Moderator: Redaktörer
ostmaccan skrev:Panelguy skrev:ostmaccan skrev:
Du har uppfattat mig korrekt; jag sticker ut hakan och säger att en välkonstruerad strömkabel inte behöver kosta mer än maximalt någon hundralapp. Jag påstår också att att det i blinda test INTE går att höra skillnad på en välkonstruerad strömkabel från biltema och en för 9999 kronor per meter. Det finns ingenting som tyder på att jag kommer få en förbättring som är märk-, eller mätbar, annat än till möjligtvis en försämring.
Det enda undantaget, och det enda som "tyder på" att dyra strömkablar är bättre, är alla säljare och hifi-människor som dyrt och heligt påstår att de hör skillnad, och dessutom ofta väldigt bestämt dumförklarar de som hävdar sig ej höra skillnad, ofta med uttryck som "man måste vara hörselskadad för att inte..." eller "det krävs en viss vana och erfarenhet för att höra..."
Men du svarade inte på frågan huruvida du hade provat någon dyrare strömkabel. Jag var nyfiken på om du testat själv eller om du som många andra här helt enkelt utgår från att det inte kan/bör vara någon skillnad.
Nu dags för middag och lite gott vin, trevlig afton
Jag trodde det var uppenbart. Jag utgår från att det inte finns skillnader på väl konstruerade kablar, eftersom att det inte finns något som tyder på att så är fallet. Däremot finns det väldigt mycket som tyder på att det är lätt att lura oss människor att tro att vi hör skillnader. Med motsatta resonemang är det väldigt mycket som man skulle behöva testa. När något som påstås förbättra något inte kan förklara det vetenskapligt bör man vara skeptisk.
Morello skrev:Men det är ganska imponerande att det kvasikomplementära utgångssteget i NAD208 uppvisar så god linjäritet som det de facto gör.
Laila skrev:Ja aktasänoga DQ-20, ja äbra mä virknålen åsså . . .(din) typ.![]()
![]()
Panelguy skrev:ostmaccan skrev:
Jag trodde det var uppenbart. Jag utgår från att det inte finns skillnader på väl konstruerade kablar, eftersom att det inte finns något som tyder på att så är fallet. Däremot finns det väldigt mycket som tyder på att det är lätt att lura oss människor att tro att vi hör skillnader. Med motsatta resonemang är det väldigt mycket som man skulle behöva testa. När något som påstås förbättra något inte kan förklara det vetenskapligt bör man vara skeptisk.
Jag förstår, av samma anledning är Nad 208 och Pioneer 668 fortfarande "världsbäst", inget tyder på att det finns annat som låter bättre. Uppenbarligen är det även väldigt lätt att lura oss människor att tro att vi inte hör skillnader
DQ-20 skrev:...
Konstruktören verkar kört helt och hållet sitt eget race i förhållande till övriga branschen. Min lekmannabedömning (för vad den nu är värd) är att det varit en både skicklig och egensinnig konstruktör bakom schemat: som helhet liknar det inget annat.
/DQ-20
DQ-20 skrev:Morello skrev:Men det är ganska imponerande att det kvasikomplementära utgångssteget i NAD208 uppvisar så god linjäritet som det de facto gör.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: oavsett vad man tycker om ljudkvaliteten är NAD208 en mycket originell konstruktion. Mycket mer spännande än de flesta "välrenommerade" förstärkarna (möjligen med undantag för Brystons unika utgångssteg). Den är strömåterkopplad, har ett kvasikomplementärt MOSFET-steg på utgången och går i klass G. Om jag inte minns helt fel är MOSFET-drivarna dessutom komplementära och kan aktivt både driva och sänka ström på gaterna. Konstruktören verkar kört helt och hållet sitt eget race i förhållande till övriga branschen. Min lekmannabedömning (för vad den nu är värd) är att det varit en både skicklig och egensinnig konstruktör bakom schemat: som helhet liknar det inget annat.
/DQ-20
Morello skrev:Jag håller med om det där!
ostmaccan skrev:Panelguy skrev:ostmaccan skrev:
Jag förstår, av samma anledning är Nad 208 och Pioneer 668 fortfarande "världsbäst", inget tyder på att det finns annat som låter bättre. Uppenbarligen är det även väldigt lätt att lura oss människor att tro att vi inte hör skillnader
Vad är det du vill säga? Jag förstår nämligen inte hur vi hamnade här efter att ha diskuterat kablar.
Morello skrev:MOSFET-steg är väl för övrigt inte så vanligt dessa dagar. Bob Cordell är dock ganska förtjust i MOSFET-trissor då de har vissa fördelar med avseende på SOA.
Jag ser MOSFETarnas relativa låg transkondukatns som en begränsning.
Panelguy skrev:Att trådarna här på faktiskt avviker från ämnet är väl inte helt ovanligt för att uttrycka sig milt. Vad jag vill säga är väl att jag finner det högst märkligt att du inte har viljan att själv testa nätkablar innan du konstaterar att det inte finns några skillnader. Om jag var intresserad av en flygel skulle jag prova både Steinway och Bösendorfer innan köp för att ta reda på hur de låter, inte konstatera att båda är välkonstruerade och att det därför inte borde vara någon skillnad. Kanske inte en helt rättvisande jämförelse men du förstår nog vad jag menar.
Harryup skrev:Vad finns det för exempel på att tillverkare verkligen säger att ljudkvalitén kommer bli högre med deras nätkablar?
Har inte sett någon men har heller inte letat.
/Harryup
Odin är Nordosts finaste strömkabel med deras senaste TSC-teknologi (Total Signal Control) och dubbel Micro Mono-Filament teknologi. Det ger en extrem isolering då två trådar är virade kring var och en av de sex ledarna för att minimera kontaktytan med ytmaterialet. Skyddade ledare ger en renare signal -eller strömöverföring och eliminerar RFI-störningar. En kombination av utsökta material, noggrant hantverk och teknisk kunnande gör att Odin matar din ljudanläggning med ett ultrasnabbt och rent strömflöde. Resultatet blir ett större dynamiskt omfång med mer detalj och renare återgivning av alla frekvenser.
ostmaccan skrev:Du kan säga att "jag håller inte med om att dessa apparater ej färgar hörbart, det är något som brister i LTS tester". Men det är en HELT annan fråga.
Morello skrev:Ja, men det får nog ändå sägas tillhöra ovanligheterna - i synnerhet bland kraftiga, lågdistorderande slutsteg.
Panelguy skrev:ostmaccan skrev:Du kan säga att "jag håller inte med om att dessa apparater ej färgar hörbart, det är något som brister i LTS tester". Men det är en HELT annan fråga.
Ja vad är en ofärgad apparat/ högtalare? Wilson, Avalon, Quad, Magnepan, MBL, SF...alla hävdar att deras högtalare ger verklighetstroget ljud men alla låter olika. Det är kanske så att det finns brister i en F/E-lyssning men den diskussionen har varit uppe oändligt många gånger så den hoppar jag.
KarlXII skrev:Vilka galenskaper.
Jag har en massa mil till strömkällan, dvs där den tillverkas och/eller får sin rätta spänning och frekvens.
Skulle den sista metern - om än extra bra tråd - göra skillnad?
Please.
ostmaccan skrev:Panelguy skrev:ostmaccan skrev:Du kan säga att "jag håller inte med om att dessa apparater ej färgar hörbart, det är något som brister i LTS tester". Men det är en HELT annan fråga.
Ja vad är en ofärgad apparat/ högtalare? Wilson, Avalon, Quad, Magnepan, MBL, SF...alla hävdar att deras högtalare ger verklighetstroget ljud men alla låter olika. Det är kanske så att det finns brister i en F/E-lyssning men den diskussionen har varit uppe oändligt många gånger så den hoppar jag.
Jag hoppar också den diskussionen. Högtalare är nämligen något helt annat, inte helt olik det du tog upp tidigare om olika flyglar. Min argumentation fungerar bara på signalförmedlare.
ostmaccan skrev:KarlXII skrev:Vilka galenskaper.
Jag har en massa mil till strömkällan, dvs där den tillverkas och/eller får sin rätta spänning och frekvens.
Please.
Ja, att vi ens behöver diskutera sånt här tycker jag är fel på så många sätt. Har sagt det förut, när jag säger till människor att jag är intresserad av hifi och ljud så är ofta det första de frågar i stil med "men hur mycket gör sladdarna egentligen?". Det är alltså vad "vi" förknippas med av "vanliga dödliga". Inte konstigt att vi får stå ut med söndermastrade skivor... vi är ju knäppa.
KarlXII skrev:Vilka galenskaper.
Please.
Panelguy skrev:Men varför inte testa själv, är det någon rädsla för att du ska komma fram till något som får dig att tvivla på det du har läst här under alla år eller vad? Är det ingen skillnad i din anläggning så fine.
ostmaccan skrev:Panelguy skrev:Men varför inte testa själv, är det någon rädsla för att du ska komma fram till något som får dig att tvivla på det du har läst här under alla år eller vad? Är det ingen skillnad i din anläggning så fine.
Men vänta nu. Håller du med om att något som är 100% transparent inte kan bli mer transparent? Alltså att om en kabel inte förändrar signalen hörbart, kan den inte bli bättre. Håller du med eller har du en annan uppfattning? Vad är i såna fall den?
Vi kan ju inte gå vidare i diskussionen innan vi är överens om att vi pratar om samma saker.
Harryup skrev:
Jag har personligen en annan uppfattning eftersom man inte kan lyssna på enskilda delar. Man lyssnar på summan av delarna och därför ger en F/E-test mig bara en vink om att detta är förmodligen en bra apparat, eller detta är förmodligen ingen bra apparat. Att dissekera stereon är inget som passar mig.
Man skall inte underskatta varken kombinationseffekter eller den faktorn att det som är en fullständigt neutral återgivare kanske inte är det man föredrar i en blindtest.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], DVD-ai och 21 gäster