Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-17 19:43

Objektivisten skrev:Som sagt; 'tubes do something special', vilket man inte kan säga om de flesta trissehäckar. :o De lägger väl till det som gått förlorat i inspelning-lagring-uppspels-processen.

Jo, under förutsättning att (a) samtliga inspelning-lagring-uppspelningskedjor har identiska felaktigheter, och (b) samtliga rörhäckar färgar identiskt på ett sätt som inverterar felaktigheterna enligt (a).

Enligt min bedömning stämmer varken (a) eller (b).

Men allvarligt, vad vi kom fram till var följande:

1. Vi kunde inte styrka tesen att transistorförstärkare färgar grått.

2. Vi kunde styrka tesen att det finns rörförstärkare som färgar trevligt och snyggt.

Jag är riktigt jävla nöjd över hur testet genomfördes och tacksam för alla de som hjälpte till att göra det möjligt. Har blivit lite sugen på att fortsätta med liknande testverksamhet här i väst.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-17 22:51

Almen skrev:Enligt min bedömning stämmer varken (a) eller (b).

2. Vi kunde styrka tesen att det finns rörförstärkare som färgar trevligt och snyggt.

På 2an så antar jag du menar att vissa tycker att just den rörförstärkare färgar trevligt?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-17 23:00

subjektivisten skrev:
Almen skrev:Enligt min bedömning stämmer varken (a) eller (b).

På 2an så antar jag du menar att vissa tycker att just den rörförstärkare färgar trevligt?

Ja, det var flera i testgruppen som sade sig föredra E framför F när det lyssnades på triodsteget.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-17 23:23

På 1an så antar jag du menar att det var just den transistorförstärkaren som inte färgade grått? :wink:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-17 23:23

Jag föredrar att ha trevligt.
Och att i princip inte ha några principer.
Bytte ut mina rörisar mot ett trisseslutsteg härom månaden.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-17 23:37

Va !!!! 8O (dä, hade vi inte en susning om, vid dä häringa lage) :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-03-17 23:41

JanBanan skrev:
KarlXII skrev:
Almen skrev:F/E-test på denna tråd ger väldigt mycket brus F och helt ohörbart E. 8)

Välkommen tillbaka. :)

-1
JanBanan, varning för personligt påhopp.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-17 23:53

Hur en kombo rör och högtalare låter kan variera. Men roligt att lyssningen kom fram till att rörförstärkaren lät bra.

Har idag lyssnat på en kombo av det värre slaget. Två bryggkopplade EAR 861 (60 w)som slutsteg och högtalaren ett par Focal. Jag hade ingen chans att egentligen höra att detta var triodljud. En helt grym bas i kraft och definition. Dynamik och öppenhet samt tydlighet i massor. Brutalt. Klarade partynivå.

Rör kan vara så mycket. Trevligt också.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-17 23:59

Laila skrev:Va !!!! 8O (dä, hade vi inte en susning om, vid dä häringa lage) :D

Jag kan väl inte rå för att jag är tjatig?

Jag köpte en lakritsliknande signalkabel på ELFA härom veckan, för övrigt.
Med såna där bakade kontakter, men liksom grövre hela skiten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-18 07:42

Objektivisten skrev:På 1an så antar jag du menar att det var just den transistorförstärkaren som inte färgade grått? :wink:

Jo, precis.

Man kan ju också säga att vi verifierade F/E-lyssningsmetoden såsom den utförs.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-18 07:51

Kronkan skrev:Hur en kombo rör och högtalare låter kan variera. Men roligt att lyssningen kom fram till att rörförstärkaren lät bra.

Nja... Några av de som lyssnade föredrog E framför F. Men inte alla. Jag kunde gilla bashöjningen* (även om jag hemma har högtalare som går såpass djupt i basen så att den antagligen inte hade behövts), men distorsionen var inte vacker, allra minst hur den påverkade röster.

F/E-lyssning kan inte entydigt komma fram till att något låter bra. För många är ju det som låter bäst det som inte låter alls! :)

* Förmodligen från tonkurveförändringen p.g.a. hög utimpedans.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-18 08:21

Almen skrev:
Objektivisten skrev:Som sagt; 'tubes do something special', vilket man inte kan säga om de flesta trissehäckar. :o De lägger väl till det som gått förlorat i inspelning-lagring-uppspels-processen.

Jo, under förutsättning att (a) samtliga inspelning-lagring-uppspelningskedjor har identiska felaktigheter, och (b) samtliga rörhäckar färgar identiskt på ett sätt som inverterar felaktigheterna enligt (a).

Enligt min bedömning stämmer varken (a) eller (b).

Jag är riktigt jävla nöjd över hur testet genomfördes och tacksam för alla de som hjälpte till att göra det möjligt. Har blivit lite sugen på att fortsätta med liknande testverksamhet här i väst.

Kommentar till 2. Håller med, men vilken av dem jag vill leva med i längden vet jag inte. Det kräver längre tids lyssning för att avgöra det.
Det hade varit himla kul om LTS-Göteborg hade tillgång till en test-utrustning och en rejäl panel med vältränade öron för upplägget.
Då kunde man ju i samband med det genomföra långtids-lyssningar av de olika objekten i sin egen anläggning.
Spännande och erfarenhetsberikande var det i alla fall. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-03-18 09:33

Alexi skrev:
JanBanan skrev:
KarlXII skrev:
Almen skrev:F/E-test på denna tråd ger väldigt mycket brus F och helt ohörbart E. 8)

Välkommen tillbaka. :)

-1
JanBanan, varning för personligt påhopp.

8O 8O 8O 8O 8O
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-18 10:15

sprudel skrev:Det hade varit himla kul om LTS-Göteborg hade tillgång till en test-utrustning och en rejäl panel med vältränade öron för upplägget.
Då kunde man ju i samband med det genomföra långtids-lyssningar av de olika objekten i sin egen anläggning.

Håller med, håller med och håller med! :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-18 23:08

Almen skrev:
Kronkan skrev:Hur en kombo rör och högtalare låter kan variera. Men roligt att lyssningen kom fram till att rörförstärkaren lät bra.

Nja... Några av de som lyssnade föredrog E framför F. Men inte alla. Jag kunde gilla bashöjningen* (även om jag hemma har högtalare som går såpass djupt i basen så att den antagligen inte hade behövts), men distorsionen var inte vacker, allra minst hur den påverkade röster.

F/E-lyssning kan inte entydigt komma fram till att något låter bra. För många är ju det som låter bäst det som inte låter alls! :)

* Förmodligen från tonkurveförändringen p.g.a. hög utimpedans.

Det är klart att man subjektivt har olika uppfattningar om vad som är bra. Men mitt inlägg var menat att säga att vad gäller rör så finns det många kombo och varianter på temat med olika resultat. Normalt sett är jag ingen lyssnare på triodljud fast jag har denna möjlighet. I min komboblir det lite osäkert när jag lyssnar på vinyl.

Men har aldrig funderat hur min kombo reagerar på tv-signalen från Onkyon om jag plockar ut den i försteget och driver slutstegen i triodläge. Så i kväll har jag följt hustruns tv-tittande, Skavlan och Lets Dance. Till min förvåning gillar jag triodljudet bäst. Järmfört med ultralinjär koppling så låter tv-ljudet mindre skrikigt. Exempelvis blir applåderna betydligt naturligare.

Självklart är det respektabelt att ha inställningen att det går att mäta sig fram till bra ljud.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-19 03:08

:?:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-19 08:25

Kronkan skrev:Självklart är det respektabelt att ha inställningen att det går att mäta sig fram till bra ljud.

Fast F/E-lyssning innebär inte att man mäter något (förutom vid kalibreringen), utan man lyssnar sig fram.

Jag skulle heller inte direkt hålla med om det bra med att mäta sig fram till bra ljud. Hur mäter "bra" ljud?

Tvärtom, däremot: man kan mäta sig fram till vad man anser vara svagheter och som man inte vill skall tillföras till ljudet. Stora tonkurveavvikelser, distorsion, dynamisk begränsing, etc.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-19 12:07

Almen skrev:
Kronkan skrev:Självklart är det respektabelt att ha inställningen att det går att mäta sig fram till bra ljud.

Fast F/E-lyssning innebär inte att man mäter något (förutom vid kalibreringen), utan man lyssnar sig fram.

Jag skulle heller inte direkt hålla med om det bra med att mäta sig fram till bra ljud. Hur mäter "bra" ljud?

Tvärtom, däremot: man kan mäta sig fram till vad man anser vara svagheter och som man inte vill skall tillföras till ljudet. Stora tonkurveavvikelser, distorsion, dynamisk begränsing, etc.

Hej Almen!

Jag kan inte förstå F/E-lyssning som något annat än mätning. Alltså detektera om apparaten tillför någon egen egenskap till ljudbilden. Självklart går det att i ett senare skedde göra ett subjektivt utlåtande om den tillförda egenskapen upplevdes positivt eller negativt. Men i grunden är F/E-lyssning en mätning. Har aldrig deltagit i en sådan.

Men när jag läser den refererade tråden i ”Sweetspot” så blir det nog så att jag mestadels faktiskt gillar det IÖ skriver. Synd att tråden senare blir så hård i tonen.

Min egen utgångspunkt är ju inte att mäta sig fram i första hand. Och jag har ju en anläggning som bär alla karaktäristiska på att vara en anläggning med ”illusoriska egenskaper”(vinyl, rör, panelhögtalare, viss diffusion). Men har enligt min egen uppfattning bara kommit en del på vägen. Kommer säkert att byta koppling till triodläge på effektstegen men innan dess kommer jag pröva nytt riaa/försteg.

Pengar och den egna kompetensen är ju hinder. Jag prövar mig fram.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-19 12:14

Kronkan skrev:
Almen skrev:

Hej Almen!

Jag kan inte förstå F/E-lyssning som något annat än mätning. Alltså detektera om apparaten tillför någon egen egenskap till ljudbilden. Självklart går det att i ett senare skedde göra ett subjektivt utlåtande om den tillförda egenskapen upplevdes positivt eller negativt. Men i grunden är F/E-lyssning en mätning. Har aldrig deltagit i en sådan.

Men när jag läser den refererade tråden i ”Sweetspot” så blir det nog så att jag mestadels faktiskt gillar det IÖ skriver. Synd att tråden senare blir så hård i tonen.

Min egen utgångspunkt är ju inte att mäta sig fram i första hand. Och jag har ju en anläggning som bär alla karaktäristiska på att vara en anläggning med ”illusoriska egenskaper”(vinyl, rör, panelhögtalare, viss diffusion). Men har enligt min egen uppfattning bara kommit en del på vägen. Kommer säkert att byta koppling till triodläge på effektstegen men innan dess kommer jag pröva nytt riaa/försteg.

Jag tänker så här: Mäter gör man med artificiella instrument, lyssnar gör man med öronen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-19 12:59

Fortfarande så är det öronen man använder och lyssnar. I sådant fall så mäter man alltid när man lyssnar på musik.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-19 13:18

Klart man kan mäta med öronen. Fråga en person med absolut gehör vilken ton man spelar t.ex.
Om inte F/E är en mätning så är det en selektering. Vinnarna har inte påverkat ljudet hörbart i testen och sen efter det så kommer dom apparaterna förklaras gudomliga av en del för evigt.
Och apparater som hörbart påverkar ljudet i F/E men som man föredrar i enskild lyssning är av ondo. Det som finns skäl att vara rädd för är att all musik skall låta bra och sådan sameness vill ju ingen ha.

Det var ju bra att ni hade trevligt och att testen blev av men de slutsatser man kan dra av testen är inte generella utan rör bara utfallet ifrån den specifika testen och de deltagande apparaterna. Man kan inte dra slutsatser om hur transistorer eller trioder låter och fungerar generellt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-19 13:49

Harryup skrev:Om inte F/E är en mätning så är det en selektering. Vinnarna har inte påverkat ljudet hörbart i testen och sen efter det så kommer dom apparaterna förklaras gudomliga av en del för evigt.
Och apparater som hörbart påverkar ljudet i F/E men som man föredrar i enskild lyssning är av ondo. Det som finns skäl att vara rädd för är att all musik skall låta bra och sådan sameness vill ju ingen ha.

Varför hittar du på argument att ironisera över? Har du ingen som helst lust att diskutera sakfrågan?

...de slutsatser man kan dra av testen är inte generella utan rör bara utfallet ifrån den specifika testen och de deltagande apparaterna. Man kan inte dra slutsatser om hur transistorer eller trioder låter och fungerar generellt.

Vi har mycket tydligt redovisat vilken utrustning det gäller och att det specifika resultatet givetvis endast gäller testet ifråga.

Å andra sidan kan man ju fundera över om det var ren slump att triodstegets tydligaste färgning var förhöjd bas och vass diskant. Det korrelerar ju utomordentligt väl med de mätvärden man brukar se för triodsteg (krokig tonkurva och distorsion).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-19 18:36

sprudel skrev:
Kronkan skrev:
Almen skrev:

Hej Almen!

Jag tänker så här: Mäter gör man med artificiella instrument, lyssnar gör man med öronen. :)

Hej!
Min uppfattning är att F/E-lyssning är ett sätt att mäta. Människans hörsel används för att detektera hur apparaten påverkar. I den refererade F/E-lysningen beräknar man också om man når en signifikant nivå vid själva blindtestet. Man mäter med ett mätinstrument där människan är en del av apparaten.

Jag tycker att det är viktigt att skilja på att mäta/höra och att lyssna. Alltså att analysera och värdera är något annat än att mäta. Då lyssnar man.

Det är kanske är lätt att bli monolitisk om man är övertygad om sin egen vägs förträfflighet. Jag menar inte att någon här är det utan mera att vi alla hamnar där då och då. Inklusive mig själv.

Sedan tar jag mig friheten att citera IÖ i den refererade tråden:

http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... 43458.html

”F/E-lyssningen ger ju inga färdiga svar med bedömningen invävd. Man
får INTE veta att testobjektet är si eller så pass bra.

Bara att det har sinna eller sånna egenskaper - som man SJÄLV måste
värdera hur bra de är”.

”Så igen - en F/E-lyssning ger INTE svar på vilken apparat som är bäst.

Det den alltid gör är att ge svar på vad apparaten gör, men inte om det
är något önskvärt.

I förekommande fall kan de dock ge svar på vilken apparat som är den
mest ideala transmissionslänken. Men som sagt - om man tycker det är
bra/vad man söker efter, det är ändå upp till var och en!

- - -

Jo, en sak till kan faktiskt F/E-lyssning ge - kunskap. T ex kunskap om att
färgningar kan vara vackra. Förföriska rent av, ibland.

En kunskap som F/E-lyssning inte kan ge är den att musik eller annan
ljud-återgivning INTE är en moralfråga, utan att allting som gör någon
nöjd, är bra! Det måste man komma fram till filosofiskt.

Ibland får jag, på ett grannforum, en känsla att inte riktigt alla, ännu, har
anländt till den slutsatsen...

Vissa verkar faktisk rent av tycka eller tro att det finns någon sorts
universell regel som säger att det är fel att inte sträva efter att spela
musik efter ett väldigt strikt regelsystem, som underkänner det mesta.

Bara en infallsvinkel godkänns.

Med tanke på att det finns saker i stereosystemet som sådant, som
för alltid kommer att vara ett hinder för den verklighetsidentiska åter-
givningen, får vi hoppas att de har fel.

För annars är det kört för oss alla. ”

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-19 18:58

Kronkan skrev:
Almen skrev:

Hej Almen!

Jag håller faktiskt med dig att man kan se F/E-lyssning som en sorts mätning. Men i grunden är det lyssning.

Det är fantastiskt upplysande att vara med på en F/E-lyssning. Highly recommended. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-19 19:30

Varför är alla mer eller mindre offentliga demonstrationer av F/E på västkusten?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-19 20:50

paa skrev:Varför är alla mer eller mindre offentliga demonstrationer av F/E på västkusten?

Det har väl någonting med jordmagnetismen där att göra :)

mvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-20 02:41

sprudel skrev:
Kronkan skrev:
Almen skrev:

Hej Almen!

Håller nog med.

Att F/E-lyssna är ingen mätning. För att mäta måste man ha något
att mäta med, som ger ett mätetal. Någon sorts måttstock! ;)

Det får man inte med F/E-lyssning, utan det är helt och hållet subjek-
tiva bedömningar som man får göra. Den enda som är objektivt är
att man får veta ATT man kan detektera en skillnad, men den delen
är ju egentligen rätt så akademisk. Det intressanta är ju sedan att
klara ut VAD apparaten gjorde, och det är som sagt ingenting som
men med F/E-lyssningen får något mätetal på.

Men ingenting hindrar att an utöver F/E-lyssningen gör en massa
mätningar som man kan försöka att korrelera till det man har hört.

I synnerhet som konstruktör tycker jag sådana försökt att lära sig
och förstå, hur en upplevelse beror av fysikalisk påverkan av olika
slag, är klart intressant.

För även om det inte är entydigt vad för egenskaper den ena eller
andra personen vill ha av t ex en förstärkare, så är ju kunskaper om
sambanden något som gör det lättare att nå de mål man har en en
konstruktion - oavsett vilka målen är!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-20 02:55

Almen skrev:
sprudel skrev:Det hade varit himla kul om LTS-Göteborg hade tillgång till en test-utrustning och en rejäl panel med vältränade öron för upplägget.

Håller med, håller med och håller med! :)

Eftersom Almen (av vänlighet) inte säger något om det, så skall väl
jag göra det, hoppas jag inte kommer att behöva ångra det...

Men Almen och jag pratade några dagar efter lyssningen, lite om hur
hans planer för "kul verksamhet i gbg" kunde se ut.

Särskilt intressant tyckte jag det var att han menade att det på flera
sätt kunde vara intressant att anlägga en helt annan infallsvinkel på
F/E-lyssnande än vi haft här, nämligen att snarare än att bara testa
apparater, använda metoden för att studera koncept och hur vi som
människor fungerar, alltså som hörande varelser/organismer, och hur
vi passar ihop med diverse olika goda och onda saker (påverkans-
effekter, om man lägger värderingen ifrån sig ;)).

Spännande, tyckte jag.

Det hela ledde till att han kom med lite frågor om hur utrustningen
ser ut idag, vad man kan göra med den, och sedan kom han med
lite förslag på en variant av F/E-lyssningsutrustning som det gör att
göra en del helt nya sorters studier med. Alltså inte nya egentligen,
men nya på så vis att man tidigare inte har kunnat göra dem med
samma (den nuvarande) utrustningen.

Och nu kommer det som jag väl kommer att få ångra...

Jag lovade honom att rita ihop en specialgjord F/E-lyssningsutrust-
ning, efter hans ideer! Som skall byggas och användas av honom/
LTS gbg (och jag kommer säkert att känna mig frestad och delta och
kanske rent av kan vara till lite nytta någon gång då och då för en
eller annan studie, det är ju kul att åka tåg!) för att utföra en hel
massa spännande studier!

Vad jag inte vågar lova är när jag blir klar med ritningarna, men jag
har redan börjat. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-20 08:48

IngOehman skrev:Och nu kommer det som jag väl kommer att få ångra...

Jag lovade honom att rita ihop en specialgjord F/E-lyssningsutrust-
ning, efter hans ideer! Som skall byggas och användas av honom/
LTS gbg (och jag kommer säkert att känna mig frestad och delta och
kanske rent av kan vara till lite nytta någon gång då och då för en
eller annan studie, det är ju kul att åka tåg!) för att utföra en hel
massa spännande studier!

Vad jag inte vågar lova är när jag blir klar med ritningarna, men jag
har redan börjat. ;)

Yes! :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-20 10:17

IngOehman skrev:Särskilt intressant tyckte jag det var att han menade att det på flera
sätt kunde vara intressant att anlägga en helt annan infallsvinkel på
F/E-lyssnande än vi haft här, nämligen att snarare än att bara testa
apparater, använda metoden för att studera koncept och hur vi som
människor fungerar, alltså som hörande varelser/organismer, och hur
vi passar ihop med diverse olika goda och onda saker (påverkans-
effekter, om man lägger värderingen ifrån sig ;)).

Spännande, tyckte jag.

Jag bidrar så mycket jag kan till att detta ska bli verklighet. :D
Kan det vara en idé att knyta till sig någon som är intresserad av att göra en avhandling (doktorand) inom tangerande område som psykoakustik, vetenskapsfilosofi, vetenskaplig metodik?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi