Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-08-21 15:20

Det är väl mest det att man (jag) helst slipper testa allt mellan himmel och jord, om det är möjligt. Högtalare och möblering är svårt att komma ifrån att testa, medan elektronik och högtalarfötter ofta kan analyseras rätt väl fysikaliskt.

Det går iofs att göra även med högtalare och rum, men det är ju betydligt mer komplext.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-08-21 15:52

Harryup skrev:Det kan säkert finnas men jag tror inte att jag har sett mätningar ifrån högtalarleverantörer med spikes som påstår att spikes är det rätt.
För min del känns det som att spikeshögtalarleverantörer mer pratar i subjektiva ordalag om varför man skall ha spikes.
mvh/Harryup

Harryup har, sin vana trogen, helt rätt. :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 15:53

Kimpost skrev:Det är väl mest det att man (jag) helst slipper testa allt mellan himmel och jord, om det är möjligt. Högtalare och möblering är svårt att komma ifrån att testa, medan elektronik och högtalarfötter ofta kan analyseras rätt väl fysikaliskt.

Det går iofs att göra även med högtalare och rum, men det är ju betydligt mer komplext.

Högtalarfötter måtte väl vara betydligt svårare än rum och högtalare att analysera?! Du talare väl om hur dessa saker låter?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-21 16:07

Ett bluesband som spelar på en privat tillställning i en villa spelas in med en mikrofon. Villaägaren vill ha detta ögonblick bevarat. När bluesbandet spelar så känns det i hela kroppen och parkettgolvet gungar liksom med i svänget. Många gäster kan inte låta bli att dansa.

När man senare spelar upp det hela i samma rum på stereon så varken låter det eller känns så som det lät i verkligheten. Basen är tunn, närvaron som bortblåst, hur mkt volym man än fläskar på med, och ingen dansar.

Det visar sig att villaägaren har mjukkuddar under högtalarna. Nisse Munspel som kan lite om Hifi ber villaägaren skruva på spikesen som följde med högtalarna. Så görs och man lyssnar igen. Nu låter det plötsligt precis som det gjorde vid inspelningen. Alla blir glada och dansar igen, trots att Nisse Munspel är för full för att spela.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-21 16:12

Kimpost skrev: högtalarfötter ofta kan analyseras rätt väl fysikaliskt.

Det kan du vara övertygad om att jag också trodde det. Jag bytte ifrån originalfötter till SD för att det förstås skulle vara bättre. Det blev sämre, köpte en annan viktuppsättning blev lite bättre. Men originalfötterna i minnet lånade jag hårdfötter mindre modell, blev klart bättre. Och på det så testade vi även med affischklägg (White- Tac) och det blev ännu bättre.

Så jag är helt enig med dig att fötters funktion går att analysera, frågan är bara vad som påverkar ljudet i rätt riktning. Att undvika golvvibrationer räcker inte som bevis för att det skall låta bättre. Inte heller att man föredrar vibrationer ifrån golvet som alternativ.
Gäller helt enkelt att lyssna enligt min mening.

mvh/Harryup

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-08-21 16:15

Ett vanligt missförstånd är ju att man har spikes för att minska vibrationer till golv och annan massa. Det är ju inte så konstigt för det är den första nyttan man upptäcker.
Det är dock så att de gamla tioöringarna gör precis lika bra jobb, möbeltassar, mjukfötter och liggunderlag också.

Att ytterligare tala för mjukfötternas fördel om minskade vibrationer är lönlöst då ljudvågorna själv skapar vibrationer i rum och massa av större art än kabinetten mot golvet.

Det som ganska säkert gör att den subjektiva ljudbilden upplevs som bättre är att högtalaren står still, inte högtalarens obefintliga vibrationer.

En högtalare som inte står still under spelning på den tänkta ställda platsen påverkar också sannolikt elementen med negativ energi. Ett precist spelande element måste vara förankrad i en styv massa som står still. Enkelt att prova. Skaka en högtalare och se om elementet rör sig?, knappast optimalt om den ska sköta uppgiften från att spela musiken.
Jag är helt för att man ska spela det som är på skivan, inte högtalarens rörelser orsakade av mjukfötter.

En skakig hand kan inte skriva läsbar text, ännu mindre spela njutbar musik. Inte konstigare än så.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-21 16:24

ThePreTor1aN skrev:Ett vanligt missförstånd är ju att man har spikes för att minska vibrationer till golv och annan massa. Det är ju inte så konstigt för det är den första nyttan man upptäcker.
Det är dock så att de gamla tioöringarna gör precis lika bra jobb, möbeltassar, mjukfötter och liggunderlag också.

Att ytterligare tala för mjukfötternas fördel om minskade vibrationer är lönlöst då ljudvågorna själv skapar vibrationer i rum och massa av större art än kabinetten mot golvet.

Det som ganska säkert gör att den subjektiva ljudbilden upplevs som bättre är att högtalaren står still, inte högtalarens obefintliga vibrationer.

En högtalare som inte står still under spelning på den tänkta ställda platsen påverkar också sannolikt elementen med negativ energi. Ett precist spelande element måste vara förankrad i en styv massa som står still. Enkelt att prova. Skaka en högtalare och se om elementet rör sig?, knappast optimalt om den ska sköta uppgiften från att spela musiken.
Jag är helt för att man ska spela det som är på skivan, inte högtalarens rörelser orsakade av mjukfötter.

En skakig hand kan inte skriva läsbar text, ännu mindre spela njutbar musik. Inte konstigare än så.

Gahahahaahahahahaaaa! :lol: Mera, mera !

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 16:44

Objektivisten skrev:Ett bluesband som spelar på en privat tillställning i en villa spelas in med en mikrofon. Villaägaren vill ha detta ögonblick bevarat. När bluesbandet spelar så känns det i hela kroppen och parkettgolvet gungar liksom med i svänget. Många gäster kan inte låta bli att dansa.

När man senare spelar upp det hela i samma rum på stereon så varken låter det eller känns så som det lät i verkligheten. Basen är tunn, närvaron som bortblåst, hur mkt volym man än fläskar på med, och ingen dansar.

Det visar sig att villaägaren har mjukkuddar under högtalarna. Nisse Munspel som kan lite om Hifi ber villaägaren skruva på spikesen som följde med högtalarna. Så görs och man lyssnar igen. Nu låter det plötsligt precis som det gjorde vid inspelningen. Alla blir glada och dansar igen, trots att Nisse Munspel är för full för att spela.
I de här fallen rekommenderar jag alltid att man monterar hydraulik så att man medelst fjärrkontroll kan växla fossingar. När spikesen dras upp vilar högtalarna istället vilar på mjukisar.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-21 16:52

Objektivisten skrev:Ett bluesband som spelar på en privat tillställning i en villa spelas in med en mikrofon. Villaägaren vill ha detta ögonblick bevarat. När bluesbandet spelar så känns det i hela kroppen och parkettgolvet gungar liksom med i svänget. Många gäster kan inte låta bli att dansa.

precis sådär upplever jag det

jag vill liksom ha det korrekt med det låter förjävligt

och jag har lärt mig: låter det förjävligt men mäter perfekt så är det iallafall förjävligt , mät om och mät rätt liksom
Bikinitider

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-08-21 17:38

jonasp skrev:Gahahahaahahahahaaaa! :lol: Mera, mera !

Bild

Du på bilden? :)
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-08-21 17:45

Harryup skrev:

Det kan du vara övertygad om att jag också trodde det. Jag bytte ifrån originalfötter till SD för att det förstås skulle vara bättre. Det blev sämre, köpte en annan viktuppsättning blev lite bättre. Men originalfötterna i minnet lånade jag hårdfötter mindre modell, blev klart bättre. Och på det så testade vi även med affischklägg (White- Tac) och det blev ännu bättre.

Så jag är helt enig med dig att fötters funktion går att analysera, frågan är bara vad som påverkar ljudet i rätt riktning. Att undvika golvvibrationer räcker inte som bevis för att det skall låta bättre. Inte heller att man föredrar vibrationer ifrån golvet som alternativ.

mvh/Harryup

Du är envis som IÖ i alkohol-omdömetråden. Jag betvivlar inte för en sekund att du och alla andra som var hos dig den där kvällen föredrog ljudet från högtalare som stod på hårdfötter.

Det är bara det att fysiken säger mig att anledningen till att ni gjorde det var att ni gillade färgningen, alternativt påverkade varandra till att gilla färgningen (troligtvis en kombo). Varför räcker inte det som alternativ? Eftersom alla hos dig var eniga, så hade sannolikt även jag tyckt samma sak. Jag ser inte det som ett problem.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-21 17:50

Kimpost skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harryup

Du är envis som IÖ i alkohol-omdömetråden. Jag betvivlar inte för en sekund att du och alla andra som var hos dig den där kvällen föredrog ljudet från högtalare som stod på hårdfötter.

Det är bara det att fysiken säger mig att anledningen till att ni gjorde det var att ni gillade färgningen, alternativt påverkade varandra till att gilla färgningen (troligtvis en kombo). Varför räcker inte det som alternativ? Eftersom alla hos dig var eniga, så hade sannolikt även jag tyckt samma sak. Jag ser inte det som ett problem.

Varför tror du att det var en färgning som gjorde att ljudet med hårdfötter föredrogs? Såvitt jag vet gjordes inga mätningar (med instrument) vid detta tillfälle så all teknisk diskussion är bara spekulationer.

Dessutom var det inte spikes vs SD utan någon form av hårdfot som det lyssnades på, vad säger att denna hårdfot dras med samma beteende som spikes?

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 17:58

Bill50x skrev:Varför tror du att det var en färgning som gjorde att ljudet med hårdfötter föredrogs? Såvitt jag vet gjordes inga mätningar (med instrument) vid detta tillfälle så all teknisk diskussion är bara spekulationer.

Dessutom var det inte spikes vs SD utan någon form av hårdfot som det lyssnades på, vad säger att denna hårdfot dras med samma beteende som spikes?

/ B

Det finns inget som tyder på att mjuka fötter kan färga mer än hårda fötter så är en ganska logisk slutsats imo.

Spikes är inte unika utan samtliga hårda fötter leder vibrationer.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-08-21 18:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-08-21 18:02

Bill50x skrev:Varför tror du att det var en färgning som gjorde att ljudet med hårdfötter föredrogs? Såvitt jag vet gjordes inga mätningar (med instrument) vid detta tillfälle så all teknisk diskussion är bara spekulationer.

/ B

För att fysiken antyder det. Det skulle naturligtvis kunna vara så att lokal, apparater och musik hade sådana brister att hårdfotsfärgningen till och med lyckades pricka in en slags "neutral transparensaktig rumsklang", men fysiken är ju trots det som den är.

Jag har noterat att det inte rörde sig om spikes utan om något slags mellanting. Det spelar ingen större roll för diskussionen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 18:13

Helt klart föredrogs ljudet med hårdare fossingar av alla inblandade, men det valdes nog mellan pest eller kolera.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-21 18:46

ThePreTor1aN skrev:Ett vanligt missförstånd är ju att man har spikes för att minska vibrationer till golv och annan massa. Det är ju inte så konstigt för det är den första nyttan man upptäcker.

Ett mycket lärorikt inlägg, som bör läsas flera gånger.

Så ligger det till.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 18:51

Richard, även du bör väl minst notera felaktigheten att de luftburna ljuden skulle orsaka mer vibrationer?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-21 18:55

Nattlorden skrev:Richard, även du bör väl minst notera felaktigheten att de luftburna ljuden skulle orsaka mer vibrationer?

Hej, lustigt vad en sådan här fråga kan ställa till det. mjuka eller hårda fötter. Tycker du att musiken flödar med det du har, var glad istället.
Allt prat om mätningar hit o dit, varför? :cry:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-21 18:57

Richard skrev:

Ett mycket lärorikt inlägg, som bör läsas flera gånger.

Så ligger det till.

Så du tror också på negativ energi.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 18:59

Nattlorden skrev:Richard, även du bör väl minst notera felaktigheten att de luftburna ljuden skulle orsaka mer vibrationer?

Det hade varit fel om ThePreTor1aN talat om en "shaker" men det gör han väl inte?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 19:00

karhar680 skrev:Hej, lustigt vad en sådan här fråga kan ställa till det. mjuka eller hårda fötter. Tycker du att musiken flödar med det du har, var glad istället.
Allt prat om mätningar hit o dit, varför? :cry:

Vad har våra personliga glädjor med återgivningsteori att göra? Vi är väl alla glada hoppas jag?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 19:00

Richard missade nog alla ironiska inslag och koncentrerade sig på analogin i sista meningen.

Richard är inte så intresserad av fysik och naturlagar, men är stark i sin övertygelse om vad som ger honom mest njutning.

Att det blir minst lika mycket skak, dessutom olinjärt, ger kanske ett skimmer till texten om/när någon puttar på en lite oregelbundet när man skriver ;) Men det kan ju bli förbannat svårläst också.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-21 19:11

Beakungen skrev:
Richard skrev:
IngOehman skrev:
Harryup skrev:Kul pryl men lite tafflig normalsvensk presentation.
Att man kan skapa stora membran av diverse saker är ju inte få förvånande.
Misstänker att man skulle kanske kunna använda en ljudpuck för att leta resonanser om man spelade svep istället för musik.

mvh/Harryup

Vad det du kallar en tafflig presentation visade var:

1. Att det är en väldigt dålig ide att ställa högtalare på spikfötter, om man
vill att högtalaren skall spela musiken rimligt ostört.

2. Att det är nonsens att en högtalare kan vara konstruerad för att ställas
på spikar. Spikfötter ger ett icke-förutsägbart resultat. (Som om jag inte
skulle ha skrivit det tillräckligt många gånger.)

Men självklart kan högtalarkonstruktören vara okunnig och kanske tro att
spikar tar bort vibrationerna från högtalaren genom att leda bort dem (eller
tror att de fungerar som dioder och bara leder energi i en riktning...).

Ej heller utesluter det att högtalarkonstruktören är okunnig OCH missledd,
och därför, utan att ens ha ett hum om vad spikfötterna ställer till, har haft
högtalarna stående på spikar när de har utvecklats.

Men det betyder ju varken att de presterar bra på spikfötter eller ens att det
ger ett svar på hur de fungerar på spikfötter, för det beror på golvet. Men på
alla golv kommer högtalarna att stå och svänga alldeles i onödan, omän på
lite olika sätt beroende på golvet (till skillnad från när man använder sig av
mjukfötter så högtalaren rör sig både lite och väldigt oberoende av under-
laget).

Så det enda ett konstruktörsval av spikfötter betyder säkert, är att den som
har konstruerat dem inte har koll och har skapat en högtalare vars beteende
kommer att vara olika beroende på på vilket golv de hamnar - eller att per-
sonen har koll men trots det väljer att ställa högtalare på spikfötter t ex av
något av dessa skäl:

1. Bedömer det vara den enda kommersiellt hållbara strategin i en värld där
konsumenterna är så illa vilseledda som de är idag (se t ex vissa inläggares
bidrag här på faktiskt).

2. Gillar soundet som skapas, i varje fall på något underlag.

3. Skiter i ljudet men tycker det är snyggt.

Vh, iö

Det där är ju bara ren spekulation från din sida, ju.
Konstruktörerna är sällan så okunniga som du skenbart vill påstå.

B/W , thiel, Linn, epos, infinity, canton, dali, snell, boston, heybrook, kef, ,klipsch, martin logan , monitor audio, naim, mfl. tex förordar alla spikes eftersom de tycker att det låter bättre med dessa monterade.

Vilka förordar egentligen SD - fötter ? Bara ett fåtal svenska märken.

Nästan alla highendtillverkare förordar spikes eftersom de tycker att det låter bättre med spikes. Det är inte konstigare än så.

Självklart så är det så att de inte vet vad de snackar om. Hur kan så många högtalartillverkare kunna något? ;)

Det måste sägas att det är ett rent nöje att läsa en del trådar här. Det är en liten grupp på faktiskt som verkligen vet bäst och så är det bara! Alla andra har fel runt om i världen!

Sen får du gärna gilla spikfötter och vara annorlunda. Kudos till dig! MEN! Då gillar du dist, vibrationer och sen ska det bara påpekas att du uppenbarligen inte bryr dig om ljudet. Ja just ja du har fel också för jag har
minsann suttit hemma med miniräknaren och räknat! Jag har räknat fram att du har fel! Så är det, så att!

Jag gillar verkligen detta forum då jag ofta får mig ett gott skratt i kombination med att man faktiskt lär sig något nytt med jämna mellanrum. Kan det bli bättre?
:D

Ja, tänk att en så enkel sak som att en högtalare bör stå still och inte svaja fram och tillbaka, kan uppröra sådana känslor.

Jag tror den RIKTIGA bakgrunden till varför denna fråga kan diskuteras i hundratals sidor , är att de flesta har upptäckt att teorierna om mjukfötter inte stämmer.

...för det låter ju sämre än med hårda fötter.

Det ligger alltså en hund begraven, vilket innebär att några har totalt missuppfattat högtalarfotens funktion.

En senare fundering, som är en förlängning av ovanstående, är huruvida en högtalares mekaniska kvalitet spelar avgörande roll för musikåtergivning.

Är det så att en högtalare låter bättre då den står stabilt stilla, så bör slutsatsen också dras att mekanisk stabilitet i högtalarelådor och stabil montering av elementen också spelar roll.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 19:18

Du har inte tittat efter hur många deltagare tråden har? :D

Det här är ingen stor fråga min vän.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-21 19:21

MagnusÖstberg skrev:Du har inte tittat efter hur många deltagare tråden har? :D

19805 läsningar är väl rätt mycket ?

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-21 19:22

Själv tänker jag såhär, att om mina högtalare inte skulle låta riktigt bra utan särskilda "fötter" så är de felkonstruerade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 19:30

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du har inte tittat efter hur många deltagare tråden har? :D

19805 läsningar är väl rätt mycket ?
Varje gång de som skriver tittar räknas det på. Nä, så många externa läsare är det nog inte.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-21 19:31

single_malt skrev:Själv tänker jag såhär, att om mina högtalare inte skulle låta riktigt bra utan särskilda "fötter" så är de felkonstruerade.

Så det är högtalarnas fel om ditt golv/stativ/bänk resonerar och för oväsen?

Jag förstår inte riktigt tankegången där.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-21 19:33

single_malt skrev:Själv tänker jag såhär, att om mina högtalare inte skulle låta riktigt bra utan särskilda "fötter" så är de felkonstruerade.
Fossingarna gör skillnad, men det är ju en fråga om omständigheter med.

Låter inte mina högtalare bra så bygger jag nya :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-21 19:34

adzer skrev:

Så det är högtalarnas fel om ditt golv/stativ/bänk resonerar och för oväsen?

Jag förstår inte riktigt tankegången där.

Om tillverkaren skänkt use-cases någon eftertanke, så kan man ju tänka sig att de skall göra sitt bästa för att undvika att sådant försämrar prestandan - det blir ju i förlängningen dålig reklam för dem om man hör dem spela dåligt hemma hos någon...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi