Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-07-09 09:52

Harryup skrev:Hur behandlas en rad som är 100% fel?
Som rätt fast fel eller som fel och en slump att det blev alla fel?

mvh/Harry

Det beror på vilken typ av signifikanstest man använder. Har man "two-tailed" dvs. använder båda "ändarna" av fördelningen blir signifikansnivån sämre (hälften) jämfört med om man bara tycker att svar i en riktning (one-tailed) skall accepteras. Man måste dock bestämma sig i förväg (eller under alla förhållanden motivera valet från en teoretisk ståndpunkt.) Använder man sig av ett "two-tailed" signifikanstest får signifikansnivån alltså en U-form beroende på andelen rätta svar.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-07-09 09:58

Kaffekoppen skrev:
Harryup skrev:Och om man bara har ett rätt, är det detsamma som att ha nästan alla rätt fast 1 fel?
Osv så att dom som man vet med säkerhet inte hör någon skillnad är dom som svarar 50-50?

mvh/Harry
1 fel av 7 duger inte, men 1 fel av 13 duger, vilket även 2 fel av 16 duger gör.

Iallafall om man kör efter 7-13-16 serie som ger strax över 99% konfidens.

Det finns uppenbarliggen fler metoder, men det får ju utvecklas av dem.

Jag tror vi bör överlåta de exakta nivåerna till Svante. Det är stor skillnad på att på förhand bestämma sig för 13 försök och köra 13 försök eller bestämma sig för 7 försök och köra 7 försök men ha att optionen att fortsätta till 13 om man bara har ett "fel" upp till sju. Om jag inte minns fel så var Svante tvungen att lösa det numeriskt vilket ju indikerar att det inte är helt lätt att analytiskt förstå hur skillnaden uppstår.

/D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 10:06

Serien är Svantes ;)

Det är en 7-13-16 serie och det kan/skall man bestämma sig för i förväg.

Man bestämmer sig för att man avslutar vid 7 försök under förutsättning att inga fel i serien finns.

Skulle man ha ett fel måste man fortsätta till 13 omgångar.

Skulle ett ytterliggare fel inkomna under serien får inga ytterliggare fel finnas i serien upp till 16 omgångar, ifall en konfidens överstigande 99% skall erhållas.

Får man fler fel än 2 upp till 16 omgångar är konfidensen inte tillräcklig, och man får inte heller fortsätta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-07-09 11:06

Koppen - det där var en föredömligt enkel förklaring. *sparar för ev. framtida behov*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-09 12:49

Dahlqvist skrev:
Kaffekoppen skrev:
Harryup skrev:Och om man bara har ett rätt, är det detsamma som att ha nästan alla rätt fast 1 fel?
Osv så att dom som man vet med säkerhet inte hör någon skillnad är dom som svarar 50-50?

mvh/Harry
1 fel av 7 duger inte, men 1 fel av 13 duger, vilket även 2 fel av 16 duger gör.

Jag tror vi bör överlåta de exakta nivåerna till Svante. Det är stor skillnad på att på förhand bestämma sig för 13 försök och köra 13 försök eller bestämma sig för 7 försök och köra 7 försök men ha att optionen att fortsätta till 13 om man bara har ett "fel" upp till sju. Om jag inte minns fel så var Svante tvungen att lösa det numeriskt vilket ju indikerar att det inte är helt lätt att analytiskt förstå hur skillnaden uppstår.

/D

Den som vill testa en försöksdesign numeriskt, så som jag gjorde, kan prova programmet som jag lade ut sist det begav sig:

http://user.faktiskt.io/svante/AB_Statistics.exe

Matar man in 7 13 16 (enkelsidigt) ser man att en sån testdesign ger 99% konfidens i det enskilda testet.

Vill man göra det dubbelsidigt, dvs tillåta 7 fel av 7 12 fel av 13 resp 14 fel av 16 så blir konfidensen ungefär 98 % i stället. Därför är 8 14 17 bättre i det dubbelsidiga fallet om man vill ha 99% konfidens.

Vid flera lyssnare kan man göra som Ingvar säger (sortera bort serier där lyssnarna inte säger sig höra någon skillnad), men bara om de inte får feedback. De måste alltså lägga ner utan att veta hur det har gått. Resultatet får inte kunna ligga till grund för beslutet. Om man låter lyssnarna se sin serie under gång så kan 10 15 18 vara en lämplig design om man är tre lyssnare.

Men som sagt, jag ska knipa ihop nu. Jag vill inte ha en repris på den senaste debatten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-09 15:20

Det svante skriver i det ovanstående är rätt, om man tillfogar en massa förutsättningar som inte får brytas. (Det gäller t ex inte för en lyssnare av många, som valts ut att redovisas SS för, just på grund av den snygga serien.)

Det nedanstående...

Kaffekoppen skrev:

mvh/Harry

...är dock fortfarande fel. Och det kommer det att vara nästa gång det skrivs också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-09 15:36

Var evigheter sen jag studerade statistik med jag tycker det känns en aning underligt med avbrutna serier och samtidigt om det skulle räcka med 1 fel.
Om testen är dubbelblind eller möjligen blind bara och serien slumpar sig att bli 7 E och 1 F, får man avbryta den serien efter 7 försök då testpersonerna inte hört någon skillnad? Eller är det bara blindtester man får avbryta?

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 15:36

Du kan ju utveckla vad som är fel, men jag tänker inte ge mig in i tjaffs med dig om det. Det kunde bara vara kul om du berättade det. Jag lovar att inte argumentera emot. Vad är fel enligt dig, rent statistiskt i 7-13-16 serien?

Det är ju rätt fruktlöst iallafall, eller hur ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 15:39

Harryup skrev:Var evigheter sen jag studerade statistik med jag tycker det känns en aning underligt med avbrutna serier och samtidigt om det skulle räcka med 1 fel.
Om testen är dubbelblind eller möjligen blind bara och serien slumpar sig att bli 7 E och 1 F, får man avbryta den serien efter 7 försök då testpersonerna inte hört någon skillnad? Eller är det bara blindtester man får avbryta?

mvh/Harry
Man får inte avbryta efter 1 fel i 8 omgångar. Var står det?

7/7
12/13
14/16

är giltiga under förutsättning att serien är bestämd så innan.

Läs min beskrivning ovanför Nattlordens senaste inlägg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-09 15:44

Känner inte att något behöver vara/är fel, bara fundersam då man "får" avbryta. Känns spontant som att serierna är så korta att man inte borde avbryta alls.
Även om trötthet uppstår så får man ju kanske också en viss träning på hur dagens uppställning beter sig.
Så det var inte tänkt som någon särskild kritik egentligen, bara en fundering.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 15:47

aha, 7/7 är statistiskt tillräckligt bra, men kan faktiskt välja att inte ha längre serier än så, men då blir hela serien bortkastad om man får en avvikelse i rapporteringen.

Med 7-13-16 som serie får man faktiskt fortsätta även om en avvikelse infaller de första 7 omgångarna (och ytterliggare ett steg om man får en avvikelse till innan man nått 13 omgångar).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-09 15:56

Fast får man avbryta innan 7 gånger för det verkar som den här musiken inte är avslöjande? Och sen köra något "sjukt ljud" som man hör skillnad på och konstatera att apparaten färgar? Eller är det ett krav att det skall gå att uppfatta skillnaden på musik också?
Nu blev det flera frågor i ett iaf.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 16:28

Musiken/ljudstycket är ju valt för att det torde ge utslag. Har alla i testpanelen fler än två "fel" i en enkelsidig testserie så kan man avbryta den testserien eftersom man aldrig kommer klara 14/16 vilket är kravet.

Man kan ju köra flera olika stycken men varje stycke är ju en separat serie.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-09 16:48

ok

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-09 16:51

Och fel i detta sammanhang är att man tror F när det borde vara E och när man inte tror sig kunnat identifera varken eller?

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 16:55

Skall man godkänna "fel", dvs att man väljer att tro att det är testobjektet fast det inte är i signalkedjan, måste man köra dubbelsidigt som Svante nämt ovan.

I en enkelsidig serie kan man bara godkänna "rätt", men i en dubbelsidig serie kan man även använda konsekventa "fel" i statistiken. Det kräver en högre höjd på testserien, dvs minst 8 omgångars konsekvens. Se Svantes inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-09 18:19

Kaffekoppen skrev:aha, 7/7 är statistiskt tillräckligt bra, men kan faktiskt välja att inte ha längre serier än så, men då blir hela serien bortkastad om man får en avvikelse i rapporteringen.

Nej, 7 konsekventa svar är INTE statistiskt tillräckligt bra om man vill ha en säkerhet på bättre än 99%. Hur många gånger tänker du upprepa detta felaktiga påstående???

Kaffekoppen skrev:Med 7-13-16 som serie får man faktiskt fortsätta även om en avvikelse infaller de första 7 omgångarna (och ytterliggare ett steg om man får en avvikelse till innan man nått 13 omgångar).

Hoppas alla ser att 7/7 ingår i serien 7-13-16, appropå att få fortsätta.

Men 7/7 "konsekventa svar" är oavsett detta alltså INTE tillräckligt under några förutsättningar om man vill ha säkerhet mot slumpgenererade resultat bättre än 99%. Om flera lyssnare än en deltar och avger slumpmässiga röster räcker det inte under några förutsättningar (inte ens enkelsidiga). Då behöver man ställa mycket högre krav.

Kan du inte bara avstå från att uttala dig om de här sakerna tills du lärt dig att förstå hur det fungerar? Lämna lärarrollen till dem som behärskar ämnet.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 18:46

Du kan ju istället, som jag bad dig, ange hur många svar du anser är riktigt i serien. Det vore intressant att se.

Jag har inte sett en enda redovisning av dig för varken metod eller resultatframkomst. Kan du hänvisa till en enda framställning av dig som man kan härleda till en använd metod? Finns det någonstans en framställning av dig statistiskt där du visar hur resultatet är framtaget som jag missat?

Varför inte ange ett par specifika fall och förklara hur du resonerar. Det skulle ju ge mer kött på benen till de som vill bedömma dina sågningar. Fast du verkar anse att det räcker att framställa alla (inte bara i den här frågan utan genomgående) som anser att du har fel till att de är mindre vetande och okunniga.

Hellre försöka framställa den du inte är överrens med som mindre vetande, än att lägga fram sakargument. Hellre misskreditera än att informera. Det är det du gör när du är ute på hal is. Kom med konkritiserande och hållbara argument istället. Det vinner alla på.

Låt oss nu höra din bild av hur 7-13-16 serien skall vara utformad. Utbilda oss andra helt okunniga och vettlösa människor. Var en god pedagog och hjälp alla oss andra vilseledda själar till kunskapens högborg. För du skriver väl inte för att vara arrogant och elak, utan för att du vill att det skall vara rätt?

Jag är inte rädd för att ha fel. Har man det och blir korrekt rättad med saklighet och logik är det utvecklande. Men förvänta dig inte att jag bara litar till ditt ord utan sakargument.

Kan du inte följa upp det här sakligt och förklarande säger som Svante: Jag skiter i den här diskussionen med dig. Det finns inget slut på den. Du kan nämligen allt om allt och har aldrig fel. Tolka det som du vill.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-07-09 18:53

Kaffekoppen skrev: Jag skiter i den här diskussionen med dig. Det finns inget slut på den. Du kan nämligen allt om allt och har aldrig fel. Tolka det som du vill.

Kaffekoppen: Varför tar du inte till dig av den stora kunskap som IÖ besitter ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-07-09 19:02

Han försöker ju Richard.

Själv föröker jag också förstå vad som är fel med Kaffekoppens resonemang men går bet :oops:

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2008-07-09 19:02

IngOehman skrev:Men 7/7 "konsekventa svar" är oavsett detta alltså INTE tillräckligt under några förutsättningar om man vill ha säkerhet mot slumpgenererade resultat bättre än 99%.
Vh, iö

Edit: ÄÄäh jag är ju trött. Konsekventa svar ger 2 möjliga serier ju. Ändrade i uträkningen…

Eeh va?
Räknar jag fel nu alltså?
(Ja det gjorde jag… :P)

Möjliga utfall: Rätt/fel
Så sannolikhet för 7/7 rätt (eller fel): 0.5^7 = 0.0078
Konfidensnivån blir därför: 1-2*0.5^7 = 0.9844

Det här är alltså för en grupp på en person och man måste svara rätt eller fel.

/Sebastian
Senast redigerad av sebatlh 2008-07-09 19:15, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-09 19:05

Richard skrev:
Kaffekoppen skrev: Jag skiter i den här diskussionen med dig. Det finns inget slut på den. Du kan nämligen allt om allt och har aldrig fel. Tolka det som du vill.

Kaffekoppen: Varför tar du inte till dig av den stora kunskap som IÖ besitter ?
När kunniga människor informerar och upplyser om det som de kan så lyssnar man. Jag har lyssnat ofta på Ingvar, men då lyssnar jag på hans logiska framställningar och hans hänvisningar mer än att det är just han som pratar.

Det är sakargumenten man lyssnar på, inte personen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-09 19:06

Annars går det ju bra att läsa det som Dahlquist och Svante skrivit också. Även där står ju hur det är.

Bara att läsa innantill.

Man behöver 8 konsekventa svar i rad för att nå över 99%, och det gäller bara för en ensam lyssnare, som bara gör ett test dessutom. Nu tänker jag inte upprepa detta flera gånger än denna sista, men: Det KK skrivit upprepade gånger är fel.

Det ser ut att vara en tumregelframställning som han gjort, utan att inse att det han tar upp bara är ett fragment av den förhoppningsvis komplettare information som han har fått av Svante. Han har missförstått de basala förutsättningar som han redovisar (att serierna skulle gälla för alla konsekventa svar), och dessutom verkar han ha missat alla de förutsättningar som han exkluderat i sina egna framställningar.

Då blir det F E L.

Fel kan man ju råka ha eller få, inget varken konstigt eller pinsamt med det. Bara att lyssna, lära och rätta sig / ta tillbaka. Men varför upprepar man ett fel om och om igen trots att man fått veta att det man påstår är felaktigt? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-07-09 19:16

Vad sägs om ett kalkylark som beskriver försöket, då? Är det svårt att beskriva sammanhangen så att man kan putta in antal personer och önska konfidens och få ut det som IÖ beräknar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-09 19:27

Såså...

7-13-16 är ok om man inte godtar "alla fel"*. Jag tror tom KK skrev så i början, men hittar det inte nu.

Om man vill tillåta både "alla rätt" och "alla fel" som bevis på att hörbarhet finns, så blir motsvarande design 8-14-17. Ungefär som Ingvar säger.

Skaka tass nu. :D

Edit: gäller för ett enda test med en person också, ja, det är väl bäst att lägga till det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-09 22:59

Du har rätt, men - det du skriver är fortfarande en förenkling. (Jag säger det inte för att du inte vet det (för det vet jag ju att du gör) utan för att andra kanske inte vet det, och då kan det ju bli lite vilseledande.)

Som du skriver räcker det inte med konsekventa svar (FFFFFFF eller RRRRRRR) för att 7/7 skall vara tillräckligt, utan det måste vara bara rätt-svar, och dessutom måste fel-svar dessutom dessförinnan vara bestämt att de skall underkännas, vilket i sig oftast är en stympning av potentialen av studien (t ex i fallet F/E-lyssning).

Det finns dessutom många andra förutsättningar som måste vara uppfyllda också för att man skall nå 99% me 8/8. Det får t ex bara vara en lyssnare, och den lyssnaren får bara göra lyssningen en enda gång. Att repetera testen och koncentrera sig på den gången det lyckades är lika förkastligt som att koncentrera sig på en enstaka lyssnare som "lyckas". Statistiken korrumperas.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att KK redan i sitt första inlägg där han redovisade serier specificerade vad han menade med "fel" enligt detta:

Kaffekoppen skrev:Har man ett fel (inkonsekvens mot de andra svaren)...

Men den stora tveksamheten var ju de utlämnade förutsättningarna, som dock i verkligheten är av största vikt för att man överhuvudtaget skall kunna beräkna någon statistisk signifikans på ett utfall.

Dessutom träffade jag honom alldeles nyss på Annexet och fick veta att det inte spelar någon roll för hur man bedömer en enstaka series utfall, om det är fler människor än en i testen. I varje fall inte om det är bara fem... :o

("-Om det är fem personer bara så gäller det jag skrivit!", sa han. Och detta fick jag veta precis efter att jag berättat att man i en grupp om 1000 människor kan förvänta sig att i runda tal 10 personer kommer att träffa in en konsekvent serie om de använder sig av slantsingling, och att det inte betyder att man kan vara "99% säker på att de som träffat en en konsekvent serie under sådana förutsättningar hörde någon skillnad"...

Jag föreslog då att han skulle avstå från att använda formler (som han inte förstår) tumregelmässigt, utan istället lära sig hur det där med statistik fungerar.)

PPS. Jag brukar säga att de enda som kan använda tumregler utan att de blir fel är de som förstår hur det som tumreglerna gör anspråk på att hantera fungerar från grunden. Det som kännetecknar dem är att de inte behöver tumreglerna. Detsamma gäller formler. Formler som man inte förstår och kan härleda bör man använda sig av med största försiktighet, för det är en sorts tumregler det också.

PPPS. Tack både för dina sakliga inlägg Svante, och även för försöket att "lappa ihop" den märkliga konflikten, men det behövs nog inte. Jag skakade faktiskt tass men honom för några timmar sedan, närmare bestämt strax innan han redovisade att 7/7 är 99% även om det är fem som lyssnar och alla de andra gissar hur som helst.

Jag har ju kommenterat de felaktiga påståendena han kommit med bara för att hindra andra från att bli vilseledda. Felaktigheter bör helt enkelt inte stå okommenterade. Jag vill verkligen inte bråka eller vara osams med någon. Men det är ju en objektiv fråga, och då bör rätt vara rätt! Det tycker i varje fall jag. ;)

Att han bemött det jag skrivit lite tråkigt beklagar jag, men det är ju hans karma och inte min. Fast jag känner med honom. Önskar ju alla en [u]bra[/b] karma!
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-10 02:36, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-10 00:05

Önskar dig en god karma med.

Och du har rätt Svante, jag har nämnt skillnaden på enkel- och dubbelsidighet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-10 02:02

Min Karma är i utmärkt skick. :) Din är i behov av renovering.

Och som jag skrev i förra inlägget var dels huvudinvändningen att de viktiga kringförutsättningarna helt ignorerades/utlämnades. Dessutom specficerade du ju "fel" såsom "inkonsekvens mot de andra svaren". Att rätt betyder konsekvent svarande och fel är inkonsekvent svarande, är samma sak som dubbesidighet.

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:Ja, man får tycka annorlunda.

Tycker man inte att strax över 99% konfidens räcker, så skall man inte säga att man tycker det.

Jag tror faktiskt inte att det var det som Floyd hade en avvikande åsikt om.

Det var nog snarare att de andra fem personernas misslyckande får så låg vikt.

Kaffekoppen skrev:...visst kan det vara förvirrande att det saknar betydelse om fem-tio-hundra personer inte hör något som en person gör.

Men det vässentligaste är ju att faktiskt går att höra det, inte hur många som gör det. Det är ju apparaten som utvärderas - inte de olika deltagarna i lyssningstestets hörsel.

Njae... Det saknar inte alls betydelse. Statistiskt har det stor betydelse om en person lyssnar ensam eller om en person testar tillsammans med en grupp andra människor som inte hör någon skillnad men ändå avger (randomfördelade) svar.

En person i en grupp människor (4 ytterligare?) som också gissar (men de andra gör det utan framgång) måste prestera längre serier för att nå samma statistiska signifikans. Det gäller även för svaret på frågan om huruvida skillnaden kan höras av någon.

Så nej - 7/7 (=konsekventa svar) räcker verkligen inte för en person i en grupp om 5 personer. Inte ens 8/8 räcker. Räcker 9/9 i en singelserie?

Det får bli en övningsuppgift för den hugade. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-10 02:43

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:...visst kan det vara förvirrande att det saknar betydelse om fem-tio-hundra personer inte hör något som en person gör.

Men det vässentligaste är ju att faktiskt går att höra det, inte hur många som gör det. Det är ju apparaten som utvärderas - inte de olika deltagarna i lyssningstestets hörsel.

Njae... Det saknar inte alls betydelse. Statistiskt har det stor betydelse om en person lyssnar ensam eller om en person testar tillsammans med en grupp andra människor som inte hör någon skillnad men ändå avger (randomfördelade) svar.

Mm, du har rätt om det statistiska, men jag tror att citatet är taget ur sitt sammanhang. Då diskuterades det inte signifikans, utan om betydelsen av att en lyckas med detektion (som väl får antas har gjorts med statistik enligt konstens alla regler) när de andra misslyckas med detektion.

spelar det ju faktiskt ingen roll om bara en person hör skillnaden (om man alltså har krävt högre konfidens (vilket man måste)). Man har ju då visat att någon kan höra skillnad.

Det är två olika diskussioner.

Fast nu spelar det väl inte så stor roll vem som har sagt vad, bara man får fram riktiga fakta i slutänden.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-07-10 02:59

Svante skrev:...Då diskuterades det inte signifikans, utan om betydelsen av att en lyckas med detektion (som väl får antas har gjorts med statistik enligt konstens alla regler) när de andra misslyckas med detektion.

mjae och mjae. Dvs både ja och nej. "ja" såtillvida att en person hör skillnad, riktigt hör, inte bara prickar 8/8 rätt.
Men: om man skulle testa (separat) 100 personer med valfri test med bara 2 svarsalternativ så är sannolikheten att åtm en av dessa uppnår 8/8 rätt (svarandes slumpmässigt liksom alla andra) lika med konfidensintervallet som eftersträvas. Det kallas masssigifikans och är en välkänd potentiell felkälla i forskningen.
Vid önskvärd konfidensintervall på 95% räcker det med 20 pers för att sannolikheten för massignifikans uppfylls.

Ergo: never underestimate the engineer.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi