Stora vinyltråden! Nöjd med AT OC9 Mk3

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Stora vinyltråden!

Inläggav Harryup » 2016-08-27 18:09

Thomas_A skrev:Hur tycker du det låter då även om de är gamla?

De kan absolut låta bra. Bara att man inte vet skicket på alla grejor kanske. T.ex. när det gäller nålar så kan gummibussningar stelnat en aning och påverkar förstås återgivningen. Annars en av mina gamla favoriter är ju Decca Gold pickupen. Tyvärr får man köpa 10-15 för att få ett bra ex.

/Harryup

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2016-08-27 20:18

Flint skrev:
Tompa_39 skrev:
Flint skrev:Till er tjänst, sir. :)

Kul! Först lite bakgrund,
Jag har som sagt en Linn Basik med Akito-arm och en gammal Goldring 1040. Jag har monterat grejerna själv, har inte konsulterat nån expert om detta, kör med ett Vincent RIAA och en Vincent SV-233 stärkare. Det vore kul om några expertlyssnare kunde ta några minuter och kommentera.....själv tycker jag det ändå låter helt ok.
Varje snutt är ungefär 1:30.

Lite om skivorna.
Nu har jag varken Roxy Music eller Dire Straits på LP, så det blir lite andra grejer, sånt jag lyssnade på på den tiden s.a.s

1. Chic "Good Times" från albumet Risque, orginalutgåva från 1979, USA pressad.
2. Michael Franks "Alone at night" från albumet Passion Fruits, orginalutgåva från 1983, USA pressad.
3. Sting "They dance alone" från albumet ....nothing like the sun från 1987, Canada press.
4. Sade "nothing can come between us" från albumet Stronger than pride från 1988, Holland press
5. Den nyaste vinylen jag har, Stefan Gunnarsson "All of my night" från 2010.

Man kan iallafall säga att ljudet skiljer sig en del åt, men det vete katten om inte jag tycker att Chic och Michael Franks låter bäst...

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/goodtimes_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/aloneatnight_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/theydancealone_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/nothincancome_01.wav

http://user.faktiskt.io/Tompa_39/allofmynight_01.wav

Jag tycker att det låter bra. Det där skulle jag också vara nöjd med. Inget som retar och stör utom möjligen lite problem med S:en som Thomas_A påpekade. Sånt där kommer så sakta att man själv knappt märker det, märkte jag på den tiden jag spelade mycket vinyl.

Kul att du tycker det, jag lyssnar inte sååå mycket på vinyl, så då kan jag nog fortsätta sitta lugnt i båten, precis som jag iofs nog tyckte... :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-28 10:47

Dagens uppgift blir att konstruera ett anti-RIAA-steg så att man genomföra seriösa tester av RIAA-steg!!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-28 12:39

Morello skrev:Dagens uppgift blir att konstruera ett anti-RIAA-steg så att man genomföra seriösa tester av RIAA-steg!!

Jim Hagerman har ju snott ihop ett som kanske kan fungera som inspirationskälla:
http://www.hagtech.com/pdf/riaa.pdf

Men det visste du kanske redan . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-28 14:26

Laila skrev:
Morello skrev:Dagens uppgift blir att konstruera ett anti-RIAA-steg så att man genomföra seriösa tester av RIAA-steg!!

Jim Hagerman har ju snott ihop ett som kanske kan fungera som inspirationskälla:
http://www.hagtech.com/pdf/riaa.pdf

Men det visste du kanske redan . . . typ ? :)

Tack, men sådant där passivt bös duger inte då överföringsfunktionen blir beroende av båda belastning (phono-ingångens impedans) och källimpedans.
Precisionen i ett anti-RIAA måsre vara pyramidalt bra och oberoende av käll- och lastimpedans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 10:08

Så här efteråt så undrar jag hur ni upplevde de "blinda" testerna, ni få som ändå har lyssnat och gett omdömen? Var det svårt eller lätt att identifiera pickuperna? På ett annat site identifierades Shure-pickupen medan OM10 och OM40 förväxlades. Här var det bara Flint och Laila som gjorde försök att identifiera OM40 och det gick bra i ett par tester men inte riktigt i test 2.

Min tanke är att fortsätta med följande:

1- Jag avser framöver optimera lasten för pickuperna så att frekvensresponsen blir så rak som möjligt, även försöka utjämna kanalbalansen så att OM-pickupen får samma balans som Shure. Därefter göra samma blinda lyssningstest Det kommer att dröja lite då komponenterna är lite restnoterade och dröjer lite.

2- Jag avser också göra en jämförande test mellan två tonarmar, vilka har en avsevärt olika konstruktion. Detta i samma spelare.

3. En önskan är också att göra en test mellan två olika spelare, matchad med samma pickup och samma hastighet. En option jag har är att låna tillbaka min Thorens TD166 som jag sålt till en kompis. Då jämförs ju en spelare med flytande upphängning mot en mer fast (som Linn Axis kan sägas vara) samt att tallriksvikt, underlag (gummi-flitmåtta, tonarm och motorstyrning är olika.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 10:12

Jag hoppades på att baxa hem en SME Model 20 i lördags, men säljaren hade lovat att hålla den åt en annann kille, som i sista sekund fick fram pengar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 10:19

Morello skrev:Jag hoppades på att baxa hem en SME Model 20 i lördags, men säljaren hade lovat att hålla den åt en annann kille, som i sista sekund fick fram pengar.

Sicken otur!

Jag har precis köpt en begagnad Mørch UP-4 tonarm i originalkartong med grönt armrör som betingar 4 grams effektiv massa, och hoppas den kommer i början av denna vecka. Blir lite mekaniskt arbete med att försöka montera den på Axisen under veckan. Det bör i teorin fungera bra då geometrierna bara skiljer med 1 mm mot Linn-standard, men helt säkert vet jag inte förrän jag provat. En enpunktslagrad tonarm är ju lite bökigare att ställa in och hantera men tror det är en vanesak.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-29 10:53

Thomas_A skrev:Så här efteråt så undrar jag hur ni upplevde de "blinda" testerna, ni få som ändå har lyssnat och gett omdömen? Var det svårt eller lätt att identifiera pickuperna? På ett annat site identifierades Shure-pickupen medan OM10 och OM40 förväxlades. Här var det bara Flint och Laila som gjorde försök att identifiera OM40 och det gick bra i ett par tester men inte riktigt i test 2.

Typen av test är kul. Synd bara att så många inte vågar gissa och tycka utan hellre kommer med sina kommentarer när facit har visats. Jag var beredd på att du skulle lyckas trolla bort skräpljudet som jag retade mig på med OM40 i Morellos testfiler så det kom inte som någon överraskning att jag i något av dina test tyckte att OM40 lät bäst. Slutsatsen för min egen del är dock att om det ska vara så svårt att få OM40 att låta hyfsat som du beskriver det med justeringar och inställningar så är pickupen helt ointressant annat än som teknisk utmaninge för den nyfikne. Jag bedömer ljudmässigt min Audio Technica AT95 otrimmad och ojusterad som minst lika bra som OM40 och om man sen jämför prisskillnaden... Du övertygade mig alltså om att min budget-AT95 är mycket prisvärd.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 11:20

Flint skrev:
Thomas_A skrev:Så här efteråt så undrar jag hur ni upplevde de "blinda" testerna, ni få som ändå har lyssnat och gett omdömen? Var det svårt eller lätt att identifiera pickuperna? På ett annat site identifierades Shure-pickupen medan OM10 och OM40 förväxlades. Här var det bara Flint och Laila som gjorde försök att identifiera OM40 och det gick bra i ett par tester men inte riktigt i test 2.

Typen av test är kul. Synd bara att så många inte vågar gissa och tycka utan hellre kommer med sina kommentarer när facit har visats. Jag var beredd på att du skulle lyckas trolla bort skräpljudet som jag retade mig på med OM40 i Morellos testfiler så det kom inte som någon överraskning att jag i något av dina test tyckte att OM40 lät bäst. Slutsatsen för min egen del är dock att om det ska vara så svårt att få OM40 att låta hyfsat som du beskriver det med justeringar och inställningar så är pickupen helt ointressant annat än som teknisk utmaninge för den nyfikne. Jag bedömer ljudmässigt min Audio Technica AT95 otrimmad och ojusterad som minst lika bra som OM40 och om man sen jämför prisskillnaden... Du övertygade mig alltså om att min budget-AT95 är mycket prisvärd.

Tack Flint! Jag minns också när jag var i en diskussion på Selleri (Linn-forum) för många år sedan rörande hörbara skillnader mellan Linn LP12 och Linn Axis. Det är många som kan prata om enorma skillnader mellan spelare där LP12 garanterat låter många gånger bättre än exempelvis Linn Axis men när det väl kommer till kritan rörande blinda tester brukar det bli ganska tyst. Jag säger inte att skillnader inte kan finnas, bara att ingen har verifierat dem i ett blint test.

För övrigt håller jag med om att AT-95 är en mycket bra pickup och mycket prisvärd. Det är inte konstigt att flera andra har använt sig av den i nya skal (Linn K5/K9, Clearaudio Alpha mfl) .

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-29 11:37

Det är synd att det inte ramlar in massor av svar och här är jag själv medskyldig. Tycker sådana här tester är mycket intressanta, men är lite långsam i svängarna och suger nätan alltid för länge på karamellen. När det blev tre olika filgrupper tappade jag bort mig lite i vad som var vad om det nu ska skyllas på något annat än min egen slapphet. Filerna ligger iaf på hårddisken från två av grupperna (tror jag) och ska ta och lyssna vid tillfälle.

Uppskattar väldeliga den tid och engagemang de som spelat i filerna har lagt ner samt även de som inte varit fullt lika långsamma som jag varit och lämnat svar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-29 11:38

Thomas_A
Glömde säga. Du gjorde ett bra jobb och måste ha lagt ner en hel del arbete. Jag förstår om du är besviken på att gensvaret var svagt. Till er som inte vågade gissa och tycka: Skärp er, ideologer!!!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 11:40

Jag tänkte lägga upp lite fler tester så så småningom, då mer matchade tester. Så det kommer fler chanser att gissa. Kanske de ska ligga uppe en vecka eller mer innan svaret ges dock.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-29 11:41

Kanon, då ska jag vara på hugget.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 11:48

Min uppfattningär att folk överdriver skillnaden mellan olika verk - vilket mina filer i någon mening antyder.
När folk dessutom börjar prata om stora skillnader om verket står på trä eller sten, så tror jag det handlar om ren inbillning många gånger.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-29 11:49

Morello.
Hur såg pickupbelastningen ut när du gjorde dina ljudfiler med OM40? Impedans och kapacitans?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 11:51

Flint skrev:Thomas_A
Glömde säga. Du gjorde ett bra jobb och måste ha lagt ner en hel del arbete. Jag förstår om du är besviken på att gensvaret var svagt. Till er som inte vågade gissa och tycka: Skärp er, ideologer!!!

Tack Flint, jo det är en del jobb med att byta PUs, mixtra med laster och spela in men är inte besviken på något sätt. Detta var bara uppvärmningen, så fler och bättre tester kommer även om det kan dröja lite. Vardagen fylls som bekant av mer saker. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 12:02

Flint skrev:Morello.
Hur såg pickupbelastningen ut när du gjorde dina ljudfiler med OM40? Impedans och kapacitans?

47k // cirka 100 pF. På några filer adderade jag 47 pF, dvs totalt cirka 150 pF.

Jag är för övrigt mycket imponerad av AT95:an prestanda.

Thomas Shure V15 imponerar stort med den låga störnivån och överlag rena återgivningen.
Har varit på resande fot och inte haft så mycket tid senaste dagarna, förutom igår då jag ritade anti-RIAA.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 12:07

Flint skrev:
Morello skrev:Flint, jag beställde El Rayo X-albumet på CD igår. (tidig utgåva, ej remaster).

Jag laddar upp en snutt så kan vi jämföra med ditt LP-transkript.

Kul. Du kan få rippa hela skivan åt mig om du vill. Jag skulle uppskatta något mer outslitligt.

Jag har inga moraliska problem med det då du ju redan köpt albumet på LP.
Skicka över adress per PM så får du en CDR.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-29 12:08

Morello skrev:
Flint skrev:Morello.

47k // cirka 100 pF. På några filer adderade jag 47 pF, dvs totalt cirka 150 pF.

Jag är för övrigt mycket imponerad av AT95:an prestanda.

Thomas Shure V15 imponerar stort med den låga störnivån och överlag rena återgivningen.
Har varit på resande fot och inte haft så mycket tid senaste dagarna, förutom igår då jag ritade anti-RIAA.

Så du körde alltså inte "Ing-anpassningen" med ökning av presence och skrammelorådet. Där sprack den idén. Hm... undrar hur besvärligt det skulle ha låtit i så fall?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 12:12

Jag tror ett av mina RIAA-steg har Öhman-impedans på ingången, men å andra sidan har ju inte jag super OM-huset.
Det steg jag använt vid alla "nutida" inspelningar har dock inte Öhman-ingång.

En väsentlig skillnad mellan min spelare och Thomas är alltså att Thomas använder super OM-hus och jag ett gammalt OM-hus från 1988.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-29 12:16

Morello skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:Flint, jag beställde El Rayo X-albumet på CD igår. (tidig utgåva, ej remaster).

Jag laddar upp en snutt så kan vi jämföra med ditt LP-transkript.

Kul. Du kan få rippa hela skivan åt mig om du vill. Jag skulle uppskatta något mer outslitligt.

Jag har inga moraliska problem med det då du ju redan köpt albumet på LP.
Skicka över adress per PM så får du en CDR.

Tack men jag gör som du, står över. Bäst att följa regelverket. Jag har i alla fall spelat sönder den musikaliskt. Men det vore kul att jämföra crestfaktorn på din CD med min LP. Din CD påstås ju vara oremastrad. Undrar hur det är med såna påståenden egentligen. Vi kan ju bestämma oss för en låt, det borde räcka.
Senast redigerad av Flint 2016-08-29 12:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 12:37

Morello skrev:Jag tror ett av mina RIAA-steg har Öhman-impedans på ingången, men å andra sidan har ju inte jag super OM-huset.

En väsentlig skillnad mellan min spelare och Thomas är alltså att Thomas använder super OM-hus och jag ett gammalt OM-hus från 1988.

Super OM-huset har så vitt jag vet "slit pole pins" vilket ska förbättra linjäritet. Och då andra värden på impedans/induktans. Diskuteras lite här:

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 19&t=42945

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-29 12:40

Morello skrev:Jag tror ett av mina RIAA-steg har Öhman-impedans på ingången, men å andra sidan har ju inte jag super OM-huset.

Jag har fått för mig att iö:s 195pF å 42.8 kohm var framtagen för just OM40 å inte Super
OM40, men jag kan minnas fel . . . typ ?

Om du kör med originalkabeln till Rega-armen så gissar jag att den mäter in på betydligt
mer pF än just 100. :)

Användarvisningsbild
Lager

Inläggav Lager » 2016-08-29 12:51

Jag lyssnade på test 3 där jag tyckte Shure lät bäst med avseende på skivbrus och renhet. Tyckte det var ganska lätt att identifiera denna pickup pga av det lägre skivbruset, i alla fall när man hade ”lärt” sig vad man skulle fokusera på vid lyssningen. Föredrog även OM 10 framför OM 40 pga av lägre brus/knaster från OM 10. Nu när jag vet facit har jag gått tillbaka och lyssnat igen och kan då tycka att OM 40 kanske tar fram mer detaljer, men generellt var skillnaden mellan OM10 och OM40 väldigt mycket mindre än skillnaden mot Shure/SAS. Jag lyssnade med lurar och min erfarenhet är att med lyssning med högtalare är man inte lika känslig för skivbrus/knaster som med lyssning med lurar. Jag tror också delvis att jag genom att fokusera på brus/knaster negligerade många andra parametrar.

Jag har själv Shure/SAS kombinationen och har valt den framför allt beroende på att jag tycker den spelar slitna skivor mycket bättre än någon annan pickup jag har haft. Med den känslighet som OM40 verkar ha för brus/knaster har jag lite svårt att förstå alla lyriska rekommendationer för denna pickup. I alla fall för oss som jagar loppis fynd.

Hursomhelst spännande och lärorik test!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 12:55

Laila skrev:

Jag har fått för mig att iö:s 195pF å 42.8 kohm var framtagen för just OM40 å inte Super
OM40, men jag kan minnas fel . . . typ ?

Om du kör med originalkabeln till Rega-armen så gissar jag att den mäter in på betydligt
mer pF än just 100. :)

Läste fotnoten i artikeln och den gjordes på Super OM, men lasten verkar fungera bra även på standard OM.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-29 12:56

Ok . . . typ. :oops:

Tack för allt nerlagt arbete med filerna Thomas. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 13:02

Lager skrev:

Jag lyssnade på test 3 där jag tyckte Shure lät bäst med avseende på skivbrus och renhet. Tyckte det var ganska lätt att identifiera denna pickup pga av det lägre skivbruset, i alla fall när man hade ”lärt” sig vad man skulle fokusera på vid lyssningen. Föredrog även OM 10 framför OM 40 pga av lägre brus/knaster från OM 10. Nu när jag vet facit har jag gått tillbaka och lyssnat igen och kan då tycka att OM 40 kanske tar fram mer detaljer, men generellt var skillnaden mellan OM10 och OM40 väldigt mycket mindre än skillnaden mot Shure/SAS. Jag lyssnade med lurar och min erfarenhet är att med lyssning med högtalare är man inte lika känslig för skivbrus/knaster som med lyssning med lurar. Jag tror också delvis att jag genom att fokusera på brus/knaster negligerade många andra parametrar.

Jag har själv Shure/SAS kombinationen och har valt den framför allt beroende på att jag tycker den spelar slitna skivor mycket bättre än någon annan pickup jag har haft. Med den känslighet som OM40 verkar ha för brus/knaster har jag lite svårt att förstå alla lyriska rekommendationer för denna pickup. I alla fall för oss som jagar loppis fynd.

Hursomhelst spännande och lärorik test!

Tack! Håller med om att Shure/SAS-kombinationen spelar renare, och distorsionen är mätbart lägre än med OM40, vad det nu beror på.

Vad bruset i OM40 beror på kan jag som ovan bara spekulera i. Kanske plockar den upp mer av skivslitage/smuts och kräver nya/oslitna skivor för att låta helt rent? Tillsammans med en frekvensrespons som sägs sträcka sig till 30 kHz kanske detta gör att brus och knaster tränger igenom mer. Eller att poleringen av nålen skulle behöva vara bättre för att få mindre friktion och lägre brus?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-29 13:23

Jag trodde att att nålar som gräver längre ned i spåren än enklare sfäriska och pseudoellitpiska nålar, skulle bli mindre känsliga för slitage. Hmm.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2016-08-29 14:16

Morello skrev:Jag trodde att att nålar som gräver längre ned i spåren än enklare sfäriska och pseudoellitpiska nålar, skulle bli mindre känsliga för slitage. Hmm.

Teorin håller inte riktigt för min del, då borde SAS-nålen också plocka upp mer brus. Men det verkar inte så.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi