Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Morello skrev:hcl skrev:
F.ö. samplar väl i princip alla DAC:ar upp signalen, så inte heller detta är något nytt. Skillnaden här (förutom att det görs på - enl. Watts "rätt" sätt) är väl att det görs med ett särdeles långt filter.
Den enda objektiva information jag hittat om apparaten (till skillnad från det som skrivits i tråden) är det test John Atkinsson gjorde för Stereophile. Man kan se att interpolationsfiltret är adekvat implementerat med ett smalt övergångsband och generös dämpning i spärrbandet. Det framgår även att impulssvaret är adekvat, vilket skall tolkas som att det i tidsdomänen ser ut som en sin x/x(=sinc x). Det jag tycker gör apparaten märklig är att man valt att lyfta ur interpolationsfiltret till en separat låda.
Menar du att Chord delat upp interpolationsfilter och DAC? Det kan man absolut hålla med om.
Nattlorden skrev:hcl skrev:Morello skrev:
Den enda objektiva information jag hittat om apparaten (till skillnad från det som skrivits i tråden) är det test John Atkinsson gjorde för Stereophile. Man kan se att interpolationsfiltret är adekvat implementerat med ett smalt övergångsband och generös dämpning i spärrbandet. Det framgår även att impulssvaret är adekvat, vilket skall tolkas som att det i tidsdomänen ser ut som en sin x/x(=sinc x). Det jag tycker gör apparaten märklig är att man valt att lyfta ur interpolationsfiltret till en separat låda.
Menar du att Chord delat upp interpolationsfilter och DAC? Det kan man absolut hålla med om.
Så vitt jag förstår det så är interpolationsfilter och själva DAC:en uppdelat även internt i alla deras DAC:ar. Det har jag antingen läst någonstans eller så sades det i intervjun.
petersteindl skrev:Nattlorden skrev:hcl skrev:Menar du att Chord delat upp interpolationsfilter och DAC? Det kan man absolut hålla med om.
Så vitt jag förstår det så är interpolationsfilter och själva DAC:en uppdelat även internt i alla deras DAC:ar. Det har jag antingen läst någonstans eller så sades det i intervjun.
Så är nog alla D/A-omvandlare kopplade som kan ta emot PCM-signal med högre Fs d v s upp till 768 kHz.
Nu kan man nog fuska sig till högre Fs genom sample rate conversion med usla data och låst jitter beroende på hur skalningen av sample rate sker.
Nattlorden skrev:hcl skrev:Morello skrev:
Rydberg skrev:Vet inte om denna länk redan delats men en som testar M-Scaler
https://www.youtube.com/watch?v=NSRMEIEY2oE
Morello skrev:Rydberg skrev:Vet inte om denna länk redan delats men en som testar M-Scaler
https://www.youtube.com/watch?v=NSRMEIEY2oE
Mja, snarast 25 minuters anekdot.
Belker skrev:MQA-videon fick även mig att kolla mer. Stängde av när han började gagga om hur jitter förstör timingen i musiken. Högt och lågt. Ska ge m-scalerfilmen en chans.
hcl skrev:Belker skrev:MQA-videon fick även mig att kolla mer. Stängde av när han började gagga om hur jitter förstör timingen i musiken. Högt och lågt. Ska ge m-scalerfilmen en chans.
Menar du att just timing aspekten i musik inte påverkas av jitter?
Belker skrev:hcl skrev:Belker skrev:MQA-videon fick även mig att kolla mer. Stängde av när han började gagga om hur jitter förstör timingen i musiken. Högt och lågt. Ska ge m-scalerfilmen en chans.
Menar du att just timing aspekten i musik inte påverkas av jitter?
Rätta mig om jag har fel, men digitalt jitter yttrar sig som distorsion, inte "timing" i den analoga världen.
hcl skrev:Belker skrev:hcl skrev:Menar du att just timing aspekten i musik inte påverkas av jitter?
Rätta mig om jag har fel, men digitalt jitter yttrar sig som distorsion, inte "timing" i den analoga världen.
Precis. Dock är väl timing en perceptionsparameter som i högsta grad är känslig för distorsion.
avr7000 skrev:Nu har jag köpt denna scaler, Chord M Scaler och till denna en Chord Hugo TT2 DAC.
Jag spelar blandad musik men väldigt ofta på stark nivå/volym....
Jag upplever att Scaler minskar tendeser till dist i t ex piano och sång.
Den tightar även upp basen märkbart.
Spela t ex dessa låtar på riktigt riktigt stark nivå och det skär lite i öronen.... detta "skärande" försvinner med scaler.
Det går över, Claes Jansson
Godbye Yellow Brick Road, cover av Sara Bareilles
Halleluljah, Michael McDonald
Kul låt att testa tighthet i basen....
Thriller med Dirty Loops
hifikg skrev:avr7000 skrev:Nu har jag köpt denna scaler, Chord M Scaler och till denna en Chord Hugo TT2 DAC.
Spela t ex dessa låtar på riktigt riktigt stark nivå och det skär lite i öronen.... detta "skärande" försvinner med scaler.
Thriller med Dirty Loops
Hur stark nivå? dB på lyssningsplats? Lyssnar på Hallelujah med Michael, men får den inte att skära i öronen (fast riktigt, riktigt starkt är det nog inte). Resten får jag streama någon dag.
avr7000 skrev:hifikg skrev:avr7000 skrev:Nu har jag köpt denna scaler, Chord M Scaler och till denna en Chord Hugo TT2 DAC.
Thriller med Dirty Loops
Hur stark nivå? dB på lyssningsplats? Lyssnar på Hallelujah med Michael, men får den inte att skära i öronen (fast riktigt, riktigt starkt är det nog inte). Resten får jag streama någon dag.
Riktigt riktigt starkt är när konerna tar i gallren på OA52.2 (som det gjorde för oss på den där fantastiskt trevliga DIY mässan i göteborg på 2000 talet (mitt emot Bingolottostudion))
hifikg skrev:Strmbrg, sitter du inne med en "Dave" också?
goat76 skrev:Nu har M Scaler testats av ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ler.35498/
Frågan som många ställer sig efter testet är varför Topping D70S inte kan hantera det jitter som uppstår, är testet korrekt utfört???
Michael skrev:Angående eventuellt jordslinga. Spdif har trafo, åtminstone i ena änden - om det nu inte är billigt kinajunk som struntar i standarder och specar. Proffs spdif har väl krav på trafo i båda ändar.
PS. Hoppas jag nu kommer ihåg rätt, var väldigt många år sedan jag kollade upp det där. ...men får nog snart en smäll på näsan om jag skrev fel
//Michael
Conan skrev:goat76 skrev:Nu har M Scaler testats av ASR: https://www.audiosciencereview.com/foru ... ler.35498/
Frågan som många ställer sig efter testet är varför Topping D70S inte kan hantera det jitter som uppstår, är testet korrekt utfört???
Klassisk bluffprodukt den där M Scaler verkar det som.
sprudel skrev:Haha! Det testet säger väl mycket mer om clownen Amir än m-scaler. Fucking retard!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster