E skrev:...i de situationer då man "behöver" dynamikreducerad uppspelning av musik (bilen, skvalradio på jobbet, etc)...
Frågan är: Finns dessa situationer verkligen, eller är det en myt?
Vh, iö
Moderator: Redaktörer
E skrev:...i de situationer då man "behöver" dynamikreducerad uppspelning av musik (bilen, skvalradio på jobbet, etc)...
DTH skrev:
Hur mycket intresserar sig den typiske artisten för ljudkvalitet i den audiofila meningen?
Mvh
E skrev:Frågan ska egentligen ställas till dem som förespråkar dynamikreduktion i någon situation, men att FM-radion har en brusnivå att tampas med är vi väl överens om? Kanske måste de komprimera en smula ändå?
Mastringsprocessarna påstår ju att man inte kan lita på att radions
kompressorer låter tillräckligt bra, och därför måste man misshandla
(komprimera) själva fonogrammen, inte bara till radion utan till alla!
Om det var så att "färdigkomprimerade" fonogram slapp förbi radions kompressionsutrustning så vore det kanske mindre korkat, men såvitt jag vet så tvingas allt material genom köttkvarnen?
Mvh E*
IngOehman skrev:Mayro:
Du har totalt missförstått vad E skrev. Läs igen! Det finns INGENTING hånfullt i hans inlägg.
Men saken är den, att det inte finns en enda mastringsstudio (som jag känner till) som har någon kompressor som är ens till närmelsevis lika välljudanden som den additiva process som SR använder...
IngOehman skrev:PPS. Dess kompressionsalgoritmer kunde faktiskt medsändas DAB, efter
att ha skräddarsytts för programmaterialet, således att man kunde välja
att sända ett dynamiskt helt oskadat programmaterial, som ändå kunde
komprimeras hos mottagaren (alltså i mottagaren), vid önskemål om
detta!
IngOehman skrev:Eller kanske SR, eller i Molt?![]()
PS. Vem av de två är du?
Harryup skrev:DTH skrev:
Hur mycket intresserar sig den typiske artisten för ljudkvalitet i den audiofila meningen?
Mvh
Kari Bremnes intervjuas i senaste tyska Audio (tror jag att jag läste det i) där man frågar om hon vet om att hennes skivor är mycket omtyckta av audiophiler och spelas i dessa sammanhang.
Jodå det visste hon men den kundgruppen är inte alls viktig för henne var svaret.
IngOehman skrev:Svante skrev:Må vara att min erfarenhet inte är formaliserad såtillvida att jag har utsatt folk för mastrat/omastrat för direkt jämförelse. Däremot har jag otaliga gånger suttit bredvid folk i soffan som famlar efter volymkontrollen när explosionerna blir högljudda, eftersom någon ligger och sover på övervåningen. Eller tvärtom, höjer ljudet när det kommer för tyst dialog eftersom man inte hör vad som sägs. Detta är inte ett audiofilperspektiv, utan handlar om användarvänlighet, utan hänsyn till naturtrohet.
Berätta gärna om dessa otaliga gånger. Ge mig tio (olika) namn.
DTH skrev:Det enda som imho kan leda till en kvalitetsförbättring är att branschen blir övertygad om att ökad ljudkvalitet kan leda till ökad försäljning.
Jo, som jag skrev så lyssnar jag på P3 i stället. Jag har inga krav på P2 att de skall komprimera musiken mer (däremot kanske normalisera programledaren bättre). Men en kompressor på radion vore kanske en idé?LarsR skrev:Almen skrev:Resultatet blir i alla fall att när jag lagar mat tillsammans med andra i mitt kök så är oftast P2 helt meningslöst att lyssna på, eftersom en stor del av ljudet antingen är ohörbart (överröstas av övrigt ljud) eller alldeles för starkt (överröstar övrigt ljud).
Om man skulle komprimera den klassiska musiken i P2 så att det passade dig då du stod och lagade mat i köket och drack lite gott vin, hur ska jag känna då jag sitter i min favorit fotölj släcker ner och ska lyssna på musiken.......![]()
Upplever man problemet så kan man ju faktiskt använda sig utav en kompressor där hemma. Ok att det kanske inte blir hundra men å andra sidan hur koncentrerad är man om man verkligen behöver en kompressor.
Hetsporren skrev:DTH skrev:Det enda som imho kan leda till en kvalitetsförbättring är att branschen blir övertygad om att ökad ljudkvalitet kan leda till ökad försäljning.
Klockrent!
popedh skrev:Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...
Vi brukar köra additivt med en Dolby A encoder... 30/70..
ett gammalt Nashvilleknep;)
PekkaJohansson skrev:Ett argument som känns ganska självklart - och som borde bita på bolagen - är att produktionen borde bli billigare om man avstår från diverse ljudprocessningshyss.
guldfisk skrev:När vi hade en föreläsare från SR i audioteknikkursen vill jag minnas att han sa att de normaliserar programledarinslagen i P2 (och att de hade specifika nivåer även för de andra P-kanalerna). En möjlig slutsats är att faktisktmedlemmar lyssnar med högre ljudnivå än den undersökta/fabulerade typiske P2-lyssnaren.
PekkaJohansson skrev:Vad är det som är så fel med autencitet? Jag avstår hellre från att köpa skivor - eller köper begagnat - än stödjer en industri som gör musik till en simpel handelsvara med absurda konstnärliga och budgetprioriteringar.
Inget alls - jag håller fullständigt med dig! Jag bara argumenterar från en pengaräknande skivbolagsproducents synvinkel.PekkaJohansson skrev:Med risk för att låta nostalgisk vill jag framhålla att Beatles första LP spelades in på 13 timmar (plus de två singlarna "Love me do" och "Please please Me"). Lennon är genomförkyld och bandet lirar inte perfekt, men skivan är trots det - eller tack vare det! - ett ypperligt dokument av vad som hände i Abbey Road-studion den där januaridagen 1963.
Vad är det som är så fel med autencitet?
Morello skrev:popedh skrev:Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...
Vi brukar köra additivt med en Dolby A encoder... 30/70..
ett gammalt Nashvilleknep;)
Uj, det låter minst sagt spännande.![]()
mastering.se skrev:När vi mastrar lyssnar vi igenom materialet för att få en bra uppfattning om
vad ni vill åstadkomma, vad ni vill säga med er musik. Då kan vi sedan
utifrån det jobba oss fram mot ett slutmål som vi känner att ni strävar mot.
Ljudet balanseras mellan frekvensbanden med hjälp av avancerad EQ och
effektiviseras med kompressor/limiter för att kompensera dynamiska
brister. Låtarna ges en jämn ljudnivå och ni kommer uppleva mer tryck i
ljudet.
Vid överföring till CD-master lägger vi till sk. PQ-kod som ska tala om för
CD-spelaren vad CD-skivan innehåller, var spåren ligger, hur många det är,
längd o.s.v. Även en ISRC-kod som innehåller information om upphovsman
och utgivare av skivan integreras om så önskas.
Vilken utrustning för mastering vi använder för att optimera er musik kan ni
läsa under rubriken UTRUSTNING
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster