Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: LP-inspelning att provlyssna

Inläggav Flint » 2016-08-23 15:11

Morello skrev:Flint, VMS 30 har en mer exotisk nålslipning - hur är det emd VTA?
Jag upplever att OM40 låter bättre när jag höjde armbasen; lite av de grusiga i återgivningen försvann.

Ingen aning. Budgetverket Dual 505 medger ingen armhöjdsjustering. Möjligen mellanlägg under pickupen.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-23 15:15

Perfector skrev:
HenrikTornquist skrev:Allt snack i den här tråden gör att jag knappt kan njuta av att spela en skiva numer. Är det så jädra känsligt, måste allt verkligen vara så 100%-igt inställt, kalibrerat och uppmätt?
Jag brukar bara lägga på en skiva, göra rent den och nålen, och sen bara lyssna på musiken.

Jag sällar mig till din skara och njuter av det jag hör.
Jag har tidigare i andra trådar frågat om folket lyssnar på anläggningen eller musiken, och det verkar som musiken har mindre betydelse.
Men det är jag det.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Och särskilt avspelning med LP som ändå har en del beroenden vad gäller verk, armar, pickuper/nålar och inställningar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 15:25

Laila skrev:@Flint,

Nu hör ju inte jag som en fladdermus direkt, men mellanregister å diskant upp till 11-12 kHz går bra(har jag hört). :wink:

At-95:an låter klart bättre* . . . typ.

*Mindre skrikig samt att musiken svänger mer. Snacka om budgetklipp.

Tack Laila! Du bekräftar mina intryck. Sån't är kul. Men så är du också aktiv musiker.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-23 15:41

Morello skrev:

Nu hör ju inte jag som en fladdermus direkt, men mellanregister å diskant upp till 11-12 kHz går bra(har jag hört). :wink:

Upplever du också att störnivån är avsevärt lägre med AT95:an?

Vill/kan jag inte uttala mig om(högislyssning genom dator) men att sången låter
mer naturlig med AT95:an tycker jag . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Re: Stora vinyltråden!

Inläggav Laila » 2016-08-23 15:49

Kan förexten tipsa om en nål* till AT95 som tar den ännu ett snäpp högre . . . typ.

*Finns även en Shibata men den tyckte jag inte gav något mervärde.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 15:56

Laila skrev:Kan förexten tipsa om en nål* till AT95 som tar den ännu ett snäpp högre . . . typ.

*Finns även en Shibata men den tyckte jag inte gav något mervärde.

Jag minns att du nämnde den där för några år sedan. Hur motiverar du i dag ett köp av den?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-23 16:09

Beror nog mest på vad man jagar, mest bang för kronorna ger nog originalnålen men
VividLine:n fyller nog väl sin plats tycker jag. Men som sagt jäligt svårt det här då
VvL:en nog kräver en hyggligt bra skivspelare å är mer petig med inställningarna för
att komma helt till sin rätt . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 16:17

Laila skrev:Mindre skrikig samt att musiken svänger mer. Snacka om budgetklipp.

Det där är mycket intressant. När något skriker mindre hör man svänget mer. Det betyder alltså att sinnet tolkar det man hör och placerar intrycken i olika fack. I det här fallet flyttas koncentrationen till svänget eftersom skriket minskas.

Obs, hypotes.
Senast redigerad av Flint 2016-08-23 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 16:24

Laila skrev:Beror nog mest på vad man jagar, mest bang för kronorna ger nog originalnålen men
VividLine:n fyller nog väl sin plats tycker jag. Men som sagt jäligt svårt det här då
VvL:en nog kräver en hyggligt bra skivspelare å är mer petig med inställningarna för
att komma helt till sin rätt . . . typ.

Min tolkning är att jag inte tjänar mycket på en uppgradering eftersom jag gillar nuläget. Har jag fel?
Senast redigerad av Flint 2016-08-23 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-23 16:37

Troligen inte . . . typ. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 16:54

Morello skrev:

Upplever du också att störnivån är avsevärt lägre med AT95:an?

Jag förstår inte det där med brus/stör-nivån. Inget i ljudklippet ligger så lågt att man kan höra brusnivån som jag ser det. Förklara vad du menar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 17:01

Jag har mycket mer knaster med VMS30. Lyssnade på lurar och gansksa starkt. Tycker det låter renare överlag med AT95:an - alltså mindre "vinylsound".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-23 17:10

Morello skrev:Jag har mycket mer knaster med VMS30. Lyssnade på lurar och gansksa starkt. Tycker det låter renare överlag med AT95:an - alltså mindre "vinylsound".

Bra förklaring. Pickupen är fortfarande din om du vill ha den. Jag postar den i en jiffypåse och bjuder på frakten. Fixa bara över en adress.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-23 18:32

Jag skulle inte vilja använda den. Den har klart något som ökar friktionen och det är inte bra för plattorna. Antingen är nålen sliten eller har ingrodd smuts eller så är upphängningen sprucken.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-23 18:35

Har ju haft både Linn K9 och Clearaudio Alpha. Båda är grunden AT95. De låter ok, men är inget jag går tillbaka till. Ska försöka med pickupbyte ikväll eller i morgon för att spela in OM40/OM10 och jämföra mot Shure/SAS.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-23 19:11

Flint skrev:

Det där är mycket intressant. När något skriker mindre hör man svänget mer. Det betyder alltså att sinnet tolkar det man hör och placerar intrycken i olika fack. I det här fallet flyttas koncentrationen till svänget eftersom skriket minskas.

Obs, hypotes.

Ganska bra hypotes. Alla störmoment under upplevelse tar focus från upplevelsen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-23 19:43

petersteindl skrev:
Flint skrev:

Obs, hypotes.

Ganska bra hypotes. Alla störmoment under upplevelse tar focus från upplevelsen.

Med vänlig hälsning
Peter

Eller så är pickupen så bra att ni hör för mycket detaljer i musiken så hjärnan inte hinner med och därför inte klarar av att uppfatta svänget? :D

Lite som när nya lågdistande förstärkare uppfattas som hårda och omusikaliska medans rörförstärkare och vissa orenoverade 60-70-tals transistorförstärkare uppfattats som sammetslena och musikaliska.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-23 22:01

Flint skrev:
Morello skrev:Jag har mycket mer knaster med VMS30. Lyssnade på lurar och gansksa starkt. Tycker det låter renare överlag med AT95:an - alltså mindre "vinylsound".

Bra förklaring. Pickupen är fortfarande din om du vill ha den. Jag postar den i en jiffypåse och bjuder på frakten. Fixa bara över en adress.

Tack och bock, men avstår med hänvisning till Thomas hypotes.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-23 22:22

@Flint,

Om nu Morello ska vara så jäla kräsmagad så kan jag tänka mig att ta/få den . . . typ ? :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-24 00:52

jonaz81a skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Det där är mycket intressant. När något skriker mindre hör man svänget mer. Det betyder alltså att sinnet tolkar det man hör och placerar intrycken i olika fack. I det här fallet flyttas koncentrationen till svänget eftersom skriket minskas.

Obs, hypotes.

Med vänlig hälsning
Peter

Eller så är pickupen så bra att ni hör för mycket detaljer i musiken så hjärnan inte hinner med och därför inte klarar av att uppfatta svänget? :D

Lite som när nya lågdistande förstärkare uppfattas som hårda och omusikaliska medans rörförstärkare och vissa orenoverade 60-70-tals transistorförstärkare uppfattats som sammetslena och musikaliska.

Känner inte igen dina beskrivningar. Rörförstärkare låter inte på ett visst sätt om de inte låter riktigt trötta vilket en del förväxlar med "rörljud". En bra förstärkare låter som en bra förstärkare vare sig det är rör eller transistorer i den. Sammetslena gamla förstärkare med trissor är lika illa det, fast jag skulle snarare kalla dom gryniga och slätstrukna. Många trissehäckar låter inte hårt pga av låg dist, dom låter så pga att vissa mätvärden inte motsvarar lyssningsintryck alla gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-24 01:20

Om nu Morello ska vara så jäla kräsmagad så kan jag tänka mig att ta/få den . . . typ ? :)

Självklart! PMa över din adress bara så skickar jag den... typ!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-24 01:43

Flint skrev:

Förvirrande; levereras den fast det är pick up?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-08-24 01:55

darkg skrev:
Flint skrev:

hehe ibland när man råkar på samma tråkiga humor som man själv har önskar man att det fanns en like-knapp :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-24 01:56

darkg skrev:
Flint skrev:

Det beror på hur man definierar rörlig? Vissa gillar trissor. Trisslig... Typ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-24 02:34

Morello
Skaffa dig en Audio Technica AT-95 att ha som referens och gör några testspår att lägga ut här i tråden. Då får vi reda på vilken huvudvärksfaktor ditt RIAA-steg har. Jag syftar på reklamvärdet. Ortofon OM40 litar jag inte på. Den verkar dra ner intrycken. AT-95, 394:- från Conrad inkl. frakt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-24 09:58

Jag hittade en sådandär kristallpickup som man kan vrida 180 grader för att byta nål anpassade för 33/45 till grävre 78-varvare.

Kanske något för vinylmuseum?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-24 10:15

Flint, jag beställde El Rayo X-albumet på CD igår. (tidig utgåva, ej remaster).

Jag laddar upp en snutt så kan vi jämföra med ditt LP-transkript.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-08-24 11:31

Harryup skrev:
jonaz81a skrev:

Känner inte igen dina beskrivningar. Rörförstärkare låter inte på ett visst sätt om de inte låter riktigt trötta vilket en del förväxlar med "rörljud". En bra förstärkare låter som en bra förstärkare vare sig det är rör eller transistorer i den. Sammetslena gamla förstärkare med trissor är lika illa det, fast jag skulle snarare kalla dom gryniga och slätstrukna. Många trissehäckar låter inte hårt pga av låg dist, dom låter så pga att vissa mätvärden inte motsvarar lyssningsintryck alla gånger.

Jag kan inte göra annat än att hålla med.

Men det finns nog tillfällen då en sammetslen trött gammal förstärkare låter klart bättre än en bra lågdistande. Kanske t.ex ibland när materialet man lyssnar på är riktigt skränigt eller om högtalarna är tämligen kassa.

Jag har en gammal Sony STR-6050 från slutet av 60-talet, den får all musik att låta mjuk och fin oavsett kvalitet på inspelningen och/eller högtalare, om den låter korrekt är en helt annan fråga. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-24 14:06

Flint skrev:

Tackar som allra mjukast . . . typ! :)
PM sänt.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-08-24 17:16

Jag kör iallafall med en Goldring G-1040 med vdh1 slipning på en Linn Basik med Akito-armen.

På den satt det en Linn-K9 först, men det blev (enligt mig) mycket bättre med Goldringen, K9:an kändes väldigt 'dimmig' och 'smal' i jämförelse.

Måste prova och göra en inspelning och låta Flint lyssna.
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi