Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 18:31

IngOehman skrev:Vad jag säger är nog att jag, trots underkännandet, är imponerad över
att mastrarna i 50% av fallen lyckats manipulera musiken så att den
TROTS manipulation efter mix, inte uppfattades som försämrad.

Det bör poängteras här att denna siffra 50% är philips egna personliga bedömning och inget annat (rätta mig om jag har fel). Han är liksom part i målet och för närma härdsmältan för att representera den gemene konsumenten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-03 18:50

philip skrev:Att inte artister släpper sina alster i dubbla utgåvor där en utgåva är "omastrad" beror på att artisten inte vill att det ska låta så. Det verkar många här ha svårt att förstå. :)

Detta stämmer ju inte.

philip skrev:Det har det inte gjort på flera år. Ändå ser vi, mig veterligen, inget exempel på detta, tror ni verkligen att skivbranschen är SÅ inkompetent att den inte skulle nyttja denna möjlighet?

Det är helt enkelt att artisten önskar detta sound. Tycka vad man vill.

Vill man / kan man inte respektera detta får man vända sig någon annan stans.

Har jag fel?

Du har fel. Bara för man inpräntas med myter och sällan eller aldrig får göra korrekta tester så betyder inte det att dom har rätt. Eller menar du att bara för det är många som tror på homeopati så betyder det att;
A. det funkar, B. man behöver det som hjälp?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 19:21

För min egen del spelar det ingen roll hur nyinspelad populärmusik är mastrad för jag spelar den inte i alla fall, men det jag definitivt kräks på är remastringen vid återutgivning av äldre musik. Sån musik jag redan är präglad av. Det känns som helgerån.
Senast redigerad av Flint 2010-09-03 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-03 19:43

Som sagt: Dä ä bare o könstatere. . . dä va bätter förr ! :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 19:45

Laila skrev:Som sagt: Dä ä bare o könstatere. . . dä va bätter förr ! :D

Vi mä. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-03 19:57

:mrgreen:

Efter att sista "Kramgoa" på vinyl gavs ut har knappast
ett endaste kommersiellt album av rang sett sitt släpp. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-09-03 21:22

Ja alltså anledningen till att jag själv blev intresserad av mastring var inte för att jag tyckte det fanns mycket bra mastringar utan tvärt om för att den generella kvalitén var så dålig och jag tyckte jag hade något att tillföra branschen.

Just därför blev jag så paff över att så många mastringar i det testet jag var med i höll så hög kvalité.
Då lyssnade jag nivåmatchat och det fanns masters som låg på en crestfaktor på under 15dB som lät bättre än originalet. Som jag tidigare skrivit i andra trådar så korrelerar inte crestfactor och välljud. Det är pseudovetenskap.
Limitering som vi är inne på nu i den här tråden är en mycket mindre viktig faktor för välljud än tonkurvan. Ett RMS värde säger ingenting om tonkurvan.

När jag kommenterade flint var det inte nivåmatchat jag åsyftade.

Det händer att jag släpper iväg masters helt utan ljudpåverkan förutom att jag matchar nivåerna mellan låtarna och lägger på dither / resamplar. Det är mitt jobb. Låter det bra så är det bra. är kunden nöjd är jag nöjd.

Ofta behövs det dock korrigeringar.

Att det skulle införas en medelvärdesstandard är osannolikt plus att det går emot allt jag står för (inte välljudsmässigt men i min värd är alla påtvingade regler och begränsningar av ondo och hör inte hemma i ett modernt samhälle vars lagar i en perfekt värld endast är till för att garanterar en individs frihet och okränkbarhet - inte påtvinga någon "sanningar" som någon hittar på. oavsett om det är ett enat kollektiv eller inte (se gärna dokumentären "mugabe och den vita afrikanen" eller läs i valfri historiebok om nazityskland för att förstå))

Ljud är fritt och ska så vara, mitt jobb är att se till att även hörlursmixade/ns10mixade alster ska gå att njuta av. Mitt jobb är inte att vara musikpolis och skriva folk på näsan med mina åsikter men jag informerar gärna. Sedan är det upp till kunden att lyssna på mig eller diktera villkoren, det är kunden som bestämmer.

Det har inom mastringskretsar i minst 10 år (då jag började, rimligtvis redan innan) diskuterats flitigt hur loudnessracet ska tacklas. information har det funnits gott om, den enda förklaringen till att det fortsatt som jag kan ge (efter egen och andras erfarenhet) är att det funnits och bitvis finns ett rådande ideal, ett paradigm, som inte kunnat ruckas med information.
Jag förstår inte varför mastringen, den delen av inspelningskedjan som de facto försöker få ljud lyssningsbart, ska får all den kritik som egentligen är kritik mot paradigmet?

Det är lika bisarrt som att kritisera IÖ's högtalare att det låter illa när det är musiken i sig som låter illa. Eller att klaga på biltvätten för att rosten syns bättre efter tvätt.

I vilket fall, jag slutar diskutera nu eftersom det blir filosofi av ämnet i slutändan och eftersom ingen verkar vilja förstå vad mastring är.
EDIT: jag kan uppenbarligen inte sluta diskutera. Jag fortsätter svara på frågor som är relevanta.

Ett par sista ord ändå, jag försvarar inte dåligt ljud per se. Men smak och tycke är olika. Det som vissa av er tycker låter bra tycker andra låter illa.
Senast redigerad av philip 2010-09-03 21:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-09-03 21:37

philip skrev:Att det skulle införas en medelvärdesstandard är osannolikt plus att det går emot allt jag står för (inte välljudsmässigt men i min värd är alla påtvingade regler och begränsningar av ondo och hör inte hemma i ett modernt samhälle vars lagar i en perfekt värld endast är till för att garanterar en individs frihet och okränkbarhet - inte påtvinga någon "sanningar" som någon hittar på. oavsett om det är ett enat kollektiv eller inte (se gärna dokumentären "mugabe och den vita afrikanen" eller läs i valfri historiebok om nazityskland för att förstå))

Du har säkert rätt om sannolikheten att det bildas en medelvärdesstandard. Det jag undrar över är hur du ställer dig till andra standarder som tex CD-standarden eller EMC-standarder (hur elektriska apparater/installationer kan fungera tillsammans utan att störa varandra). Standarder är ju inte gjorda för att vara tvingande utan valfria. De är ett stöd för de som vill ha en fungerande produkt tex.

Bara för att ta ner debatten från nazitysklandsparallellnivå. :wink:
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 21:39

philip skrev: Ett par sista ord ändå, jag försvarar inte dåligt ljud per se. Men smak och tycke är olika. Det som vissa av er tycker låter bra tycker andra låter illa.

Har din smak ett pris? Kan du tänka dig att ändra "smak" om kunden (skivbolaget) betalar bra för det?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-09-03 21:44

Martin skrev:
philip skrev:Att det skulle införas en medelvärdesstandard är osannolikt plus att det går emot allt jag står för (inte välljudsmässigt men i min värd är alla påtvingade regler och begränsningar av ondo och hör inte hemma i ett modernt samhälle vars lagar i en perfekt värld endast är till för att garanterar en individs frihet och okränkbarhet - inte påtvinga någon "sanningar" som någon hittar på. oavsett om det är ett enat kollektiv eller inte (se gärna dokumentären "mugabe och den vita afrikanen" eller läs i valfri historiebok om nazityskland för att förstå))

Du har säkert rätt om sannolikheten att det bildas en medelvärdesstandard. Det jag undrar över är hur du ställer dig till andra standarder som tex CD-standarden eller EMC-standarder (hur elektriska apparater/installationer kan fungera tillsammans utan att störa varandra). Standarder är ju inte gjorda för att vara tvingande utan valfria. De är ett stöd för de som vill ha en fungerande produkt tex.

Bara för att ta ner debatten från nazitysklandsparallellnivå. :wink:

Jag tror nog att alla förstår vad jag menar utan vidare förklaring, även du. :)

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-09-03 21:45

Flint skrev:
philip skrev: Ett par sista ord ändå, jag försvarar inte dåligt ljud per se. Men smak och tycke är olika. Det som vissa av er tycker låter bra tycker andra låter illa.

Har din smak ett pris? Kan du tänka dig att ändra "smak" om kunden (skivbolaget) betalar bra för det?

nope men det händer att jag släpper ifrån mig grejor som jag inte är 100% nöjd med men som artisten är 100% nöjd med.

Edit: kunden är i 99% av fallen artisten. inte skivbolaget.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-09-03 21:49

philip skrev:Jag tror nog att alla förstår vad jag menar utan vidare förklaring, även du. :)
Jag förstår nog precis vad du menar. Frågan om hur du ställer dig till standarder i allmänhet var mera tänkt som en tankeställare. Och för att visa varför jag inte håller med dig om att standarder är tvingande och av ondo.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 21:52

philip skrev:Edit: kunden är i 99% av fallen artisten. inte skivbolaget.

Betyder det att du är så liten så att du inte ens har ett skivbolag som störste kund utan letar bland de lycksökande oupptäckta sk. artisterna för att hitta någon som har råd att pröjsa vad det kostar? Gör du mest Mp3-demos? Har du ens f-skattsedel?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2010-09-03 21:55

Flint skrev:

Betyder det att du är så liten så att du inte ens har ett skivbolag som störste kund utan letar bland de lycksökande oupptäckta sk. artisterna för att hitta någon som har råd att pröjsa vad det kostar? Gör du mest Mp3-demos? Har du ens f-skattsedel?

:D du är söt när du försöker, som en obstinat tonåring.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 22:00

philip skrev:
Flint skrev:

:D du är söt när du försöker, som en obstinat tonåring.

Alltså ingen f-skattsedel. Bara svart.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-03 22:11

Det sköna är att färre köper skiten och tills slut blir masternings personernas helt enkelt arbetslösa. Gött med tanke på hur slakten av musik fått pågått under årtionde
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 22:14

subjektivisten skrev:Det sköna är att färre köper skiten och tills slut blir masternings personernas helt enkelt arbetslösa. Gött med tanke på hur slakten av musik fått pågått under årtionde

För en gångs skull håller jag med dig till 100% men låt det inte bli till någon vana. :lol:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-04 03:36

philip skrev:Det är helt enkelt att artisten önskar detta sound. Tycka vad man vill.

Har jag fel?

Jag tror du har rätt. Jag kan inte förstå det, dock. Jag har på sistone lyssnat igenom en del material av artister som varit verksamma över flera decennier och i så gott som alla fall låter skivorna bara sämre och sämre i mina öron. Jag kan ju inte annat än respektera artisternas smak, men jag begriper inte hur någon kan gilla det sönderlimiterade ljudidealet. Jag vill tro att de flesta som får tillfälle att jämföra nivåmatchat med högklassig lyssning skulle föredra högre dynamik, men jag är långt ifrån säker på att det verkligen är så.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-09-04 06:35

Magnuz skrev:
philip skrev:Det är helt enkelt att artisten önskar detta sound. Tycka vad man vill.

Har jag fel?

Jag tror du har rätt. Jag kan inte förstå det, dock. Jag har på sistone lyssnat igenom en del material av artister som varit verksamma över flera decennier och i så gott som alla fall låter skivorna bara sämre och sämre i mina öron. Jag kan ju inte annat än respektera artisternas smak, men jag begriper inte hur någon kan gilla det sönderlimiterade ljudidealet. Jag vill tro att de flesta som får tillfälle att jämföra nivåmatchat med högklassig lyssning skulle föredra högre dynamik, men jag är långt ifrån säker på att det verkligen är så.

Det här tycker jag var bra skrivet Magnuz. Bra att du skriver att det handlar om smak (som förvisso kan bottna i något slags okunskap, eller inte) som man naturligtvis inte behöver dela. För jag har också svårt att förstå att man generellt föredrar det "loudnessracade" ljudet. Men det betyder inte att jag har rätt, i något slags allmängiltig mening.

Det är ju ganska meningslöst att hävda ex. att "Alla föredrar ett mer dynamiskt ljud, bara de fick chansen". Risken är alldeles för stor att man är tvungen att backa upp påståendet med tvång (eftersom inte alla kommer att hålla med, sorry). Däremot tycker JAG att det generellt är roligare med högdynamisk musik och jag önskar att fler delade min smak och mitt tyckande i det fallet.

/G

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-09-04 08:57

Har jag fel?

Ja. Vart skulle man vända sig? Varför skulle jag lägga två ruttna lingon i kors över hur Robyn vill ha sin musik, när det är jag som ska lyssna på den?
Upphöjandet av artister och konstnärer till någon sorts jävla halvgudar är ohyggligt tröttsamt. De är yrkesmän som alla andra, och nästan samtilga levererar produkter med en bedrövlig teknisk kvalité som vi aldrig skulle acceptera i andra sammanhang, helt oberoende av den konstnärliga kvalitén.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-04 09:02

kasper skrev:

Det är ju ganska meningslöst att hävda ex. att "Alla föredrar ett mer dynamiskt ljud, bara de fick chansen". Risken är alldeles för stor att man är tvungen att backa upp påståendet med tvång (eftersom inte alla kommer att hålla med, sorry). Däremot tycker JAG att det generellt är roligare med högdynamisk musik och jag önskar att fler delade min smak och mitt tyckande i det fallet.

Det jag önskar är att fler fick chansen att höra musik med rejäl dynamik på ett hyggligt system. Jag tror nämligen att många (om än inte alla) efter ett tag skulle upptäcka att de gillar det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-04 09:14

Problemet är väl att resultatkurvan är underlig... att i dålig anläggning funkar dålig inspelning "bäst" och för många upplevs inte en bättre inspelning positivt. och detta problemet kvarstår även i måttligt förbättrade anläggningar, så det krävs ett raskt kvalitetssprång innan "resultatkurvan" vänder uppåt igen/på allvar. Och de flesta kommer nog i princip aldrig i kontakt med sådana anläggningar (längre). På den punkten var det nog bättre förr!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-09-04 09:19

Så har jag aldrig upplevt det. Kan du utveckla det lite?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-04 09:30

Jag vet inte riktigt, faktiskt. Själv föredrar jag ju de "bättre" inspelningarna även t.ex. i bilen. Jag tror mest det är en vanesak. Har man vant sig vid ett visst ljudideal låter avvikelser konstigt till en början. Och vid en snabb jämförelse låter material med högre nivå "häftigare", särskilt om man inte anpassar volymen. Jag har vid mer än ett tillfälle haft ungefär följande dialog:

Person X: Det är så dåligt ljud på den här skivan.
Jag: Jaha, på vilket sätt?
Person X: Ja det är så lågt, man måste höja volymen jättemycket.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-04 11:10

Att det är artistens val är lika sant som att barnen har ett val när dom växer upp i en sekt. Det är verkligen att förenkla det hela. Det finns tusentals bevis att artisten inte alls har denna koll, olika masteringar. Det finns massor med skivor där det finns flera släpp och där dom låter enormt olika.

Poängen är att artisten är oftast okunnig, och ansvaret för ljudkvalitén bör ligga hos producenten/inspelningsteknikern. Man bör helt enkelt förklara hur det ligger till.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-04 11:13

Man?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-04 11:17

Jag tror att många produktioner mister sin dynamik helt i onödan pga okunskap. Om man vill påverka dessa artister och uppmärksamma dom på detta, så tror jag att det är en dum ide att vifta med Studio Blue och en Patricia Barber skiva. Det blir liksom lite "Lasse Berghagen mot droger". Det måste nog vara nån väldigt kreddig artist som fås med i kampen. Vi här på forumet är nog dom sista nån skulle lyssna på. Visst man måste börja nånstans, men problemet är att vi har inte gjort det.

Jag skulle också vilja säga att det är svårare att få en dynamisk mix att proffsig än en icke dynamisk. Så är det iaf med det jag håller på med.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-04 11:21

_Fredrik_ skrev:Om man vill påverka dessa artister och uppmärksamma dom på detta, så tror jag att det är en dum ide att vifta med Studio Blue och en Patricia Barber skiva. Det blir liksom lite "Lasse Berghagen mot droger".

:D :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-09-04 11:48

_Fredrik_ skrev:
Jag skulle också vilja säga att det är svårare att få en dynamisk mix att proffsig än en icke dynamisk. Så är det iaf med det jag håller på med.

Undra om det inte beror lite på att man omedvetet sätter likhetstecken mellan proffsig = låter som andra samtida produktioner.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-04 11:56

Magnuz skrev:
_Fredrik_ skrev:

Undra om det inte beror lite på att man omedvetet sätter likhetstecken mellan proffsig = låter som andra samtida produktioner.
OProffsig = spretig, ej homgen eller bara en massa ljud.

Men din fråga är bra eftersom jag ger mig fan på att vissa audiofiler blir alldeles till sig i byxan om det finns mycket dynamik oavsett om det låter sammanhållet eller inte.
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi