MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav Morello » 2018-03-15 22:54

Menar du att lödning skulle innebära ett problem?

För övrigt har Blue Jeans väldigt attraktiva priser.
Har en kamrat som övergett Transparent Reference till förmån för Blue Jeans!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-03-16 00:06

Morello skrev:Menar du att lödning skulle innebära ett problem?

Ja, lödning är enligt mig ett problem. Ett antal gånger har de gett sig i mina kontakter och gett glapp. I apparater åldras de och ställer till.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-16 00:17

Jag har fått lite litztråd över. Vad säger ni, ska jag snurra ihop ett par högtalarkablar eller ska jag låta dom ligga i väntan på roligare användningsområden? Hur pass slitstark är isoleringen kring kardelerna i litztråd, kan man räkna med att det håller för lite misshandel? Dom har fått smältlim applicerat och sedan bortslitet.
Häpp!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-03-16 00:42

Dom där Stäubli/Multi Contact är bra krejjer. Brukar kombinera dom med Speakon i andra ändan så behöver man inte oroa sig för att i misstag kortsluta förstärkaren. Dessutom är det mer tillfredsställande att klicka i en redig Speakon i högtalaren än att pilla med labbproppar. ;)

R0000403.jpg
R0000403.jpg (375.76 KiB) Visad 5366 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-16 10:54

sprudel skrev:

Ja, lödning är enligt mig ett problem. Ett antal gånger har de gett sig i mina kontakter och gett glapp. I apparater åldras de och ställer till.

Problem kan framförallt uppstå då lödningarna stressas termiskt. Klassiska exempel är kretskortet som sitter på CRT-rör i skärmar och TV samt rörsocklar till rör-apparater. I övrigt handlar det nog mest of taffliga lödningar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-16 12:59

sprudel skrev:

Du har absolut rätt.

Lödning för kontakter som är permanent mekaniskt belastade är problematiskt. Lödningar (mjuklödningar) bör helst vara ickebelastade, det vill säga så lite belastade att de har mycket goda marginaler till flytbeteende. Rörelser över tid, skapar härdning och potentiellt sprickbildning. Luft kan hjälpa till att degradera lödningar. Även termisk stress "sliter" men det brukar inte vara ett problem i just högtalarkablar.

Knivbananer är klart bäst, tycker jag. Löder dock gärna sådant som påfrestas mindre mekaniskt än högtalarkablar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-03-16 13:12

Hur är krimpning i sammanhanget? Finns en del färdigterminerade kablar som är krimpta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-16 13:51

Krimpning kan fungera prima, men det kan även göras olika bra.

Tillsammans med flerkardeliga kablar så är risken uppenbar att några kardeler går sönder i "krimpkanten", och spretar. Bör kombineras med lång plast/gummiisolering.

Men oftast så finns det faktiskt ett större kortslutningshot än spretande kardeler, nämligen banankontakter med metallhylsa. Helt idiotiskt att sådana ens görs. Ju mjukare kablar desto större risk för kortslutning, så lite kommer ju flerkardelighet in även där.

sprudel skrev:En analogi är en tankelek som sällan är helt perfekt utan kräver en viss välvilja och anpassning av mottagaren. Väljer man att se bristerna enbart fungerar det inte. Man är inte leksugen kanske?

Kloka ord.

Den som vill sätta sig på tvären kan alltid göra det, t ex hävda att det finns någon detalj där det verkliga fallet och analogin/liknelsen inte är identiska, och konstigt vore det väl om det inte vore så - liknelsen är ju alltid ett ANNAT fall där formuleraren av liknelsen hoppas att mottagaren av den, är insatt.

Men att det finns skillnader spelar ju ingen roll då det är likheterna som är liknelsens syfte. Därför fungerar liknelser om mottagaren är intelligent och vill förstå, men inte så bra om mottagaren är korkad och/eller har som mål att inte förstå för att det skall falla tillbaka negativt på avsändaren.

Likheten i kabel/cykla fallet är alltså att man i båda fallen kan uppfatta att allt är bra/så bra som möjligt, men det betyder inte att det kommer att gå bra för all framtid. Det kan hända saker som man inte förutsett och tidens tand påverkar den också. Ju mera man springer omkring med sina högtalare (och tänker att det är härligt med mjuka flerkardeliga kablar) desto bättre blir liknelsen med cykleriet, och risken för spretande kardeler ökar...

En väldigt onödig risk när det faktiskt finns enkardeliga kablar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-16 14:10

sprudel skrev:
Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Nej, absolut inte dessa. Jag hittar dock inte på nätet de jag använder. Fabrikat verkar idag vara Stäubli. Elproman sålde dessa.

Så här ser kontakterna ut.

[ Bild ]

Har använt dessa sedan 70-talet. Har aldrig haft ett enda problem med dessa. De tar dock inte så fet kabel.

Med vänlig hälsning
Peter

Man kan kalla dom Multi Contact och köpa dom på Elfa också.
Dom tar lätt 4mm2 om man inte vill ha dom stapelbara utan löder i kabel bakifrån.
Dock anser jag att dom står sig slätt emot WBT http://www.wbt.de/english/products/a/Detailansicht/Artikel/nextgenTM-bananenstecker-neu-muenchen-2008.html Har aldrig någonsin haft problem med dom och har faktiskt jämfört ljudkvalité på 2 kablar och föredrog dessa i båda ändar. Tycker kontakter är väsentligt viktigare än kablar.

/Harryup

Håller med om att kontakterna känns viktigare än kabeln om det är en i övrigt OK kabel. Jag är förtjust i BlueJeans kontakter, ingen lödning där inte.

Sjysst helgardering där! ;)

Rummet är viktigare än högtalarna - om högtalarna är bra nog (så bra att rummet blir viktigare...)

Arv är viktigare än miljön - om miljön påverkar så lite att... arvet blir viktigare!

Tilllagningen är viktigare än råvarorna - så länge råvarorna är tillräckligt bra!

Att helgardera är klokt, bortsett ifrån att det lite förtar det sagda... ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2018-03-16 14:50

Emanuelgbg skrev:Hur är krimpning i sammanhanget? Finns en del färdigterminerade kablar som är krimpta.

Jag kommer osökt att tänka på virning, som alternativ. Borde väl funka med enkardelig EKK?
Virning sades ge en säkrare förbindelse än lödning i telefonväxlarna som gjordes på orten för hiskeligt många år sedan. Kommentarer kring den metoden?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-16 15:03

Virning görs kring fyrkantpinnar med en väldigt vassa hörn, således att gastäta förbindningar uppstod.

Passar kanske inte så bra för saker som skall kunna röras. "Sista kontaktytan" ger en brottsanvisning på tråden, som kan påfrestas om den lindas upp bara lite, lite.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-16 15:05

miaber skrev:Jag kommer osökt att tänka på virning, som alternativ. Borde väl funka med enkardelig EKK?

Hehe, jag skulle vilja se den virpistolen. Risk för karpaltunnelsyndrom, tro?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-16 15:30

Vilken är den viktigaste egenskapen hos Naqrefs Superhögtalarkabel?
1. Att den är en Litztyp som ger mindre andel skineffekt än EKK? Eller kan det t.o.m vara en nackdel?
2. Att den ger linjär 8 Ohms resistiv belastning upp i MHz-området?
3. Att den inte ger extremlåg impedans i delar av MHz-området, oavsett om den ger just 8 Ohm resistivt eller inte?
4. Att den är tillverkad av enkelledare?
5. Att den är mjukare än EKK
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-03-16 15:32

I flygindustrin crimpas i princip alla kablar.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
bja47

Inläggav bja47 » 2018-03-16 15:34

Vid lödning, virning och crimpning så är det viktigt att man mekaniskt avlasta kabeln före kontaktpunkten.
Punktsvetsa en EKK borde väl oxå ge ett fint resultat.
Speakon kontaktdon är bra istället för fladdriga banankontakter vid högtalaranslutningar.
Dåliga kontaktytor ger större fel än själva högtalarkabeln kan göra.
Bengt

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-03-16 15:48

paa skrev:Vilken är den viktigaste egenskapen hos Naqrefs Superhögtalarkabel?
1. Att den är en Litztyp som ger mindre andel skineffekt än EKK? Eller kan det t.o.m vara en nackdel?
3. Att den inte ger extremlåg impedans i delar av MHz-området, oavsett om den ger just 8 Ohm resistivt eller inte?

2 och 3: man kan inte riktigt skilja dem åt på det där sättet (pun intended)*.

*) Sättet = setet => set theory => mängdlära. Jättevitsigt egentligen om man har exakt min humor.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-16 16:03

Rydberg skrev:I flygindustrin crimpas i princip alla kablar.

Ganz genau, ordnung muss sein!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-16 17:50

Jag skulle vilja säga att det är egenskap 6, 7 och 8 som var de viktigaste. ;)

6. Att det är en kabel som högtalare inte behöver "konstrueras efter", då den i rimliga sträckor, med rimliga högtalare, får egenskaper som är med hörseln oskiljbara* från "ingen kabel". Det vill säga en nära nog perfekt kabel för de högtalare som är konstruerade utan hänsyn till kabeln#.

7. Att konceptet bryter ny mark och kan kopplas till en artikel som utbildar medlemmen. Man får lära sg om karakteristisk impedans, och effekter av missanpassning, och om den ökade vikten av en konjugatlänk när en lågohmigare kabel är missanpassad (vid mycket höga frekvenser).

7. Att den ger medlemmen en chans att test istället för att tro något.

Av de nämnda är kanske punkt 4 den enda som det möjligen ligger något i, mjukare än polsk 2x1,5 mm^2 EKK är den ju inte. Men bedömningar kan falla på många olika sätt, så igen - största poängen är att den som vill kan bygga kabeln och testa själv.

Vh, iö

- - - - -

*Eller? Den som bygger och testar kan avgöra själv. ;)

#Personligen så föredrar jag att konstruera högtalare efter lättåstadkombara parametrar i många olika längder. Att på så vis utgå ifrån en viss serieresistans och en viss serieinduktans, gör att man slipper ta till extremtjocka kablar då de behöver dras kanske 25 meter (eller hur långt det nu maximalt kan bli i hemmiljö). Som jag dimensionerar högtalare är 10 mm^2 idealiskt för 25 meter, men man klarar man sig med 5 mm^2, t ex med korskopplad 4x2,5 mm^2.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-16 19:24

Den andra punkt 7 skall förstås vara punkt 8, och "test" skall vara "testa".

Idiotiskt att inläggen blir låsta innan man hinner rätta sådana fel, bara för att några få individer tycker att det är viktigt att kunna klandra felskrivningar. Världen blir bättre om den bygger på generositet och strävan efter att allt skall vara så bra som möjligt (inlägg inkluderade) än på missunnsamhet. Tragiskt att saker har försämrats på faktiskt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-16 19:32

joakimfors skrev:Dom där Stäubli/Multi Contact är bra krejjer. Brukar kombinera dom med Speakon i andra ändan så behöver man inte oroa sig för att i misstag kortsluta förstärkaren. Dessutom är det mer tillfredsställande att klicka i en redig Speakon i högtalaren än att pilla med labbproppar. ;)

R0000403.jpg

"är det helt seprarerade + och - ledare? Om så är fallet är det en ganska bra indikation på att kabeltillverkaren är ute och cyklar!! Man ändrar nämligen kabelns överföringskarakteristik genom att lägga dem på olika sett, helt förkastligt mao!!"

Saxat från annat hififorum, citerat med felstavningar och allt. Det där hade jag ingen aning om. Får nog överväga att byta min vdH och EKK lär väl inte fungera de heller. Killen som skrev det hade fem guldstjärnor i det forumet så han vet nog vad han talar om... eh?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-16 19:38

IngOehman skrev:

6. Att det är en kabel som högtalare inte behöver "konstrueras efter", då den i rimliga sträckor, med rimliga högtalare, får egenskaper som är med hörseln oskiljbara* från "ingen kabel". Det vill säga en nära nog perfekt kabel för de högtalare som är konstruerade utan hänsyn till kabeln#.

7. Att konceptet bryter ny mark och kan kopplas till en artikel som utbildar medlemmen. Man får lära sg om karakteristisk impedans, och effekter av missanpassning, och om den ökade vikten av en konjugatlänk när en lågohmigare kabel är missanpassad (vid mycket höga frekvenser).

8. Att den ger medlemmen en chans att testa istället för att tro något.

Av de nämnda är kanske punkt 4 den enda som det möjligen ligger något i, mjukare än polsk 2x1,5 mm^2 EKK är den ju inte. Men bedömningar kan falla på många olika sätt, så igen - största poängen är att den som vill kan bygga kabeln och testa själv.

Vh, iö

- - - - -

#Personligen så föredrar jag att konstruera högtalare efter lättåstadkombara parametrar i många olika längder. Att på så vis utgå ifrån en viss serieresistans och en viss serieinduktans, gör att man slipper ta till extremtjocka kablar då de behöver dras kanske 25 meter (eller hur långt det nu maximalt kan bli i hemmiljö). Som jag dimensionerar högtalare är 10 mm^2 idealiskt för 25 meter, men man klarar man sig med 5 mm^2, t ex med korskopplad 4x2,5 mm^2.

Hur mycket sämre än superhögtalarkabeln skulle en 2 kvmm EKK med konjugatlänk bli, pga att den resulterande resistiva impedansen skulle bli betydligt högre? Spelar det överhuvudtaget någon roll, det blir ju inga obehagligt låga impedanser i HF-området i vilket fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2018-03-16 23:56

När det gäller kortslutningsrisk så är det väl underligt att det är tillåtet med en kabel som är hane i bägge ändar?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-17 04:15

Bagaget skrev:När det gäller kortslutningsrisk så är det väl underligt att det är tillåtet med en kabel som är hane i bägge ändar?

Ja, det är stenålder. Det enda funktionella kontaktdonet för högtalare är Speakon.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 10:49

Jag vet inte hur många gånger jag konfronterats med speakonproblem. Oftast har någon snubblat på kabeln (de används i proncip bara i PA-sammanhang) och kabeln har slitits loss inuti speakonkontakten och orsakat kortslutning. Det blir så nästan oundvikligen då det är en och samma kontakt för både plus och minus. När kabeln dras ut blir det kortis.

Visst kan man skylla på slarvig montering och/eller på att kabelsnubbling inte skall kunna ske om gaffern har gjort sitt jobb, men ändå sker det.

Om man har tur och förstärkaren klarar sig så är problemet att man behöver verktyg för att återställa inkopplingen. Det brukar få folk att säga fula ord.

- - -

Så jag vidhåller att riktiga banankontakter av knivtyp är den rätta lösningen. Enkardelig kabel hjälper, men allra bäst är säkerhetsbananer (i högtalaränden). Då blir det en sorts hybrid med honkontaktens poänger. Extra trevligt är att en sådan kontakttyp i högtalaren är kompatibel med både normala banankontakter och säkerhetsbananer.

paa skrev:
IngOehman skrev:

8. Att den ger medlemmen en chans att testa istället för att tro något.

Vh, iö

- - - - -

Hur mycket sämre än superhögtalarkabeln skulle en 2 kvmm EKK med konjugatlänk bli, pga att den resulterande resistiva impedansen skulle bli betydligt högre? Spelar det överhuvudtaget någon roll, det blir ju inga obehagligt låga impedanser i HF-området i vilket fall?

Bra fråga!

Men påtagligt klurig att svara på...

Skulle vilja hålla upp handen och visa mellan tummen och pekfingret, och säga "såhär stor!". :wink:

Men nä, det jag känner att jag vill säga är typ:

Kablar är en förhållandevis oviktig komponent i en hifi-anläggning. De påverkar väldigt lite om de bara är tillräckligt långa (för korta kablar, så de inte når fram, är såklart ett problem dock).

Så även om man dimensionerar kablar väsentligt tunnare än normalt, så påverkar de mindre än de flesta tror.

Exempelvis ger 25 meter 0,38 mm^2 hörbar påverkan, klangligt, men det är ändå inte stora skillnader det handlar om, med normala högtalarimpedanser.

Talar man om skillnader som är väsentligt mindre än så, typ sådana som kan vara svåra att höra i blind jämförelse, blir det vanskligt att formulera skillnaden i termer av "hur mycket sämre". Hur mycket sämre är något som låter typ likadant? Och om man hör en liten, liten skillnad, och föredrar den kabel som påverkar mera, är den då sämre eller bättre?

Man kan förstås redovisa mätbara skillnader, men utan relation till hörbarhetsgränser så blir det ju bara siffror. :?

Egentligen skulle jag nog vilja bolla frågan vidare till dem med LTS lågimpedanskabel. Jag är inte en av dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2018-03-17 11:48

Skulle nog kunna vara en nackdel med en kabel av litztyp, om kabeln plockar upp RF störningar då dämpar en EKK dom bättre särskilt om det sitter en ferrit runt :wink:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 11:50

Hur skulle det låta om mam använde kulo-kabel?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-17 11:55

mrGaskill skrev:Hur skulle det låta om mam använde kulo-kabel?

Jag tror att det låter kul.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 11:57

Tack Mårran. :-) Styvt lik kulo. Du får 4500 för moppen
Senast redigerad av mrGaskill 2018-03-17 12:06, redigerad totalt 4 gånger.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-17 11:58

Svante skrev:
Bagaget skrev:När det gäller kortslutningsrisk så är det väl underligt att det är tillåtet med en kabel som är hane i bägge ändar?

Ja, det är stenålder. Det enda funktionella kontaktdonet för högtalare är Speakon.

Mja, de är inte gjorda av sten faktiskt, men givetvis skulle jag gärna se ett annat och mer ändamålsenligt don.
-Innehar F-skattsedel-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-17 12:13

IngOehman skrev:Jag vet inte hur många gånger jag konfronterats med speakonproblem. Oftast har någon snubblat på kabeln (de används i proncip bara i PA-sammanhang) och kabeln har slitits loss inuti speakonkontakten och orsakat kortslutning. Det blir så nästan oundvikligen då det är en och samma kontakt för både plus och minus. När kabeln dras ut blir det kortis.

Visst kan man skylla på slarvig montering och/eller på att kabelsnubbling inte skall kunna ske om gaffern har gjort sitt jobb, men ändå sker det.

-Krampaktigt argument för att försvara idiotin med hanar i bägge ändar!

På den tiden jag höll på med PA hände det inte en enda gång att sladden lossnade och orsakade kortslutning, så är jag övertygad att risken för det skulle vara betydligt större med knivbananer... Speakondonen var inte så bra i början, låsningen i plast slets snabbt ner, men kabelavlastningen och kortslutning hade vi aldrig något problem med. I hemmiljö, tja, vad är säkerhetsproblemet liksom.
-På självvald "semester".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi