Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav Alexi » 2016-06-22 20:47

sprudel skrev:Nu diskuterar vi inte analyser av apparater längre, nu handlar det om människors perception.
Det här är ett manipulerande som gränsar till kränkning.
Inom all beteendevetenskap så måste man ha kläm på etiska grunder innan man gör en forskningsansats.

https://publikationer.vr.se/produkt/god-forskningssed/
Det närmaste jag hittar är på sidan 61 att när en deltagare efteråt känner sig lurad och vill återkalla sitt medgivande, men då säger reglerna att de ska man inte ge deltagaren. Så det talar snarare emot det du säger.

Citat från inledningen:
Forskningsetiska överväganden handlar i hög grad om att hitta en rimlig balans mellan olika intressen som alla är legitima. Kunskapsintresset är ett sådant. Ny kunskap är värdefull på era sätt och kan bidra till individens och samhällets utveckling. Integritetsintresset liksom rätt till skydd mot olika former av skada och risk för skada är andra legitima intressen. Men ibland kan ny kunskap bara erhållas om försökspersoner och medverkande utsätts för en viss risk.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-22 20:52

Det kan nog uppfattas som något provocerande att luras med uppsåt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-06-22 20:57

Morello skrev:Det kan nog uppfattas som något provocerande att luras med uppsåt.

Absolut, men bryter det mot forskningsetiska regler om syftet är att ge deltagarna ny kunskap?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-06-22 21:21

Alexi skrev:
Morello skrev:Det kan nog uppfattas som något provocerande att luras med uppsåt.

Absolut, men bryter det mot forskningsetiska regler om syftet är att ge deltagarna ny kunskap?

Du ger dom falsk kunskap.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 22:56

sprudel skrev:
Svante skrev:
sprudel skrev:
Nej. Skärp dig nu. :evil:

Hur menar du?

Nu diskuterar vi inte analyser av apparater längre, nu handlar det om människors perception.
Inom all beteendevetenskap så måste man ha kläm på etiska grunder innan man gör en forskningsansats.

Ja, visst. Det du länkar till (vetenskapsrådet) gäller statsfinansierad forskning, och givetvis ska man följa de etiska riktlinjer som finns för sådan. Samtidigt så är det knappast förbjudet att bjuda hem en kompis till källaren och låtsasväxla mellan två ljudkällor, lyssna på honom överdriva skillnaden och sedan tala om för honom att han har lyssnat på samma sak hela tiden.

Det är viss skillnad på det.

Jag skulle tom tro att om man kan visa nyttan med att göra ett sådant experiment så skulle man få etiskt tillstånd för det.

sprudel skrev:En annan fråga:
Du som är mer bevandrad än jag inom det tekniska forskningsområdet, finns det någon motsvarighet till Cochrane inom den sfären?

Jag fick slå upp vad det var. Nej, inte vad jag vet. Det finns ju Google Scholar :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 23:08

Absolut, och det är pga sådana saker som forskningsetik är svårt. Än värre blir det när man ska väga hälsorisker eller djurförsök mot nytta. Lite sårad stolthet är trots allt inte jätteallvarligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-22 23:11

petersteindl skrev:
Alexi skrev:

Nej, det vore oetiskt juh. Men lureri kan definitivt godkännas av etiska kommittéer. Under debriefingen klaras ju luret ut och anledningen förklaras och alla är glada.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-06-22 23:43

darkg skrev:
petersteindl skrev:
Alexi skrev:Absolut, men bryter det mot forskningsetiska regler om syftet är att ge deltagarna ny kunskap?

Nej, det vore oetiskt juh. Men lureri kan definitivt godkännas av etiska kommittéer. Under debriefingen klaras ju luret ut och anledningen förklaras och alla är glada.

Ja givetvis ska deltagarna informeras om hur det står till på riktigt när experimentet är klart.

Jag minns faktiskt själv ett sådant experiment som jag utsattes för. Det handlade om hur man interagerar med en "inteligent" dator. Jag fick veta att jag skulle prata med en dator som svarade mig, jag minns inte om det var med text eller talsyntes. Efteråt fick jag veta att de hade använt "Wizard-of-Oz" teknik, dvs det var egentligen en människa som låtsades vara datorns intelligens.

I det fallet var det absolut nödvändigt att jag trodde att jag interagerade med en dator, eftersom man beter sig annorlunda mot en sådan jämfört med en människa.

Och inte kände jag mig kränkt heller... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-22 23:50

sprudel skrev:
Svante skrev:
sprudel skrev:Nej. Skärp dig nu. :evil:

Hur menar du?

Nu diskuterar vi inte analyser av apparater längre, nu handlar det om människors perception.

Menar du att även F/E-lyssningen jag arrangerade i gbg var kränkande? :?

Om man blir kränkt över att få visat för sig att det man trott var fel, så får man nog själv se till så att man aldrig utsätter sig för minsta risk att lära sig något den vägen. Men mest av allt hoppas jag att den som känner sig kränkt över att ha sagt sig höra skillnad på A och A vaknar upp och funderar igenom vad det är för "ära" som de försvarar egentligen. Vad den där kränkningen består i.

Att få möjligheter att lära sig saker är som jag ser det en gåva.

Prestige är ingen värdefull ägodel. Det är en last och en begränsning.

Om däremot någon skulle välja att publicera resultatet med namn och uppenbart syfte att berätta hur dumma de som hört skillnader som inte finns, så är det som jag ser det en annan sak. Jag har gjort många suggestionsstudier av detta slag, men praktiskt taget undantagslöst med målet att jag och de som deltagit skall kunna lära sig saker.

sprudel skrev:Inom all beteendevetenskap så måste man ha kläm på etiska grunder innan man gör en forskningsansats.

Nej, det du talar om är vad som gäller i den akademiska världen.

Det finns inga vetenskapliga hinder för att studera vad folk hör för skillnader baserat på att man sagt att de lyssnar på två saker, trots att det i verkligheten bara är samma sak hela tiden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-06-23 08:14

paa skrev:Det står att kalibreringen vid F/E-lyssningen var bättre än 0.06 dB, är det denna siffra som är för dålig, eller är det något annat ni pratar om?

Ja, det var i alla fall det jag syftade på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-23 10:09

Svante skrev:
sprudel skrev:
Svante skrev:
Hur menar du?

Ja, visst. Det du länkar till (vetenskapsrådet) gäller statsfinansierad forskning, och givetvis ska man följa de etiska riktlinjer som finns för sådan. Samtidigt så är det knappast förbjudet att bjuda hem en kompis till källaren och låtsasväxla mellan två ljudkällor, lyssna på honom överdriva skillnaden och sedan tala om för honom att han har lyssnat på samma sak hela tiden.

Det är viss skillnad på det.

Jag skulle tom tro att om man kan visa nyttan med att göra ett sådant experiment så skulle man få etiskt tillstånd för det.

sprudel skrev:En annan fråga:
Du som är mer bevandrad än jag inom det tekniska forskningsområdet, finns det någon motsvarighet till Cochrane inom den sfären?

Jag fick slå upp vad det var. Nej, inte vad jag vet. Det finns ju Google Scholar :) .

Vetenskapligt relevant!

Att man leker och testar för egen del är en helt annan dimension än vetenskapligt relevant. Det begreppet hör hemma inom den etablerade forskningsvärlden och det har sina finesser vad det gäller trovärdighet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-23 15:51

sprudel skrev:Testen av Chord Mojo föll mig på läppen. Har ju själv provat Hugo i min setup och hört hur bra den är, tom strået snyggare än Lavry. Jag köper mig en Mojo via erbjudandet i tidningen, bra fixat. :)

Efter allt snack här i tråden blev jag också nyfiken. Denna DAC ligger dessutom i en prisklass som passar mig. Tycker de flesta andra som jag finner intressanta ligger alldeles för nära (eller på fel sida om) 20 000 kronor och det kan jag inte kosta på mig. Fick veta att en arbetskamrat har en polare som saluför Chord, så ett butiksbesök kommer det bli.

Vilket behov är det du vill fylla i och med denna? Hörlurslyssning eller kanske i stugan?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-23 16:37

Jag vill i den meningen byta ut det du kallar luras, till "suggerera". Alltså utsätta den som ställer upp på studien för en stimuli, måvara av annat slag än personen trott.

Och det du kallar "uppsåt" är ju ett gott sådant - kunskapsinhämtning.

Valet av ordet "luras" kan få det att verka som något negativt. Valet av ordet "uppsåt" (som många nog är vana att se kopplat till "ont") hjälper nog också till att få det du skriver att uppfattas som något negativt.

- - -

Men syftet med att studera mottaglighet för suggestion är ju inte alls ondt. Det handlar om att lära sig saker om hur människor fungerar. Kunskap är inte dåligt.

Om personen känner sig kränkt av att ha fått lära sig något om sig själv så beror det nog för det mesta om något annat än att de var mottagliga för suggestion. Det kan t ex beror på sättet som de fått veta att de är det. T ex offentligt och kanske av en självgod testledare som inte kan låta bli att visa att han eller hon känner ett förakt för personen som lät sig suggereras, t ex för att hän var säker på att hän inte var mottaglig för det, men ändå var det.

Har själv sett sådant ske, inte i den vetenskapliga världen, men i audiovärlden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-23 16:37

shifts skrev:
sprudel skrev:Testen av Chord Mojo föll mig på läppen. Har ju själv provat Hugo i min setup och hört hur bra den är, tom strået snyggare än Lavry. Jag köper mig en Mojo via erbjudandet i tidningen, bra fixat. :)

Efter allt snack här i tråden blev jag också nyfiken. Denna DAC ligger dessutom i en prisklass som passar mig. Tycker de flesta andra som jag finner intressanta ligger alldeles för nära (eller på fel sida om) 20 000 kronor och det kan jag inte kosta på mig. Fick veta att en arbetskamrat har en polare som saluför Chord, så ett butiksbesök kommer det bli.

Vilket behov är det du vill fylla i och med denna? Hörlurslyssning eller kanske i stugan?

Tänkte som dac i båda anläggningarna. Den är ju flyttbar. Jag lyssnar knappt alls med lurar så där finns inget behov.
Det som stör är väl batteridriften och att den inte får vara kontinuerligt inkopplad till nätaggregatet. Blir lite exta mek där. Nästa steg i Chords flora av dacar är numera 2Qute för knappt 15 000 kr som är en Hugo (17000kr) men utan volymkontroll och batteri, dock med med galvaniskt isolerad usb-ingång. Jag är inte i behov av Hugos portabilitet egentligen.
Får fundera lite till innan jag slår till. Vill dock säga att jag blev förtjust i vad Hugo presterade i min setup. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-23 17:06

Precis, det där med batteridriften var väl det jag också hängde upp mig på. Har inte läst vad som sagts i Molten, men har missat när jag läst om den på andra håll det där med att den inte ska vara kontinuerligt inkopplad till nätagget. Alltid är det något…
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2016-06-23 17:29

shifts skrev:Precis, det där med batteridriften var väl det jag också hängde upp mig på. Har inte läst vad som sagts i Molten, men har missat när jag läst om den på andra håll det där med att den inte ska vara kontinuerligt inkopplad till nätagget. Alltid är det något…

Nja, om jag tolkar artikeln rätt så finns det ingenting som hindrar att den är kontinuerligt inkopplad under drift, men att nätaggregatet inte bör vara anslutet då den inte används.

/Anders

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-23 17:49

OK, det kan man väl leva med.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-23 20:44

Om nätaggregatet inte får vara anslutet då den inte används, hur skall den då kunna laddas så man kan köra med batterier då den används mobilt? Eller går den på torrbatterier?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 20:50

Verkar ju knasigt - varför ska den gå på batteri? Är det någe bärbart bös?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-06-23 21:09

Bös vet jag inte ännu, men grundtanken är att den främst ska vara en DAC för bärbart ljud. Den har två 3.5 mm utgångar, vilket väl indikerar detta om inte den lilla storleken gör det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-23 21:13

Och batteridriften.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-06-23 21:54

sprudel skrev:... att den inte får vara kontinuerligt inkopplad till nätaggregatet.

Du missförstår min text. Den kan vara konstant inkopplad, men batteriet gillar inte att du har den påslagen konstant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-06-23 22:06

Alexi skrev:
sprudel skrev:... att den inte får vara kontinuerligt inkopplad till nätaggregatet.

Du missförstår min text. Den kan vara konstant inkopplad, men batteriet gillar inte att du har den påslagen konstant.

Kan man köra den med batteriet urtaget, bara med nätaggregatet anslutet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-06-23 22:22

paa skrev:
Alexi skrev:

Kan man köra den med batteriet urtaget, bara med nätaggregatet anslutet.

Nej och det följer inget nätaggregat med.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-23 22:23

Alexi skrev:

Finns det ingen laddreglering i den?
Det låter lite konstigt. Är det lithiumjonbatteri så är det ju direkt livsfarligt om så är farligt.

Inget kraftaggregat medföljer och den har inte någon adekvat (3,5 mm-tele används för leksaker och inte hifi med ambition) analogutgång - låter ju toppen. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-06-23 22:26

sprudel skrev:Får fundera lite till innan jag slår till. Vill dock säga att jag blev förtjust i vad Hugo presterade i min setup. :)
Såg du klippet jag la upp? Den både mäter och låter bättre än Hugo. Jag tror mer den ska jämföras mot Dave, som jag tror är världens bästa DAC oavsett pris.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-06-23 23:44

Jag tyckte den mätte riktigt kasst jag. En apparat vars mätningar indikerar att de som konstruerat den inte har ordentlig koll på vad de gör.

När man sen får höra att laddningen inte verkar ske på något reglerat sätt med nätdel ansluten, så bekräftar det väl snarast kretinismen bakom produkten. EXTREMT dyr för vad den är, uppfattar jag även att den är.

Visst hade den rätt så låg dist under flera mätomständigheter, men hur många DACar av idag har distorsion på nivåer som är problematiska? 20 eller 50 dB lägre distorsion än ohörbar distorsion är liksom inte något större värde.

Det känns lite som om apparaten haussas på väldigt underliga grunder. :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-06-24 00:48

IngOehman skrev:Jag tyckte den mätte riktigt kasst jag.

Vh, iö

8O Det där får du gärna utveckla. Jag tycker mätningarna ser extremt bra ut och alla jag sätt kommentera mätningar på den har uttryckt samma sak.

Här är Stereophile's mätningar:
http://www.stereophile.com/content/chord-electronics-mojo-da-headphone-amplifier-measurements#p87BkxfuA8f1Q21u.97

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-06-24 01:06

Is there any harm in most of the time leaving the Mojo hooked up to computer and plugged in to the wall to keep a full charge?

No it's fine to leave it plugged in all the time but if your charging from an unplugged lap top you may drain the lap tops batteries. But if your using just the data USB connection the mojo takes no power from the connected device.

Mojo, like Hugo, has been designed so that you can have the charger plugged in constantly. So on a desktop charge and run it at the same time. Once its fully charged, the charger will just supply enough current to balance Mojo's current draw, so no net current from the battery.

Just to clarify. Charging is automatic. If you are playing and charging at the same time, with a fully charged battery, the charger will supply enough current to balance the consumption used by Mojo, so no net current into the battery. If its fully charged and the unit is off, the charger will go off. The charger will re charge automatically when the battery voltage falls to 8.2v (off at 8.4v) so keeping the charger connected will ensure a full charge.

If you want to maximize battery life, then turn Mojo off when not using it, with the charger connected permanently and it will be fine as the charger will disconnect automatically, and re-charge automatically when the battery voltage drops.

Rob Watts (mannen bakom Mojo)
http://www.head-fi.org/t/784602/chord-mojo-the-official-thread-please-read-the-3rd-post

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-06-24 08:05

Bra att du klarade ut detta. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi