petersteindl skrev:I princip har jag skrivit det mesta gällande Stig Carlsson och lagt upp det jag har i artiklar.
Återstår är mina egna kommentarer gällande en del av Stigs utvecklingsarbeten på ortoakustiska högtalare. Det tar dock lite tid att skriva.
Vissa saker av det Stig skrivit är häpnadsväckande och bör ge en och annan tankeställare.
Nu till slutsteg.
Är det någon av er som har lyssnat på Topping B200 Monoblock Amplifier?
Eller som har någon erfarenhet av Toppings prylar.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/topping-b200-monoblock-amplifier-review.61206/Den verkar inte vara extremt dålig, gällande mätning.
Visserligen kinesisk, men ändå.
Det går nog inte att komma ifrån att det finns en viss form av achievment.
Mvh
Peter
Förvisso inte dålig på vissa saker. Men jag tycker man kan få ha synpunkter på hans mätförfaranden.
Några exempel:
1)
The "transfer function" is extremely clean, showing just a slight degradation with frequency as noted earlier:
I och för sig intressanta kurvor, men jag tror inte att gemene man förstår vad han vill visa. Lite skumt att kalla det för "transfer function" men okej då. Mätbandbredd bara upp till 45 kHz vilket gör mätningen för 15 kHz-tonen kanske lite missvisande.
2) Han verkar inte mäta utimpedans. Finns förvisso indirekt i frekvensgångskurvorna.
3) Frekvensgång med åtminstone någon reaktiv last hade varit intressant.
4) Olika förstärkare uppvisar ibland olika artefakter så man kan behöva justera mätförfarandet och mäta andra saker. Nu verkar han köra på med samma, samma, samma, o.s.v., vilket i och för sig även det kan motiveras vara bra. Men jag menar att han tenderar till att missa saker.
5) Han ägnar tid åt relativt meningslösa saker såsom ploppljud vid av- och påslag. Visst, är det ett extremt kraschljud så okejrå, men normala apparater har inte det, i alla fall inte så mycket att det stör. Kanske har han testat så många skräpgrejor att han tycker sig behöva testa det?
6) I videon: Han verkar inte reagera på att förstärkaren bara ger ungefär samma effekt i 4 ohm som 8 ohm.
7) I testet med reaktiv last så finns det ingen storhet på Y-axeln. Är det någon som vet vad han menar?

Han borde kolla mer på hur skyddskretsarna beter sig.
9) För min del hade han gärna fått mäta från någon Hertz för att se mer hur den rullar av. Många förstärkare skapar även stora problem med skyddskretsarna vid infrafrekvenser, vilket kan ge stora problem vid återgivning av exempelvis filmljud vilket har med punkt 8 att göra.
10) Han borde göra intermodulationstonsdistorsionsmätningen för 19+20 kHz vid någon dB under full uteffekt.
Som helhet tycker jag att han är fortfarande lite hafsig med mätningarna. Men det kanske beror på att han inte lägger ned så mycket tid på varje apparat han studerar. Det känns som att han vill göra mätningarna i rask följd och bara publicera utan att analysera dem.
Sedan kan man ha synpunkter på den relativt låga uteffekten på apparaten. Vid 2 ohm var den rent utav kass. Strömbegränsningskretsar som kanske ger knasigheter med ljudet? Det borde ha undersökts. Men brus och distorsion var bra. Man når dock en punkt där hörseln inte längre klarar av att identifiera någon skillnad. Men utifrån Amirs resonemang är alltid den större (eller i förekommande fall lägre) siffran bättre. Jag tror tyvärr att många bara utgår från hans SINAD-stapeldiagram och tror att den med högst siffra är bästa köp oavsett andra problem.
Ja, ja...