KarlXII skrev:Noli turbare circulos meos!
Känns mer som något fyrkantigt.
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Noli turbare circulos meos!
phon skrev:lennartj skrev: NEJ![]()
Endast framtiden kan utvisa vem som hoppat i galen tunna och har anledning att ompröva sina ståndpunkter.
Du menar att du tror att det kommer att gå att detektera trissestegen i Almens F/E-setup med rör-lyssning, men att det inte kommer att gå att detektera rörstegen i samma rigg?
KarlXII skrev:phon skrev:Du menar att du tror att det kommer att gå att detektera trissestegen i Almens F/E-setup med rör-lyssning, men att det inte kommer att gå att detektera rörstegen i samma rigg?
Det kan man säkert.
Men det som är spännande är ju att se om transistorsteget går att detektera.
conny_a skrev:
Intressant vore det om det gick.
Då skulle man kunna gå vidare och undersöka om rörisar faktiskt är bättre än transor på en eller två parametrar. Det är ju redan givet att transor är bättre på en del parametrar.
Nattlorden skrev:lennartj skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Kompromisser måste göras oavsett budget och oavsett rum så är det.
Möjligtvis. Vad viktigare är - tänker man vara nöjd med kompromissen, eller kommer man att deklarera "denna skall jag byta ut så fort jag hittar något som kommer närmre mina krav".
Vem är man i frågan ovan?
man är en variabel.
lennartj skrev:På ett vanligt oscilloskop ser man ingenting av det här för det triggar först när vägen (och vågen) stabiliserats.
Piotr skrev:lennartj skrev:På ett vanligt oscilloskop ser man ingenting av det här för det triggar först när vägen (och vågen) stabiliserats.
Har dålig koll på analoga o-skåp men ett digitalt o-skåp kan ju ställas att trigga på vald del av signal dvs. du kan utan problem fånga den första fyrkanten i en kontinuerlig kantvåg.
Såvitt jag vet ser man inga konstigheter men det kan ju ev. bero på att felen (om de finns där) ligger på en sådan nivå att det är svårt att se med blotta ögat på en skärm.
Man ser ju inte harmonisk distortion vid säg -60dB på ett o-skåp men en spektralanalys kan ju visa HD ner till -150dB eller mer.
Man skulle då kunna tänka sig att man helt enkelt spelar in en kantvåg med en bra AD för att i efterhand analysera den inledande fyrkanten och jämföra mot vald del av signalen efter att den "stabiliserats".
/Peter
MagnusÖstberg skrev:Hur kan du vara det?subjektivisten skrev:Ja, jag känner mig väldigt säker på utgången.
Alltså, kan du berätta utförligt vad du baserar din säkerhet på, gärna med källor, exemplifieringar och lite bakgrund om din tekniska kompetens inom kvantfysik.
sprudel skrev:KarlXII skrev:Noli turbare circulos meos!
lennartj skrev:I första vändan är jag bara nyfiken på om en påstått transparent transistorförstärkare i Efter-slingan degraderar återgivningen vid F/E-lyssning via en högklassig anläggning som är optimerad med rörförstärkare.
subjektivisten skrev:
Men om anläggningen är optimerad för rörförstärkare så bör den vara lättare än konstlasten LTS använder vid F/E lyssning. På vilket sätt skulle en förstärkare, t ex Bryston, som man inte kunde "höra" börja färga vid lättare last?
Magnuz skrev:subjektivisten skrev:
Men om anläggningen är optimerad för rörförstärkare så bör den vara lättare än konstlasten LTS använder vid F/E lyssning. På vilket sätt skulle en förstärkare, t ex Bryston, som man inte kunde "höra" börja färga vid lättare last?
Jag tror han menar att lyssningsanläggningen ska vara optimerad för rörförstärkare. Konstlasten ska nog vara den traditionella.
subjektivisten skrev:sprudel skrev:KarlXII skrev:Noli turbare circulos meos!
Känns som när man inte har något att komma med så attackerar man den man för diskussionen med.
Magnuz skrev:Jag tror han menar att lyssningsanläggningen ska vara optimerad för rörförstärkare. Konstlasten ska nog vara den traditionella.
subjektivisten skrev:Magnuz skrev:Jag tror han menar att lyssningsanläggningen ska vara optimerad för rörförstärkare. Konstlasten ska nog vara den traditionella.
Och exakt vad skulle bli bättre då om det är det dom menar?
lennartj skrev:Att det hörs att transistorförstärkare som Bryston med flera "färgar grått" eller på annat sätt inte är helt transparent vid F/E-lyssning när transistorförstärkaren sitter i Efter-slingan.
subjektivisten skrev:lennartj skrev:Att det hörs att transistorförstärkare som Bryston med flera "färgar grått" eller på annat sätt inte är helt transparent vid F/E-lyssning när transistorförstärkaren sitter i Efter-slingan.
Va? Varför skulle det bli så? Du har ju samma konstlast. Det är ju en av fördelarna med F/E lyssning, att själva riggen är nästan ointressant!
Som jag sagt innan, det är nog rörets färgning man gillar.
OK, tack för svaret.subjektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur kan du vara det?subjektivisten skrev:Ja, jag känner mig väldigt säker på utgången.
Alltså, kan du berätta utförligt vad du baserar din säkerhet på, gärna med källor, exemplifieringar och lite bakgrund om din tekniska kompetens inom kvantfysik.
För jag tror inte på denna "rör är mer korrekt" tänket. Har inte sett något som skulle tyda på det.
subjektivisten skrev:
Ordet transparent verkar också vara svårt för vissa. Det spelare ju INGEN roll hur man upplever ljudet utan det handlar ju endast om man återger ljudet korrekt.
lennartj skrev:Vi nöjer oss inte med att tro utan tar reda på hur det verkligen förhåller sig, men det kan ta lite tid, för här ska inte slarvas.
Vi kan ha fel, men vi tar risken
subjektivisten skrev:Jag hoppas erat test blir kul och man inte påverkar utgången i förväg
subjektivisten skrev:lennartj skrev:Vi nöjer oss inte med att tro utan tar reda på hur det verkligen förhåller sig, men det kan ta lite tid, för här ska inte slarvas.
Vi kan ha fel, men vi tar risken
Ja, det har väl testat genom årtionden men svaret blir aldrig som rörälskarna vill ha det, samma som vinylälskarna så vill dom ofta bortse från det.
Jag hoppas erat test blir kul och man inte påverkar utgången i förväg
KarlXII skrev:Härlig inställning där, Almen. Det är mycket uppskattat.
Största risken som jag ser det är att den här tråden spårar ur och blir en pesthärd som dämpar all lust och intresse som finns i ämnet.
Egentligen borde man kanske parkera den i väntan på att testet blir av.
Användare som besöker denna kategori: Ayrton och 29 gäster