Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Man har kunnat bygga en AD/DA-kedja som inte kan detekteras i dubbelblinda lyssningstester i flera decennier.
Det gör ju det hela med M Scaler suspekt. Om man hänger på den i en sådan kedja och fortfarande upplever en ändring. Vad var det då i den ADDA-kedjan som fallerade? Låt LTS göra en blindtest hos Studio Blue som ska ha en icke-detektbar ADDA.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag hade inte läst några ingående beskrivningar på hur ljudförbättringarna skulle låta innan jag lyssnade själv, men det jag hörde själv och som jag beskrivit i flertalet trådar var ett tydligare djup vilket bidrar till ett mer tredimensionellt ljud, bättre separation mellan instrument samt klart mer artikulerad bas
Men det är ju precis den typen av påståenden eller beskrivningar som väldigt ofta används om saker som inte kan mätas eller undersöks objektivt... Det, svärta och liknande. Det är ju standardargument. Att det även dyker upp i typ markandsföringssnack är hyggligt förutsägbart.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.
Tänk på att du hör att det föreligger en skillnad trots att det är en kvalitets-reducerad fil på Youtube, antagligen inspelad med en medioker mikrofon och att ljudet är uppspelat med ett par högtalare i ett rum, samt att M Scaler inte vait i sitt högsta uppskalningsläge. Tror du verkligen inte att du hade prickat in denna i ett blindtest på plats i lyssningsrummet, vilket Stmbrg gör varje gång?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.
Tänk på att du hör att det föreligger en skillnad trots att det är en kvalitets-reducerad fil på Youtube, antagligen inspelad med en medioker mikrofon och att ljudet är uppspelat med ett par högtalare i ett rum, samt att M Scaler inte vait i sitt högsta uppskalningsläge. Tror du verkligen inte att du hade prickat in denna i ett blindtest på plats i lyssningsrummet, vilket Stmbrg gör varje gång?
Strmbrg skrev:Kan man tänka sig att man inte kommer att höra skillnad på grund av skepsis eller till och med på grund av att man inte vill höra skillnad?
Alltså om man i förväg vet vad det är för tvivelaktig grunka det gäller.
jonasp skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.
Jag hoppas att du också inser att denna stora skillnad antagligen betyder att apparaten är kraftigt färgande?
Harryup skrev:Hävdar Chord att dom har haft som mål att den skall vara helt neutral och inte påverka ljudet?
Om dom nu inte hävdar det så är det kanske så att det inte ger något att bevisa att den gör det.
Den kanske är byggd för att man skall njuta mer av musiken? Personligen så ser jag inte riktigt det logiska i att ta signalen efter t.ex. en Chord dac och köra den en gång till en runda i en ad-da som inte uppsamplar på samma sätt. Då är väl en A-B-X med parallella kedjor att föredra som test.
goat76 skrev:jonasp skrev:goat76 skrev:
Jag hoppas att du också inser att denna stora skillnad antagligen betyder att apparaten är kraftigt färgande?
Kan du med några väl valda ord beskriva vad en stor skillnad är för dig, vad krävs för att du ska placera upplevelsen i det "stora" facket?
jonasp skrev:goat76 skrev:jonasp skrev:
Kan du med några väl valda ord beskriva vad en stor skillnad är för dig, vad krävs för att du ska placera upplevelsen i det "stora" facket?
Tja, kanske inte så väl valda men typ så här: man hör det direkt hoppar nästan till, kan snabbt sätta fingret på det. Till skillnad från att man måste växla fram och tillbaka flera gånger eller kanske lyssna under längre tid.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Äh! Lägg ner snacket nu! Ingen av er förutom möjligen Sprudel kommer att skaffa den där lådan i alla fall.
stor lottovinst så skulle jag våga ta hem på prov.
goat76 skrev:jonasp skrev:goat76 skrev:
Tja, kanske inte så väl valda men typ så här: man hör det direkt hoppar nästan till, kan snabbt sätta fingret på det. Till skillnad från att man måste växla fram och tillbaka flera gånger eller kanske lyssna under längre tid.
Den enda personen på forumet som har en Chord M Scaler är strmbrg och enligt honom är det en tydlig skillnad till det bättre, så jag antar att det är tydligt sämre för dig då...
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Äh! Lägg ner snacket nu! Ingen av er förutom möjligen Sprudel kommer att skaffa den där lådan i alla fall.
stor lottovinst så skulle jag våga ta hem på prov.
Om ett par år kastar de såna där efter oss när vi besöker butikerna (o säljer något som påstås vara en kvadrupel bättre för en tiopotens mer)
Strmbrg skrev:Pfhuh!![]()
Tråden är nu jättelång, så istället för att leta bland all text så ställs här några konkreta frågor beträffande det där demo-klippet jag la upp på sidan 16 (och inte ämnar lyssna på):
Vad lirar snubben för musik? (Genre, om det inte framgår)
Vad är det egentligen ni hör, och som skiljer de olika lägena åt?
Hör ni nivåskillnaden? (-2,8 dB mot by-pass)
Om "ja": hörde ni den spontant?
Stereophile skrev:In the M Scaler's pass-through mode, setting the output sample rate to be the same as the input rate reduces the signal level and adds dither at the LSB level.
jonasp skrev:goat76 skrev:jonasp skrev:
Den enda personen på forumet som har en Chord M Scaler är strmbrg och enligt honom är det en tydlig skillnad till det bättre, så jag antar att det är tydligt sämre för dig då...
Varför skriver du så?
jonasp skrev:Eftersom produkten saluförs är den ju allmänt tillgänglig, då är det för sent att patentsöka. Prioritetsdatum måste vara före det datum då tekniken blir allmänt känd.
Nattlorden skrev:jonasp skrev:Eftersom produkten saluförs är den ju allmänt tillgänglig, då är det för sent att patentsöka. Prioritetsdatum måste vara före det datum då tekniken blir allmänt känd.
Jag syftade ju självklart på att det var gjort sedan länge tillbaka...
jonasp skrev:Nattlorden skrev:jonasp skrev:Eftersom produkten saluförs är den ju allmänt tillgänglig, då är det för sent att patentsöka. Prioritetsdatum måste vara före det datum då tekniken blir allmänt känd.
Jag syftade ju självklart på att det var gjort sedan länge tillbaka...
Sorry, men det bör vi då kunna se på google patents om så önskas! Förutsatt att priodatum är så pass gammalt att sekretess inte råder.
RogerGustavsson skrev:Beskrivningarna av förändringen med M Scaler tycker jag liknar de som brukar nämnas med en rörförstärkare instoppad i apparatkedjan. Jodå, jag hör också en förändring i den där youtube-videon avlyssnad i lurar. Tror inte jag skulle ta den blint.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 57 gäster