Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Det ville jag också göra när jag köpte mina piP. Jag vile fortfarande höja när jag skaffat pi60s... och efter jag skaffat bejsers till dem. Så jag bytte högtalare en gång till och bejsers ytterligare en gång. Puh! Jag blir glad för din skull om du fortsätter att vara tillfreds med dina junior. Att vara nöjd är underskattat. Men "all in" är min förbannelse och lycka.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Det ville jag också göra när jag köpte mina piP. Jag vile fortfarande höja när jag skaffat pi60s... och efter jag skaffat bejsers till dem. Så jag bytte högtalare en gång till och bejsers ytterligare en gång. Puh! Jag blir glad för din skull om du fortsätter att vara tillfreds med dina junior. Att vara nöjd är underskattat. Men "all in" är min förbannelse och lycka.
Är du framme nu; är det så vi ska tolka dig?
Komorok skrev:Äh, man får inte vara så känslig bara.
Oresound skrev:Dags för en artikel i Elle om THX Infra/jordbävningssäker inredning?
30Hzbone skrev:Oresound skrev:Dags för en artikel i Elle om THX Infra/jordbävningssäker inredning?
Infrasäkra inredning behövs inte för Winter Songs av Terje Isungset.
Lägsta tonen är D1 dvs. 36,6 Hz, en enkel match för Guru Junior om man inte
använder musiken primärt för att lösgöra njurstenar.
IngOehman skrev:Såg stativhöjdsfrågan tidigare i tråden, och svaret är att idealisk stativhöjd
är sisådär 55 cm, men normalt görs stativ bara i jämna decimeter. Så 50 cm
eller 60 cm är bra höjder för jr.
Dock tycker jag inte det skall stå olika på olika ställen. Skall ta upp det med
dem.
Vh, iö
Komorok skrev:Att baselementet hamnar på 1/4 av rumshöjden från golvet då kanske?
Glasmannen skrev:Komorok skrev:Att baselementet hamnar på 1/4 av rumshöjden från golvet då kanske?
Men rekomenderas det inte alltid 50cm för piP oavset takhöjd?
IngOehman skrev:Ja, piP skall stå på typ 50 cm höga stativ, och ingenting annat. Och lämplig takhöjd är mellan 210 och 335 cm.
Och med det sagt så finns det fall då man av olika skäl behöver ställa dem på andra höjder. T ex när de används i en ljudläggningsarbetsstation, där man har kanske dem på låga stativ, ovanpå samma bordsyta som mixern, tangentbordet och skärmen.
Vh, iö
ante_77 skrev:IngOehman skrev:Ja, piP skall stå på typ 50 cm höga stativ, och ingenting annat. Och lämplig takhöjd är mellan 210 och 335 cm.
Och med det sagt så finns det fall då man av olika skäl behöver ställa dem på andra höjder. T ex när de används i en ljudläggningsarbetsstation, där man har kanske dem på låga stativ, ovanpå samma bordsyta som mixern, tangentbordet och skärmen.
Vh, iö
En tumregel?
IngOehman skrev:Förstår inte frågan.
Frågar Ante_77 om det jag skrev är en tumregel?
Det vore konstigt då det ju är väldigt tydligt att det inte är det. Jag elaborerar ju runt höjden trots att högtalarna är avsedda (läs konstruerade för) att placeras på en höjd om typ 50 cm.
Eller kanske frågar Ante_77 om det finns någon tumregel, som jag har lust att berätta om?
Svar, nej, sådana här saker beror av fysikens lagar i samspel med människans hörsel och det bör inte sammanfattas till en tumregel.
Vad han menar medframgår inte, det ser ut som om han försöker säga "jag är cool/rolig och där såg ni just min träffsäkra gliring". Nåja, bättre lycka nästa gång.
Vh, iö
ante_77 skrev:När man skriver "typ 50cm höga stativ" så medför ju även det att det är ett möjligt bra utgångsläge.
För mig verkar det vara en tumregel eller kanske en tumrekommendation.
Nattlorden skrev:ante_77 skrev:När man skriver "typ 50cm höga stativ" så medför ju även det att det är ett möjligt bra utgångsläge.
Nej, det är en samtalsmässig förenkling av den exakta instruktionen som står i manifestet. Har du inte läst det, så se till att göra det, annars är det ju inte mycket lönt att diskuttera Inohögtalare.
BPM skrev:Kollade just på perfect sense hemsida, och de listar en Junior + för 11500:-..
Gurus hemsida har ingen info om en "+" -modell så har de helt enkelt råkat få dit plusset samtidigt som de ligger högre i pris än andra på Junior, eller finns en hemlig, uppgraderad och lite dyrare modell?
peh skrev:Precis köpt vanliga Junior ju... Oh well.
ante_77 skrev:IngOehman skrev:Förstår inte frågan.
Frågar Ante_77 om det jag skrev är en tumregel?
Det vore konstigt då det ju är väldigt tydligt att det inte är det. Jag elaborerar ju runt höjden trots att högtalarna är avsedda (läs konstruerade för) att placeras på en höjd om typ 50 cm.
Eller kanske frågar Ante_77 om det finns någon tumregel, som jag har lust att berätta om?
Svar, nej, sådana här saker beror av fysikens lagar i samspel med människans hörsel och det bör inte sammanfattas till en tumregel.
Vad han menar medframgår inte, det ser ut som om han försöker säga "jag är cool/rolig och där såg ni just min träffsäkra gliring". Nåja, bättre lycka nästa gång.
Vh, iö
Tänkte på takhöjden och eventuellt i studio där dom inte ska placeras typ 50cm.
50cm bör väl vara en utgångspunkt som kanske bör fungera, men kan säkert variera beroende på bredd, höjd, djup, sittposition och övrigt möblemang.
Alltså 50cm är korrekt, fast inte alltid = tumregel
När man skriver "typ 50cm höga stativ" så medför ju även det att det är ett möjligt bra utgångsläge.
Perfect sense skrev:God kväll,
Jag har bett Guru om exakta svar gällande skillnaderna mellan modellerna. Återkommer så snart som möjligt!
/ Marcus
Användare som besöker denna kategori: ostmeskinka och 53 gäster