Bonkas skrev:Morello skrev:Bonkas skrev:"Morello"
Eller någon annan som vet svaret..
Jag kan inget om detta, så jag frågar..
Enligt mätningarna så är den högsta uppmätta disten 0.06%
Är detta ovanligt högt, lågt eller normalt? Är det nivåer som är hörbara i en F/E jämfört med ett steg som kanske har max 0.03%?
Jag gillar steget på många sätt, vilket framgår av rapporten. Distorsionen är dock lite hög och är en plausibel förklaring till resultatet i FE-testet, men jag vet inte.
Tack!
XTZ skrev:Det är också fel att det skulle krävas 7 amp viloström för att generera 3,5 amp i klass A i en 8-ohmslast. Det krävs bara 3,5 amp. Om man exempelvis befinner sig någonstans i en signalperiod där det flyter 2 amp genom högtalare, så ska resten - 1,5 amp - dras av den passiva halvan av slutsteget. Definitionen av klass A säger att det alltid ska flyta en tvärström genom samtliga utgångstransistorer. 3,5 amp ggr 100 volt drivspänning blir en effektförlust på 350 watt per kanal vid noll signal. Alltså 700 watt totalt, inte 1400 watt!
Det är iofs hypotetiskt eftersom vi använder sliding bias i AP100, och en nominell tomgångsström på 600-800 mA som moduleras med signalen så att det överlagras en tvärström även genom den passiva halvan av slutsteget upp till ca 50 watt i 8 ohm. Det går att mäta med oscilloskop över emittermotstånden. Därmed är villkoret för klass A uppfyllt.
Så skrev XTZ om vad som stod i rapporten om class A.
Håller du med i deras beskrivning?
Nu är jag inte Morello, och jag har inte heller varken mätrapporten eller
själva test-texten i övrigt i färskt minne. Är faktiskt inte ens säker på att
jag läst den ordentlig. Ibland känns det ju inte så meningsfullt att läsa en
test som man ju varit med om.
Men frågan kan jag svara på.
Först vill jag dock säga att jag tror att jag i huvudsak (men inte helt) delar
XTZ's definition på KlassA (det jag fetat), närmare bestämt:
Det är min uppfattning att KlassA råder när hela totempålen "arbetar" med
hela musiksignalen.
Jag tycker alltså inte det räcker att hela är strömgenomfluten för att det
skall kunna kallas KlassA. Sådana lösningar brukar man kalla "non-switching
KlassA" och liknande, vilket jag inte skulle kalla för äkta KlassA. Om ström-
men står stilla i en halva så är det ju bara ena transistorn som modulerar
signalen.
Dock finns det en del rätt så kluriga sätt att genom att kombinera två var
för sig olinjära totempåle-halvor, kombineras och ger en linjär output, trots
att totala strömförbrukningen faktiskt moduleras när man spelar musik.
Utan sådana lösningar så kan man få ut 7 ampere peak (i KlassA), det vill
säga ungefär 5 A RMS, från ett KlassA-steg som det går 3,5 A tomgångs-
ström i, per halva (det vill säga 7 ampere från nätdelen).
Men 3,5 A ut (jag gissar att XTZ menar RMS) är ungefär 5 A peak, och för
att nå det som behöver det faktiskt bara går 2,5 A tomgångsström i totem-
pålen, alltså till och med mindre än vad XTZ skriver.
(Men eftersom jag ju inte vet vad det stod i originalartikeln kan jag ju inte
uttala mig om exakt vad det är som XTZ kommenterar.)
- - -
Med den nämnda sortens kopplingar (eller helt enkelt val av komponenter)
så kan man dock faktiskt få KlassA-arbete upp till i förekommande fall fyra
gånger större peakström än den som går i tomgång. Kanske går det till och
med att få ut än ännu större kvot, "för det mesta som just jag har sett",
betyder ju inte att det är en teoretisk gräns.
Jag känner dock inte till några komponenter som till sin natur (utan konst-
grepp) ger mer än 4 ggr tomgångsströmmen i peak-utström utan att någon
av effekttrissorna stryps.
- - -
Oavsett vilket så tycker jag att det är glädjande om förstärkaren på alla
punkter överglänser den specifikation som XTZ presenterat för den. Det
visar att de är ärliga. Men är det mätningarna [1] eller är det hur apparaten
uppfattades i F/E-lyssningen [2] som denna tråd handlar om? Eller är det
hur den uppfattats av andra som inte har F/E-lyssnat [3]?
Hur jag än läser det jag sett i de här tråden (vilket inte är alla inlägg men
rätt så många) så har jag svårt att ifrågasätta någon av de tre. Och jag
tycker det är upp till var och en att göra en bedömning baserat på valfri
balans mellan de tre komponenterna (inlusive att bortse ifrån någon som
man tycker är mindre viktig).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).