av Thomas_A » 2016-08-29 10:08
Så här efteråt så undrar jag hur ni upplevde de "blinda" testerna, ni få som ändå har lyssnat och gett omdömen? Var det svårt eller lätt att identifiera pickuperna? På ett annat site identifierades Shure-pickupen medan OM10 och OM40 förväxlades. Här var det bara Flint och Laila som gjorde försök att identifiera OM40 och det gick bra i ett par tester men inte riktigt i test 2.
Min tanke är att fortsätta med följande:
1- Jag avser framöver optimera lasten för pickuperna så att frekvensresponsen blir så rak som möjligt, även försöka utjämna kanalbalansen så att OM-pickupen får samma balans som Shure. Därefter göra samma blinda lyssningstest Det kommer att dröja lite då komponenterna är lite restnoterade och dröjer lite.
2- Jag avser också göra en jämförande test mellan två tonarmar, vilka har en avsevärt olika konstruktion. Detta i samma spelare.
3. En önskan är också att göra en test mellan två olika spelare, matchad med samma pickup och samma hastighet. En option jag har är att låna tillbaka min Thorens TD166 som jag sålt till en kompis. Då jämförs ju en spelare med flytande upphängning mot en mer fast (som Linn Axis kan sägas vara) samt att tallriksvikt, underlag (gummi-flitmåtta, tonarm och motorstyrning är olika.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.