philip skrev:Flint skrev:philip skrev:Jag var med i en test för några månader sedan på ett mastringsforum där ca 30-40 olika mastrare från hela världen mastrar samma låt för att sedan jämföra och diskutera. (alltså mastrare som jag som lever på det)
Av alla bidrag var det endast ett bidrag som var södermastrat, alla andra lät mer eller mindre bra, ca hälften av bidragen lät bättre än orginalmixen, men detta är subjektivt. Jag blev mycket förvånad att det var så många som hade en minimalistisk attityd till mastring som jag.
Detta stärker ytterligare mina misstankar om att det inte är i mastern som den ljudförändring som många inte gillar sker, det är i mix och inspelning pga ett rådande ljudideal.
Det är din bedömning. Mer intressant vore att få veta hur säg 10 000 slumpvist utvalda konsumenter uppfattar samma 30-40 mastringsversioner.
Då tror jag tyvärr den söndermastrade vinner lätt, ett boktips:
BLINK, den intuitiva intelligensen av Malcom Galdwell. Finns som pocket.
Om jag får basera min bedömning på mina erfarenheter av just sådana
studier, så måste jag berätta att min blir motsatsen till din.
Jag har funnit att praktiskt taget ALLA människor föredrar originalen,
om de haft hygglig kvalitet.
Men då skall man alltså komma ihåg att jag endast har utgått ifrån väl-
ljudande studiooriginal.
Men jag har även funnit att praktiskt taget alla även föredrar tidigare
och mindre dynamisk misshandlade versioner av äldre inspelningar,
som har givit ut många gånger, och som regel har stympats värre och
värre för varje gång.
- - - - -
Genom att utgå ifrån "vad som helst" så kan man självklart få andra
resultat, och oddsen att mastringen (innehållande åtgärder som borde
ha gjorts redan i mix) skall uppfattas som en förbättring, ökar då själv-
klart.
Man kan ju t ex tänka sig att ett fonogram som lämnas in för mastring
är helt på tok klangligt, och då är ju svårt att inte förbättra det genom
att bara rätta till det som borde ha gjorts tidigare - i mix.
Men det visar bara på bristerna från dem som gjort mixen. Det säger
ingenting om att det var bra att man åtgärdade det just i mastringen.
Så frågan är - säger det du berätta om, något om mastring som kon-
cept?
Ja, tyvärr gör det ju det, och det talar inte för mastring.
- - - - -
Givet det ovanstående så måste jag ju säga att det är beklämmande
att höra att ni under dessa förutsättningar, fann att hälften(!) av mast-
ringarna på blandat ursprungsmaterial varav säkert en del var rätt så
dåligt -
gjorda av professionella mastrare - var en
försämring jämfört
med originalet!
Och detta alltså subjektivt, om jag förstod det rätt dessutom avlyssnat
av just mastringsteknikerna själva (som kan förmodas vara mindre
negativa till mastirng än både jag och ett utsnitt av vanliga människor).
- - - - -
Betyget måste bli
underkänt när oddsen att det skall bli "bättre än
originalet", är bara 50%.
Och detta alltså för en tjänst som skivbolagen betalar för.
Och väger man sedan in att materialet, om samma pengar hade kunnat
laggas på mixning, skulle ha haft helt andra möjligheter att ge utdel-
ning, så är det ju skandal att pengar slösas bort på mastring som ju
har lika eller sämre odds att förbättra musiken, än att singla slant.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Koda: Bara så nu ingen missuppfattar detta inlägg - jag skyller INTE det
trista resultat som philip redovisar (eller det ännu tristare som jag själv
har erfarit) på mastrarna. Inte det allra minsta faktiskt!
Det är ju inte deras fel att strukturen i branschen ser ut som den gör,
och att deras arbetsuppgift därför är på gränsen till omöjlig.
Vad jag säger är nog att jag, trots underkännandet, är imponerad över
att mastrarna i 50% av fallen lyckats manipulera musiken så att den
TROTS manipulation efter mix, inte uppfattades som försämrad.
Det visar att de är kompetenta - givet den tämligen omöjliga uppgiften
att ge sig på ett mer eller mindre dåligt programmaterial, när det egent-
ligen är alldeles för sent - efter mix.
Hade endast högklassiga studioorignal användts så skulle jag ha för-
väntat mig att nära 100% av mastringarna varit subjektiva försämring-
ar, och inte de "bara 50%" som ni nådde.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).