spikes vs mjukfötter - igen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tell

Re: spikes vs mjukfötter - igen

Inläggav Tell » 2019-11-02 14:00

goat76 skrev:
HenrikTornquist skrev:
goat76 skrev:En mjuk fot dödar helt enkelt en (för mig) viktig aspekt som återfinns i musikaliska händelser i verkligheten, men som sällan eller aldrig återfinns på program-materialet. (Detta alltså för mitt mål med musikåtergivning.)

Det här får du gärna förtydliga för mig. Du säger att en mjuk fot dödar något som inte finns med på skivan. Det får jag inte ihop.
Finns det med i verkligheten men inte på skivan, så är det väl en dålig inspelning, och finns det inte med så kan det rimligen inte dödas.
Vilken är aspekten du avser?

Henrik, jag vill bara meddela att jag absolut inte ignorerar din fråga, jag hade faktiskt påbörjat att skriva ett ganska långt förtydligande svar men jag tror jag avböjer att posta det, jag ids helt enkelt inte bemöta den flod av förlöjliganden som oundvikligen kommer komma från vissa här. Forumet har en tydlig mobbing-kultur med lite för många förutfattade mening om saker och ting för min smak.

Jag funderade faktiskt på att fråga ungefär samma fråga som Henrik. Jag är med på resten av det du skriver och respekterar att du föredrar den färgningen som dina spikar tydligen ger, men just det där tyckte jag också lät lite bakvänt.
Men förstår definitivt att du inte orkar mer då det finns en del som ordklyver rätt rejält o som både övertolkar och misstolkar o trots det tror att dom har alla rätt. Blir rätt drygt att försöka diskutera nåt då :\

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-02 14:50

IngOehman skrev:Det är till att börja med omöjligt att förneka din upplevelse. Jag tror på att du upplevde det så.

Alltså, jag tror mig veta ganska väl hur det låter när man har problem med spårning. Det kan iofs uppstå liknande (o)ljud när ett riaa-steg klipper men jag har extremt svårt att först varför ett riaa-steg skulle klippa om spelaren står på golvet jmf med på ett par plastbackar. En hypotes skulle ju kunna vara att pickupen lämnade högre utnivå när spelaren stod på ett fastar underlag - men den hypotesen skulle jag inte ens tro på själv.

Och nu handlade det alltså inte om min upplevelse utan om ren fakta. Som sagt, det är en otrolig miss av mig att inte ha sparat filerna. Skivorna som spelades var dels en Cardigan-remix av gruppen Nåjd och en maxi-singel av Eva Dahlgren, en testpressning i 45 varv och med mycket hög nivå. Den lät fö som om spårningen inte fungerade speciellt bra hemma hos Jansson en Faktiskt-kväll. Det jag kunde gissa på där var att antingen lämnade mitt riaa för hög signal in i den stackars recievern som J hade som försteg, alternativt gillade min LP12:a inte underlaget. Det klippte rätt friskt i pianoattackerna hur som helst, vilket tex Alexi noterade. Jag blev lite nervös av klippandet och testade direkt när jag kom hem, men här lät det hur rent och fint som helst.

Jag gillar inte att mitt konstaterande av ljudskillnader minimeras till en upplevelse. Det var en skillnad som natt och dag, även om jag i detta fallet inte mätte vinklar på lutning, månens höjd över horisonten och andra adekvata parametrar mellan att jag spelade på golvet och någon minut senare på ett par plastbackar. Enligt mig var den enda praktiska skillnaden just dessa plastbackar. Men jag kan givetvis ha missat någon detalj. Spelaren låter fö lika bra idag, stående på ett IKEA sängbord. Jag har tyvärr inte tillgång till detta golv som ursprungligen lät så illa, det hade varit intressant. Fö kom jag på just en detalj till som kunna vara en skillnad, pickupen var ny och oinspelad, det kan ju möjligen vara en inkörningsfråga. Men sådan brukar ju ske gradvis, inte abrupt av att man lyfter spelaren 60 cm från golvet. Så även den hypotesen har jag spolat. Och nej, jag provade inte att ställa ner spelaren på golvet igen, det borde jag ha gjort. Så här i efterhand inser jag att mina lyssningar borde gjorts under mer kontrollerade former, det hade säkert varit givande för diskussionen :-)

I ett helt annat sammanhang har jag mätt resistansen mellan elektriskt ledande sko och golv mot jord. Denna kunde förbättras (sänkas i detta sammanhang) med en faktor 10 genom att införa ytterligare ett material med hög resistans mellan golv och sko. Sug på den du!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-02 17:00

Men om du läser det jag skriver (noggrannare) så ser du att jag inte omöjligförklarar att det kan ha funnits konkreta skillnader.

Jag berättar bara att det (om så är fallet) inte beror på underlaget!

Vad det berodde på (om det var mer än en upplevelse) är omöjligt att så här i efterhand få svar på, men jag har levererat ett antal hypoteser som, till skillnad från underlaget, är möjliga orsaker.

Vh, iö

- - -

PS. Att ett adderat resistivt skikt kan minska totalresistansen är ingenting konstigt alls, det är både normalt och vanligt. Det beror på kontaktresistansernas roll i sammanhanget. För den som inte är insatt i fysiken kan det förstås kännas konstigt och oväntat men det är det inte alls. Magi finns inte (veterligt), bara okunskap.

PPS. Det vill säga... det finns inget skäl att tro att magi finns. Om någon invänder mot det påståendet (t ex genom att hänvisa till första vetenskapliga tesen) så kan jag utveckla det med sedvanlig akribi. Det finns nämligen gränser för tesens applicerbarhet. Men om ingen invänder så orkar jag inte.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-02 18:36

Klart det finns magi, det håller alla* som nyss hörde Karen Souza spela o sjunga Night Demon här. Och så var det det där med att man inte kan bevisa att något inte finns ;)

*
Spoiler:
Visa
tyvärr är jag ensam i lyssningsrummet, men då är det å andra sidan lätt att nå konsensus
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-02 20:14

hifikg skrev:Klart det finns magi, det håller alla* som nyss hörde Karen Souza spela o sjunga Night Demon här. Och så var det det där med att man inte kan bevisa att något inte finns ;)

Visst kan man bevisa att ngt inte finns. Det finns ju dom som dagligen bevisar frånvaron av intelligens genom att bara öppna munnen.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-11-02 20:26

:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2019-11-02 21:55

:oops: . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-02 22:18

hifikg skrev:Klart det finns magi, det håller alla* som nyss hörde Karen Souza spela o sjunga Night Demon här. Och så var det det där med att man inte kan bevisa att något inte finns ;)

*
Spoiler:
Visa
tyvärr är jag ensam i lyssningsrummet, men då är det å andra sidan lätt att nå konsensus

Där kom den!

Okej, jag får väl förklara då...

Såhär är det - vetenskapsprinciperna är inte singulära. Det finns flera av dem, så allihopa behöver respekteras! De är alla objektiva och har inget med åsikter att göra. De är objektiv sanna! Eftersom de inte vilar mot åsikter utan mot fakta. Och den som hävdar motstatsen har bevisbördan. Lycka till! 8)

En av de fundamentala är (som du påpekar) att man med en experiment inte kan bevisa frånvaron av något.

Bra plockat där! :wink: Men...

En minst lika viktig är att inte tro något motsatt (att något finns) baserat på att man inte kan komma på en bättre förklaring (än t ex magi).

Det är INTE ett sakligt argument!

Okunskap om alternativa orsaker bevisar inte att den enda förklaring man kan föreställa sig är den rätta. Jag har förhoppningen att alla förstår detta, om de lägger lite möda på att tänka igenom det.

- - -

Detta feltänk har till och med fått ett namn i vetenskapsfilosofin - ”argument from ignorance”, och det är alltså ogiltiga argument. Jag hoppas alla förstår varför, men kan ha fel. :? Tankeoskärpa är tyvärr legio. :(

Alltså feltänket att en förklaring bevisas av att man på grund av sin okunskap inte kan föreställa sig en bättre förklaring. Fattar alla att det inte bevisar förklaringen sann? Eller rättare sagt - fattar DU som läser detta att oförmåga att föreställa sig alternativ inte bevisar att den enda förklaring man kan föreställa mig behöver vara sann? Att inte alla fattar det vet jag redan, tyvärr.

- - -

Hursomhelst - så är det förstås inte.

Arguments from ignorans - är ogiltiga.

Det är ointressant/irrelavant vad en enskild person inte kan föreställa sig. Det har inget med objektivitet att göra.

Noll!

Så därmed följer även att ”det finns inget skäl att tro det är si eller så” inte bör blandas ihop med ”det är fel att det är si eller så...”. En korkad förklaring är inte synonymt med en garanterat falsk förklaring, men korkad är den likafullt, om den vilar på argument of ignorance.

Hoppas att i varje fall några få hänger med och förstår. Jag är medveten om att resonemangen ofrånkomligen är för svåra för vissa att kunna förstå. Så blir det ju vem som helst deltar i diskussioner. Vissa saknar liksom den intellektuella potentialen. Det är självklart inte deras fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-02 22:36

För min del vilar argumenten på lång erfarenhet. Det är inte att förakta. När dambesöken känns så realistiska att jag försöker klämma på artisterna och frugan blir sotis, då handlar det om ren o skär magi.
Inget som en renodlad ingenjör förmår att ta in, men många musiclovers begriper :)

Edit: Vill bara förtydliga att jag är mycket glad över att det finns ingenjörer som möjliggör magin :) Undrar om de vet hur bra de är och vad de lyckats skapa emellanåt. Hoppas att Stig t ex förstod hur bra han var och vad han gjorde för oss musikälskare. Nu har jag fått för mig att han var en av oss, så det gjorde han förhoppningsvis.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-02 23:15

Den sortens magi som du talar om har jag inte förnekat. Det är dock ordet användt i överförd betydelse. Så du motsäger på intet vis det jag skrivit. 8)
.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-02 23:23

IngOehman skrev:Den sortens magi som du talar om har jag inte förnekat. Det är dock ordet användt i överförd betydelse. Så du motsäger på intet vis det jag skrivit. 8)
.

Vh, iö

Och så är du ju en ingenjör som även är musiker och, förmodar jag, musiclover :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-02 23:36

Absolut, men det har inte med saken att göra.

Att den sortens magi du talar om finns, är objektivt faktiskt, den har inget att göra med vad någon tror eller vem någon är eller vad någon är eller hur någon är, och det skall absolut inte förväxlas med något övernaturligt.

Den sortens magi du talar om är helt naturlig. Är häpnadsväckande, underbar och livsgnistrande, men inte på något sätt naturlagsvidrig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-11-02 23:47

Säger du det så är det väl så, återgår till att lyssna igen :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-03 12:36

Bill50x skrev:

Visst kan man bevisa att ngt inte finns. Det finns ju dom som dagligen bevisar frånvaron av intelligens genom att bara öppna munnen.

/ B

Njae… du kan du säga att du inte påträffat nåt spår av intelligens när du hör personen öppna munnen, men det är inte samma sak som ett bevis i frågan. Vem vet - i nästa andetag kanske personen säger nåt som tyder på tyder på spår av intelligens? Att du inte sett några svarta svanar är inte bevis för att dessa inte finns. :)

Bill50x skrev:Jag gillar inte att mitt konstaterande av ljudskillnader minimeras till en upplevelse. Det var en skillnad som natt och dag, även om jag i detta fallet inte mätte vinklar på lutning, månens höjd över horisonten och andra adekvata parametrar mellan att jag spelade på golvet och någon minut senare på ett par plastbackar. Enligt mig var den enda praktiska skillnaden just dessa plastbackar.

Med tanke på vad vi avhandlade ovan, så kan man aldrig hitta bevis på att det inte var underlaget som påverkade spårningen, så får man väl sträcka sig till att säga att det är otroligt ofantligt osannolikt att det skulle vara så. Jag ser liksom ingen rimlig förklaringsmodell alls till varför parkettgolv kontra plastbackar skulle ha nåt med pickupens spårning att göra; framförallt när du lyssnar med hörlurar. 8O Det är nåt annat som har ändrat sig.

- Skit på nålen eller i skivspåret som försvinner
- Mekanisk inspelning (rätt osannolikt, men inte otroligt ofantligt)
- Nån inställning på spelaren som ändras
- Spelaren står olika i våg mellan tillfällena
- … nåt annat man inte tänker på...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-03 14:18

Conan skrev:Med tanke på vad vi avhandlade ovan, så kan man aldrig hitta bevis på att det inte var underlaget som påverkade spårningen, så får man väl sträcka sig till att säga att det är otroligt ofantligt osannolikt att det skulle vara så. Jag ser liksom ingen rimlig förklaringsmodell alls till varför parkettgolv kontra plastbackar skulle ha nåt med pickupens spårning att göra; framförallt när du lyssnar med hörlurar. 8O Det är nåt annat som har ändrat sig.

1 - Skit på nålen eller i skivspåret som försvinner
2 - Mekanisk inspelning (rätt osannolikt, men inte otroligt ofantligt)
3 - Nån inställning på spelaren som ändras
4 - Spelaren står olika i våg mellan tillfällena
5 - … nåt annat man inte tänker på...

Förslag 1 faller bort. Det dåliga ljudet kvarstod men såväl högtalare som hörlurar så länge spelaren stod på golvet. 2:an har jag redan undanröjt som anledning eftersom felet försvann abrupt. 3 - nä. Vad skulle det kunna förändras av att lyfta spelaren 60 cm och som sedan hållit sig stabilt i drygt 10 år?
4:an knappast troligt, spelaren har säkert stått i lite olika våg men missljudet har hållit sig borta, ja förutom hos Jansson då :-)
5 - ja, varför inte. Men vad skulle det kunna vara? Personligen har jag hypotesen att det kan ha med reflektioner av vibrationer att göra. Med tanke på att LP12:an är ganska känslig för vilket underlag den står på så är det ett möjligt scenario.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-03 16:52

Bill50x skrev:
Conan skrev:Med tanke på vad vi avhandlade ovan, så kan man aldrig hitta bevis på att det inte var underlaget som påverkade spårningen, så får man väl sträcka sig till att säga att det är otroligt ofantligt osannolikt att det skulle vara så. Jag ser liksom ingen rimlig förklaringsmodell alls till varför parkettgolv kontra plastbackar skulle ha nåt med pickupens spårning att göra; framförallt när du lyssnar med hörlurar. 8O Det är nåt annat som har ändrat sig.

1 - Skit på nålen eller i skivspåret som försvinner
2 - Mekanisk inspelning (rätt osannolikt, men inte otroligt ofantligt)
3 - Nån inställning på spelaren som ändras
4 - Spelaren står olika i våg mellan tillfällena
5 - … nåt annat man inte tänker på...

Förslag 1 faller bort. Det dåliga ljudet kvarstod men såväl högtalare som hörlurar så länge spelaren stod på golvet. 2:an har jag redan undanröjt som anledning eftersom felet försvann abrupt. 3 - nä. Vad skulle det kunna förändras av att lyfta spelaren 60 cm och som sedan hållit sig stabilt i drygt 10 år?
4:an knappast troligt, spelaren har säkert stått i lite olika våg men missljudet har hållit sig borta, ja förutom hos Jansson då :-)
5 - ja, varför inte. Men vad skulle det kunna vara? Personligen har jag hypotesen att det kan ha med reflektioner av vibrationer att göra. Med tanke på att LP12:an är ganska känslig för vilket underlag den står på så är det ett möjligt scenario.

/ B

Dina "motbevis" (eller vad du ser dem som) är baserade på ditt omdöme, som falsifieras redan av din ursprungliga övertygelse om orsaken. :?

1 Är en helt irrelevant kommentar eftersom ludd som ramlar bort följer samma mönster som det du beskriver - det finns först hela tiden och sen finns det inte längre.

2 Är baserad på din övertygelser om frånvaron av diskontinuiteter vid inspelning, men vad bygger du denna tro på?

3 Inställningar kan vara glappa, och att något först är instabilt och sedan blir stabilt efter att det satt sig, är inte långsökt. Absolut inte helt orealistiskt (som idén att underlaget skulle påverka.

4 En trolighetsbedömning från någon som håller det troligt (nästan säkert! 8O) att problemet har med underlaget att göra. Ehh... Vad folk tror är på sin höjd sociologiskt intressant, men om något blir det ännu irrelevantare om trosuppfattningar presenteras av någon som visat sig tro helt orealistiska saker.

5 Antingen är man säker eller också inte. Om du accepterar 5 (helt odefinierad orsak) så faller din ursprungsövertygelse på att vara argument from ignorence. Något du ansåg vara sant på grund av att du inte kunde föreställa dig en annan förklaring.

Det du skriver om 5 är dock en öppning. Tack för det. Vi kommer nog inte längre. Om du inte vill reversera förloppet (ställa ned spelaren) och visa att spårningsproblemen återkommer med spelaren på golvet vill säga, något du ju inte kommer att lyckas med, och antagligen inte ens kommer att testa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-03 17:47

Har en LP12 själv och den har historisk varit otrevligt känslig på underlag, även utan akustisk återkoppling.
Men efter ett antal fjäderuppgraderingar och undersida med integrerade fötter istället för de små gummifötterna som satt i träsargen så har känsligheten för underlaget i princip försvunnit helt. Så var det en med gummifötter i sargen så kan jag mycket väl tänka mig att ljudet ändrades markant efter byte av underlag.
Orsak? Ingen aning om det enbart fanns en eller möjligen flera i kombination.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 00:49

Kära IÖ, vi kommer aldrig att bli överens i denna fråga. Jag vet vad jag hörde och du och jag är oöverens om vad det kan ha berott på. Så låt oss sluta diskussionen där.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-04 09:19

Problemet är att din förklaring saknar all rimlig bäring på hur en grammofon de facto fungerar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-11-04 11:07

Morello skrev:Problemet är att din förklaring saknar all rimlig bäring på hur en grammofon de facto fungerar.

Problemet är att tekniker och vissa andra har svårt att tänka utanför boxen. Dessutom är det inte så att jag har en förklaring, det är snarare en hypotes för att beskriva en möjlighet till det som hände. Och det är ingen upplevelse det är de facto vad som hände. Att dessutom omyndigförklara alla de personer som hör skillnad på ljudet beroende på olika underlag för en spelare är ju bara för bedrövligt. Kan man verkligen på fullt allvar hävda att underlaget inte spelar någon roll?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-04 11:23

Bill50x skrev:
Morello skrev:Problemet är att din förklaring saknar all rimlig bäring på hur en grammofon de facto fungerar.

Problemet är att tekniker och vissa andra har svårt att tänka utanför boxen. Dessutom är det inte så att jag har en förklaring, det är snarare en hypotes för att beskriva en möjlighet till det som hände. Och det är ingen upplevelse det är de facto vad som hände. Att dessutom omyndigförklara alla de personer som hör skillnad på ljudet beroende på olika underlag för en spelare är ju bara för bedrövligt. Kan man verkligen på fullt allvar hävda att underlaget inte spelar någon roll?

Som jag läser tråden, så är det nog inte så att det nödvändigtvis påstås att underlaget inte spelar någon roll... det som tagits upp är huruvida det påverkar _spårningen_. Om det som hände dig påverkade annan parameter än spårningen så är ju det en annan fråga. Nog finns det väl fler parametrar hos en skivspelaren än spårning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-04 11:31

Bill50x skrev:

/ B

Jag har aldrig hävdat att underlaget inte spelar någon roll - det gör det, men inte med avseende på spårningsförmåga (per vedertagen definition), vilket är vad jag och Ingvar försökt förklara för dig vid upprepade tillfällen, men du verkar ha bestämt dig för att det var underlaget som gav skillnaden - apropå att tänka utanför burken och liknande.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-04 11:40

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:...
Den lät fö som om spårningen inte fungerade speciellt bra hemma hos Jansson en Faktiskt-kväll. Det jag kunde gissa på där var att antingen lämnade mitt riaa för hög signal in i den stackars recievern som J hade som försteg, alternativt gillade min LP12:a inte underlaget. Det klippte rätt friskt i pianoattackerna hur som helst, vilket tex Alexi noterade. Jag blev lite nervös av klippandet och testade direkt när jag kom hem, men här lät det hur rent och fint som helst.
...
/ B

Det börjar bli ett tag sedan vi var hos Jansson den där gången, men visst spelade vi den 45-varvare som SR släppt med Blinkar Blå, som jag hade med mig?
Och om jag kommer ihåg rätt så funkade den inte på varken din eller Janssons skivspelare.
Men annars är väl en gemensam nämnare för din del, att du kommit in med skivspelaren efter en bilresa båda gångerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-04 11:49

Ja, underlaget spelar roll och det kan låta klart dåligt när det är dåligt för att låta helt annorlunda då det fungerar bra. Trots att vi höll på med otroligt mycket skivspelare under nästan 10 år så kan jag inte påminna mig att jag testade att spela någon spårtestskiva på olika underlag. Kanske Peter gjorde det ihop med Stig?
Så min åsikt är att jag inte har någon åsikt annat än att underlag spelar roll.

/Harry Up

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2019-11-04 12:58

paa skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:...
Den lät fö som om spårningen inte fungerade speciellt bra hemma hos Jansson en Faktiskt-kväll. Det jag kunde gissa på där var att antingen lämnade mitt riaa för hög signal in i den stackars recievern som J hade som försteg, alternativt gillade min LP12:a inte underlaget. Det klippte rätt friskt i pianoattackerna hur som helst, vilket tex Alexi noterade. Jag blev lite nervös av klippandet och testade direkt när jag kom hem, men här lät det hur rent och fint som helst.
...
/ B

Det börjar bli ett tag sedan vi var hos Jansson den där gången, men visst spelade vi den 45-varvare som SR släppt med Blinkar Blå, som jag hade med mig?
Och om jag kommer ihåg rätt så funkade den inte på varken din eller Janssons skivspelare.
Men annars är väl en gemensam nämnare för din del, att du kommit in med skivspelaren efter en bilresa båda gångerna.

Vi satte Bills Lp 12a på en Rega vägghylla med en glasskiva som vilade på Sd-fötter.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-11-04 13:04

Jansson skrev:Vi satte Bills Lp 12a på en Rega vägghylla med en glasskiva som vilade på Sd-fötter.

OK, men kommer du ihåg 45-varvaren med Blinkar Blå?
Var det inte som jag kommer ihåg, svårt att spela den även på din spelare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-04 13:24

Bill50x skrev:

/ B

För spårningsegenskaperna - ja!

Men ingen människa som vet något om sådana här saker kan på fullt allvar hävda motsatsen, som du gör (utan att verka ha en susning om fysiken).

Och det där med boxen... DIN totala oförmåga att tänka utanför den box av okunskap du satt upp är beklämmande att behöva se dig presentera!

Och till det arroganta beskyllningar från dig, riktad till dem som har kunskap och omdöme! 8O

Trots att alla med rimlig kunskap varit MYCKET tydliga med att det inte är vetbart exakt vad det du upplevt berott på. Att tro något (som därtill är absurt dumt) är INTE att tänka utanför boxen. Det är motsatsen - total inskränkthet och icke-öppenhet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-11-04 14:00

Harryup skrev:Ja, underlaget spelar roll och det kan låta klart dåligt när det är dåligt för att låta helt annorlunda då det fungerar bra. Trots att vi höll på med otroligt mycket skivspelare under nästan 10 år så kan jag inte påminna mig att jag testade att spela någon spårtestskiva på olika underlag. Kanske Peter gjorde det ihop med Stig?
Så min åsikt är att jag inte har någon åsikt annat än att underlag spelar roll.

/Harry Up

Inte för spårningsförmågan i ett rum där inte musiken spelas (så underlaget kan skaka av det skälet).

Är det tyst och vibrationsfritt i rummet så påverkas inte spårningsförmågan - oavsett människors övertygelse om motsatsen!

- - -

Förstår man sig inte på fysiken så kan detta självklart vara svårt att förstå, men om man nu inte gör det, varför alls ha en åsikt/övertygelse? :?

Att tro att underlaget påverkar en skivspelares spårningsförmåga är nästan lika dumt som att tro att en pingsbolls studs i mitten av en pingisbordshalva, påverkas av vad pingisbordet står på. Ljudet av studsen kan påverkas (eftersom det i hög grad alstras långt efter studsen, på grund av kvarlevande mekaniska resonansvågor i bordet, men studsen är avklarad långt innan någon mekanisk våg har tagit sig ned till benens fötter, än mindre reflekterats tillbaka till bordsytan.

Hade den diskussionen med någon för några år sedan och gjorde även (bara på skoj) experimentet, och fann självklart att studsen inte påverkades alls.

Därmed inte sagt att jag inte förstår hur och varför folk kan nära en övertygelse om motsatsen. Sinnen är för många mycket svåra att särskilja i perseptionsapparaten - och man HÖR ju att studsen är annorlunda! Då kan man bedra sig och uppleva att synen ser effekterna av det också.

- - -

Så många människor har så kapitalt missförstått hur den fysikaliska verkligheten fungerar, och dynamisk mekanik tycks förvirra många extra mycket, delvis säkert eftersom folk ”känner” att de förstår statisk dynamik. Ändå känner de förtroende för sin intuition, deras övertygelser även om de mest absurda saker, kan vara mycket stark.

Men i ett vetenskapligt perspektiv räknas sådant inte. Det spelar ingen roll hur stark någons övertygelser är, eller om de är (eller hänvisar till) auktoriteter, vilka myter som finns, vad de flesta tror... Allt sådant är helt betydelselöst! Endast fakta betyder något.

Fakta i betydelsen uppgifter som håller vid skrutinering.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-11-04 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2019-11-04 14:02

paa skrev:
Jansson skrev:Vi satte Bills Lp 12a på en Rega vägghylla med en glasskiva som vilade på Sd-fötter.

OK, men kommer du ihåg 45-varvaren med Blinkar Blå?
Var det inte som jag kommer ihåg, svårt att spela den även på din spelare?

paa
Jag minns inte just den plattan.
Rent generellt tycker jag att dp 8an aldrig har svårigheter.
Men det kanske var så.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-11-04 14:20

Jag ser med spänning och tillförsikt fram mot den dag då någon gör slag i saken och går i Schopenhauers fortspår med verket "Mjukfoten som vilja och föreställning". Eller varför inte låta Nietzsche inspirera till "Bortom mjukt och hårt". Jag ser framför mig ett verk helt i klass med denna tråd som redan nu måste betraktas som en "Faktiskt-klassiker", androm till varnagel.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi