berma skrev:Men alltså …
För det första så tycker jag inte om kryssfrågor av den här typen, man kan i princip aldrig rymma en åsikt i ett enda påstående, därför blir denna typ av undersökning ganska meningslös. Frågeställaren är vad jag förstår vetenskapsman och förstår säkert det också.
Jovisst, men ingen försöker med det du antyder.
Det är fyra alternativ och
ingen av dem är "ett enda påstående".
Det fjärde alternativet är dessutom ett som gäller om inte de tre första gör det. Det står tydligt om man läser vad alternativ fyra gäller.
Allt detta borde framgå för alla som verkligen läst det som jag skrivit.
berma skrev:Eftersom jag inte kan/vill svara på frågorna blir ju mina kommentarer OT, ber om ursäkt för det, men jag kan inte låta bli att kommentera ändå.
Att svara är förstås frivilligt. Jag tror dock du undervärderar din förmåga om du bedömer att du inte kan svara. Läs de inlägg jag skrivit, så ser de att de ger svar på varenda en av de dubier du yttrat "i efterhand", här i ditt senaste inlägg.
berma skrev:Den mesta moderna musiken som produceras idag dvs. pop/rock allt från AC/DC till Vikingarna saknar ju i egentlig mening original, dvs. det finns ingen verklighet att återskapa.
Det är ett exempel på frågeställning som redan behandlats i tråden. Läs det jag skrivit tidigare så ser du vad som menas.
Och kom ihåg att det som efterfrågas är en presentation av vad du VILL med hifi-kedjan. ("Kedjan" inkluderar om man skall vara noga även inspelningsled. Eller hur?

)
berma skrev:Musiken anpassas ju för att låta maximalt bra, (såsom de flesta människorna uppfattar det) i enklare återgivningsutrustning. Om det finns ett original så är det väl någonting i stil med vad man kan höra i en billig microanläggning eller MP3 spelare eller så, eftersom det är så de flesta (i målgruppen) lyssnar och musiken är gjord för att avlyssnas så.
Nja, det kan diskuteras. Förvisso kommer ibland argument i den linjen från branschfolk, men det är tveksamt om det är så de arbetar på riktigt. Det är till stor del en myt att det skulle gå att producera musik för att låta bra i enklare utrustning. Dessutom gäller resonemanget bara för viss musik, närmare bestämt listmusik. Den står förvisso kommersiellt för en rätt stor del av den musik som produceras, men frågan är om det är stor musik bland musikintresserade?
Jag känner inte många vars skivhyllor är fulla av det som hörts på MTV senaste åren.
Dessutom saknar ditt argument i viss mån relevans eftersom frågan primärt gäller vad du vill. Inte hur det är. Men visst, jag inser att verligheten för den "listmusikinriktade", oundvikligen tvingar sig på, och att det kan få tillföljd att allt intresse för ursprungstrohet faller.
berma skrev:Om man vill lyssna i någon annan utrustning så måste ju ”maximal upplevelse” vara det enda rimliga alternativet. Det betyder ju också att lyssnaren deltar i den konstnärliga processen och anpassar musiken så att den passar honom/henne, det tycker jag är positivt.
Jag förstår vad du skriver, och jag ser logiken i ditt argument. Det jag inte förstår är varför du inte tycker att alternativ 3 är som klippt och skuret för dig?
Det är ju just dig (och de som argumenterar som du jut gjorde) det är skrivet för. Och förstås för dem som håller upplevelsen högst av andra skäl. Vad får dig att tycka att typ 3 är något du inte känner igen dig
alls i?
(Läs punkt 4 så ser du varför jag använder ordet "alls".)
berma skrev:När det gäller akustisk musik, eg. klassisk musik, kan man faktiskt föra ett liknande resonemang, men vi tar det en annan gång.
För mig är det mest intressant att få veta orsaken till att så många som (på goda grunder)
är av typ 3 (det är min uppfattning att de är det - givet det sätt de resonerar) tycks vara ovilliga att säga att de är det/rösta på 3.
Eftersom du är en av dem, så frågar jag dig: Varför denna ovilja att rösta 3, när du så villigt framför ett resonemang som är klockrent för typ3?
Vad är skillnaden mellan att argumentera 3 och att rösta tre???
Min uppfattning är att det i hifi-världen finns ungefär lika många typ 1, typ2 och typ3. Det har jag sett genom åren, men det verkar som om bara de som ser på verkligheten enligt typ 1 är villiga att säga det.
Mycket märkligt det hela...
Är det bara de som är typ 1 som utan svårighet kan läsa och förstå en text?
(Nu provocerar jag lite...

Ber om ursäkt redan nu om någon skulle ta illa upp.

Jag vill ju bara få fart på diksussionen. Inget illa ment. Vill bara vet hur ni tänker. Ok?

Berätta!)
Vh, iö
- - - - -
PS. Låt mig avsluta med att klargöra att självklart ingen behöver svara, men att jag tycker det vore kul om alla försöker svara.
(Så bra de kan. Alltså om alla försöker förstå vad de olika alternativen betyder, snarare än att försöka se varför det ena eller andra alternativet är felformulerat.)
Syftet med tråden är ju ingenting otrevligt - bara att få en bild av
ungefär av hur olika människor ser på musikanläggningar, vad man vill av dem, och vad man bryr sig om med avseende på slutresultatet.
Jag är ju bara nyfiken på allas hifi-drömmar. Att förstå skälet till att man lägger en del både pengar och energi på att kunna spela musik hemma. Då tycker jag det är intressant att veta vad man vill ha ut av det.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).