Svante skrev:IngOehman skrev:Det är för övrigt därför det går att studera valfri händelse från verkligheten, retrospektivt, och göra statistiska beräkningar på validiteten från olika slutsatser man drar. Det har vi redan konstaterat i den där bautatråden förut, som du säkert kommer ihåg.
Jo, tråden kommer jag ihåg, den är svår att glömma, men vi har nog olika bild av vad slutsatsen blev. Det var nog tom så att vi (du och jag) aldrig nådde enighet, där.
Men vi tar inte den vändan igen.
En sak bara. Vad betyder "...göra statistiska beräkningar på validiteten från olika slutsatser man drar."?
Låt säga att man t ex testar vilken sida som kommer uppåt när man singlar slant.
Om man gör eperimentet bara en gång och finner att krona hamnade uppåt den gången, kan man betrakta validiteten för den möjliga slutsatsen att "den kommer att göra det även nästa gång". Även om man inte studerar själva mekanismen slantsingling (från vilken man kan dra en de slutsatser genom teknisk prediktion), så kan man konstatera att resultatet från en enstaka singling inte ger någon vidare validitet för vilken slutsats man än väljer att dra från resultatet.

Men ingen hindrar att man drar slutsatsen ändå, bara man förstår hur dåligt underlag det finns för slutsatsens dragande.
När det gäller den gamla tråden så bekräftades varje påstående (utan undantag) jag kommit med, som du hade invänt emot. Dina invändningar mot vad jag skrivit, falsifierades således. Dock bytte du undervägs infallsvinkel således att du redan var inne på det jag sagt från början, när statistikernas "dom" kom. Du kompletterade även det du sagt från början, med nya saker som inte var felaktiga och således fick stöd (men som jag aldrig invänt emot). Inge har ju sagt att allt det du skrivit var fel. Jag har bara haft synpunkter på att du startade en tråd för att kritisera mig, där en av kärnpunktera var att du inte höll med om att det går att ta höjd för en testuppställning som medger flexibilitet i utförandet.
Men jag kan minnas fel med avseende på detaljerna, det var ju ett tag sedan. Minns dock tydligt att du "live" (under tid som var avsatt för förstärkartestande!) påstod att möjligheten att fortsätta en studie (efter att en kort serie renderat för dålig statistisk signifikans för att man skall vara nöjd) i det oändliga om man ville, skulle rendera att SS för svarsserien "8 rätt av 8" automatiskt skulle bli "noll". (Med vilket jag förmodar att du menade 50%, vilket i sig dock är fel det också).
Jag gjorde stora ansträngningar för att klargöra att det inte alls är samma sak som att man ur en oändligt lång binär slumpserie alltid kan hitta en sekvens med 8 lika i rad (vilket därför gör att en uppletad 8-sekvens inte bevisar något).
Tråden finns kvar för den som vill intressera sig för den.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).