Morello och Rydberg:
Det är lätt att göra misstag. Jag rättar dina när jag ser dem Morello (och jag förstod att det var F/E-lyssning som åsyftades). Tack för att du rättar mina!
Om någon som kan har lust att rätta på LTS hemsida vore det mycket bra också.
Soundbrigade:
Ja, att jämföra apparater med varandra (A/B) är som du säger rätt meningslöst om man vill veta hur bra var och en av dem återger musik. F/E-lyssna är det man bör göra isåfall.
Om man bara vill veta hur man tycker att de låter i ens anläggning behöver man inte göra någotdera. Då räcker det med att just lyssna på dem i sin anläggning! Världen är ju per definition helt subjektiv för den som bryr sig om upplevelsen allena, men alltså struntar i ursprungstroheten.
Ecca skrev:Hej IngOehman!
Sakligt, trevligt och välskrivet inlägg!
Tack.
Ecca skrev:Jag känner mig dock nödgad att genmäla på ett par punkter...
...Jag upplevde det verkligen inte som att du lade någon medveten värdering i det du skrev. Om så hade varit fallet hade jag ju paradoxalt nog inte haft någon som helst anledning att känna mig kränkt. Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad folk tycker om SET-förstärkare, så länge de presenterar sina uppfattningar just som åsikter.
Men varför skall en uppfattning som är baserad på en empirisk studie presenteras som en åsikt? Det är ju helt vetenskapligt fel att göra så. Fakta bör presenteras som fakta, inte som åsikter. Åsikter är subjektivt basterade (tyckande) medan fakta är objektivt baserade (verifierbart, upprepningsbart). Att kräva att allt skall vara åsikter är mer än nihilistiskt.
Att SET-förstärkare skulle vara undermåliga musikåtergivare (komprimering av musiken dess enda "förtjänst) presenterade du dock som ett vetenskapligt faktum.
Nej, det stämmer inte alls. Vad jag sagt (och som är lätt att verifiera i repetitionsstudier) är att SET-förstärkare med myckt låg återkoppling statistist ändrar musiksignalen mycket när den passerar förstärkaren. Att denna förändring inte bara går att mäta utan också att höra är lätt att visa i F/E-lyssning. Det ÄR ett vetenskapligt faktum. Det är inte en åsikt.
Hur man sedan värderar detta som lyssnare beror på vilken intällning till musikåtergivning man har. Om man vill att signalen som kommer ut ur förstärkaren skall vara identisk med den som man påförde förstärkarens ingång är kanske inte en SET-förstärkare det bästa valet, men om man prioriterar upplevelsen (och därtill upplever att densamma är störst från en SET-förstärkare) är valet lika givet i andra riktningen. Om man dessutom kombinerar den med apparatur som inte som enskldheter lämnar musiken maximalt opåverkad, kommer ytterligare ett perspektiv in, nämligen kombinatoriska effekter.
Var och en vet bäst vad man vill och vad man tycker om.
Ecca skrev:Det är detta som kan anses kränkande, även om kränkande är ett alltför starkt ord i dessa sammanhang. Du skriver själv att:
Vad som är vetenskapliga krav är inte föremål för godtycke
Och? Håller du inte med om detta?
Ecca skrev:Jag har visserligen bara läst humanistiska och samhällsvetenskapliga metodkurser, men kravet på intersubjektivitet torde vara minst lika viktigt i de olika naturvetenskapliga disciplinerna. Du kan knappast hävda att din utsaga om SET-förstärkare uppfyller detta krav. En vetenskaplig hypotes, javisst, men inget vedertaget faktum.
Kan knappast?
Hypotes?
På vilka grunder säger du detta? Har jag inte nogsamt redovisat förutsättningarna för mina uttalanden? Vad är det du ifrågasätter i verifiering och falsifiering? Vad får dig att kalla ett undersökt och fastslaget fenomen för en hypotes???
Ecca skrev:iö skrev:1. Att uppleva en musikåtergivning vara väldigt "verklig", är inte samma sak som att den är "som just den verklighet som faktiskt försigick inspelningen".
Finns det någon egentlig "sann verklighet" här? För att anknyta till mitt första inlägg så är jag övertygad om att en majoritet skulle uppfatta musikåtergivning från en SET som mera verklig än från en transistorförstärkare (givet de förutsättningar jag radade upp).
Ja, ibland kan det vara så, men det är ju
upplevelsen av verklighet du talar om nu, alltså verklighetsillusionen. Jag talar om just
den verklighet som fanns före inspelningen (eller omedelbart före "testobjektet" om man föredrar att titta på en mindre del av kedjan, vilket oftast är praktiskt när man skall utvärdera en kedja) och inte om verklighetsupplevelsen.
Jag vet inte om du hänger med på skillnaden. Det ena handlar om en verklighetslik upplevelse, det andra om återgivningsäktheten. Det är inte samma sak.
Jag vill inte ta ställning till SET's vara eller icke vara, i synnerhet inte eftersom värdet hos en sådan förstärkare bli beroende av vad man som lyssnare vill ha ut av sin anläggning, men också exempelvis vilka högtalare man använder.
Även den standard som finns idag för inhopkoppling av förstärkare och högtalare spelar in. Den dikterar att förstärkarens utimpedans skall vara 0 ohm. I det perspektivet kan man ta spjärn om denna standrad och kritisera de apparater som inte överensstämmer, men vem säger att det är "rätt" att göra så?
Det är inte orimligt att argumentera att förstärkare skall vara mycket mjukare, och att högtalare skall vara intrinsiskt överdämpade, så att de blommar ut först med en mjuk drivning (exempelvis drivna av en SET-förstärkare om lite eller ingen motkoppling).
Men det blir totalt sett ett värre gungfly, eftersom inge anskildheter då längre går att värdera. Allt bli sammanhang, och risken ökar att man aldrig blir nöjd för varje fullträff drar med sig flera kompromisser... Plötsligt uppstår det en massa omöjliga kombinationer.
Å andra sidan kanske man tycker att det är just det som gör hifi-intresset så spännande och kul!
Jag, som saknar hifi-intresse, tycker inte så, utan jag föredrar överskådliga lösningar, tydliga definitioner och entydiga standarder - där oddsen att hitta en riktigt bra återgivningskedja utan år av experimenterande är goda, och där enkla utvärderingsmetoder som F/E-lyssning blir användbara.
Jag vill ju bara lyssna på musik.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).