Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-23 11:03

Mer OT-kissemissar:

När vi var i vår lilla stuga i Jämtland kom en okänd liten katt och hälsade på. Medan hon var hos oss fångade hon tre gigantiska åkersorkar, sket tre gånger framför dörren till huset, slickade av disken som stod ute men var inte ett dugg sällskaplig utan undvek helt våra ömhetsbetygelser.

I övrigt var helgen ytterst behaglig. Ingen elström, ingen teve, ingen fotboll.

Men däremot fem olika sillinläggningarar, rökt renstek från n´Mats på Frösön, tre ostar från Skärvången, hembakat korntunnbröd, jordgubbstårta, OP, Herrgårds och Jämtlands President.

Så med klädd stång och mygg var allt som de ska va.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-23 15:05

sket tre gånger framför dörren till huset

katter är trevliga djur

när jag var liten hade vi en gång en katt som alltid sket i badkaret, vägrade att skita nån annanstans

den katten brukade oxå gilla att pissa i min gympapåse
Bikinitider

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-06-23 16:00

Huvva håcken julaften, huvva håcken julaften, onga´n skeit i våff´ljärne´ å klämd´åt! (Fritt efter Ewert Ljusberg. Sjunges på härjedalsmål.)

Användarvisningsbild
per2

Inläggav per2 » 2008-07-07 22:02

Hej peter.

Kommer vi få se högtalarna på Arken 2008? `När kan vi förvänta oss premiär för "ägget"?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-07 22:58

jag bläddrade i en gammal hifi&musik :!: och såg en annons för ljudbutiken att bo bengtsson skulle dema lite audiotronic-högtalare, detta skulle ske den 8 april, hur gick det där och vilket år var det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-16 16:19

per2 skrev:Hej peter.

Kommer vi få se högtalarna på Arken 2008? `När kan vi förvänta oss premiär för "ägget"?

Nej, inte på arken 2008.

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-16 16:24

celef skrev:jag bläddrade i en gammal hifi&musik :!: och såg en annons för ljudbutiken att bo bengtsson skulle dema lite audiotronic-högtalare, detta skulle ske den 8 april, hur gick det där och vilket år var det?

Det var [s]1982[/s] 1983. Jag återkommer med hur det gick :)

MvH
Peter

Edit. Jag hittade den annonsen som jag tror du menade. Vi hade två annonser med Audiotronic och den första var 1982.
Senast redigerad av petersteindl 2008-07-16 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-16 16:49

Jag tänkte att i förbifarten innan andra inlägg kommer med lite bilder, passa på att kommentera ett nyhetsbrev från Carlssonplanet.

Nu är de gamla OA-51 i ursprungligt original Carlssonskick avdammade igen på planeten. Host, host, ähum, tydligen var alla efterföljande moddar inga höjdare. Undrar om det finns styrelsebeslut i ärendet? :roll: :) Roligt är det i alla fall :)

Dock finns det några faktafel i det senaste nyhetsbrevet från planeten. Ganska häpnadsväckande sådana faktiskt. Det står bl a att Stig skulle ha investerat i Krell vid utvecklingsarbetet av 50 serien. Stig Carlsson har aldrig ägt någon Krell! Stig investerade heller inte i de Mark Levinson slutsteg som Wille Lilliehöök lånade ut till honom. Däremot, långt senare så köpte han Didrik de Geers slutsteg. Det var nog inte många av oss runt Stig som förstod detta slutstegsval, men så var det.
OA-51 kom 1982. Det står 1983 på Carlssonplaneten under Carlssonhögtalarnas historia men det är fel. Jag och Bengan sålde mer än 50 par OA-51 :) under hösten 1982 i ljudbutiken. På Carlssonplanetens beskrivning av OA-51 står det dock rätt d v s 1982, så det är inte så alvarligt.

Utvecklingsarbetet av de nya Carlssonhögtalarna tog fart efter 1978-9 och det var på OA-51 och trevägarna. Modifikationssatserna på OA-116 och OA-2212 gjorde Stig färdigt innan han överhuvudtaget började med de senare modellerna. Jag har skrivit detta tidigare.

På den tiden körde Stig med Nelson Pass bryggkopplade klass A slutsteg som Wilhelm Lilliehöök hade fixat fram till en låg peng från Nelson Pass himself. Det var efter att jag släpat dit mitt exemplar som Stig Carlsson slängde ut sin förfärliga Audio Research transistorhäck. Jag har nämnt detta tidigare i denna tråd och det har nog även stått att läsa om på planeten.

Vad gäller högtalarelementen i de gamla högtalarna är det så att Peerless KO 10DT hade hyfsat jämn kvalitet i produktionen. Peerless hade börjat med automation medans Scan Speak var handgjorda. Då Peerless gick ut med att elementet skulle utgå så var det en tråkig nyhet för Stig som han nämnde då jag var hos honom.

Nåväl, Peerless hade nog sina skäl. Jag har den uppfattningen att både Peerless och Vifa inte har låtit högtalarelement utgå ur sitt sortiment med mer än att de fått problem med leveranser av delar till högtalarelementen. Det kan vara membran som inte uppfyller specifikationen längre eller helt enkelt att verktyg har slitits ner.

Peerless ville lägga ner KO10 DT eftersom de inte kunde garantera fortsatt kvalitet på KO 10 DT som de själva påstod, men Stig hade ingen ersättare och det var många som använde elementet så det var ganska populärt så diskanten fanns kvar i några år till. Vifa kom så småningom fram med metalldomediskanten och den valde Stig för OA-50 och OA-52 som var de enda högtalarna i produktion vid det tillfället.

Vad gäller Scan-Speak basarna i ursprungs OA-51 så var kvalitén ytterst ojämn. vid det tillfället importerade jag DCM Time Window och jag besökte fabriken i USA. Där fick jag ta del av deras kvalitetskontroll av högtalarelement och jag förmedlade detta till Stig som införde denna kvalitetskontroll av sina basar. Man mätte helt enkelt basarna i olika riktningar och vände basen så den bästa riktningen var mot lyssnaren. Det var John Larsen som fick göra hundarbetet med alla mätningar :wink: :lol: 8)

Det är alltså tvärt emot vad som står i nyhetsbrevet.

Åter till moddningarna av 50 serien:
Jag tror att jag tidigare har skrivit på faktiskt i annan tråd att jag personligen anser de flesta moddar på OA-50, OA-51 och OA-52 som ett dj-tyg vad gäller att kommunicera själva Carlssonljudet. Stig Carlsson ville uppnå vissa saker med sitt ljud och därför blev hans högtalare som de blev. Det mesta här i världen är kompromisser och man kan kompromissa på olika sätt d v s prioritera olika. Man helt enkel prioriterar det man värderar mest. I flertalet av senare modifikationer d v s efter Stig Carlssons bortgång så har modifikationerna i mina öron inneburit en omprioritering av ljudet i Carlssonhögtalarna där själva Carlssonljudet har prioriterats ner. Det har i alla fall jag funnit olyckligt. Jag får gratulera SSC och planeten att de äntligen har funnit tillbaks till Carlssonljudet och insett sina misstag under resans gång som har att göra med ändamålet att bevara och vidareutveckla Stig Carlssons ideér :D Själv anser jag att Carlssonljudet är Stigs enskilt största livsprestation att bevara och vidareutveckla.

Vad gäller Naqrefs modifikationer av 50 serien har jag ingen uppfattning eftersom jag egentligen inte har hört dessa under för mig kontrollerade omständigheter.

Just nu är det ett par OA-116 som står på tur hos Naq :)
Det är ett par som jag har bidragit med som en vän till mig äger och som jag efter millenniumskiftet moddat med INO B67? Tror jag elementet heter samt CT62 diskanter som Ingvar då rekommenderade och som var förträffliga och är det fortfarande men dess saga verkar slut.

Nu blir det ett par OA-116 med 8 tummare med aluminiumkon i basen och Bremens 5 ½ tummare i mellanregistret och CT 62 i diskanten.

MEN, hör och häpna, jag var nere hos Naq och jag ville lyssna på Stigs originalpatent av OA-116. Öh, vad menas? :)

Originalpatentet var nämligen annorlunda vad gäller placering av diskantelement på OA-116 än de senare patenten som lämnades in utrikes. Jag har aldrig tidigare observerat detta och Stig har aldrig nämnt detta och mig veterligen har ingen annan observerat detta. Jag såg det för ett halvår sedan 8O och häpnade och blev naturligtvis väldigt nyfiken.

Som sagt, jag är väldigt nyfiken av mig. Hur låter detta?
Så, hela vitsen med att låta Naq göra modden är för att jag vill prova denna version med diskanterna riktade såsom originalpatentet föreskriver. Det sitter alltså 4 st diskanter på bågen för direktljud och 2 st för reflekterat ljud i originalpatentet. Man vänder sonika en diskant. That’s it. Nåväl, det finns en liten hake och det är impedansen i de olika diskanterna.

Det var med stor glädje som jag kunde lyssna på OA-116 med de nya högtalarelementen och det var renare och klarare och mindre färgat och allt som man får med moderna och bättre högtalarelement för en given konstruktion. Men en sak lät som det alltid har gjort som föranledde mig att då det begav sig byta ut mina OA-116 mot OA-2212, nämligen en frekvensolinjär diffusitet som jag aldrig riktigt gillade med OA-116. Det som jag kallar för rumslig förankring var olika i de olika frekvensregistren. Jag kommer att återkomma vad jag menar med rumslig förankring som skall vara på ett naturligt sätt.

Så, nu var det bara att fråga Naq efter mejsel och skruva loss diskanten för att kunna vända på den såsom Stigs originalpatent föreskriver. Äntligen, det stora ögonblicket som jag väntat på.

Sagt och gjort, och voilá, nu lät det för första gången såsom jag ville ha ljudet från OA-116. Min första tanke var; Stig, Stig, du skulle ha varit med här för det här är det bästa som jag hört någon Carlssonhögtalare. Carlssonljudet fanns där fast i modern tappning och renhet. Det finns lite kvar att göra för Naq angående filtret mellan bas och mellanregistret och det kommer snart att ske. Jag åker troligtvis ner till Kristianstad i nästa vecka och då hoppas jag på den sista touchen. Jag tror min kompis kommer att bli jättenöjd.

Ni kan följa händelseutvecklingen på
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-07-17 10:35

härligt att denna tråd tar fart igen :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-17 13:05

Ja, det här har jag verkligen sett fram emot!
2021 maj på Spotify

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-17 22:55

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2008-07-18 15:47

petersteindl skrev:

Nej, inte på arken 2008.

MvH
Peter Steindl

åhhhhneeeeeej! det var synd... men den som väntar på något gött så 8)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-18 16:48

Affald skrev:
petersteindl skrev:

Nej, inte på arken 2008.

MvH
Peter Steindl

åhhhhneeeeeej! det var synd... men den som väntar på något gött så 8)

Jag tackar för dessa ord. jag beklagar att det dröjer men det filas långsiktiga avtal samtidigt som hela konstruktionen "fryses" i detalj. Det är inget stort industriprojekt men väl ett industriprojekt med masstillverkning redan från första början och som sådant drar det mycket resurser i anspråk, både i form av kapital och personella resurser hos alla inblandade parter.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-18 20:05

jag har dålig koll på tillverkningsindustrin men hade det gått med raketfart om högtalarlådan hade varit mindre komplicerad?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-19 11:34

celef skrev:jag har dålig koll på tillverkningsindustrin men hade det gått med raketfart om högtalarlådan hade varit mindre komplicerad?

Ju mindre komplicerat, desto enklare, snabbare och billigare förarbete, men oftast blir det då mer komplicerat, långsamare och dyrare vid massproduktion och montering. Det är svårt att göra en produkt som är snabb och enkel att tillverka om man som mål har en bra och funktionell produkt. Det är min erfarenhet. Allt handlar om smarta lösningar som förenklar vid produktionen men dom lösningarna kräver sin man. Då man har gjort några produkter och fått in erfarenheten så går allt snabbare i fortsättningen.

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-07-19 15:43

petersteindl skrev:
celef skrev:jag har dålig koll på tillverkningsindustrin men hade det gått med raketfart om högtalarlådan hade varit mindre komplicerad?

Ju mindre komplicerat, desto enklare, snabbare och billigare förarbete, men oftast blir det då mer komplicerat, långsamare och dyrare vid massproduktion och montering. Det är svårt att göra en produkt som är snabb och enkel att tillverka om man som mål har en bra och funktionell produkt. Det är min erfarenhet. Allt handlar om smarta lösningar som förenklar vid produktionen men dom lösningarna kräver sin man. Då man har gjort några produkter och fått in erfarenheten så går allt snabbare i fortsättningen.

MvH
Peter Steindl

Det är också i hög grad en fråga om volym. Med rätt verktyg kan man tillverka komplexa dubbelkrökta ytor i en rätt billig process men verktygen kan lätt gå på nån mille så det gäller att ha några ex att slå ut verktygskostnaden på.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-19 22:42

dom stora investeringarna skrämmer, är det idag omöjligt att lyckas med en liten verksamhet typ i garaget för att sedan expandera i takt med eventuella framgångar? investerare och riskkapitalister verkar inte vara så kuliga att ha att göra med, snälla sponsorer eller mecenater är kanske svåra att finna
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-20 11:16

celef skrev:dom stora investeringarna skrämmer, är det idag omöjligt att lyckas med en liten verksamhet typ i garaget för att sedan expandera i takt med eventuella framgångar? investerare och riskkapitalister verkar inte vara så kuliga att ha att göra med, snälla sponsorer eller mecenater är kanske svåra att finna

Visst är det skrämmande. Det är stora investeringar som ska till, investeringar som kan krossa en om något går fel.
Det är imponerande att någon vågar överhuvudtaget.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-20 11:37

Känns riktigt kul att det faktiskt är tre svenska tillverkare som just nu försöker etablera sig - och samtliga finns här på forumet! 8)

För jag antar att varken Guru, Bremen eller Transmission Audio, ehuru med mångårig erfarenhet, ser sig som [s]kommersiellt[/s] etablerade företag?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-07-20 12:32

Jag håller med dig Almen, det är verkligen riktigt riktigt roligt. Tycker dock att det går att lägga Larsen till den där listan på svenska stoltheter. Vet dock inte om det görs någon internationell satsning där. Larsen är kanske duktigt etablerade redan. :oops:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-20 15:11

Nja, Larsen känns inte som att de har ett internationellt fokus i första hand, utan mer vill fylla ett inhemskt behov. Och där känns det som att de etablerat sig med en produktion som kan möta efterfrågan.

Men jag kanske fattat fel?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-20 16:06

Larsen väljer att växa försiktigare men redan nu finns det diskussioner med om distribution i ett av det största EU-länderna och fler lär det satsas på inbrytningar hos.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-20 20:15

Det finns väl distrubutörer för Larsen i minst två nordiska länder till?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-20 20:17

Kaffekoppen skrev:Det finns väl distrubutörer för Larsen i minst två nordiska länder till?

Näe men däremot så sker det en distribution av Larsenhögtalare till två andra skandinaviska länder. ;) Den distributionen sköts från Sverige av John själv.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-20 23:12

Almen skrev:Känns riktigt kul att det faktiskt är tre svenska tillverkare som just nu försöker etablera sig - och samtliga finns här på forumet! 8)

För jag antar att varken Guru, Bremen eller Transmission Audio, ehuru med mångårig erfarenhet, ser sig som [s]kommersiellt[/s] etablerade företag?

Nja, jag tycker att dom är etablerade. Men försäljningsmässigt är dom inte det till privatperson. Men i vart fall har väl Guru och Transmission etablerad tillverkning och en viss försäljning.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-07-21 04:01

Whatever...

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-27 00:35

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-07-27 13:40

Hej johanrohm, jag badade igår i en insjö som finns 450 meter från där jag bor :) Jag skall bada idag också :) Det är varmt. Bäst är att vara ute och njuta av sommarvärmen :)

Almen, hur har du det i Kina? Du står ju uppochner :lol:

MvH
Peter

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-07-27 14:22

Harryup skrev:
Almen skrev:Känns riktigt kul att det faktiskt är tre svenska tillverkare som just nu försöker etablera sig - och samtliga finns här på forumet! 8)

Nja, jag tycker att dom är etablerade. Men försäljningsmässigt är dom inte det till privatperson. Men i vart fall har väl Guru och Transmission etablerad tillverkning och en viss försäljning.

mvh/Harry

Jag kan bara svara för vår egen del. 90% av vår tillverkning går på export. Vi har helt enkelt inte haft resurser nog att tillgodose den svenska marknaden men det hoppas jag det blir en ändring på under hösten.

Mvh /BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-07-28 22:21

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-23 23:08, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi