Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2026-03-16 16:34

petersteindl skrev:[…] Det är samtalen mellan gästerna som är det primära. […]

Om jag vill samtala väljer jag bort hårda ytor.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-16 16:39

Är gästernas samtal det primära ordnar man adekvat rumsakustik och utan skvalmusik. Krogen på bilden ser ordentligt stökig ut - sådana krogar väljer jag bort.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-03-16 16:50

Om tugget inte behövs kan man ju ha öronproppar. (Jag vill minnas att
det är lätt obehagligt att tugga viss mat med öronproppar i (öronen).)

Fast jag tycker om att höra bubblorna i champagnen.

Mvh E*

momotom

Inläggav momotom » 2026-03-16 16:58

Jag tycker det var en mkt vackert inredd krog. Materialval och utförande verkar vara på topp, sådant går man igång på som inredningssnickare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-03-16 16:58

Jag tycker inte om skvalmusik på lokal, försvårar bara samtal.

JM

Inläggav JM » 2026-03-16 17:20

Diskriminerande ljudkontamination av "äldre" o hörselnedsatta.
Jag förutser att ljudkontaminationsbegreppet kommer bli allt mer aktuellt när den stora hörlusskadade generationen upptäcker verkligheten. Verkligheten är svårtydd utan perfekt hörsel.

JM
Senior neurofoskanre - KI. Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-03-16 17:25

RogerGustavsson skrev:Jag tycker inte om skvalmusik på lokal, försvårar bara samtal.

Har varit på krogar där man spelar typ mässjazz på bra odistad anläggning och det fungerar förvånansvärt bra. Till skillnad från HEM2025 där DJ'n iofs spelade bra musik för en bar, men alldeles för högt. Det gick ju inte att föra ett samtal med en person på andra sidan bordet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-03-16 17:33

På en restaurant är maten det primära. Så var det även där. Ägarna har kring 20 välbesökta och populära restauranger i Oslo och är kända för sin utsökta mat. De är även mötesplatser där gäster umgås och äter tillsammans.

Om vissa på faktisk.io väljer att vara klagomur och välja bort restauranger i Oslo på grund av någon akustisk orsak som de reagerar på eller något annat som de inte har någon aning om, så tror jag ingen bryr sig, och inte jag heller.

Det är inte musik hela tiden i högtalarna och de spelar inte skvalmusik. Den ena restaurangägaren och krögaren är utpräglad audiofil och musikkonsument. Han vill ha bra ljudåtergivning på sina restauranger samt stilren och bra formgivning på högtalarna och de skall vara i harmoni med inredningen i restaurangerna. Dessutom föredrar han liv och rörelse. Det är inte ett bibliotek det handlar om. Ungdomen idag umgås annorlunda än vad man gjorde förr i tiden.

Jag vet inte riktigt vad flera av er vill ha sagt? Är det bara obehag och destruktiva synpunkter som finns att dryfta på forumet? Har ni varit på restaurangen ifråga? Jag har inte hört talas om någon som är missnöjd som varit där.

I mitt tycke, en märklig jargong i vart fall. Nåväl, jag tycker mest synd om personer med utpräglad destruktiv jargong. Det är det destruktiva som tagit överhanden i deras mind och verkar vara det primära i deras hjärnor. Klagomål på andra och destruktion. Men, men, var och en har ansvar för sitt eget liv och leverne. Ta väl hand om er. Det är bättre med konstruktiva tankar och jargong, anser jag.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-03-16 17:40

JM skrev:Diskriminerande ljudkontamination av "äldre" o hörselnedsatta.
Jag förutser att ljudkontaminationsbegreppet kommer bli allt mer aktuellt när den stora hörlusskadade generationen upptäcker verkligheten. Verkligheten är svårtydd utan perfekt hörsel.

JM

Ja, att ha hörapparater bakom öronen kan inte vara lätt om man vill
kunna sortera ljud från olika håll. Och i-örat-apparater kanske inte är för
alla?

Tack och lov har jag bara litet tinnitus än så länge. Bubblorna i
champagnen hörs bra, liksom syrsorna. Och ventilationsbullret.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2026-03-16 18:08

petersteindl skrev:På en restaurant är maten det primära. Så var det även där. Ägarna har kring 20 välbesökta och populära restauranger i Oslo och är kända för sin utsökta mat. De är även mötesplatser där gäster umgås och äter tillsammans.

Om vissa på faktisk.io väljer att vara klagomur och välja bort restauranger i Oslo på grund av någon akustisk orsak som de reagerar på eller något annat som de inte har någon aning om, så tror jag ingen bryr sig, och inte jag heller.

Det är inte musik hela tiden i högtalarna och de spelar inte skvalmusik. Den ena restaurangägaren och krögaren är utpräglad audiofil och musikkonsument. Han vill ha bra ljudåtergivning på sina restauranger samt stilren och bra formgivning på högtalarna och de skall vara i harmoni med inredningen i restaurangerna. Dessutom föredrar han liv och rörelse. Det är inte ett bibliotek det handlar om. Ungdomen idag umgås annorlunda än vad man gjorde förr i tiden.

Jag vet inte riktigt vad flera av er vill ha sagt? Är det bara obehag och destruktiva synpunkter som finns att dryfta på forumet? Har ni varit på restaurangen ifråga? Jag har inte hört talas om någon som är missnöjd som varit där.

I mitt tycke, en märklig jargong i vart fall. Nåväl, jag tycker mest synd om personer med utpräglad destruktiv jargong. Det är det destruktiva som tagit överhanden i deras mind och verkar vara det primära i deras hjärnor. Klagomål på andra och destruktion. Men, men, var och en har ansvar för sitt eget liv och leverne. Ta väl hand om er. Det är bättre med konstruktiva tankar och jargong, anser jag.

Mvh
Peter

Jag håller med dig! Jag skulle kanske uttryck det annorlunda. Man kan tycka en massa och som gäller en (1) person. Men vad vet man om mat, musik samt att äta på lokal. Typ. Alltså mera studerad kunskap.

Musik kan både stjälpa och hjälpa exempelvis restaurangen att få besök och merförsäljning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... ngen-stort

Grythyttan är centrumet för måltidsforskning. Videon från Grythyttans nedan handlar lite om vad jag skulle beteckna som lite grundforskning.
Visst har jag besökt detta centrum och även ätit där. En bra upplevelse!
Själv är jag intresserad av mat och dryck.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi