Vad har du för DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Goldfinger

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Goldfinger » 2016-07-10 21:35

sprudel skrev:
Svante skrev:
lennartj skrev:Du kanske glömmer citatet under sprudels streck?

När jag provar en apparat, tweak, whatever och upplever en skillnad frågar jag mig först,
kan jag avgöra vilken som är mest rätt, därefter
gagnar skillnaden min musikaliska upplevelse?

Mitt svar på andra frågan blir ganska ofta nej, av varierande orsaker.
Jag är inte intresserad av att försöka öka upplösningen i min anläggning,
den är alldeles lagom, just nu.
med högre upplösning blir de tekniska bristerna hos alltför många inspelningar så uppenbara att de stör, mer än gagnar min musikaliska upplevelse.
Dåliga inspelningar ska låta dåligt, men de medelbra ska vara njutbara,
om anläggningar där bara utvalda audiofilinspelningar, ofta av tvivelaktigt musikaliskt värde, låter bra tycker jag inte.

Det låter som att du vill ha en anläggning som lägger en grå matta över allt som gör att du inte hör någon skillnad på olika inspelningar. För mig vinner alla inspelningar på en bra återgivningskvalitet, men skillnaden mellan bra och dålig inspelning ökar förstås, vilket kan öka irritationen över hur inspelningar förstörs vid produktionen.

Tror ni missförstår varandra i användandet av begreppet hög upplösning.

Det tror jag inte de gör, för mig verkar båda tämligen överens om vad upplösning är, båda pratar (såvitt jag kan se det) om informationsförlusters storlek och det är precis vad det handlar om.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-07-10 21:44

Morello skrev:Det verkar vara en fin apparat! Mkt ingångar till på köpet. Vad använder du för primär signalkälla till den?

Ja, det finns massor av ingångar vilket är suveränt bra. Primär ljudkälla är en Bryston BDP-2. Musiken ligger på en Synology NAS samt en Samsung SSD disk. Båda är kopplade direkt till BDP-2. Styr med app eller med minimac (Brystons webbgränssnitt).

mvh
Lasse

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-07-10 21:58

RogerGustavsson skrev:Många verkar översätta hög upplösning med diskanthöjd tonal balans, så tycker inte jag det är. Med högre upplösning behövs ingen förtydligande diskantbetoning.

Det förhåller sig nog så att varje överbetoning någonstans i registret ger en upplösningsförsämring pga maskeringseffekter på intilliggande frekvenser, så "behövs" är nog inget bra ord då det är ett motsatsförhållande om man vill öka informationstillgängligheten.

Det är lätt att diskanthöja mindre välupplösta inspelningar men efterhand märker man att det är fel väg. Givetvis kommer brister att höras bättre om upplösningen är hög, det blir inte överslätat som i en mellanvågsradio. Riktigt dåliga inspelningar kan trots allt kräva en sämre anläggning.

Jag tycker det helt beror på vad man som lyssnare vill åt, visst finns det ett och annat fall där tillkortakommanden i inspelningskvalitet i någon mån kan kompenseras av ett annat fel i uppspelningsapparaturen, i de flesta fall adderar man bara fler problem, att man ändå kan tycka det blir bättre har ingenting med faktisk återgivning att göra.

Jag tror också det kan komma an på hur känslig man är mot det ena eller andra, ju större inblick man får i hur uppspelningsfel ter sig desto känsligare blir man mot just såna beteenden, (iaf jag), jag kan hantera kassa inspelningar så länge uppspelningen sköts på ett för mig icke störande sätt, jag har mycket svårare för motsatsen dock.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-09-25 10:21

Morello skrev:Jag blir lite sugen på att ordna ett DAC-test; ett seriöst sådant där "lyssna.-dricka-vin-och-tycka-till-metoden är strikt otillåten".

Någon som är intresserad?
Vi kan välja två, tre apparater och göra ett blint, nivåanpassat test under avslappnade former.
Sedan tar man ett glas vin och diskuterar resultaten.

Har det blivit något av detta? Flera noterade ett intresse att deltaga. Vore kanonkul om det faktiskt blev något av detta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-25 10:59

shifts skrev:
Morello skrev:Jag blir lite sugen på att ordna ett DAC-test; ett seriöst sådant där "lyssna.-dricka-vin-och-tycka-till-metoden är strikt otillåten".

Vi kan välja två, tre apparater och göra ett blint, nivåanpassat test under avslappnade former.

Har det blivit något av detta? Flera noterade ett intresse att deltaga. Vore kanonkul om det faktiskt blev något av detta.

Jag har ändrat inställning till magnituden i skillnader mellan dacar sedan jag infört ett dedikerat försteg i kedjan. För att kunna uppleva skillnaderna mellan dacar på liknande nivå så behöver man lyssna länge, och på olika sorters musik, I alla fall behöver jag det. Tidigare har jag noterat skillnaden i förstegsdelen på standalone- dacar och den är enligt mig betydligt större än själva da-omvandlingen.
Ett duktigt försteg kommunicerar bra elektriskt med apparater kopplade både till ingångar och utgångar. Det gör inte alla standalone-dacar, på utgången alltså.
Tror därför det är svårt att uppfatta skillnader i en okänd anläggning vid ett enda lyssningstillfälle. De finns absolut, men försteg ger större skillnader enligt mig då.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-09-25 12:35

sprudel skrev:
shifts skrev:

Jag har ändrat inställning till magnituden i skillnader mellan dacar sedan jag infört ett dedikerat försteg i kedjan. För att kunna uppleva skillnaderna mellan dacar på liknande nivå så behöver man lyssna länge, och på olika sorters musik, I alla fall behöver jag det. Tidigare har jag noterat skillnaden i förstegsdelen på standalone- dacar och den är enligt mig betydligt större än själva da-omvandlingen.
Ett duktigt försteg kommunicerar bra elektriskt med apparater kopplade både till ingångar och utgångar. Det gör inte alla standalone-dacar, på utgången alltså.
Tror därför det är svårt att uppfatta skillnader i en okänd anläggning vid ett enda lyssningstillfälle. De finns absolut, men försteg ger större skillnader enligt mig då.

En god hummer gör att skillnaden på daccar inte är väsentlig för ögonblicket.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-09-25 16:11

Precis Harry!
Varenda brygga är full av tenor som ska i vattnet i morgon kl 07.00. Innebär att det är livsfarligt att köra båt i mörker.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-01-27 21:54

Numera en Accuphase DC-91. Den innehåller 32 stycken PCM63P-K chip :)

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-01-27 21:59

Har Burr Brown's multibitsomvandlare (PCM1702 & PCM1704) i alla fyra digitala källor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-01-27 22:05

Införskaffade nyligen en khadas tone board till hörlursriggen. Mycket välljud för pengarna där så jag är nöjd :)

https://www.khadas.com/tone

Bild

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-01-27 23:10

Det ska visst sitta Burr-Brown 192 kHz/24-bit i min gamla Yamahareceiver.
Innan DACen ser jag till att förvränga signalen med en Apple TV.
Planerar att lägga till ytterligare en AD/DA-krets i form av en PEQ-grunka för att riktigt pulverisera fideliteten.

Har inte hittat nåt att gnälla över vad gäller omvandleriet ännu, men det kanske kommer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-01-28 08:29

Å andra sidan räcker det inte med fina kretsar - de måste implementera adekvat också.
De tre CD-spelare jag har presterade undermåligt pga av tafflig implementation av efterföljande analogelektronik och således fick samtliga förses med ny elektronik och/eller modifieras (Ultech UCD-100, Primare CD-31, Copland CDA266)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-24 22:56

Burr Brown PCM1702, numera.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-24 23:32

Hade en Hegel HD20 Dac, numera en ren CD-spelare Naim CD5x Som i mina öron låter bättre, mer naturlig klang.
Men jag har en annan DAC, Lead Audio LA-100 i datoranläggningen. Man måste ju ha något för att lyssna på Spotify.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-24 23:46

Köpte ett försteg, Michi P5. Dacen i denna låter bättre än allt jag haft tidigare, Oppo BD105 är nu drive,
Arcam FJM D33 https://www.whathifi.com/us/arcam/fmj-d33/review såldes.
Jag har en MusicHall DAC 25.3 som inte används längre.

Nu har jag köpt hem en billig Topping E30 som verkar vara väldigt imponerande ställt i relation till dess pris på 1300 kr....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-10-25 15:17

I pappren till min 'nya' (ca 10 år gamla) hemmabioreceiver står det Burr-Brown PCM 1690. Jag har inte kollat under huven om det stämmer.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-25 15:28

avr7000 skrev:Köpte ett försteg, Michi P5. Dacen i denna låter bättre än allt jag haft tidigare, Oppo BD105 är nu drive,

Spännande! AKM 32-bitars DAC. Jag ser också att försteget har basmodulutgång - men jag antar att steget inte har integrerat filter för basmodul?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-25 15:52

Copland , CD, PCM1704+PMD-100 (ombyggd)
Ultech, CD, PCM1702+PMD-100 (ombyggd)
Primare, CD 31, PCM1704+DF1704 ((ombyggd))
USB-DAC, PCM1704+DF1704
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-25 16:19

Ska vi starta en klubb? Surgubbar som endast accepterar multibit? Nä förresten, jag struntar egentligen i implementationen så länge resultatet är bra.

Men jag måste tillstå att det känns bättre med multibit! Min DCD-3000 har 4 st parallelkopplade PCM1702! 8O

Användarvisningsbild
mp3flac

Inläggav mp3flac » 2020-10-25 16:39

Nätverksspelare - ESS SABRE ES9018C2M
USB DAC - Cirrus Logic CS4398
USB DAC - Wolfson WM8740
Sony MDR 1ADAC hörlurar med inbyggd DAC. Hittar inte vilket chip. Någon som vet?
CD spelare - CXD9556Q - CXD2585Q
Dynamic is the new Loud - NO MORE Loudness War !

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-10-25 17:07

jonasp skrev:
avr7000 skrev:Köpte ett försteg, Michi P5. Dacen i denna låter bättre än allt jag haft tidigare, Oppo BD105 är nu drive,

Spännande! AKM 32-bitars DAC. Jag ser också att försteget har basmodulutgång - men jag antar att steget inte har integrerat filter för basmodul?

Ingen filter nej....
Den har dubbla RCA ut och dubbla XLR ut och så denna dubbla mono subutgång där H o V är hopkopplade till mono ( för att förenkla för dig om du vill köra två monokopplade subbar... )

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-10-25 17:20

DAC?

Har en CD-spelare (Linn Ikemi) och några Squeezeboxar (2 Classic och en Touch). Vad ska jag ha en DAC till?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-25 17:36

Bill50x skrev:DAC?

Har en CD-spelare (Linn Ikemi) och några Squeezeboxar (2 Classic och en Touch). Vad ska jag ha en DAC till?

/ B

Det sitter en DAC inuti i dina apparater som omvandlar digitala signaler till analoga. Ganska bra att ha, faktiskt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-25 17:54

jonasp skrev:
Bill50x skrev:DAC?

/ B

Det sitter en DAC inuti i dina apparater som omvandlar digitala signaler till analoga. Ganska bra att ha, faktiskt.

:D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2020-10-25 20:58

Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
hawall841

Inläggav hawall841 » 2020-10-25 23:45

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-10-26 12:33

CS4398 i CD/SACD-spelare (Marantz Pearl Lite)
AK4490 i DAC/försteg (Pro-Ject Pre box DS2)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-26 12:46

FPGA i Chord Qutest.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-10-26 12:55

Någon typ av sigma/delta-modulator då får man gissa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2020-10-26 17:39

Morello skrev:Någon typ av sigma/delta-modulator då får man gissa.

Ja, R2R är det ju inte :D . Fast när du säger sigma/delta tror jag många tänker på färdiga chipset, vilket det ju inte är, men principen, ja.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi