popedh skrev:Jadu IÖ, för att skapa lite turbulens! vi har vart alldeles för överens dom senaste dagarna...
Vi brukar köra additivt med en Dolby A encoder... 30/70..
ett gammalt Nashvilleknep;)
Jäsiken också... det minskar ju turbulesen ännu mera. Säg något som jag kan bli negativ till istället!

Fast jag misstänker att mastring utan "uppifrån-komprimering" är oerhört ovanligt hos er ändå? Jag menar, additiva processer hjälper ju föga för att trycka upp musiken till strax under klippning (så att skivbolag och radiostationerna skall bli nöjda).
Vh, iö
- - - - -
PS. För den som inte vet vad additiva kompresionsprocesser är för något, kan sägas att det är en teknik att genom kombination av en kompimerande och en dynamiskt rak signalväg åstadkomma en minskad dynamik, men utan att modulationsdistorsionen från processen ökar i de dynamiska topparna - snarare sker det motsatta.
Det gör att additivt komprimerade programmaterial i praktiken kan spelas mycket högre utan att öronknipande distorsion uppstår i topparna.
Additiva kompressioner kan man åstadkomma både med hjälp av kopplingsknep och med dedicerade additiva kompressorer. De senare låter oftast väldigt mycket bättre eftersom deras delkomponenter är konstruerande för att vara specialicerade för uppdraget.