Använder du tonkontroller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Använder du tonkontroller?

Ja, ofta
19
15%
Nja, ibland
20
16%
Nej, sällan
44
35%
Fy! Tonkontroller är Glocalnetlågt!!
41
33%

Antal röster : 124

Användarvisningsbild
n3mmr

Tonkontroller

Inläggav n3mmr » 2006-08-21 09:13

Vid avspelning av gamla skivor och band behövs det ibland. Men de normala tonkontrollerna är alldeles för enkla egentligen.

T ex "Med SweDanes på Berns (Phonoband C5602) :-) " behöver verkligen tonkontroller, helt enkelt därför att inspelningen verkar gjord med fel tidskonstanter i korrektionen. Det passar bra med normala tonkontroller, då, eftersom felet är en "hylla" ungefär som vanliga tonkontroller kan ge, ungefär där tonkontrollerna inverkar. Och, ja, bandspelaren är justerad, alldeles nyss.

Men det är kanske sammanlagt 10 inspelningar, av vilka alla utom två är rullband, som jag använder tonkontroller på.

Sammantaget: Tonkontroller är normalt oanvändbara, men just vid band finns det lägen där det funkar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-21 19:50

Loudness på förstärkaren är toppen. Åtminstone är det oändligt mycket bättre än den inbyggda loudness som finns på de flesta skivor som spelas in nuförtiden.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi