Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 14:41

IngOehman skrev:
bensnake skrev:Jag tror att Objektivisten menade att välutvecklad musikalitet och ingenjörskonst kanske inte är begrepp som brukar förknippas sådär jätteintimt. Lite som att "Datornördar är inte bra på sport". Värre än så tror jag inte att det var.

Vad är det för knasprat?

På KTH finns det ju hur många orkestrar som helst och på universitetet
knappt några.

Få samband är så superklara som just sambandet mellan ingenjörsskap/
vetenskap och musik.

Påhoppet är alltså rent nonsens och säger inget just annat än något om
påhopparens nollkoll. Därför har jag svårt att ta åt mig.

Vh, iö

Japp. På KTH brukar det vara gratiskonserter på Sing-Sing med allehanda orkestrar. Ibland är det folk från Operahögskolan, ibland amatörer från KTH och KI. En av det mer kända är familjen Eriksson, där alla är MINST doktor i tekniskt fysik. Det gillar att spela Krommer...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-02-15 14:41

Dq, apropå auktoritetsargumenten, har du vaskat fram dom där slutsatserna av IÖ´s forskning du använde som argument nyligen.. :P ?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-15 14:47

DQ-20 skrev:
Kurt49 skrev:Till Griff,

Du måste skämta med mig, tror du efter 20 års karriär och ca 60 utgivna album som jag skrivit låtar till och producerat att jag inte har koll på hur en elgitarr funkar?

Jag ville bara klargöra för alla kabeltvivlare här inne att till och med min gitarrkompis provat ut sin favoritkabel, trots att han ger blanka fan i vår audiofildebatt.
Så då är du på vår sida när det gäller kablars inverkan på soundet?

Jag har bl a jobbat med många hårdrocksband från och till under ca 10 års tid så många gitarrpålägg har det blivit genom åren. Nedstämda gitarrer med superdist från Dieselstackar alt. Mesa till rena spröda sound från Fender twin stärkare,och allt därimellan.

Jag har själv 3 elgitarrer och 2 Voxstärkare och en Marshall 100 watt stack, så snälla
jag behöver ingen lektion i gitarrinspelningsteknik.

För 25 år sen kunde du försökt med större framgång.

Ett utav hårdrocksbanden vi jobbat med gav för ett tag sedan ut en samlingsplatta med 30 hits, jag var med på 10 utav deras största framgångar. Plus att vi proddat ett antal låtar åt dem. De har för några år sedan passerat 1 miljon sålda album så det är inga duvungar.
Hur många album har du som musikalisk ingenjör varit inblandad i?

Kram Kurt49

Kul för dig. Själv har jag en doktorsgrad i Det Helt Jävla Uppenbara som jag har haft mycket nytta av. Men hur får du detta till ett argument för någonting undrar jag? Jag tycker det luktar auktoritetsargument lång väg. Typ - "du grabben, jag kan det här ser'ru". Samtidigt verkar du inte ens förstå skillnaden mellan nätkablars inverkan på ljudet och anslutningskablarna för elgitarrer. I det senare fallet tror jag inte att det är någon som har någon annan åsikt än du. Det borde väl också gå att förklara ganska enkelt: elektroniken som finns i gitarren är ofta enkel och högohmig, sladden är lång, och signalnivån låg. Flyttar man däremot mer av förstärkningen till gitarren blir skillnaden mindre eller ingen alls. Men det visste du väl redan. Eller?

/DQ-20

Tror att det kurt49 ville få fram är att kablar påverkar soundet bland annat beroende på konstruktion och materialval. I vilken grad och hur hörbart det är, varierar naturligtvis avhängigt sammanhanget och lyssnarens erfarenhet och hörsel.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 14:56

single_malt skrev:Dq, apropå auktoritetsargumenten, har du vaskat fram dom där slutsatserna av IÖ´s forskning du använde som argument nyligen.. :P ?

Det låter som en annan tråd och om du är intresserad av svar på något i den tråden får du nog skaka fram en länk så att diskussionen hamnar på rätt plats och rätt kontext.

Förresten, vad betyder smileyn? Betyder det att du lipar åt mig eller betyder den att du vill slicka mig i röven? Jag har svårt att tolka den och det är liksom fifty-fifty just nu.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-15 15:00

DQ-20 skrev:Förresten, vad betyder smileyn? Betyder det att du lipar åt mig eller betyder den att du vill slicka mig i röven? Jag har svårt att tolka den och det är liksom fifty-fifty just nu.

Jag tror att den är ganska flexibel, läs; den gör det du vill att den ska göra. :wink: (denna smiley betyder att du ska ta mitt inlägg med en klackspark).
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 15:07

bensnake skrev:Tror att det kurt49 ville få fram är att kablar påverkar soundet bland annat beroende på konstruktion och materialval. I vilken grad och hur hörbart det är, varierar naturligtvis avhängigt sammanhanget och lyssnarens erfarenhet och hörsel.

"bland annat beroende på" konstruktion och materialval. Finns det fler faktorer för passiva komponenter?

Men allvarligt, att dra fram sin egen höga förträfflighet som ett argument är varken klädsamt eller relevant. Det måste finnas en logik och en koppling till verkligheten också. Att då börja jiddra om att "jag är överstyv på gura" är liksom inte relevant även om jag inser att det till viss del var ett motsvar på Griffs inlägg.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 15:10

bensnake skrev::wink: (denna smiley betyder att du ska ta mitt inlägg med en klackspark).

Aha, smileyn ser alltså ut som du när jag har klacksparkat dig i vänster öga. Nuuu förstår jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-15 15:19

DQ-20 skrev:
bensnake skrev:Tror att det kurt49 ville få fram är att kablar påverkar soundet bland annat beroende på konstruktion och materialval. I vilken grad och hur hörbart det är, varierar naturligtvis avhängigt sammanhanget och lyssnarens erfarenhet och hörsel.

"bland annat beroende på" konstruktion och materialval. Finns det fler faktorer för passiva komponenter?

Men allvarligt, att dra fram sin egen höga förträfflighet som ett argument är varken klädsamt eller relevant. Det måste finnas en logik och en koppling till verkligheten också. Att då börja jiddra om att "jag är överstyv på gura" är liksom inte relevant även om jag inser att det till viss del var ett motsvar på Griffs inlägg.

/DQ-20

Du har rätt, konstruktion och materialval och nog ganska heltäckande.

Och nog var kurts inlägg ett motsvar, absolut. Det är i vissa lägen svårt att förhålla sig strikt "argumentativ" och korrekt forummässig. Det drabbar oss alla ibland, även de bästa.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-15 15:21

DQ-20 skrev:
bensnake skrev::wink: (denna smiley betyder att du ska ta mitt inlägg med en klackspark).

Aha, smileyn ser alltså ut som du när jag har klacksparkat dig i vänster öga. Nuuu förstår jag.

/DQ-20

Ett sådant inlägg måste du nog lägga en smiley efter för att inte framstå som dum i hela huvudet.

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2014-02-15 15:44

hevi skrev:
Mangenot skrev:Jag hör skillnad på kablar. Ibland, inte alltid. Dom flesta kablar gör det dom skall göra: skicka ström till apparater eller elektriska signaler mellan apparater. Men jag har upptäckt att några gör det bättre än andra.
Det kan ju väl inte kvalificera mig som fetischist - eller??
Nu har jag aldrig blindtestat förut.
Bara tanken på att sitta på an pinnstol i ett akustik reglerat rum med bind för ögonen och en äggkopp i munnen, lyssnande till samma ställe i Tannhäuser i timmar för att höra skillnad på kablar, gör mig lite nervös...

Feteshism har ingenting med perverterade sexuella lekar att göra (även om du förefaller vara väl påläst inom området ;)).

Feteschism betyder (inom religionsvetenskapen och antropologi) användning av "amuletter" för religionsutövning och magi, dvs man tillskriver någonting magiska egenskaper (=egenskaper som inte lätt låter sig förklaras med vedertagen vetenskaplig kunskap).

Fel.
Googla O lär. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-15 15:57

Det är nog du som behöver googla och lära. Det hevi skriver är helt riktigt
med reservation för att han stavar fel.

Och om du har något konkret att invända mot det han skriver så kläm fram
med det istället för att komma med sådana tomma påståenden om att han
har fel.

Språkligt så betyder ordet till och med amulett, alltså förtrollat föremål på
något latinskt språk (från något sjöfararland) har jag för mig, eller i varje
fall något likande.

LeifB skrev:Vi är väl minst 5 som märker att det händer något när kabeln kopplas in.
Vi har ju åtminstone vågat prova !! :wink:

Nu blev det bakfram va?

Det är ju just ni kabeltroende som INTE vågar prova om ni hör skillnad.

Ni lyssnar ju bara när ni har facit. Våga lite på öronen istället och prova
om ni hör skillnad med hjälp av öronen (blindt).

Och dessutom verkar det, av det du skriver, som om detta med att upp-
leva sådana här saker är en total nyhet för dig.

- - -

Många av dem som du nu försöker skriva förklemande saker om, vågade
och ville prova sådana här saker för årtionden sedan - och därför är de
nu väl förtrogna inte bara med kablars egenskaper utan även med hur vi
människor fungerar som de suggesterbara varelser vi är. Det är ju därför
som ingenting av det du skrivit är det minsta förvånande för någon av
dem. Det är bra tröttsamt.

De har vågat undersöka saken ordentligt. Du har det inte, och du verkar
inte vara beredd att göra det det nu heller. Så varför skriver du sådana
där dumheter?

Kom in i leken, våga prova.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-02-15 16:28, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 16:21

bensnake skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Ett sådant inlägg måste du nog lägga en smiley efter för att inte framstå som dum i hela huvudet.

"Är du dum i HELA huvudet". Den ska jag spara! Ett guldkorn.

Smileys ser jag som ett misslyckande, och jag föredrar att uttrycka mig med ord i skrift. Tvetydighetens bleka stjärna skall ständigt lysa över mina inlägg, till båtnad såväl som till harm för mitt elektroniska jag.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 16:33

IngOehman skrev:
LeifB skrev:Vi är väl minst 5 som märker att det händer något när kabeln kopplas in.
Vi har ju åtminstone vågat prova !! :wink:

Nu blev det bakfram va?

Det är ju just ni kabeltroende som INTE vågar prova om ni hör skillnad.

Ni lyssnar ju bara när ni har facit. Våga lite på öronen istället och prova
om ni hör skillnad med hjälp av öronen (blindt).

Och dessutom verkar det, av det du skriver, som om detta med att upp-
leva sådana här saker är en total nyhet för dig.

- - -

Många av dem som du nu försöker skriva förklemande saker om, vågade
och ville prova sådana här saker för årtionden sedan - och därför är de
nu väl förtrogna inte bara med kablars egenskaper utan även med hur vi
människor fungerar som de suggesterbara varelser vi är. Det är ju därför
som ingenting av det du skrivit är det minsta förvånande för någon av
dem. Det är bra tröttsamt.

De har vågat undersöka saken ordentligt. Du har det inte, och du verkar
inte vara beredd att göra det det nu heller. Så varför skriver du sådana
där dumheter?

Kom in i leken, våga prova.

Vh, iö

Nu är det väl Kurt som har utmanat dig på en blindtest.
Inga problem för min del att höra skillnad. Men blindtester tror jag knappast på under de förutsättningarna ni vill ha. Men ska bli intressant att höra hur du upplever den kabel som Patrick skickar till dig.
Kanske du ändrar din inställning då.
Patrick skickar ut gratiskablar hit och dit över hela världen, alla kan inte ha fel. :wink:

Mvh Leif

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-15 16:35

Fel.

Alla kan ha fel.

Det är också tänkbart att många har fel och några har rätt.

Det finns de som rapporterat att de inte hör skillnad.

Vem som utmanat vem har inget med det jag skrev att göra, men det var
jag som utmande honom, inte tvärtom. Du kanske förvirras av trådtiteln,
som dock, trots sin ordalydelse inte ackompanjerades av någon utmaning
från Kurt, bara en uppmaning och några påståenden.

Att du tycker dig höra (uppelver) skillnad har du repeterat så många gång-
er att det börjar bli löjligt, du har redan fått kommenterar till detta. Men
ännu så länge har du inte visat något intresse av att undersöka om du
kan höra några skillnader. Så det du ältar kan bara kommenteras med typ
"jasså? Du tror det".

Och du vet ingenting om under vilka förutsättningar jag vill ha blindtester.
Om du undrar så varför inte fråga. Svaret är - de förutsättningar du vill ha.
Känn dig utmanad.

Det finns inga andra krav på blindtestande än blindheten. Om det skall vara
ett meningsfullt blindtest så bör det dock även gå att utesluta slumpen.
Även ett mynt som singlas kan svara rätt om man ställer en tvåvalsfråga
och gör det bara en gång.

Kanske är det detta som är problemet? Att du känner på dig att du bara
kan höra skillnad mellan den en gång? Nästa gång så låter kanske allt lika?

Återkom.

DQ-20 skrev:
bensnake skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Smileys ser jag som ett misslyckande, och jag föredrar att uttrycka mig med ord i skrift. Tvetydighetens bleka stjärna skall ständigt lysa över mina inlägg, till båtnad såväl som till harm för mitt elektroniska jag.

/DQ-20
Bra ambition. ehuru en jag givit upp för länge sedan.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-02-15 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-15 16:40

Vill, bara för sakens skull, få noterat att jag inte, icke, är kabeltroende. Tvärtom. Och visst vågar jag prova igen och igen, jag ska prova så många gånger och så lång tid som det tar att få de här grillerna ur mitt huvud. Idag har jag spelat med White Night ansluten i ganska precis en månad utan att växla kabel. Nu ska jag byta till Suprakabeln. Tror någon att jag kommer att få en sämre lyssningsupplevelse när jag river av Tonbrukets "Dig it to the end"?

Ni som bor nära Fasching kan tränga er in där ikväll och lyssna på dem live.

Edit: Det är närmare två månader som den varit igång nu, White Night. Då borde jag vara tillräckligt inlyssnad för att upptäcka eventuella skillnader. Eller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 16:46

IngOehman skrev:Bra ambition. ehuru en jag givit upp för länge sedan.

Vh, iö

Har förstått det... Men du har kanske givit upp för tidigt. :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-15 16:46

DQ-20 skrev:
bensnake skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

/DQ-20

Alltså, jag ställde inte frågan. Jag skrev att du riskerade att framstå som DIHH. Men det kanske snarare är våldsbenägen du framstår som, med tanke på associationen du gjorde. Och det är ju eftersträvansvärt, det heller.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-15 16:47

LeifB skrev:alla kan inte ha fel. :wink:

Eh, ... jo!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 16:48

hifikg skrev:Vill, bara för sakens skull, få noterat att jag inte, icke, är kabeltroende. Tvärtom. Och visst vågar jag prova igen och igen, jag ska prova så många gånger och så lång tid som det tar att få de här grillerna ur mitt huvud. Idag har jag spelat med White Night ansluten i ganska precis en månad utan att växla kabel. Nu ska jag byta till Suprakabeln. Tror någon att jag kommer att få en sämre lyssningsupplevelse när jag river av Tonbrukets "Dig it to the end"?

Edit: Det är närmare två månader som den varit igång nu, White Night. Då borde jag vara tillräckligt inlyssnad för att upptäcka eventuella skillnader. Eller?

Även om du hör skillnad så kommer du troligtvis inte våga bekräfta det här. :wink:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-15 16:50

/facepalm

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 16:54

PappaBas skrev:/facepalm

Touche. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-15 16:54

hifikg skrev:Vill, bara för sakens skull, få noterat att jag inte, icke, är kabeltroende. Tvärtom. Och visst vågar jag prova igen och igen, jag ska prova så många gånger och så lång tid som det tar att få de här grillerna ur mitt huvud. Idag har jag spelat med White Night ansluten i ganska precis en månad utan att växla kabel. Nu ska jag byta till Suprakabeln. Tror någon att jag kommer att få en sämre lyssningsupplevelse när jag river av Tonbrukets "Dig it to the end"?

Nej, suggestion har inte så mycket med det att göra.

Det du behöver göra om du vill undersöka om det finns
för dig hörbara skillnader är att undersöka saken blindt.

Jag kan skriva det en gång till eftersom det inte verkar
ha skrivits tillräckligt många gånger i tråden - man får
lov att testa blindt om man skall kunna skilja mellan de
verkliga hörbara effekterna och eventuella suggestions-
effekter.

Capice?

Det handlar inte om att det behöver vara fler som lyssnar,
eller att man behöver lyssna kortare eller längre tid... Det
måste vara BLIND lyssning, alltså lyssning där man bara
använder öronen, inte ögonen, inte har facit, inte använder
vetskapen om vad det är man lyssnar till, eller något annat,
vad det vara må - än just öronen som berättar vad som är
vad när man lyssnar.

Ok?

Skall jag eller någon annan skriva det ännu en gång?

Vh, iö

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 16:59

IngOehman skrev:

Nej, suggestion har inte så mycket med det att göra.

Det du behöver göra om du vill undersöka om det finns
för dig hörbara skillnader är att undersöka saken blindt.

Jag kan skriva det en gång till eftersom det inte verkar
ha skrivits tillräckligt många gånger i tråden - man får
lov att testa blindt om man skall kunna skilja mellan de
verkliga hörbara effekterna och eventuella suggestions-
effekter.

Capice?

Det handlar inte om att det behöver vara fler som lyssnar,
eller att man behöver lyssna kortare eller längre tid... Det
måste vara BLIND lyssning, alltså lyssning där man bara
använder öronen, inte ögonen, inte har facit, inte använder
vetskapen om vad det är man lyssnar till, eller något annat,
vad det vara må - än just öronen som berättar vad som är
vad när man lyssnar.

Ok?

Skall jag eller någon annan skriva det ännu en gång?

Vh, iö

Jag tycker det låter som dåligt omdömme om man måste lyssna blindt.
Man måste väl kunna ha en själkontroll över att bedömma hur det låter under olika förhållanden. Varför har ni fått för er att man påverkas av vad man hör bara för att man vet vilken kabel som är inkopplad.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 17:06

bensnake skrev:Alltså, jag ställde inte frågan. Jag skrev att du riskerade att framstå som DIHH. Men det kanske snarare är våldsbenägen du framstår som, med tanke på associationen du gjorde.

Jag skulle GÄRNA framstå som våldsbenägen, så stryktäck som jag är.

bensnake skrev:Och det är ju eftersträvansvärt, det heller.

Och jag har en hamster. Den kan varken spela piano.

/IQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-15 17:06

LeifB skrev:Även om du hör skillnad så kommer du troligtvis inte våga bekräfta det här. :wink:

Är det så du fungerar?

De flesta av oss andra är prestigelösa och glada över vad vi lär oss.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 17:09

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Även om du hör skillnad så kommer du troligtvis inte våga bekräfta det här. :wink:

Är det så du fungerar?

De flesta av oss andra är prestigelösa och glada över vad vi lär oss.

Jag har varken prestige eller skrytbyggen. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-15 17:14

LeifB skrev:

Även om du hör skillnad så kommer du troligtvis inte våga bekräfta det här. :wink:

Han har ju skrivit att han upplever skillnader flera gånger, och innan du
gjorde det dessutom. Dock har han till skillnad från dig varit ödmjuk och
har hela tiden hållit det öppet att det kan vara inbillning.

Men det finns ju fyra fall som är möjliga, och tyvärr tycks diskussionen ha
en tendens att landa på att vissa glömmer en eller två av dem, olika be-
roende på vem det är.

- - -

De som är kabeltroende glömmer(/förtränger) möjligheten att de kan inbilla
sig, de verkar bara kunna tänka sig att man hör skillnad på grund av att
det finns en fysikalisk skillnad, eller att man inte hör någon skillnad då det
inte finns någon.

De som är skeptiska (i varje fall några av dem) tycks bejaka möjligheten
att man kan uppleva skillnader som man bara inbillar sig, eller att man kan
tycka att det inte finns någon skillnad då ingen finns - men inte att höra
skillnad på grund av att skillnad finns, på grund av att apparaterna deras
är bristfälliga, eller att anpassningarna inte är bra.

De som är vetenskapligt skeptiska, det vill säga agerar utifrån normala för-
nuftsprinciper, bejakar förstås alla möjligheter.

Man bör helt enkelt varken utesluta att:

1. Den som rapporterar upplevd skillnader gör det på grund av suggestion,

2. Den som rapporterar en upplevd skillnad gör det på grund av en faktisk
påverkan

3. De som inte hör någon skillnad hör ingen skillnad på grund av att ingen
skillnad finns.

4. De som inte hör några skillnader hör ingen skillnad på grund av val av
programmaterial, på grund av sin hörsel eller på grund av något annat som
inte behöver vara sant i ett annat fall - annat programmaterial, annan an-
läggning (läs; kombination av apparater) andra lyssnare, annan stämning,
annan tid på dygnet...

Den sista punkten visar varför det är så meningslöst att försöka bevisa att
en skillnad inte finns, för det går inte. Det strider mot den första veten-
skapliga tesen. Det man kan visa är att den som är övertygad om att en
skillnad så stor att de med lätthet kan höra den blindt - har fel.

Och därför är det av tveksamt värde att studera skeptikerna och vad de
hör blindt. Det är de som påstår att de kan höra saker som det (eventuellt)
inte finns några skäl att tro går att höra, som det är intressant att studera.

Kan du höra de skillnader de säger sig kunna höra så kan man ju lära sig en
massa nytt, i bästa fall om mänsklig hörsel, men troligare om skälen till att
det i deras anläggningar uppstår hörbar påverkan, trots att det inte borde
göra det om anläggningen är god.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-02-15 18:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-15 17:15

LeifB skrev:Jag har varken prestige eller skrytbyggen. :wink:

Varför påstår du sådant om andra då? Och varför har du sådan presige att det verkar livsfarligt för dig att blindtesta, så att du istället känner för att racka ned på de som gör det. Är du så rätt att få reda på att det du tror inte är sant? Om du inte har prestige, så skulle det ju inte göra dig något, eller hur?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-15 17:16

LeifB skrev:Jag tycker det låter som dåligt omdömme om man måste lyssna blindt.
Man måste väl kunna ha en själkontroll över att bedömma hur det låter under olika förhållanden. Varför har ni fått för er att man påverkas av vad man hör bara för att man vet vilken kabel som är inkopplad.

Vi har pratat en hel del om det i denna tråd och andra. Vill du veta, så ta reda på det på ett sätt som fungerar för dig. Det framstår som lite knasigt, arrogant eller barnsligt att fråga som du gör i det här läget.

Edit: Bara Öhman får stava blint blindt ;-)
Senast redigerad av darkg 2014-02-15 17:20, redigerad totalt 2 gånger.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-15 17:17

LeifB skrev:Jag tycker det låter som dåligt omdömme om man måste lyssna blindt.

Hoppas att du kan göra forumet tjänsten att lyssna/se på The McGurk Effect
Det handlar visserligen inte om kablar men kan ge en liten vink om vilka
"krafter"* som är i omlopp . . . typ.

Vill be alla faktistianer om ursäkt för att denna effekt ältats ett otal gånger. :oops:

*Typ självsuggestion där ögat får styra.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi