IngOehman skrev:Om klassisk musik inte passar i ett sammanhang, varför modifiera den (ändra från det som musikerna skapade) så att den passar?
Därför att man vill att den efter en ompassning passar i 2 sammanhang istället för bara 1. ?
Moderator: Redaktörer
Slartibartfast skrev:Har inte diskussionen övergått från problemet med mastring/komprimering till huruvida artisterna ska få använda kompressorn för att skapa ljud? Det hela är ju två vitt skilda saker, där den ena är ok för mig.
/J
E skrev:IngOehman skrev:Det verkar vettigare att välja någon musik som passar.
Håller med.
Tycker faktiskt att det är ett ganska stort problem att det finns på tok för
få radiokanaler!
Fast man kan ju spela fonogram också - Har du inte möjlighet till det i
köksstereon, Almen?
Mvh E*
Den konstnärliga friheten kan vi inte lägga oss i.
Slartibartfast skrev:Har inte diskussionen övergått från problemet med mastring/komprimering till huruvida artisterna ska få använda kompressorn för att skapa ljud? Det hela är ju två vitt skilda saker, där den ena är ok för mig.
/J
sztation skrev:IngOehman skrev:Om klassisk musik inte passar i ett sammanhang, varför modifiera den (ändra från det som musikerna skapade) så att den passar?
Därför att man vill att den efter en ompassning passar i 2 sammanhang istället för bara 1. ?
/J
Slartibartfast skrev:sztation skrev:IngOehman skrev:Om klassisk musik inte passar i ett sammanhang, varför modifiera den (ändra från det som musikerna skapade) så att den passar?
Jag anser iofs att du omformar den så att den passar i bara en igen...
/J
popedh skrev:Artisten och skivbolaget måste naturligtvis få göra hur dom vill...
de e väl självklart...
hur menar ni annars?
The_Man skrev:då är frågan om det ska anpassas efter dig eller efter mig? tex. tycker du om okomprinerat och jag gillar komprimerat så kanske man ska komprimera lite så bägge får en hyfsad produkt...sen att avväga det där är ju svårt....för dom flesta här på forumet gillar ju välljud, dom flesta som lyssnar på musik gillar musik i första hand
popedh skrev:Jag har lagt nästan en halv miljon på olika kompressorer... det är väl ändå ingen som tror att jag gjort det för att få saker å ting att låta dåligt?
Kompressorn är ett nödvändigt arbetsredskap inom rock/pop.... punkt
Sen är du en annan sak med slutlimitering.
E skrev:popedh!
Jag skulle önska att du inte gick i taket bara för att flertalet här inte skiljer
på olika typer av kompression. Kompression i olika skeden, som av enstaka
instrument och vid mastring, är dock viktigt att skilja på. (Kompression av
konstnärliga skäl och dito av ljudtryckskonkurrensskäl alltså.)
Alla typer av kompression skadar ju dynamiken på det färdigmixade
materialet! Huruvida det är en hårdlimiterande eller en mjuk-
komprimerande apparat kommer liksom i andra hand, tycker jag.
Vi vill ju att såväl transienter som dynamikskillnader mellan exempelvis vers
och refräng ska bevaras (#)!
#) På fonogrammet alltså. Huvudsaken är att det alls går att få tag på
oskadade fonogram, ju! Fast det vore trevligt med bättre ljud i radion
också - kanske till och med nödvändigt för fonogrammens kvalitetshöjning...
- - - - -
Du skrev i det här ämnet tidigare att du gärna skulle se att alla gick
samman och skar transienterna 3 dB mindre - trevligt!
Hur skulle man kunna genomföra något sådant, tror du? Och varför inte
väldigt mycket mindre än 3 dB? Typ en standard för medelnivå på -20 dB.
Mvh E*
Slartibartfast skrev:The_Man skrev:då är frågan om det ska anpassas efter dig eller efter mig? tex. tycker du om okomprinerat och jag gillar komprimerat så kanske man ska komprimera lite så bägge får en hyfsad produkt...sen att avväga det där är ju svårt....för dom flesta här på forumet gillar ju välljud, dom flesta som lyssnar på musik gillar musik i första hand
Eftersom jag anser att okomprimerad musik låter bättre*, och IÖ här på forumet gjort studier som visar detsamma - tror jag du har fel!
/J
Nattlorden skrev:popedh skrev:Jag har lagt nästan en halv miljon på olika kompressorer... det är väl ändå ingen som tror att jag gjort det för att få saker å ting att låta dåligt?
Nix, inte alls.
De två frågorna är snarast:
1) Har du utrustning upplösande nog för att verkligen veta när det börjar göra det?
2) Är din största målsättning att inte behöva använda maskinparken i onödan?Kompressorn är ett nödvändigt arbetsredskap inom rock/pop.... punkt
Sen är du en annan sak med slutlimitering.
Förstår hur du menar och förstår varför du säger det... och med dagens musiksmak är det nog korrekt. (Fast jag förstår inte att Titiyos underbara "Come Along" inte kan få låta lika bra som Yello...) Förhoppningsvis kan utrustningen oftare användas på sådana sätt som är inspelningen till gagn istället för att förhindra spelning i en hifianläggning.
Japp.
popedh skrev:Jag har sagt det förrut, och jag säger det igen...
Jag komprimerar självklart inte ett görr jazzgäng som lirar live i studion..
never...
men ett popband utan kompressorer... tror inte det... mycket av soundet sitter där...
OCH IGEN:: inte för att minska dynamiken.
däremot gärna mindre topplimitering...
Mayro skrev:Popedh
Skall bli rasande roligt att höra skivorna (då dom kommer).. Ser verkligen fram en´mot detta.. Då får man ett "hum " om ert arbete ju ni utför "färdigt".. Förutom då bra musik...![]()
för musiken lät bra som du fixade in här tidigare..
IngOehman skrev:2. Det känns tragiskt att det på ett forum som skall vara för de ljudkvalitetsmedvetet - startas trådar med syftet att försvara det största ljudkvalitetetsproblemet som finns idag.
IngOehman skrev:Det känns lika tråkigt att se sina inlägg, synnerligen allvarligt menade, där jag redovisar de studier jag gjort avseende preferenser för omastrat kontra mastrat, utsättas för tramsiga påstående om att jag bara haft svårartade audiofiler med i lyssningsgrupperna och/eller använt för goda anläggningar, när jag ju redan redovisat att så inte har varit fallet.
IngOehman skrev:En tråd som bara kan leda till att det blir svårare att göra något åt eländet (kanske det största sorgeämnet i hela HiFi-världen, eftersom det förstör mer än 90% av de fonogram man hade kunnat få njuta av oskadade, om denna dynamiska misshandel avståtts ifrån) är verkligen mer än sorgligt. Det är en tragedi.![]()
IngOehman skrev:Denna tråd är musikvärldens motsvarighet till revisinismen, eller någons försök att leta poänger med barn- och hustrumisshandel.![]()
Visst kan man påstå att ett kok stryk är bra, och i undantagsfall kanske det möjligen kan vara så att något barn kan lära sig något, och inte traumatiseras av en fysisk tillrättavsining - men eftersom man VET att motsatsen är väldigt trolig, så varken får eller bör man argumentera att barn bör få stryk, om man inte är villig att ta ansvar för de liv man hjälper till att förstöra på grund av att någon lyssnar på vad man säger när man ber folk hitta argument för att ge barn stryk.
IngOehman skrev:Detsamma gäller försvar för att komprimera/limitera färdigmixat programmaterial. Agerar man aktivt för att hitta sådana argument är man delansvarig för att det kommer att resultera i att man förstör en massa människors musikupplevelser.
Svante skrev:
- Dammsugareffekten. Om man vill höra både svaga och starka partier i musiken utan att störas av ett "för starkt" ljud, så är det ju bra om nivån är konstant.
- Lyssna-tyst-effekten. Om man sänker nivån jämfört med originalet hamnar det svaga under hörtröskeln. Förstärk de svaga partierna. Kompression.
- Samma sak: vid höga nivåer komprimerar örat. Vid starka ljud drar en liten muskel i mellanörat ner nivån. Spelar man svagt så gör inte örat det. Kompression kan lura en att tro att det fortfarande är starkt, i någon mening. Starkt=bra.
- Efterklang. Den upplevs ofta som bra, varför finns det annars så många reverbenheter? Kompression lyfter fram de svaga partierna, när efterklangen klingar efter ett strakt ljud. Efterklangen verkar längre och ljudet starkare.
- Minskade krav på spelaren. Om toppfaktorn är låg, behöver återgivaren inte ha kapacitet att återge kraftiga toppar. Det går att spela starkt på en klockradio.
/J
Almen skrev:IngOehman skrev:En sak till!
Att kommentatorrösten mellan musikinslagen är åt h-e för stark för det mesta på P2 har ingenting med "brist på kompression" att göra!(Hur tänker den som skrev det inlägget egenligen?)
Jag tog det som ett exempel på varför man i vissa lyssningssituationer kan föredra mer komprimering. Jag har ingen aning om vad man gör för mixningsöverväganden i radions P2; vad mig anbelangar kan programledarens röst ha lagts mitt emellan den nylonsträngade gitarren och kanonerna i 1812. Vad vet jag?
Resultatet blir i alla fall att när jag lagar mat tillsammans med andra i mitt kök så är oftast P2 helt meningslöst att lyssna på, eftersom en stor del av ljudet antingen är ohörbart (överröstas av övrigt ljud) eller alldeles för starkt (överröstar övrigt ljud).
Svante skrev:IngOehman skrev:2. Det känns tragiskt att det på ett forum som skall vara för de ljudkvalitetsmedvetet - startas trådar med syftet att försvara det största ljudkvalitetetsproblemet som finns idag.
Nej, då läser du inte det jag skriver. Jag har startat tråden i syfte att förstå, möjligen förklara, men inte försvara varför kompression används. Det är en jätteskillnad. I övrigt håller jag med om att skivkvaliteten idag ofta är under all kritik, så jag vill absolut inte försvara sönderprocessning. Däremot vill jag förstå varför, och jag vill försöka göra det med öppna ögon och på ett vetenskapligt sätt.
Svante skrev:IngOehman skrev:Det känns lika tråkigt att se sina inlägg, synnerligen allvarligt menade, där jag redovisar de studier jag gjort avseende preferenser för omastrat kontra mastrat, utsättas för tramsiga påstående om att jag bara haft svårartade audiofiler med i lyssningsgrupperna och/eller använt för goda anläggningar, när jag ju redan redovisat att så inte har varit fallet.
Jag antar att du syftar på mig...![]()
Jag har aldrig använt uttrycket "svårartade audiofiler". Och att jag har en annan erfarenhet än du gör det väl inte till trams? Jag tycker du ska veta hut!![]()
Svante skrev:Må vara att min erfarenhet inte är formaliserad såtillvida att jag har utsatt folk för mastrat/omastrat för direkt jämförelse. Däremot har jag otaliga gånger suttit bredvid folk i soffan som famlar efter volymkontrollen när explosionerna blir högljudda, eftersom någon ligger och sover på övervåningen. Eller tvärtom, höjer ljudet när det kommer för tyst dialog eftersom man inte hör vad som sägs. Detta är inte ett audiofilperspektiv, utan handlar om användarvänlighet, utan hänsyn till naturtrohet.
Svante skrev:IngOehman skrev:En tråd som bara kan leda till att det blir svårare att göra något åt eländet (kanske det största sorgeämnet i hela HiFi-världen, eftersom det förstör mer än 90% av de fonogram man hade kunnat få njuta av oskadade, om denna dynamiska misshandel avståtts ifrån) är verkligen mer än sorgligt. Det är en tragedi.![]()
Vi är helt överens om att mycket förstörs, men det ska inte blandas ihop med den här trådens syfte som är att förstå varför det görs.
Svante skrev:IngOehman skrev:Denna tråd är musikvärldens motsvarighet till revisionismen, eller någons försök att leta poänger med barn- och hustrumisshandel.![]()
Visst kan man påstå att ett kok stryk är bra, och i undantagsfall kanske det möjligen kan vara så att något barn kan lära sig något, och inte traumatiseras av en fysisk tillrättavsining - men eftersom man VET att motsatsen är väldigt trolig, så varken får eller bör man argumentera att barn bör få stryk, om man inte är villig att ta ansvar för de liv man hjälper till att förstöra på grund av att någon lyssnar på vad man säger när man ber folk hitta argument för att ge barn stryk.
Det kan visst vara en bra idé att starta en tråd om varför en del människor misshandlar. Att försöka förstå dem betyder inte att man försvarar dem och deras handlingar. Tvärtom, att förstå orsakerna, och att de själva förstår orsakerna måste vara det absolut bästa sättet att få dem att sluta. Det är en mycket bra parallell du tog här, även om tragiken för den enskilda individen är betydligt större i misshandelsfallet.
vara poänglös.kan
Svante skrev:IngOehman skrev:Detsamma gäller försvar för att komprimera/limitera färdigmixat programmaterial. Agerar man aktivt för att hitta sådana argument är man delansvarig för att det kommer att resultera i att man förstör en massa människors musikupplevelser.
Återigen, det är inte försvar, utan ett försök att förstå och förklara. Ser du inte skillnaden?
Svante skrev:
Till sist repeterar jag frågan jag ställde i mitt förra inlägg:
------------
Till sist skulle jag vilja att du kommenterar varför nedanstående förklaringar, som stod i mitt första inlägg är fel:
- Dammsugareffekten. Om man vill höra både svaga och starka partier i musiken utan att störas av ett "för starkt" ljud, så är det ju bra om nivån är konstant.
Svante skrev:- Lyssna-tyst-effekten. Om man sänker nivån jämfört med originalet hamnar det svaga under hörtröskeln. Förstärk de svaga partierna. Kompression.
Svante skrev:- Samma sak: vid höga nivåer komprimerar örat. Vid starka ljud drar en liten muskel i mellanörat ner nivån. Spelar man svagt så gör inte örat det. Kompression kan lura en att tro att det fortfarande är starkt, i någon mening. Starkt=bra.
Svante skrev:- Minskade krav på spelaren. Om toppfaktorn är låg, behöver återgivaren inte ha kapacitet att återge kraftiga toppar. Det går att spela starkt på en klockradio.
Svante skrev:Har du något svar?
LarsR skrev:Upplever man problemet så kan man ju faktiskt använda sig utav en
kompressor där hemma. Ok att det kanske inte blir hundra men å andra
sidan hur koncentrerad är man om man verkligen behöver en
kompressor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster