Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Imperial-Blomman

Re: Peter Steindl?

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-18 20:52

BellsnWhistles skrev:
Imperial-Blomman skrev:Ja köpte lite grejjer på Elfa i Solna när det fanns.
Då gick ja även å hälsade på en viss herr Lodström som huserade i skolan bredvid Elfa.
De va alltid trevligt.

Ja precis, jag med!
Jisses vad prylar han hade till salu där, rena loppisen.
Sedan flyttade han till en mindre lokal längre bort på vägen förbi Elfa.
Jag köpte en antik radio av honom där, stor som en flyttkartong och tung, som jag sedan släpade hem på tunnelbanan :D .

Ja precis.
Den lokalen Lodis hade där delade han m Hans Logna.
Hans köpte de sista av Lodis dödsbo.
Hans sålde mest rör å surplus.
Ja köpte Alla Hans rör å grejjer när han blev t åren.

Ja har kvar en del saker som ska avyttras lr slängas.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-23 18:26

Det diskuteras fenomenet ”Analytiskt ljud” i en tråd.

Jag har mina egna tankar gällande detta. Därför tar jag upp det i denna tråd.

Definition på begreppet ”analytisk” eller ”analys”. Vad är det för något?!

Analys kommer från grekiska ordet: ἀνάλυσις d v s analysis, som betyder upplösning.
Det är t.ex. att dela upp ett problem eller en sammansatt entitet i dess mindre delar och sedan undersöker man varje del för sig.

Motsatsen till analys är syntes.

Då man delar upp en sammansatt entitet i dess beståndsdelar och vill analysera dessa, så vill man förstora varje explicit beståndsdel för sig och zooma in på just det man vill undersöka och studera. Sedan fortsätter analysen på varje ingående del i entiteten för sig.

Då man gjort detta, och analyserat klart varje del, och förstått varje del samt hur olika närbelägna eller besläktade delar hänger ihop, så kan man vilja återgå till entiteten sådan dess summa är. Man har fullkomnat analysen. Först därefter görs syntesen. Syntesen är helheten, entitetens fulla ”DNA” med dess fulla, totala sammansatta ”fenotyp”.

Om syntesen inte är tillräcklig eller fullkomlig, så framstår dess beståndsdelar mera var för sig, än som entitetens helhet.
Detta kan då uppfattas som analytiskt ljud.
Om syntesen istället är för kraftig, så kan ljudet istället uppfattas som att det saknas upplösning. Det låter utsmetat, intetsägande och har tappat sin mening för åhöraren som ju skall känna en akustisk delaktighet i form av publik på plats i musikhändelsen och detta i och hos den återgivna musiken. Musikerna och publik delar samma lokal och det bör framgå hemma.

Är entiteten en akustisk musik & ljudhändelse, så ingår den levande live-akustiken i den musikhändelsen, så som man skulle vara en observatör i lokalen och på plats bland publiken då musiken framföres och spelas.

Den person som skall analysera musiken och därmed spelandet och framförandet i realtid är dirigenten. Dirigenten har därför en plats nära musikerna/instrumenten och sångare så att han/hon kan analysera respektive musikers spel och sång.
Dirigenten har även originalkoden i form av ett skrivet partitur. Det kan finnas helt i dirigentens huvud eller som skrift framför dirigenten.

Totalljudet är syntesen och den finns i dirigentens huvud som ett slags bör-värde, det som dirigenten eftersträvar. Dirigenten kan då rätta enskilda musiker vid repetition för att åstadkomma korrekt syntes. Sedan finns dirigentpinnen som en slags mediator mellan dirigent och musiker.

Den som skall tillgodogöra sig syntesen är publiken i lokalen vid live-framförandet, eller publiken hemma vid senare tillfälle, då det gäller inspelning av musiken för senare utgivning av musiken, eller även från radioutsändning och/eller streaming live.

För att kunna göra detta hemma med inspelad akustisk musik från konsertlokal, så krävs vissa mycket speciella egenskaper i ljudåtergivningen och framför allt hos högtalarna. Sedan får man inte glömma den inspelade ljudkoden som en gång producerats och finns i fonogrammet. Koden som är lagrad i fonogrammet är entitetens ”DNA”, medans ljudet vid uppspelningen är ljudkodens totala fenotyp.

Mer om detta så småningom, men jag har helt egna och andra väsensskilda idéer i frågan än någon annan på denna planet, åtminstone som jag sett eller hört. Men det är en annan historia.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-24 00:03

Börjar bli mycket som du ska avhandla "sen" :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-24 00:26

hifikg skrev:Börjar bli mycket som du ska avhandla "sen" :)

Japp, och mer kommer det möjligtvis att bli. Jag portionerar ut delar och tittar sedan på andras påföljande inlägg så som dit t.ex. Då ser jag hur mina inlägg tas emot och om det är lönt att fortsätta.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-24 01:15

Många av de tidiga Carlsson-episoderna ser jag gärna bli avslutade :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-05 00:53

I princip har jag skrivit det mesta gällande Stig Carlsson och lagt upp det jag har i artiklar.
Återstår är mina egna kommentarer gällande en del av Stigs utvecklingsarbeten på ortoakustiska högtalare. Det tar dock lite tid att skriva.
Vissa saker av det Stig skrivit är häpnadsväckande och bör ge en och annan tankeställare.

Nu till slutsteg.

Är det någon av er som har lyssnat på Topping B200 Monoblock Amplifier?
Eller som har någon erfarenhet av Toppings prylar.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-b200-monoblock-amplifier-review.61206/

Den verkar inte vara extremt dålig, gällande mätning.
Visserligen kinesisk, men ändå.
Det går nog inte att komma ifrån att det finns en viss form av achievment.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-05 09:57

Synd att de har extern nätdel. Kunde väl ha byggts in i lådan?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-03-05 12:43

Är väl en växande eftermarknadspryl och dessutom så behöver man inte bry sig om olika länders märkliga konfigureringar. Så är väl i mina ögon snarare en fördel.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-05 15:29

RogerGustavsson skrev:Synd att de har extern nätdel. Kunde väl ha byggts in i lådan?

Personligen ser jag många fördelar med att swischade aggregat hamnar utanför lådan för att slippa oro för ESR.
Den gamla räven Nelson som älskar att leverera tunga prylar med massor av koppar och aluminium förespråkar tester med swischade aggregat, så länge de är av god kvalitet och placeras separat, jag har en av hans senare få-watt konstruktioner som kom med en ordentlig meanwell klump utanför lådan.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-05 15:31

RogerGustavsson skrev:Synd att de har extern nätdel. Kunde väl ha byggts in i lådan?

Det finns fördelar med extern nätdel.

På forumet snackas det vitt och brett om tekniska mätdatas förtjänster. Men det tycks bara gälla vissa kompisapparater. Det är en slags mentalitet som jag bedömer som vedervärdig. Är apparaten bra eller dålig? Är apparaten prisvärd eller inte?
I min värld, så har grabbarna på Topping gjort ett bra jobb. Men jag kan bara utgå från det test jag länkar till på ASR.

Därför frågar jag er på detta så kallade hifi-forum, där det för tillfället är munkavle på för annat än hifi, eller snarast kompis-hifi.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-05 15:39

Tillverkar Bremen kompis-högfi eller konventionell hifi? Hur definieras kompis-högfi?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-05 16:08

petersteindl skrev:

På forumet snackas det vitt och brett om tekniska mätdatas förtjänster. Men det tycks bara gälla vissa kompisapparater. Det är en slags mentalitet som jag bedömer som vedervärdig. Är apparaten bra eller dålig? Är apparaten prisvärd eller inte?
I min värld, så har grabbarna på Topping gjort ett bra jobb. Men jag kan bara utgå från det test jag länkar till på ASR.

Därför frågar jag er på detta så kallade hifi-forum, där det för tillfället är munkavle på för annat än hifi, eller snarast kompis-hifi.

Mvh
Peter

Om jag får lov att bara dela med mig av den samlade information jag snappat åt mig genom åren sedan Topping blev ett etablerat företag, så är det att de alltid verka mäta i toppklass men att i princip allt annat verkar sättas åt sidan så som hållbarhet, reparationsmöjligheter och garantier. De är så pass billiga att det i pricip förväntas att man som konsument bara slänger produkterna på soptippen efter några år, och helt enkelt köper en ny billig enhet när så sker. Men att hålla på att köpa nytt då och då går emot min egen vilja att hålla nere mitt egna miljöavtryck så mycket som möjligt.

Jag upplever att det kommit en våg med liknande företag vars försäljningsstrategi går ut på samma sak, skicka bara produkten till ASR som topptestas och vara billiga nog att de flesta konsumenter har råd med dem, men sen verkar allt liksom sluta där.

Det är iallafall som jag ser det, och jag skulle inte våga klämma in en sådan produkt i mitt ljudsystem, då jag ser det som en stor risk att något annat i ljudsystemet kan ta skada när dessa prisbilliga produkter ger upp. Så som en sann kompis skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa dessa produkter, bara baserat på hur många gånger jag sett det rapporteras att de plötsligt går sönder, och kanske med en smäll som förstör övrig utrustning.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-05 16:43

petersteindl skrev:I princip har jag skrivit det mesta gällande Stig Carlsson och lagt upp det jag har i artiklar.
Återstår är mina egna kommentarer gällande en del av Stigs utvecklingsarbeten på ortoakustiska högtalare. Det tar dock lite tid att skriva.
Vissa saker av det Stig skrivit är häpnadsväckande och bör ge en och annan tankeställare.

Nu till slutsteg.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-b200-monoblock-amplifier-review.61206/

Mvh
Peter

Förvisso inte dålig på vissa saker. Men jag tycker man kan få ha synpunkter på hans mätförfaranden.

Några exempel:
1)
The "transfer function" is extremely clean, showing just a slight degradation with frequency as noted earlier:
I och för sig intressanta kurvor, men jag tror inte att gemene man förstår vad han vill visa. Lite skumt att kalla det för "transfer function" men okej då. Mätbandbredd bara upp till 45 kHz vilket gör mätningen för 15 kHz-tonen kanske lite missvisande.

2) Han verkar inte mäta utimpedans. Finns förvisso indirekt i frekvensgångskurvorna.

3) Frekvensgång med åtminstone någon reaktiv last hade varit intressant.

4) Olika förstärkare uppvisar ibland olika artefakter så man kan behöva justera mätförfarandet och mäta andra saker. Nu verkar han köra på med samma, samma, samma, o.s.v., vilket i och för sig även det kan motiveras vara bra. Men jag menar att han tenderar till att missa saker.

5) Han ägnar tid åt relativt meningslösa saker såsom ploppljud vid av- och påslag. Visst, är det ett extremt kraschljud så okejrå, men normala apparater har inte det, i alla fall inte så mycket att det stör. Kanske har han testat så många skräpgrejor att han tycker sig behöva testa det?

6) I videon: Han verkar inte reagera på att förstärkaren bara ger ungefär samma effekt i 4 ohm som 8 ohm.

7) I testet med reaktiv last så finns det ingen storhet på Y-axeln. Är det någon som vet vad han menar?

8) Han borde kolla mer på hur skyddskretsarna beter sig.

9) För min del hade han gärna fått mäta från någon Hertz för att se mer hur den rullar av. Många förstärkare skapar även stora problem med skyddskretsarna vid infrafrekvenser, vilket kan ge stora problem vid återgivning av exempelvis filmljud vilket har med punkt 8 att göra.

10) Han borde göra intermodulationstonsdistorsionsmätningen för 19+20 kHz vid någon dB under full uteffekt.

Som helhet tycker jag att han är fortfarande lite hafsig med mätningarna. Men det kanske beror på att han inte lägger ned så mycket tid på varje apparat han studerar. Det känns som att han vill göra mätningarna i rask följd och bara publicera utan att analysera dem.

Sedan kan man ha synpunkter på den relativt låga uteffekten på apparaten. Vid 2 ohm var den rent utav kass. Strömbegränsningskretsar som kanske ger knasigheter med ljudet? Det borde ha undersökts. Men brus och distorsion var bra. Man når dock en punkt där hörseln inte längre klarar av att identifiera någon skillnad. Men utifrån Amirs resonemang är alltid den större (eller i förekommande fall lägre) siffran bättre. Jag tror tyvärr att många bara utgår från hans SINAD-stapeldiagram och tror att den med högst siffra är bästa köp oavsett andra problem.

Ja, ja...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-05 17:15

goat76 skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Om jag får lov att bara dela med mig av den samlade information jag snappat åt mig genom åren sedan Topping blev ett etablerat företag, så är det att de alltid verka mäta i toppklass men att i princip allt annat verkar sättas åt sidan så som hållbarhet, reparationsmöjligheter och garantier. De är så pass billiga att det i pricip förväntas att man som konsument bara slänger produkterna på soptippen efter några år, och helt enkelt köper en ny billig enhet när så sker. Men att hålla på att köpa nytt då och då går emot min egen vilja att hålla nere mitt egna miljöavtryck så mycket som möjligt.

Jag upplever att det kommit en våg med liknande företag vars försäljningsstrategi går ut på samma sak, skicka bara produkten till ASR som topptestas och vara billiga nog att de flesta konsumenter har råd med dem, men sen verkar allt liksom sluta där.

Det är iallafall som jag ser det, och jag skulle inte våga klämma in en sådan produkt i mitt ljudsystem, då jag ser det som en stor risk att något annat i ljudsystemet kan ta skada när dessa prisbilliga produkter ger upp. Så som en sann kompis skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa dessa produkter, bara baserat på hur många gånger jag sett det rapporteras att de plötsligt går sönder, och kanske med en smäll som förstör övrig utrustning.

Ännu har jag inte sett några bevis eller vittnesbörd för ditt påstående. Du säger att du har samlad information. Jag har själv inte sett något som pekar åt det hållet. Det jag sett är snarast att Linn med dyr utrustning har eller haft inbyggda fel, men som nu med smärre förmögenhet kan åtgärdas. Om det finns fel i dyra produkter men där tillverkaren insett detta och åtgärdat problemen, borde inte tillverkaren då låta sina kunder ta del av åtgärderna för en billig slant? Jag bara undrar.
Vad är seriositet? När är det Geschäft?

Det du säger upplever jag mest som en slags undanflykter och egenmäktigt rättfärdiggörande för att undvika vissa produkter från dem man inte gillar och det oavsett produktens funktionella kvalitet. Du insinuerar saker vilket betyder att misstänkliggöra, anspela, påskina och indirekt beskylla.

Är du verkligen säker på att Toppings produkter går sönder såsom du påstår? Kan du med säkerhet och emfas garantera det? Kan du gå i god för det? Jag bara undrar. Just det du påstår är väl snarast motsatsen till det som ASR mätt fram, åtminstone vad jag kan se.

Om Topping istället tagit 10 ggr mer betalt, hade du då istället rekommenderat produkten?

Jag är lite förvånad över kvarvarande och nuvarande forummedlemmars inställning. För mig ser det inkonsekvent ut.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-05 17:17

Morello skrev:Tillverkar Bremen kompis-högfi eller konventionell hifi? Hur definieras kompis-högfi?

Det får du fundera på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-05 17:35

Nu är ju inte de här Topping B200 Monoblocken jättebilliga. I princip får man väl ett stereoslutsteg från t.ex. Holographic Audio Twenty för samma pengar som 2st B200?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2025-03-05 18:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-05 17:38

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:I princip har jag skrivit det mesta gällande Stig Carlsson och lagt upp det jag har i artiklar.

Nu till slutsteg.

Mvh
Peter

Förvisso inte dålig på vissa saker. Men jag tycker man kan få ha synpunkter på hans mätförfaranden.

Några exempel:
1)
The "transfer function" is extremely clean, showing just a slight degradation with frequency as noted earlier:
I och för sig intressanta kurvor, men jag tror inte att gemene man förstår vad han vill visa. Lite skumt att kalla det för "transfer function" men okej då. Mätbandbredd bara upp till 45 kHz vilket gör mätningen för 15 kHz-tonen kanske lite missvisande.

2) Han verkar inte mäta utimpedans. Finns förvisso indirekt i frekvensgångskurvorna.

3) Frekvensgång med åtminstone någon reaktiv last hade varit intressant.

4) Olika förstärkare uppvisar ibland olika artefakter så man kan behöva justera mätförfarandet och mäta andra saker. Nu verkar han köra på med samma, samma, samma, o.s.v., vilket i och för sig även det kan motiveras vara bra. Men jag menar att han tenderar till att missa saker.

5) Han ägnar tid åt relativt meningslösa saker såsom ploppljud vid av- och påslag. Visst, är det ett extremt kraschljud så okejrå, men normala apparater har inte det, i alla fall inte så mycket att det stör. Kanske har han testat så många skräpgrejor att han tycker sig behöva testa det?

6) I videon: Han verkar inte reagera på att förstärkaren bara ger ungefär samma effekt i 4 ohm som 8 ohm.

7) I testet med reaktiv last så finns det ingen storhet på Y-axeln. Är det någon som vet vad han menar?

8) Han borde kolla mer på hur skyddskretsarna beter sig.

9) För min del hade han gärna fått mäta från någon Hertz för att se mer hur den rullar av. Många förstärkare skapar även stora problem med skyddskretsarna vid infrafrekvenser, vilket kan ge stora problem vid återgivning av exempelvis filmljud vilket har med punkt 8 att göra.

10) Han borde göra intermodulationstonsdistorsionsmätningen för 19+20 kHz vid någon dB under full uteffekt.

Som helhet tycker jag att han är fortfarande lite hafsig med mätningarna. Men det kanske beror på att han inte lägger ned så mycket tid på varje apparat han studerar. Det känns som att han vill göra mätningarna i rask följd och bara publicera utan att analysera dem.

Sedan kan man ha synpunkter på den relativt låga uteffekten på apparaten. Vid 2 ohm var den rent utav kass. Strömbegränsningskretsar som kanske ger knasigheter med ljudet? Det borde ha undersökts. Men brus och distorsion var bra. Man når dock en punkt där hörseln inte längre klarar av att identifiera någon skillnad. Men utifrån Amirs resonemang är alltid den större (eller i förekommande fall lägre) siffran bättre. Jag tror tyvärr att många bara utgår från hans SINAD-stapeldiagram och tror att den med högst siffra är bästa köp oavsett andra problem.

Ja, ja...

Ok, ASR har usel mätmetod och gör irrelevanta tolkningar av sina mätningar. Har du påtalat detta för ASR?
Vet inte om du är med i LTS längre, men i egenskap av LTS tekniksektion och i egenskap av ditt professionella arbete med ljud så kanske ASR lyssnar och anammar det du säger. Det kanske vore en välgärning. Vad tycker du själv?
Har i viss mån också liknande frågetecken gällande ASRs mätningar, speciellt gällande viss reaktiv last.

Till vissa lågimpediva högtalare, så kan man nog undra om slutsteget passar. Redan under 8 ohm, så verkar strömbegränsning inträda då viss utspänning skall till. Har man exempelvis 4 ohm, så bör man kunna räkna fram max utspänning. Sedan får man nog bättre hum om belastningsreaktans om sådana mätningar skulle gjorts med större finess.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-05 17:48

RogerGustavsson skrev:Nu är ju inte de här Topping B200 Monoblocken jättebilliga. I princip får man väl ett stereoslutsteg från t.ex. Holographic Audion Twenty för samma pengar som 2st B200?

Ja, det verkar vara ett alternativ. 100 watt/8 Ω, 175 watt/4 Ω.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-05 18:23

Peter, två något märkliga inlägg till mig och Goat76 gör att jag avböjer att svara.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-05 18:54

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Ännu har jag inte sett några bevis eller vittnesbörd för ditt påstående. Du säger att du har samlad information. Jag har själv inte sett något som pekar åt det hållet. Det jag sett är snarast att Linn med dyr utrustning har eller haft inbyggda fel, men som nu med smärre förmögenhet kan åtgärdas. Om det finns fel i dyra produkter men där tillverkaren insett detta och åtgärdat problemen, borde inte tillverkaren då låta sina kunder ta del av åtgärderna för en billig slant? Jag bara undrar.
Vad är seriositet? När är det Geschäft?

Det du säger upplever jag mest som en slags undanflykter och egenmäktigt rättfärdiggörande för att undvika vissa produkter från dem man inte gillar och det oavsett produktens funktionella kvalitet. Du insinuerar saker vilket betyder att misstänkliggöra, anspela, påskina och indirekt beskylla.

Är du verkligen säker på att Toppings produkter går sönder såsom du påstår? Kan du med säkerhet och emfas garantera det? Kan du gå i god för det? Jag bara undrar. Just det du påstår är väl snarast motsatsen till det som ASR mätt fram, åtminstone vad jag kan se.

Om Topping istället tagit 10 ggr mer betalt, hade du då istället rekommenderat produkten?

Jag är lite förvånad över kvarvarande och nuvarande forummedlemmars inställning. För mig ser det inkonsekvent ut.

Mvh
Peter

Jag har aldrig sett så många trådar på ASR angående defekta produkter från andra företag, så som jag har sett angående produkter från Topping, och då räknar jag ändå med att det bör vara fler sådana diskussioner för produkter från Topping då de verkar ha en ganska stor andel av marknaden. Saken är den att det finns fler varumärken som är väldigt vanliga bland medlemmarna, men det existerer i princip aldrig några diskussioner om defekta produkter från de företagen.

Du kan ju testa att använda sökfunktionen på ASR och leta på Topping i kombination med ord som "problem", "defective", "broken" o.s.v så kommer nog även du bli rätt häpen över hur mycket som kommer upp. Sen kan du göra liknande sökningar på andra populära fabrikat och jag kan lova dig att väldigt mycket färre trådar kommer upp angående defekta produkter.

Och ja, jag vet, det är ingen grundläggande undersökning jag gjort och jag kan inte garantera att det är så, utan snarare handlar det mer om "ingen rök utan eld", och att kunder av produkter från andra företag borde vara precis lika benägna att starta trådar angående deras defekta produkter. Du får ta mina upptäckter och värdera dem hur du vill. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-05 20:05

Jag ställde frågan gällande Topping B200 till en kompis som bor i LA. Han är hifinörd.
Han har Topping D90 ochD70S. Han har inte haft ett endaste problem med någon av dessa.

Det verkar som om Topping är ett kontroversiellt ämne på forumet.

Från början ställde jag bara en enkel fråga och länkade till ASR.

Har aldrig sett något slutsteg med så låga dist-data. Tror många har försökt men inte kommit ända fram.

Eftersom det har pratats en del dist på forumet, tänkte jag att det kunde vara intressant.
Men, men . . .

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-05 20:15

Jag ville bara bidra till diskussionen med att påpeka att Toppings produkter alltid mäter bra, men att det ofta verkar vara bristande kvalitet vilket väl kan vara bra för potentiella kunder att undersöka innan eventuellt köp.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-05 23:06

goat76 skrev:Jag ville bara bidra till diskussionen med att påpeka att Toppings produkter alltid mäter bra, men att det ofta verkar vara bristande kvalitet vilket väl kan vara bra för potentiella kunder att undersöka innan eventuellt köp

Vad jag förstått, efter att ha fått ytterligare info, så gäller gängse invändningar angående kvalitet, Toppings slutsteg men inte lågnivåelektronik som tycks fungera. Toppings tidigare slutsteg lär ha problem med strömkapacitet och temperatur vid effektuttag under längre period. De uppfyllde inte standardiserad mätnorm gällande effektmätning.
B200 tycks dock fungera. Men, man bör nog titta på max spänning över last på 4 ohm och max strömuttag.

I testen i ASR så har några köpt B200 och andra lyssnat. Jag har inte sett någon rapportera skada eller att slutsteg gått sönder. De slutsteg och förstärkare som jag under åren sett gå sönder som mest är nog NAD 208 och NAD 3020.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-06 00:32

THD på 0,000075% hörs ju inte

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-06 02:15

hifikg skrev:THD på 0,000075% hörs ju inte

Och? Har det någon betydelse? Vill du ha 1000 ggr mer dist? Jag menar, om du får välja. Är det högre dist du eftersträvar?

Det verkar inte finnas någon som har ett enda positivt ord att säga över ett slutsteg som har slagit rekord i låg dist och som har ett överkomligt pris. Märkligt.

Ok, jag skall sluta länka till någon hifi-pryl som verkar kunna vara intressant på grund av någon orsak.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-06 03:12

Men sluta Peter, klart du ska fortsätta länka till produkter du tror kan vara bra, och ännu hellre skapa nya trådar om produkterna så att fler ser och deltar i diskussionerna produkterna väcker. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-06 03:39

goat76 skrev:Men sluta Peter, klart du ska fortsätta länka till produkter du tror kan vara bra, och ännu hellre skapa nya trådar om produkterna så att fler ser och deltar i diskussionerna produkterna väcker. :)

Jag är egentligen helt ointresserad av att skapa nya trådar. Det blir heller ingen mer länk till produkter.
För en massa år sedan skrev jag angående bra böcker i ämnet akustik och psykoakustik. Då blev inläggen hatiska mot att jag rekommenderade böcker i ämnet. Då skrev jag att jag inte längre kommer rekommendera böcker och det får bli så.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2025-03-06 08:40

Beranek, Beranek, Beranek! :)

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-03-06 13:28

petersteindl skrev:
goat76 skrev:Men sluta Peter, klart du ska fortsätta länka till produkter du tror kan vara bra, och ännu hellre skapa nya trådar om produkterna så att fler ser och deltar i diskussionerna produkterna väcker. :)

Jag är egentligen helt ointresserad av att skapa nya trådar. Det blir heller ingen mer länk till produkter.
För en massa år sedan skrev jag angående bra böcker i ämnet akustik och psykoakustik. Då blev inläggen hatiska mot att jag rekommenderade böcker i ämnet. Då skrev jag att jag inte längre kommer rekommendera böcker och det får bli så.

Mvh
Peter

Äsch, det är omöjligt att vara alla till lags. Fokus på det konstruktiva och kommunikativa istället. Jag är säker på att det är övervägande positivt att skriva och tipsa. Särskilt när det kommer ifrån kunnigt folk.
Så klart att hatiska kommentarer är enormt tråkigt men det är knappast ditt ansvar eller ens värt att bemöta. Det kan modereras.

Klart spännande med Toppings slutsteg.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-03-06 13:40

Extremt bra data för Topping! Har nog aldrig sett bättre.
Hållbarhet? All elektronik är väl lika hållbara eller varierar på samma sätt hos alla tillverkare. Eller är det så att någon mekanik är av dålig kvalité? Kanske en skruv i chassit skruvar ur sig själv?
Nej, jag tror inte Topping är sämre än någon annan på den punkten.
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi