Utmaning till alla tvivlare och Icketvivlare....!!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 17:23

Nattlorden skrev:
LeifB skrev:Jag har varken prestige eller skrytbyggen. :wink:

Varför påstår du sådant om andra då? Och varför har du sådan presige att det verkar livsfarligt för dig att blindtesta, så att du istället känner för att racka ned på de som gör det. Är du så rätt att få reda på att det du tror inte är sant? Om du inte har prestige, så skulle det ju inte göra dig något, eller hur?

Jag förstår liksom inte meningen med blindt test. Det är en svaghet att man inte kan bedöma något om man blir påverkad av vetenskapen av vad som man lyssnar på.
Jag är analytiskt lagd och är inte "rädd" för blindt test. Det är trams för mig.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-15 17:24

DQ-20 skrev:
bensnake skrev:Alltså, jag ställde inte frågan. Jag skrev att du riskerade att framstå som DIHH. Men det kanske snarare är våldsbenägen du framstår som, med tanke på associationen du gjorde.

Jag skulle GÄRNA framstå som våldsbenägen, så stryktäck som jag är.

bensnake skrev:Och det är ju eftersträvansvärt, det heller.

Och jag har en hamster. Den kan varken spela piano.

/IQ-20

Då beklagar jag. Både vad avser din faiblesse för våld och ditt husdjurs avsaknad av pianospelsfärdigheter. Husse är kanske ingen vidare läromästare...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 17:29

LeifB skrev:Jag tycker det låter som dåligt omdöme om man måste lyssna blint. Man måste väl kunna ha en självkontroll över att bedöma hur det låter under olika förhållanden. Varför har ni fått för er att man påverkas av vad man hör bara för att man vet vilken kabel som är inkopplad.

Problemet är att det inte är något man "får för sig" utan att det är något man provar och inser. Att Svante och IÖ m.fl. talar om behovet av blinda test är just a) deras egna erfarenheter från kontrollerade test (med sig själva och andra som testpersoner), dels att litteraturen om hur man testar olika psykofysiska saker är full med brasklappar om hur lätt det är att mäta fel saker om man inte har blindtest. Jag tycker inte det har något omdöme att göra: det är bara som vi människor är. Återigen: det handlar inte om obekräftade hypoteser (något man bara "fått för sig") om att själva vetskapen om vilket objekt som testas kan påverka resultatet utan om hypoteser utsatts för empiriska test och inte kunnat förkastas.

Vill man veta något om VAD som påverkar människors uppfattning av ljudet skall man titta på hur kommersiella produkter är utformade, i synnerhet inom "high end".

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-15 17:32

LeifB skrev:
Nattlorden skrev:

Varför påstår du sådant om andra då? Och varför har du sådan presige att det verkar livsfarligt för dig att blindtesta, så att du istället känner för att racka ned på de som gör det. Är du så rätt att få reda på att det du tror inte är sant? Om du inte har prestige, så skulle det ju inte göra dig något, eller hur?

Jag förstår liksom inte meningen med blindt test. Det är en svaghet att man inte kan bedöma något om man blir påverkad av vetenskapen av vad som man lyssnar på.
Jag är analytiskt lagd och är inte "rädd" för blindt test. Det är trams för mig.

Analysera då :roll: På vilka grunder avfärdar du blindtest egentligen? Är halva vetenskapssamhället vilselett? Är det bara flummare som får skriva böcker i ämnet? Har vi här i tråden ingen trovärdighet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-15 17:34

Ljudet har inget att göra med hur kabeln ser ut. Min strömkabel med röd kabelstrumpa låter kallt som minusgrader. Den borde låta varm för att den är röd, men den gör inte det.

Flera tillverkare matchar utseendet med hur kabeln låter. Det är inte så att man tittar på kabeln och inbillar sig att den låter som den ser ut.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 17:35

bensnake skrev:Då beklagar jag. Både vad avser din faiblesse för våld och ditt husdjurs avsaknad av pianospelsfärdigheter. Husse är kanske ingen vidare läromästare...

Är du DIHH?, skulle jag kunna fråga nu men gör det inte. Problemet är ju att jag är så lite våldsbenägen att det är ett problem. Om jag FRAMSTOD som våldbenägen skulle jag ju slippa lägga benen på ryggen i ny och nedan för att undkomma alla grobianer som inte förstår skämt. Nog för att parkour är är kul men jag fördrar att promenera. Plus att min hamster alltid kommer på efterkälken. Han är inget stöd precis en lördagkväll på stan.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 17:38

Laila skrev:
LeifB skrev:Jag tycker det låter som dåligt omdömme om man måste lyssna blindt.
Man måste väl kunna ha en själkontroll över att bedömma hur det låter under olika förhållanden. Varför har ni fått för er att man påverkas av vad man hör bara för att man vet vilken kabel som är inkopplad.

Hoppas att du kan göra forumet tjänsten att lyssna/se på The McGurk Effect
Det handlar visserligen inte om kablar men kan ge en liten vink om vilka
"krafter"* som är i omlopp . . . typ.

Vill be alla faktistianer om ursäkt för att denna effekt ältats ett otal gånger. :oops:

*Typ självsuggestion där ögat får styra.

Alla dessa effekter och som kanske påverkar de lättstyrda i fel riktning får stå för er. Finner inte att jag är belägrad i denna kategori.
Men det är bra att ta till dessa saker för att få ryggen fri, typ ! :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-02-15 17:39

DQ-20 skrev:
bensnake skrev:Då beklagar jag. Både vad avser din faiblesse för våld och ditt husdjurs avsaknad av pianospelsfärdigheter. Husse är kanske ingen vidare läromästare...

Är du DIHH?, skulle jag kunna fråga nu men gör det inte. Problemet är ju att jag är så lite våldsbenägen att det är ett problem. Om jag FRAMSTOD som våldbenägen skulle jag ju slippa lägga benen på ryggen i ny och nedan för att undkomma alla grobianer som inte förstår skämt. Nog för att parkour är är kul men jag fördrar att promenera. Plus att min hamster alltid kommer på efterkälken. Han är inget stöd precis en lördagkväll på stan.

/DQ-20

Ett inställt inlägg är också ett inlägg.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 17:39

Patrick82 skrev:Ljudet har inget att göra med hur kabeln ser ut. Min strömkabel med röd kabelstrumpa låter kallt som minusgrader. Den borde låta varm för att den är röd, men den gör inte det.

Jaha.

Patrick82 skrev:Flera tillverkare matchar utseendet med hur kabeln låter. Det är inte så att man tittar på kabeln och inbillar sig att den låter som den ser ut.

Snicksnickelisnicksnack. Du har fått kausaliteten om bakfoten.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-02-15 17:42

LeifB,
Nu är jag övertygad om att du trollar med oss :)
Men förstår att du känner dig i underläge i debatten att du behöver ta till sådant.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 17:44

DQ-20 skrev:
LeifB skrev:Jag tycker det låter som dåligt omdöme om man måste lyssna blint. Man måste väl kunna ha en självkontroll över att bedöma hur det låter under olika förhållanden. Varför har ni fått för er att man påverkas av vad man hör bara för att man vet vilken kabel som är inkopplad.

Problemet är att det inte är något man "får för sig" utan att det är något man provar och inser. Att Svante och IÖ m.fl. talar om behovet av blinda test är just a) deras egna erfarenheter från kontrollerade test (med sig själva och andra som testpersoner), dels att litteraturen om hur man testar olika psykofysiska saker är full med brasklappar om hur lätt det är att mäta fel saker om man inte har blindtest. Jag tycker inte det har något omdöme att göra: det är bara som vi människor är. Återigen: det handlar inte om obekräftade hypoteser (något man bara "fått för sig") om att själva vetskapen om vilket objekt som testas kan påverka resultatet utan om hypoteser utsatts för empiriska test och inte kunnat förkastas.

Vill man veta något om VAD som påverkar människors uppfattning av ljudet skall man titta på hur kommersiella produkter är utformade, i synnerhet inom "high end".

/DQ-20

Inga som helst problem för min del. Vetenskap är accepterat. Är själv ingenjörs utbildad och har huvud för att förstå vad som kan "lura" ens sinnen. Det är dock befängt att dra slutsatsen om suggesion så fort något märkligt händer eller att någon påstår sig höra skillnad.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-15 17:45

IngOehman skrev:...
Även ett mynt som singlas kan svara rätt om man ställer en tvåvalsfråga
och gör det bara en gång.

Kanske är det detta som är problemet? Att du känner på dig att du bara
kan höra skillnad mellan den en gång? Nästa gång så låter kanske allt lika?

Om man har varit audiofil i 10 år lyssnar man inte bara en gång på något. Skillnaderna blir större och större hela tiden, det är för att man tränar öronen på att höra skillnader. Den enda gången något har låtit lika är när jag har varit väldigt trött, då försämras hörseln. Men nästa dag är skillnaderna enorma.

Mycket har att göra med hur nyttigt man äter. När jag inte åt bra gick hörseln upp och ner, men nu är den jämn.
När jag var nybörjare tog det 7 timmar innan öronen synkroniserades med musiken. Det var för att jag använde dåliga high-end produkter som saknade synergi. Mina öron behövde justeras till det konstiga ljudet. Men nu med mina kablar behöver jag inte någon uppvärmning för att kablarna är finjusterade för synergi redan, de matchar öronen perfekt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 17:45

PappaBas skrev:LeifB,
Nu är jag övertygad om att du trollar med oss :)
Men förstår att du känner dig i underläge i debatten att du behöver ta till sådant.

Ler *

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-15 17:47

LeifB skrev:
Laila skrev:
Man måste väl kunna ha en själkontroll över att bedömma hur det låter under olika förhållanden. Varför har ni fått för er att man påverkas av vad man hör bara för att man vet vilken kabel som är inkopplad.

Vill be alla faktistianer om ursäkt för att denna effekt ältats ett otal gånger. :oops:

Alla dessa effekter och som kanske påverkar de lättstyrda i fel riktning får stå för er. Finner inte att jag är belägrad i denna kategori.

Du ids inte ens klicka på länken . . typ ?

För säkerhets skull kommer den här igen Länk.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 17:49

darkg skrev:
LeifB skrev:
Nattlorden skrev:

Analysera då :roll: På vilka grunder avfärdar du blindtest egentligen? Är halva vetenskapssamhället vilselett? Är det bara flummare som får skriva böcker i ämnet? Har vi här i tråden ingen trovärdighet?

Det behövs säkert blind tester för de som inte litar på sig själv.
Är väl lite som att se i syne.. men man ska väl inte tro på allt man ser!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-02-15 17:49

LeifB skrev:
hifikg skrev:Vill, bara för sakens skull, få noterat att jag inte, icke, är kabeltroende. Tvärtom. Och visst vågar jag prova igen och igen, jag ska prova så många gånger och så lång tid som det tar att få de här grillerna ur mitt huvud. Idag har jag spelat med White Night ansluten i ganska precis en månad utan att växla kabel. Nu ska jag byta till Suprakabeln. Tror någon att jag kommer att få en sämre lyssningsupplevelse när jag river av Tonbrukets "Dig it to the end"?

Ni som bor nära Fasching kan tränga er in där ikväll och lyssna på dem live.

Edit: Det är närmare två månader som den varit igång nu, White Night. Då borde jag vara tillräckligt inlyssnad för att upptäcka eventuella skillnader. Eller?

Även om du hör skillnad så kommer du troligtvis inte våga bekräfta det här. :wink:

Det har jag gjort varje gång jag skiftat kabeln hittills, fast oftast i min medlemspresentation.

Eftersom jag aldrig lyssnat på Tonbruket tidigare så inledde jag med några "kända" spår med Dire Straits innan jag bytte kabel. Slog av 208-an och anslöt Suprakabeln igen. Sjönk ner i lyssningsposition och det är helt mörkt i rummet, nästan så jag lyssnar "blindt". Musiken som sköljde över mig var alldeles utomordentligt vacker och upplyftande för själen och jag tänkte att jag nog inte hör någon skillnad nu (och det har jag inte gjort tidigare heller när jag växlat "ner" mig, läs min medlemspresentation) men så började jag utan att tänka på det fumla efter fjärren, jag kände att jag nog ville dra på liiiite mer volym. Oooops! Fattades det något ändå? Tog en tiondels takt så kom jag över det och höll på att somna till Dire Straits ljuva toner.

Till IÖ: Du behöver inte upprepa dig. Jag vet att ett blindtest kommer att bli det definitiva avgörandet, men jag VILL inte höra någon skillnad ens när jag ser kablarna eller vet vilken som är ansluten, jag vill inte vara så lättlurad. Skulle jag hört samma skillnad på en mässa hade jag börjat leta efter deras svarta låda där de gör omkopplingar i smyg, t ex minskar nivån någon dB eller gör något med faserna för att få ljudet att växa/krympa beroende på vad de vill bevisa. Eller skyllt på kollektivt grupptryck.

Nu blir det Tonbruket. Sen ska det visst spelas hockey har jag hört. Fast det är väl ändå inte förrän i sista perioden matchen avgörs, så än har jag gott om tid att lyssna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 17:59

Laila skrev:
LeifB skrev:
Laila skrev:

Man måste skilja mellan vad man ser och hör.
Läsa på läpparna gör vi hela tiden omedvetet.
Inget nytt !

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 18:05

hifikg skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:Vill, bara för sakens skull, få noterat att jag inte, icke, är kabeltroende. Tvärtom. Och visst vågar jag prova igen och igen, jag ska prova så många gånger och så lång tid som det tar att få de här grillerna ur mitt huvud. Idag har jag spelat med White Night ansluten i ganska precis en månad utan att växla kabel. Nu ska jag byta till Suprakabeln. Tror någon att jag kommer att få en sämre lyssningsupplevelse när jag river av Tonbrukets "Dig it to the end"?

Ni som bor nära Fasching kan tränga er in där ikväll och lyssna på dem live.

Edit: Det är närmare två månader som den varit igång nu, White Night. Då borde jag vara tillräckligt inlyssnad för att upptäcka eventuella skillnader. Eller?

Även om du hör skillnad så kommer du troligtvis inte våga bekräfta det här. :wink:

Det har jag gjort varje gång jag skiftat kabeln hittills, fast oftast i min medlemspresentation.

Eftersom jag aldrig lyssnat på Tonbruket tidigare så inledde jag med några "kända" spår med Dire Straits innan jag bytte kabel. Slog av 208-an och anslöt Suprakabeln igen. Sjönk ner i lyssningsposition och det är helt mörkt i rummet, nästan så jag lyssnar "blindt". Musiken som sköljde över mig var alldeles utomordentligt vacker och upplyftande för själen och jag tänkte att jag nog inte hör någon skillnad nu (och det har jag inte gjort tidigare heller när jag växlat "ner" mig, läs min medlemspresentation) men så började jag utan att tänka på det fumla efter fjärren, jag kände att jag nog ville dra på liiiite mer volym. Oooops! Fattades det något ändå? Tog en tiondels takt så kom jag över det och höll på att somna till Dire Straits ljuva toner.

Till IÖ: Du behöver inte upprepa dig. Jag vet att ett blindtest kommer att bli det definitiva avgörandet, men jag VILL inte höra någon skillnad ens när jag ser kablarna eller vet vilken som är ansluten, jag vill inte vara så lättlurad. Skulle jag hört samma skillnad på en mässa hade jag börjat leta efter deras svarta låda där de gör omkopplingar i smyg, t ex minskar nivån någon dB eller gör något med faserna för att få ljudet att växa/krympa beroende på vad de vill bevisa. Eller skyllt på kollektivt grupptryck.

Nu blir det Tonbruket. Sen ska det visst spelas hockey har jag hört. Fast det är väl ändå inte förrän i sista perioden matchen avgörs, så än har jag gott om tid att lyssna.

Jag är glad för din skull att du orkar ha den självinstinkt som krävs för att förneka skillnader som bryter mot ditt sunda förnuft. :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 18:08

LeifB skrev:Det behövs säkert blind tester för de som inte litar på sig själv.

Exakt. Precis så. Bara för dem.

LeifB skrev:Är väl lite som att se i syne.. men man ska väl inte tro på allt man ser!

Problemet är att du inte VET om du i hör i syne eller inte för du har inte provat det. Du VET vidare inte ett dugg om din förmåga att bortse från annan påverka än ljudet, du bara TROR. Och ju mer du TROR, desto mindre behov har du av att VETA.

Men det är ju inget som du kommer inse här. Du har ju tagit en position som är fullständigt ohållbar och det enda sättet att försvara den är att svara goddag, yxskaft eftersom det du hävdar står i strid med i princip allt vi idag VET om perception och kognition.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-02-15 18:11

Laila skrev:
LeifB skrev:
Laila skrev:

Jag tittade på videon. Inbillningen fungerade inte alls för mig. Ljudet ändrar sig inte när bilden gör. Jag har ingen självsuggestion alls. Det är för att jag har lyssnat på ljudet så mycket att det visuella inte spelar någon roll längre.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-02-15 18:15

LeifB skrev:Man måste skilja mellan vad man ser och hör.
Inget nytt !

Nu har du just lyckats med vad som skulle göra många i min närmsta
omgivning gröna av avund . . . typ.
Du har nämligen, trotts att jag tror mig ha på fötterna, fått mig att totalt
kapitulera å ge upp . . . grattis! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-15 18:17

Patrick82 skrev:... Det är inte så att man tittar på kabeln och inbillar sig att den låter som den ser ut.

En sådan så kallad metaforisk genväg i tänkandet är känd. Antagligen saknas studier om just kablar, men vad man funnit är rimligt generaliserbart för att omfatta detta fall.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-02-15 18:30

LeifB skrev:Inga som helst problem för min del. Vetenskap är accepterat. Är själv ingenjörs utbildad och har huvud för att förstå vad som kan "lura" ens sinnen. Det är dock befängt att dra slutsatsen om suggesion så fort något märkligt händer eller att någon påstår sig höra skillnad.

Ja, man ska inte dra förhastade slutsatser! Vilken teori tycks bäst förklara skillnaden i upplevelse? Eller är det måhända ett nytt fenomen, helt outforskat! Det kan vara så.

Det är inte befängt att inte utesluta psykologiska förklaringar i detta fall, som ju involverar sinnesintryck, varseblivning och upplevelse.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 18:31

Inget nytt !

En fin sammanfattning av argumenten FÖR blinda lyssningstest. Det här blir allt märkligare.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 18:37

LeifB skrev:Det är dock befängt att dra slutsatsen om suggesion så fort något märkligt händer eller att någon påstår sig höra skillnad.

Tja, det enda som är mer befängt är att hävda att suggestion inte är något problem utan att ha testat det. Det handlar inte om att misstänka suggestion överallt utan att utesluta suggestion när man kan. Problemet är att dessa "märkliga" resultat från nätkablar är så märkliga att man måste ställa bevis kraven högre. Fantastiska påståenden kräver fantastiska bevis. Det minsta man kan kräva är att man utesluter suggestion innan man ger sig i kast med att förklara det tekniskt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-02-15 18:42

darkg skrev:
Patrick82 skrev:... Det är inte så att man tittar på kabeln och inbillar sig att den låter som den ser ut.

En sådan så kallad metaforisk genväg i tänkandet är känd. Antagligen saknas studier om just kablar, men vad man funnit är rimligt generaliserbart för att omfatta detta fall.

Alltså, problemet är att kabeltillverkarna är a) lika mycket påverkade som kunderna eller b) cyniska charlataner. Det finns inga klara orsak-verkansamband eftersom ingen bryr sig om att reda ut det, vare sig tillverkare eller kunder. Och det är inte så konstigt eftersom ljudet inte är det viktiga utan upplevelsen.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-02-15 18:45

Patrick82 skrev:Ljudet har inget att göra med hur kabeln ser ut. Min strömkabel med röd kabelstrumpa låter kallt som minusgrader. Den borde låta varm för att den är röd, men den gör inte det.

Flera tillverkare matchar utseendet med hur kabeln låter. Det är inte så att man tittar på kabeln och inbillar sig att den låter som den ser ut.

Den "borde" inte låta varm. Knixet med suggestion är just att den är svår,
för att inte säga omöjlig, att förutsäga, så man måste undersöka det en-
skilda fallet om man vill veta hur den slår. Vill man veta hur den borde låta
(av suggestionsskäl) så får man helt enkelt undersöka det.

Du bara påstår.

Man undersöker det bäst i en suggestionsstudie, men sådan är av många
skäl svåra att utföra, de har en begränsad öppettid eftersom de ger rätt
resultat bara när den som är med i studien inte vet om det. Därför är de
mycket svårare att göra än vanliga blindtester.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 18:48

Laila skrev:
Inget nytt !

Nu har du just lyckats med vad som skulle göra många i min närmsta
omgivning gröna av avund . . . typ.
Du har nämligen, trotts att jag tror mig ha på fötterna, fått mig att totalt
kapitulera å ge upp . . . grattis! :D

Tror mig se en oerhörd kapacitet bakom fasaden. :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 18:50

darkg skrev:
LeifB skrev:Inga som helst problem för min del. Vetenskap är accepterat. Är själv ingenjörs utbildad och har huvud för att förstå vad som kan "lura" ens sinnen. Det är dock befängt att dra slutsatsen om suggesion så fort något märkligt händer eller att någon påstår sig höra skillnad.

Ja, man ska inte dra förhastade slutsatser! Vilken teori tycks bäst förklara skillnaden i upplevelse? Eller är det måhända ett nytt fenomen, helt outforskat! Det kan vara så.

Det är inte befängt att inte utesluta psykologiska förklaringar i detta fall, som ju involverar sinnesintryck, varseblivning och upplevelse.

Träning och åter träning att lyssna aktivt. Inte så värst komplicerat eller hur?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-02-15 18:51

DQ-20 skrev:
Inget nytt !

En fin sammanfattning av argumenten FÖR blinda lyssningstest. Det här blir allt märkligare.

/DQ-20

Jo jag måste erkänna att jag blundar när jag lyssnar. :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi