Kompression... Igen. Varför är det bra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-08 01:42

E skrev:...i de situationer då man "behöver" dynamikreducerad uppspelning av musik (bilen, skvalradio på jobbet, etc)...

Frågan är: Finns dessa situationer verkligen, eller är det en myt?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-08 01:47

Inspelningen från Arken av din föreläsning skulle behöva dynamikreduceras :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-08 01:54

Du menar att du vill att störljuden mellan orden bör ökas kraftigt i nivå? Varför isåfall?

Tror det hade varit bättre om den gjorts med konstant, och rimligare, mikrofonavstånd. Det är (som vanligt) inte brist på kompressor som kännetecknar dess brister.

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-08 02:23

Frågan ska egentligen ställas till dem som förespråkar dynamikreduktion i
någon situation, men att FM-radion har en brusnivå att tampas med är vi
väl överens om? Kanske måste de komprimera en smula ändå?

Mastringsprocessarna påstår ju att man inte kan lita på att radions
kompressorer låter tillräckligt bra, och därför måste man misshandla
(komprimera) själva fonogrammen, inte bara till radion utan till alla! :(

Om det var så att "färdigkomprimerade" fonogram slapp förbi radions
kompressionsutrustning så vore det kanske mindre korkat, men såvitt jag
vet så tvingas allt material genom köttkvarnen?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-03-08 02:26

DTH skrev:

Hur mycket intresserar sig den typiske artisten för ljudkvalitet i den audiofila meningen?

Mvh

Kari Bremnes intervjuas i senaste tyska Audio (tror jag att jag läste det i) där man frågar om hon vet om att hennes skivor är mycket omtyckta av audiophiler och spelas i dessa sammanhang.
Jodå det visste hon men den kundgruppen är inte alls viktig för henne var svaret.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-08 02:47

tog bort mitt inlägg eftersom det jag reagerade på var borta redan..

Jävla dumheter
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-03-08 02:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-08 02:51

Mayro:
Du har totalt missförstått vad E skrev. Läs igen! Det finns INGENTING hånfullt i hans inlägg.

Harryup:
I det perspektivet är det ju extra trevligt att notera att hon/producenten, valt att skada fonogrammen sällsynt lite med kompressorer. :P Det visar ju att de förstår att det är något positivt även för icke-audiofiler.

E skrev:Frågan ska egentligen ställas till dem som förespråkar dynamikreduktion i någon situation, men att FM-radion har en brusnivå att tampas med är vi väl överens om? Kanske måste de komprimera en smula ändå?

Mastringsprocessarna påstår ju att man inte kan lita på att radions
kompressorer låter tillräckligt bra, och därför måste man misshandla
(komprimera) själva fonogrammen, inte bara till radion utan till alla! :(

Om det var så att "färdigkomprimerade" fonogram slapp förbi radions kompressionsutrustning så vore det kanske mindre korkat, men såvitt jag vet så tvingas allt material genom köttkvarnen?

Mvh E*

Men saken är den, att det inte finns en enda mastringsstudio (som jag känner till) som har någon kompressor som är ens till närmelsevis lika välljudanden som den additiva process som SR använder...

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-08 03:01

IngOehman skrev:Mayro:
Du har totalt missförstått vad E skrev. Läs igen! Det finns INGENTING hånfullt i hans inlägg.

Korrekt. Du läste mig fel, Mayro!

Jag tog ju bort inlägget långt innan jag läste ditt svar, men jag måste
väl förtydliga mig när några trots allt hann läsa det.

Äsch, jag orkar inte det nu. Vilket var just varför jag tog bort inlägget!

Räcker det med att jag säger att jag inte menat något som du tycktes
tro att jag menade? Om du har det jag skrev sparat så kan du annars
fråga via PM, så kan jag förklara i morgon. :)

Men saken är den, att det inte finns en enda mastringsstudio (som jag känner till) som har någon kompressor som är ens till närmelsevis lika välljudanden som den additiva process som SR använder...

:lol:

Det är mycket lustigt (och pinsamt för dem som investerat massor i sin
mastringsutrustning) om det är på det viset. Men nog använder en del
mastringsstudior additiv kompression? Fast inte av samma kvalitet som
SR kanske, vad vet jag.

Mvh E*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-08 03:28

Jag vet inte om det är varken lustigt eller pinsamt... De har ju sina kompressorer av helt andra skäl än de SR stöder sig på.

Mastringsstudiornas ambition brukar ju vara att få upp medelvärdet högt, högt... En additiv kompressor är verkligen usel på att trycka upp medelnivån strax under klippgränsen.

Varifrån kommer informationen att en del mastringsstudior använder additiv kompression?? (Jag påstår inte motsatsen, men vill gärna veta vilken mastringsstudio det är som du känner till, som brukar använda additiva kompressionsalgoritmer?)

Vh, iö

- - - - -

PS. Den fina additiva kompressor som SR använder i många fall är konstruerad av Torbjörn Wallentinius, alltså internt på SR. Den adresserar problemet med den i vissa fall generande brusnivån för FM-radio på ett oerhört mycket bättre sätt än vanliga kompressorer.

PPS. Dess kompressionsalgoritmer kunde faktiskt medsändas DAB, efter att ha skräddarsytts för programmaterialet, således att man kunde välja att sända ett dynamiskt helt oskadat programmaterial, som ändå kunde komprimeras hos mottagaren (alltså i mottagaren), vid önskemål om detta!
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-08 03:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-08 03:35

Påstår inte att det används, men gissar att det används, eftersom jag läst
om additiv kompression någonstans. Var är en annan femma.

Kan ha varit Bob Katz som skrivit om det.

Mvh E*

PS.
IngOehman skrev:PPS. Dess kompressionsalgoritmer kunde faktiskt medsändas DAB, efter
att ha skräddarsytts för programmaterialet, således att man kunde välja
att sända ett dynamiskt helt oskadat programmaterial, som ändå kunde
komprimeras hos mottagaren (alltså i mottagaren), vid önskemål om
detta!

Lysande. Vi får väl se om det blir något DAB, och om det finns önskemål om
att komprimera.

Mvh E*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-03-08 03:37

Eller du kanske läst om det i något som kommit från SR, eller i Molt? :wink:

Nej, DAB verkar tyvärr vara rätt dött... :(

(Politiskt dödat tyvärr, genom brist på beslut som kunde ha hjälpt en omställning från FM till DAB. Väldigt få skaffar ju en DA mottagare när de program man vill höra på inte sänds på DAB! Och när de heller inte stänger ned det gamla systemet successivt...)

Vh, iö

- - - - -

PS. Vem av de två är du?
Senast redigerad av IngOehman 2006-03-08 03:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-08 03:39

IngOehman skrev:Eller kanske SR, eller i Molt? :wink:
PS. Vem av de två är du?

Vad jag har läst i MoLt brukar jag ha mycket bättre koll på, ty det var rätt
nyligen jag började läsa MoLt:ar, tyvärr.

Tänkte att det skulle framgå vem som är E av tummen som pekar. ;)

Mvh E*

DTH

Inläggav DTH » 2006-03-08 03:39

Harryup skrev:
DTH skrev:

Hur mycket intresserar sig den typiske artisten för ljudkvalitet i den audiofila meningen?

Mvh

Kari Bremnes intervjuas i senaste tyska Audio (tror jag att jag läste det i) där man frågar om hon vet om att hennes skivor är mycket omtyckta av audiophiler och spelas i dessa sammanhang.
Jodå det visste hon men den kundgruppen är inte alls viktig för henne var svaret.

Jag tror att hela kompressionsdebatten, såsom den kan observeras i exempelvis denna tråd, är ganska meningslös och kanske rent av kontraproduktiv om målet är att påverka till en bättre ljudkvalitet.

Det är imho dömt att misslyckas med kvalitetsargument (särskilt om man angriper och inkompetensförklarar såväl producenter som tekniker...).

Skivor (fonogram) är konsumentprodukter som produceras och säljs i vinstsyfte. Målsättningen är att sälja så mycket som möjligt av varan, varken mer eller mindre. Beslutsfattarna i branschen förefaller övertygade om att ett mer eller mindre sönderkomprimerat (brickwallimiterat) ljud säljer bättre. Många artister verkar dela, eller åtminstone acceptera, denna övertygelse.

Det enda som imho kan leda till en kvalitetsförbättring är att branschen blir övertygad om att ökad ljudkvalitet kan leda till ökad försäljning.

Vet vi ens om detta skulle vara fallet? Knappast. Vi kan tro och tycka hit eller dit men vi har inga handfasta data från studier eller undersökningar såvitt jag vet.

Kan vi helt utesluta att det kanske faktiskt är så att komprimerad musik säljer bättre? Knappast. Har branschen kanske rent av belägg för sin övertygelse? Jag tverkar iofs, men det är väl möjligt att man undersökt och testat?

Detta är min slutsats:

Om man verkligen vill komma med relevanta argument för ljudkvalitetsförbättring måste man sluta kvalitetsargumentera!

Istället måste man bevisa och belägga att ökad kvalitet leder till ökad försäljning. Typ en större konsumentundersökning med klart utfall som får massmedial uppmärksamhet.

Mvh

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-03-08 04:19

IngOehman skrev:
Svante skrev:Må vara att min erfarenhet inte är formaliserad såtillvida att jag har utsatt folk för mastrat/omastrat för direkt jämförelse. Däremot har jag otaliga gånger suttit bredvid folk i soffan som famlar efter volymkontrollen när explosionerna blir högljudda, eftersom någon ligger och sover på övervåningen. Eller tvärtom, höjer ljudet när det kommer för tyst dialog eftersom man inte hör vad som sägs. Detta är inte ett audiofilperspektiv, utan handlar om användarvänlighet, utan hänsyn till naturtrohet.

Berätta gärna om dessa otaliga gånger. Ge mig tio (olika) namn.

Ledsen att lägger mig i, men jag skulle kunna ge dig minst det antalet namn ur min släkt som beter sig så. Och då har jag inte räknat med min moster som ser till att bekanta sig med samtliga grannar som spelar musik. (Gissa i vilket ärende... :) )

Motivationerna sträcker sig över: "det gör ont i öronen", "grannarna kommer att klaga" och "annars kan vi inte prata".
Mundus Vult Decipi

popedh

additiv kompression

Inläggav popedh » 2006-03-08 07:05

Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...

Vi brukar köra additivt med en Dolby A encoder... 30/70..
ett gammalt Nashvilleknep;)
Senast redigerad av popedh 2006-03-08 08:14, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 07:39

DTH skrev:Det enda som imho kan leda till en kvalitetsförbättring är att branschen blir övertygad om att ökad ljudkvalitet kan leda till ökad försäljning.

Klockrent!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-08 08:23

LarsR skrev:
Almen skrev:Resultatet blir i alla fall att när jag lagar mat tillsammans med andra i mitt kök så är oftast P2 helt meningslöst att lyssna på, eftersom en stor del av ljudet antingen är ohörbart (överröstas av övrigt ljud) eller alldeles för starkt (överröstar övrigt ljud).

Om man skulle komprimera den klassiska musiken i P2 så att det passade dig då du stod och lagade mat i köket och drack lite gott vin, hur ska jag känna då jag sitter i min favorit fotölj släcker ner och ska lyssna på musiken....... :roll:

Upplever man problemet så kan man ju faktiskt använda sig utav en kompressor där hemma. Ok att det kanske inte blir hundra men å andra sidan hur koncentrerad är man om man verkligen behöver en kompressor.
Jo, som jag skrev så lyssnar jag på P3 i stället. Jag har inga krav på P2 att de skall komprimera musiken mer (däremot kanske normalisera programledaren bättre). Men en kompressor på radion vore kanske en idé? :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-03-08 10:53

När vi hade en föreläsare från SR i audioteknikkursen vill jag minnas att han sa att de normaliserar programledarinslagen i P2 (och att de hade specifika nivåer även för de andra P-kanalerna). En möjlig slutsats är att faktisktmedlemmar lyssnar med högre ljudnivå än den undersökta/fabulerade typiske P2-lyssnaren.
...perspektiv...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-08 10:59

Hetsporren skrev:
DTH skrev:Det enda som imho kan leda till en kvalitetsförbättring är att branschen blir övertygad om att ökad ljudkvalitet kan leda till ökad försäljning.

Klockrent!

Ett argument som känns ganska självklart - och som borde bita på bolagen - är att produktionen borde bli billigare om man avstår från diverse ljudprocessningshyss.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Re: additiv kompression

Inläggav Morello » 2006-03-08 11:02

popedh skrev:Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...

Uj, det låter minst sagt spännande. 8O :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-08 11:10

PekkaJohansson skrev:Ett argument som känns ganska självklart - och som borde bita på bolagen - är att produktionen borde bli billigare om man avstår från diverse ljudprocessningshyss.

Tveksamt... Jag tror det är mycket dyrare att lägga studiotid på att justera in mikrofoner optimalt och göra en massa omtagningar, än att bara köra och sedan låta någon billig tekniker fixa nivåerna och småmissar.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-08 11:16

Att korrigera eventuella inspelningsmisstag och göra omtagningar är producentens roll, menar jag. Det producenten släpper ifrån sig bör vara det som ges ut på cd - med eller utan småfel. Om folk inte kan lira får de väl lägga mer tid på repetition innan de går in i studio - eller avstå helt från att spela in. Att avstå från masteringprocessen, t ex brustvätt, komprimering och omfattande frekvenskorrigering, borde bara vara ekonomiskt rationellt - och till gagn för ljudkvaliteten.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-08 11:22

.... om nu inte ljudtekniker och producent var samma person ;-)

...och skivbolaget ger X antal timmar studiotid.... och ropar efter produkten.

Tänk vad trevligt om vi alla hade levt i en optimal värld där studiotid och personresurser var ekonomiskt försvarbart. Nu är det ju inte det, Särskillt inte eftersom marknadsavdelningen vill ha 65% av skivans budget för att göra TV-reklam, radioreklam och köpa gulliga små knappar med "jag tycker kaffekoppen sjunger bra" (det skulle verkligen behövas)

/Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-08 11:28

guldfisk skrev:När vi hade en föreläsare från SR i audioteknikkursen vill jag minnas att han sa att de normaliserar programledarinslagen i P2 (och att de hade specifika nivåer även för de andra P-kanalerna). En möjlig slutsats är att faktisktmedlemmar lyssnar med högre ljudnivå än den undersökta/fabulerade typiske P2-lyssnaren.

Vid mina tidigare bandningar av radio har jag oftast lagt talet 15-20 under musiken. Då har man en hyffsad balans mellan tal och musik.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-08 11:29

Med risk för att låta nostalgisk vill jag framhålla att Beatles första LP spelades in på 13 timmar (plus de två singlarna "Love me do" och "Please please Me"). Lennon är genomförkyld och bandet lirar inte perfekt, men skivan är trots det - eller tack vare det! - ett ypperligt dokument av vad som hände i Abbey Road-studion den där januaridagen 1963.

Vad är det som är så fel med autencitet? Jag avstår hellre från att köpa skivor - eller köper begagnat - än stödjer en industri som gör musik till en simpel handelsvara med absurda konstnärliga och budgetprioriteringar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-03-08 11:37, redigerad totalt 3 gånger.
Kan inte leva utan pop

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-08 11:31

PekkaJohansson skrev:Vad är det som är så fel med autencitet? Jag avstår hellre från att köpa skivor - eller köper begagnat - än stödjer en industri som gör musik till en simpel handelsvara med absurda konstnärliga och budgetprioriteringar.

Precis! Tacka vet jag punk-eran (minus Sex Pistols)... :wink:

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-03-08 11:35

Det roliga är ju att punk-eran och den tidiga new waven ibland råkar vara hyggligt välproducerad. Kanske smittade sig entusiasmen och omedelbarheten av sig på teknikerkåren?

Med vänlig hälsning

Pekka, som varmt rekommenderar Stiff-samlingen "A Hard Night's Day" och samtidigt ursäktar att han nu är rejält OT... :-)
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-03-08 11:43

PekkaJohansson skrev:Med risk för att låta nostalgisk vill jag framhålla att Beatles första LP spelades in på 13 timmar (plus de två singlarna "Love me do" och "Please please Me"). Lennon är genomförkyld och bandet lirar inte perfekt, men skivan är trots det - eller tack vare det! - ett ypperligt dokument av vad som hände i Abbey Road-studion den där januaridagen 1963.

Vad är det som är så fel med autencitet?
Inget alls - jag håller fullständigt med dig! Jag bara argumenterar från en pengaräknande skivbolagsproducents synvinkel.

popedh

Re: additiv kompression

Inläggav popedh » 2006-03-08 12:06

Morello skrev:
popedh skrev:Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...

Uj, det låter minst sagt spännande. 8O :)

Fan... blandar jag ihop begreppen nu? selektivt menar jag ju;)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-03-08 18:30

Så här skriver en svensk mastringsstudio.

mastering.se skrev:När vi mastrar lyssnar vi igenom materialet för att få en bra uppfattning om
vad ni vill åstadkomma, vad ni vill säga med er musik. Då kan vi sedan
utifrån det jobba oss fram mot ett slutmål som vi känner att ni strävar mot.

Ljudet balanseras mellan frekvensbanden med hjälp av avancerad EQ och
effektiviseras med kompressor/limiter för att kompensera dynamiska
brister. Låtarna ges en jämn ljudnivå och ni kommer uppleva mer tryck i
ljudet.

Vid överföring till CD-master lägger vi till sk. PQ-kod som ska tala om för
CD-spelaren vad CD-skivan innehåller, var spåren ligger, hur många det är,
längd o.s.v. Även en ISRC-kod som innehåller information om upphovsman
och utgivare av skivan integreras om så önskas.

Vilken utrustning för mastering vi använder för att optimera er musik kan ni
läsa under rubriken UTRUSTNING

Lyssnar gör de genom Genelec 1030 eller några gissningsvis större
högtalare från Dynaudio (vilka anges ej).

"Mer tryck i ljudet", minsann. Jag undrar om det upplevs så när man får
kontrollen över volymratten?

Mvh E*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi