Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Thomas_A skrev:Var? Jo på Bibilioteket hittade jag i HiFi Choice. Både 668AV och 668AVi står omnämda som Best buy...
Märkligt, på nätet finns dom inte. Kanske att de recensionerna är så nya att man vill sälja artiklarna istället? Nåväl, systertidningen Home Cinema Choice är ju inte så imponerade, lustigt att Hifi Choice då ger Best Buy-tags... 757Ai är däremot Best Buy i Hifi Choice på nätet: "The current state of the art in universal DVD players". Å andra sidan är den recensionen baserad på hur den låter tillsammans med Pioneer VSA-AX10i, som tar emot en digital signal via firewire. Således sägs ju lite om hur bra den egentligen låter som integrerad CD-spelare, som CD-transport är den i alla fall toppen.
Harryup skrev:Så därför anser jag att man får ta sig det jobbiga omaket att ha en egen smak och uppfattning.
Harryup skrev:Jag är inte emot F/E testen som sådan.
Jag är emot övertolkningen att man utifrån den kan gå och köpa apparater utan att lyssna bara för att några kompenenta lyssnare har funnit något utifrån denna test. Och att man utifrån testen har identifierat olika apparater är väl inget märkligt, borde varit märkligt om man inte kunnat det.
Men för mig är det en test bland andra, måhända bättre än många, kanske bättre dom flesta, kanske bästa testen. Men det är bara ytterligare en test gjord av andra än mig själv.
Som testar något i en uppställning som jag inte har hemma.
Så därför anser jag att man får ta sig det jobbiga omaket att ha en egen smak och uppfattning. Så därför tycker jag absolut att man skall lyssna på grejorna själv hemma, gärna blint. Men man skall inte göra sina inköp i blindo.
Rydberg skrev: För att få en uppfattning hur svårt det är att greppa så förklarade på ca 1 minut F/e-testförfarandet och begreppet transparent appart för min x-jobbspolare. Han fattade det på ca 30 sekunder, inga konstigheter. Varför är det så svårt för folk på nätet att greppa hur metoden är tänkt att fungera?
rhenrics skrev:
Tack, dock har jag läst den tidigare. Har du länken till den mer utförliga beskrivningen som det talas om? Specifikt om hur man går tillväga för cd-spelare?
rhenrics skrev:Rydberg skrev: För att få en uppfattning hur svårt det är att greppa så förklarade på ca 1 minut F/e-testförfarandet och begreppet transparent appart för min x-jobbspolare. Han fattade det på ca 30 sekunder, inga konstigheter. Varför är det så svårt för folk på nätet att greppa hur metoden är tänkt att fungera?
Det är ju såna här uttalanden som gör att man får lust att slå folk man aldrig ens träffat på käften. Vad vill du ha sagt med detta? Har du försökt förklara vad F/e är för mig? Kan du visa mig var någon annan försökt förklara vad det är för mig? Inte? Håll käft isåfall!
Thomas_A skrev:
Om man vill lyssna efter att signalen från en CD-spelaren inte färgar signalen så bör man först leta upp en D/A-omvandlare som inte färgar. Detta göres på så sätt att man tar en musik eller testsignal från vilken källa som helst (master, CD-spelare etc, spelar ingen roll) och låter den passare genom en A/D omvandlare och sedan tillbaka till analog via en D/A-omvandlare.
Då har man två signaler, en som kommer direkt från källan och en som passerat via två apparater (A/D -> D/A). Sen jämför man i långa och många lyssningstester om det är någon skillnad på de två ljudkällorna. Är det någon skillnad så är det "fel" på antingen D/A eller A/D omvandlaren.
rhenrics skrev:Om vi antar att apparat A färgar ljudet och vi nu loopar ljudet genom identiska apparater A, kommer då ljudet att färgas varje gång eller kommer de att färgas en gång (dvs den första gången) och därefter låta likadant efter varje färgning.
Nattlorden skrev:rhenrics skrev:Om vi antar att apparat A färgar ljudet och vi nu loopar ljudet genom identiska apparater A, kommer då ljudet att färgas varje gång eller kommer de att färgas en gång (dvs den första gången) och därefter låta likadant efter varje färgning.
Varje gång.
rhenrics skrev:Påverkan sker första gången, alla andra gånger signalen går genom samma typ av filter så kommer signalen att se mer eller mindre likadan ut, eller hur?
rhenrics skrev:Applicera nu detta på citatet ovan. Vi har en A/D->D/A kombination som färgar på samma sätt som testspelaren. Det som kommer ut från testspelaren låter likadant som det som kommer ut från A/D->D/A därför att vi adderat två likadana färgningar som resulterar i en och samma hörbara färgning.
marbrink skrev:Skulle fortfarande vara kul att få en hänvisning!
Max_Headroom skrev:Inte om färgningen är dist. Då tillkommer mer och mer dist för varje "varv" man tar. Det är faktsitk ett trick som använts: Seriekoppling av apparater för att lättare provocera fram fel.
Max_Headroom skrev:Det är mycket osannolikt att en testspelare skulle ha exakt samma färgning som AD/DA-kombo. Dessutom: en AD/DA-kombo kan alltid testas för sig, genom att helt fräckt jämföra vad som komer ut efter kombon med det man stoppar in. Hörs ingen skillnad mellan in och utsignal så har man en lämplig referens vid t.ex. ABX-tester. En referens som är känd vilka egenskaper den har (nämligen inga alls!)
rhenrics skrev:Nattlorden skrev:rhenrics skrev:Om vi antar att apparat A färgar ljudet och vi nu loopar ljudet genom identiska apparater A, kommer då ljudet att färgas varje gång eller kommer de att färgas en gång (dvs den första gången) och därefter låta likadant efter varje färgning.
Varje gång.
Motivering?
IngOehman skrev:668 är en fantastiskt välljudande apparat [i](LTS är knappast unika med att ha kommit på detta, vi var bara först, därefter har apparaten dock fått nästan alla priser man kan få som CD-spelare... Det finns säkert något undantag, men den har vunnit nästan varenda test den deltagit i, även mot apparater som kostar 4 - 10 ggr mer, och då skall man minnas att det skall MYCKET till innan den kommersiella HIFI-pressen vill utnämna en apparat för 1/4 av priset till vinnare i ett test, det kan ju kosta rätt mycket annonsörer...
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Nattlorden skrev:rhenrics skrev:Om vi antar att apparat A färgar ljudet och vi nu loopar ljudet genom identiska apparater A, kommer då ljudet att färgas varje gång eller kommer de att färgas en gång (dvs den första gången) och därefter låta likadant efter varje färgning.
Varje gång.
Motivering?
Seriekoppling.
Johan_Lindroos skrev:Hej Marbrink och Hotspur!
I HiFi News & Record Review gavs 668 ett betyg som var bättre än 868. De tyckte 668 var en enastående bra spelare. De hade förutom lyssningen, genomfört bra mätningar. Vilket nummer det var kommer jag inte ihåg.
Thomas_A skrev:Kopierar in en förklaring. Citat "T.A. Edison" på HF:
"
här kommer då min förklaring.
Om man vill lyssna efter att signalen från en CD-spelaren inte färgar signalen så bör man först leta upp en D/A-omvandlare som inte färgar. [..]
rhenrics skrev:Om vi loopar=seriekopplar ett lågpassfilter så kommer signalen till slut att släckas ut alltså![]()
Jax skrev:Signalerna över lågpassfiltrets brytfrekvens kommer att dämpas mer och mer ju fler lågpassfilter vi seriekopplar.
Om vi loopar=seriekopplar ett lågpassfilter så kommer signalen till slut att släckas ut alltså Question Rolling Eyes
rhenrics skrev:Ja, fast frågan är väl om den ändringen är hörbar om filtret gjorde sitt jobb bra första gången. Min poäng är dock att signalen under brytfrekvensen inte kommer att påverkas.
Johan_Lindroos skrev:Hej rhenrics!
Visst är betyg alltid någon fom av subjektivt omdöme. Emellertid har jag stort förtroende för HFNRR, speciellt Martin Colloms tester, dock ger jag inte mycket för Ken Kesslers flummerier, även om han kan skrvia med visst underhållningsvärde. Likaså Stereophile tycker jag man kan lita på, åtminstone John Atkinson dock ej vad heter han nu...? Jo han som Morello inte heller gillar! Sedan den gamla numera utdöda amerikanska stereo review eller hette den vbara Stereo?, var bra tycker jag. Italienska hifi-tidningar är ovanligt seriösa, synd bara att italienska inte är det lättaste. Innan High Fidelity började med CD-skivor var de min absoluta favorittidning. Jo, och även Widescreen Review har jag även prenumererat på. Jag brukar ha mina favvotidningar, det har väl alla antar jag. Åsså MoLt också då men där skriver jag ju en hel del så den kan ju inte räknas.
De blaskor som jag inte gillar så mycket är Hifi+ (dock schyssta bilder, men det var väl det enda då!),
Bild & Ljud hemma (för korta tester) (obs Ljud & Bild tycker jag är bra!),
What HiFi (för korta tester),
HiFi Choice (för korta tester)
M3, nu när de börjat testa ljudprylar, jag har inte läst ett enda test ännu som säger mig något vettigt, jo, vad den kostar får man ju veta förstås.
Många tidningar hamnar mittemellan och behöver väl inte omnämnas.
Liten utsvävning om HiFi-blaskor. Helt subjektiva åsikter alltså!
Vad vad din fråga förresten, fick du något svar som var vettigt egentligen?![]()
Eh, nej, men det blir brantare LP-filter. Eller var detta en fråga eller skämt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster