kan tvinga rehifi att göra en viss affär men klara oladdade besked är bättre än tjafs.

Absolut medhåll där.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-06 16:43

meanmachine skrev:
StefanL skrev:

Det var ett bra scenario men långt från realiteten.

Man meddelar mig drekt att man har köpstopp på inköp. Jag meddelar då att jag inte är intresserad av det utan av byte. Det stagnerar redan vid att jag inte end får värdering. :) Man kan alltså inte ens värdera mian saker. Eller man hänvisar till mail med 2-4v väntan. Herregur det är ju en halv evighet. Måste jag vänta så länge på att reda ut en affär så hinner jag ju sälja av skiten själv. :) Troligen till bättre priser med.

Vilketsom så är det ju en trend det går mot och allt tar längre och längre tid och värderingarna blir sämre och sämre så då väljer jag att basunera ut mitt missnöje. Enkelt. Jag värderar företaget jag tidigare tycker var en frisk flökt och meddelar dem att jag anser dem nu vara en koloss på lerfötter som byråkratiskt agerar likt en sovjetstat i sitt aggerande.

Vilketsom är det ju deras problem. Och absolut de för ha vilka rutiner de vill och man kan misshandla kuder precis hur man vill. har man obegränsat med underlag är det ju kanske tom skoj att nita kunder. Har man obegränsat med medel kan man så klart göra som man vill.
:) Det är ju så man brukar säga inom servicebranchen att dett jobb hade varit sjukt bra om man slapp kunder ;)

Rehifi för göra som de vill och det har allt rätt att aggera som de gör. Dock kommer jag aldrig att vara kund där igen. :)

Tja, inte så långt från verkligheten i alla fall.

Ni har sänt på olika frekvenser i er kommunikation. Köpstopp läser jag som att de inte är intresserade av att ta in något alls just nu, även ett inbyte är för Rehifi en kostnad (och en form av inköp). Och i detta fall även tillökning av deras lager.

Fast det kanske de inte har meddelat helt klart och du menar att du inte skall ha pengar utan en annan vara i utbyte.

Här kanske Rehifi tycker diskussionen är över, fast du kanske tycker att en affär fortfarande är möjlig.
Nästa epost du skickar hamnar längst ner i högen, med en värdering de inte är intresserade av att göra (för de har meddelat att de har köpstopp).

Nu bara gissar jag och spekulerar friskt, men någonstans i röran finns nog svaret.

Hur som helst önskar jag dig så mycket pengar du kan få för dina saker du vill sälja (kanske tagga ner lite :wink: ) och Rehifi en lyckosam framgång, fast de behöver se över sina rutiner lite och ge klara besked.
För att undvika fler kunder som knyter handen i fickan.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-01-06 18:49

Mitt förslag till alla som läser den här tråden är att göra en egen bedömning.

Är ni intresserade av att handla eller sälja saker till Rehifi. Prova. Det värsta som kan hända är att det skulle ta flera veckor att få svar och andra påståenden som MM kommer med i tråden.

Det råder inga som helst inköpsstopp på Rehifi idag. Däremot var det så under en period vilket berodde på den dåliga ekonomi som fick Repsam att gå i konkurs.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 19:07

Vinylcalle skrev:Mitt förslag till alla som läser den här tråden är att göra en egen bedömning.l

Det är precis det alla gör alldeles av sig själva. Hur skulle det annars gå till? Kollektivt mailande eller peemmande tills alla har enats om en dom?

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-01-06 19:34

Herregud, Bild håller ni fortfarande på,det finns ett liv utanför Bild också.....tragiskt. Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-06 19:36

silver skrev:Herregud, Bild håller ni fortfarande på,det finns ett liv utanför Bild också.....tragiskt. Bild

Utanför vadå? 8O

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-01-06 19:44

Flint skrev:
silver skrev:Herregud, Bild håller ni fortfarande på,det finns ett liv utanför Bild också.....tragiskt. Bild

Utanför vadå? 8O

Vi har ju inte ens ett liv?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
silver

Inläggav silver » 2012-01-06 19:44

:D :D :D Bild

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 19:56

Jag tycker att "Rehifi" är/var ganska dyra och att det mesta som fanns där var ganska ointressant.
Men lik förbannat tyckte jag att det värt att titta in emellanåt.

Köpte ett par Snell EIII där, för 3900 spänn i sensomras.

Det var nog väldigt dyrt, men det struntade jag i för jag ville ha dem.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-01-06 19:59

Strmbrg skrev:Jag tycker att "Rehifi" är/var ganska dyra och att det mesta som fanns där var ganska ointressant.

Undrar om det var de jag lämnade in. Nykantade basar.
Jag fick 1500 för dem pga att de redan hade 2 par.
Och att basarna var nykantade hade jag inget för......snålt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 20:08

Maccis skrev:
Strmbrg skrev:Jag tycker att "Rehifi" är/var ganska dyra och att det mesta som fanns där var ganska ointressant.

Inte omöjligt:

Valnötsfanér, en liten skada på ena sidan på den ena, lätt stukade emblem och en liten noppa på ena fronttyget (som gick att få bort utan att det blev hål).

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-06 20:10

Maccis skrev:

Man bjöd 800:- för QLN signatur med. Radiolagrets modell med scanspelabasen. :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2012-01-06 20:17

Tycker det är konstigt allt detta snack om att Rehifi är dyra. Det är en affärsrörelse och inte en privatperson herregud.

Att sitta och glo på blocket och hifimagasinet var och varannan dag och få uppfattning vad begagnade prylar är värda har ingen relevans.

En Volvo V70 på blocket och hos bilhandlaren är två skilda priser, och har alltid varit det. Det finns helt naturliga skäl till det. Priserna skiljer säkert 30%, och det är kanske förhållandet rehifi-hifimagasinet har också?

Kanske det är faktumet att rehifi är något så unikt som en affär som handlar med beg hifi som stökat till det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 20:19

Jag tycker att det är jättebra ju dyrare de kan vara utan att verksamheten går dåligt.

Jag får ju skylla mig själv om jag handlar, ju.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-06 20:21

meanmachine skrev:
Rehifi skrev:Kom in i butiken under under våra öppettider med dina HIFI produkter så kikar vi på dem och kommer överens om ett pris. Pengarna för dina HIFI produkter får du inom 2 veckor!

När jag köper nått av nån har jag som regel att jag betalar direkt. Funderar på om jag nästa gång jag köper en stereopryl skall meddela ägaren att jag betalar inom två veckor?

Nu har jag inte läst allt som skrivits i den här tråden, men jag har förstått
att du är upprörd över att rehifi inte spelar efter din pipa.

Vad jag inte förstår är VARFÖR det upprör dig?

Det här är ju en avtalsfråga, och i alla sådana kan det gå på två sätt - ni
kan bli överens, eller ni kan misslyckas med att bli överens. Nå en överens-
kommelse, eller inte göra det.

- - -

Om nu inte rehifi erbjuder något som du känner att du kan gå med på, var-
för inte ta dina apparater någon annanstans och bli överens med någon
annan, som går med på dina krav? (Förutsatt att du kan hitta någon, vilket
jag tror att du kan.)

Just det där med att man måste bli överens för att kunna göra en affär och
att man INTE har mandet att sätta upp motpartens villkor är ju liksom helt
grundläggande. Det måste du acceptera. Du kan inte tvinga någon att göra
affärer med dig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-01-06 21:01

IngOehman skrev:
... Du kan inte tvinga någon att göra
affärer med dig.

Vh, iö

+3,7

Eller, jovisst kan man TVINGA någon till det.

Men då får man sannolikt ta till metoder som kanske inte är allmänt (eller åtminstone inte av motparten) accepterade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-06 21:08

Flint skrev:

Utanför vadå? 8O

faktiskt är universum. det finns inte någonting utanför universum. frågan är meningslös.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-06 21:30

IngOehman skrev:
meanmachine skrev:

Nu har jag inte läst allt som skrivits i den här tråden, men jag har förstått
att du är upprörd över att rehifi inte spelar efter din pipa.

Vad jag inte förstår är VARFÖR det upprör dig?

Det här är ju en avtalsfråga, och i alla sådana kan det gå på två sätt - ni
kan bli överens, eller ni kan misslyckas med att bli överens. Nå en överens-
kommelse, eller inte göra det.

- - -

Om nu inte rehifi erbjuder något som du känner att du kan gå med på, var-
för inte ta dina apparater någon annanstans och bli överens med någon
annan, som går med på dina krav? (Förutsatt att du kan hitta någon, vilket
jag tror att du kan.)

Just det där med att man måste bli överens för att kunna göra en affär och
att man INTE har mandet att sätta upp motpartens villkor är ju liksom helt
grundläggande. Det måste du acceptera. Du kan inte tvinga någon att göra
affärer med dig.

Vh, iö

Fullt medveten om detta och håller helt med. Ser det närmast om samhällsinformation :)

Kan ju vara bra om vi som konsumenter kan upplysa varandra om hur något är så att vi som konsumerar kan välja om vi vill acceptera ett företags sätt att leverera.

Håller du inte med om att det är bra med konsumentupplysning. Sen medhåller jag att jag i vissa poster i mildöverkant styr på med viss avsky och det är klart att det varit mycket bättre om jag objektivt helt upplyst men saken är nog den att jag som person är väldigt känslogmässig och det är inte alltid bra men kan nyttjas snyggt om drivkraften får jobba konstruktivt :)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi