Strmbrg skrev:Jag tror också att allt låter som det mäter.
Eller för den delen 1/x också.
Frågan jag dock inte tror att vi kan svara på är:
Mäter vi alla aspekter?
Om svar ja: Hur vet vi det?
Prexis!
Moderator: Redaktörer
Mäter vi alla aspekter?
Mäter vi alla aspekter?
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Jag tror också att allt låter som det mäter.
Mäter vi alla aspekter?
Den har man hört förr och tills någon bevisar att man missar något med dagens mätmetoder, så känns det som en förklaring som man försöker använda när man inte vill erkänna att det yttre kan påverka hur man upplever saker.
matereo skrev:IngOehman skrev:Nästan all utrustning är inte tunad. Snarare går rätt
ofta utvecklingsarbetet ut på att motverka att få in
karaktärer. Det är till och med så begreppet HiFi har
kommit till.
Vh, iö
- - - - -
*Men hur något "mäter" visas inte av någon enstaka
mätkurva.
Tycker bara att just det att man lyssnat och mätt fram produker, men betonar lyssningen ofta...ja det kanske inte är att tuna. Finns en hel del tillverkare som säger att de är ute efter ett visst sorts ljud som de gillar.
Rega erkänner tex att det har mätmässiga konsekvenser som man struntar i. Det låter som man vill helt enkelt. Eller så skyller man ifrån sig för att utvecklings orken tröt.
IngOehman skrev:Så låt mig ta tillbaka och ge dig en poäng - visst förekommer det att vissa
tillverkare använder lyssning som en riktig återkoppling i utvecklingsarbetet.
Almen skrev:lennartj skrev:Till Almen och några till kan jag nämna att det preliminärt kan bli provlyssning på LaMayro hemma hos mig i mitten av oktober.
Detaljer meddelas via PM.
Risken för okontrollerad stor invasion är kanske försumbar, men man vet ju aldrig...
Denna övning har egentligen inget med den planerade F/E-lyssningen på transistorslutsteg i en bra röranläggning att göra.
Låter skoj!Japp.Var det Bryston 14B SST som fått godkänt i LTS F/E-test?En icke-faktisktian jag känner väl har alldeles nyligen köpt ett nytt Bryston-slutsteg, jag minns inte om det är den modellen, men jag kan fråga om inte Almen eller någon annan här redan spårat upp ett som vi kan låna.
Fråga jättegärna, jag har inte säkrat det stora steget. Kan du också kolla vilket serienummer det har?Jag.Vem skulle fråga LTS testansvarige om vi får får låna deras F/E-utrustning?Ja.Är frågan ställd?Vi väntar. Förhoppningsvis löser det sig på så sätt att vi får ned egen utrustning som vi kan disponera fritt.Har det blivit negativt svar eller väntar vi bara?
1. Frågan jag dock inte tror att vi kan svara på är:
Mäter vi alla aspekter?
Om svar ja:
2. Hur vet vi det?
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Jag tror också att allt låter som det mäter.
1. Frågan jag dock inte tror att vi kan svara på är:
Mäter vi alla aspekter?
Om svar ja:
2. Hur vet vi det?
(Jag har lagt till siffrorna 1 och 2 i citatet.)
Svaret på 1. är förstås nej.
Och hur vet vi det (2)? Jo, vi mäter ju inte allt = oändligt många saker.
...
IngOehman skrev:Nä, att gravitationen försvinner ett dygn vart tiondemiljonte år,
det kan vi vara oerhört säkra på att den inte gör. Om det vittnar
inte bara jorden, utan hela universum - med önskvärd tydlighet.
Däremot kan den försvinna i morgon, för första gången...
- - - - -
Men jag är benägen att hålla med dig - det finns inget skäl att
hålla något för sant eller ens lägga tid på att med aktiva tanke-
insatser "hålla det för möjligt", som det saknas förnuftiga skäl att
hålla för sannolikt.
Skälet för att det inte finns något sådant skäl, är att antalet
saker som man isåfall behöver lägga energi på att "hålla öppet"
på direkten går mot ändligheten!
Om ett sådant "i meningslöst oförnuft tänkbart scenario" är att
hela världen är en tanke hos en ko som heter Rosali, och ett
annat kanske är att allas våra medvetande kommer att vakna
upp i en annan organisms (på en annan planet) kropp i morgon,
så finns det miljarders miljarders miljarders... (i all oändlighet)
ytterligare lika meningslösa spekulationer, som ju allihopa känne-
tecknas av att det inte finns något överhuvudtaget, som tyder
på att de är sanna - men heller inget som bevisar deras omöjlig-
het.
Så vad skall vi ha dem till?
Bättre sätt att investera våra tankar på sådant som det finns
NÅGOT skäl att angagera sig i. T ex sådana tankar som ledde
einstein fram till relativitetsterion - läs; att nysta med alla lösa
trådar...
KarlXII skrev:Almen skrev:F/E-test på denna tråd ger väldigt mycket brus F och helt ohörbart E.
Välkommen tillbaka.
petersteindl skrev:Vad skall man då med mätningar till? Jo, att mäta är att veta. Vad vet man då? Jo, man vet hur det mäter![]()
![]()
![]()
Naqref skrev:petersteindl skrev:Vad skall man då med mätningar till? Jo, att mäta är att veta. Vad vet man då? Jo, man vet hur det mäter![]()
![]()
![]()
Eller man tror sig veta hur det mäter (kan ju finnas mätfel).
petersteindl skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:F/E-test på denna tråd ger väldigt mycket brus F och helt ohörbart E.
Välkommen tillbaka.
+1
Dessutom vågar jag nog påstå att ingen kan titta på mätkurvor på en högtalare och därefter beskriva hur den totala ljudupplevelsen blir från denne högtalare.
Lazyworm skrev:Morello och jag har testat att lyssna på diverse högtalare, sen ritat upplevd tonkurva, sen gjort mätningar å han e en jäkel på att träffa in rätt.
Almen skrev:petersteindl skrev:KarlXII skrev:Almen skrev:F/E-test på denna tråd ger väldigt mycket brus F och helt ohörbart E.
Välkommen tillbaka.
+1
Tack för det.Dessutom vågar jag nog påstå att ingen kan titta på mätkurvor på en högtalare och därefter beskriva hur den totala ljudupplevelsen blir från denne högtalare.
Men uppenbarligen tvärtom:Lazyworm skrev:Morello och jag har testat att lyssna på diverse högtalare, sen ritat upplevd tonkurva, sen gjort mätningar å han e en jäkel på att träffa in rätt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=760494#760494.
petersteindl skrev:
. . Därefter kan man börja optimera. Om det till exempel låter bättre då hustrun är glad och den parametern bedöms viktigare än högtalarkabelns inverkan, så kan man istället för att hålla på med kablar, hålla på med hustrun istället![]()
petersteindl skrev:Almen skrev:petersteindl skrev:Dessutom vågar jag nog påstå att ingen kan titta på mätkurvor på en högtalare och därefter beskriva hur den totala ljudupplevelsen blir från denne högtalare.
Men uppenbarligen tvärtom:Lazyworm skrev:Morello och jag har testat att lyssna på diverse högtalare, sen ritat upplevd tonkurva, sen gjort mätningar å han e en jäkel på att träffa in rätt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=760494#760494.
Nja, totalupplevelse är t.ex. att man genom en mätning exakt kan rita upp ljudbilden i alla dimensioner samt avstånd till de olika instrumenten och hur de står sinsemellan. Tonkurva är inte totalupplevelse. Tonkurva är tonkurva.
Almen skrev:F/E-test på denna tråd ger väldigt mycket brus F och helt ohörbart E.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster