Hembesök hos Jorma *foton*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-09-19 18:50

För att tillföra något som kanske är intressant: har någon en beskrivning på exakt hur de är uppbyggda ? Kanske en länk eller så ?

Har kanske t o m någon dissikerat kablarna genom att skära upp dom...? :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-19 18:58

Bill50x skrev:

Vad är det du inte förstår? Jag menar bara att även om vissa mycket kunniga personer avfärdar alla dyrkablar som ormolja och bedrägeri så betyder inte det att de sitter inne med hela sanningen. Det skrivs ofta att en "korrekt konstruerad kabel är helt transparant och påverkar inte ljudet". Så klart inte, det gör inte en korrekt konstruerad förstärkare heller. Frågan är dock, finns det några sådana? Uppenbarligen hör "folk" skillnad på såväl kablar som förstärkare och alla kan väl inte ha lika fel?

Vad spelar det för roll om dessa kunniga personer sitter inne med "hela sanningen"? Man måste inte sitta inne med "hela sanningen" för att avfärda dyrkablar (i fråga om funktionaltiteten att förmedla en musiksignal så oförvanskad som möjligt). Det räcker alldeles utmärkt med en teknisk förståelse samt välgjorda, kontrollerade lyssningar. Hur mycket "folk" har verkligen kunnat höra skillnader mellan kablar?

OBS! Jag hävdar inte att kablar i alla lägen måste vara omöjliga att höra skillnad på, men bevisbördan måste åligga den som påstår att det finns skillnader, i detta fall är recensenten som det länkas till i trådens första inlägg ett bra exempel. Kan inte denne styrka att de skillnader han beskriver verkligen finns borde han inte ha skrivit som han gjorde.

En mer generell kommentar, bristerna i en annan ståndpunkt är sällan eller aldrig ett stöd för den egna ståndpunkten. Att dessa kunniga personer inte sitter inne med hela sanningen, kan inte tas till intäkt för att andra personer har något att tillföra.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-09-19 19:25

Conan skrev:De som tillverkar och säljer klockor för +50 000 påstår heller inte att den klockan visar tiden bättre än den för 39:90. Dom sticker inte under stolen med att merpriset för den exklusiva klockan handlar om utseende, mode, status, få tillverkade exemplar eller ren exklusivitet - alltså inte om tekniska prestanda. Likaså kan man förmoda att alla som köper den dyra klockan också är införstådda med att så är fallet.

Men här finns en avgörande skillnad gentemot (över)prissättningen av t.ex. högtalarkablar. Här påstås allt "lullull" faktiskt ha en positiv inverkan på ljudkvaliteten - dvs en teknisk funktion. Kabeln är tillverkad som den är med de material som ingår, primärt för att kabeln ska överföra signalen "bättre" mellan slutsteg och högtalare, och inte primärt för att estetiskt förhöja användarens lyssningsrum, eller som statusförhöjande pryl.

Det finns ett stort problem med ditt inlägg, nämligen att jag inte skrev det själv. :) Annars var det finfin pedagogik. Tack.

/D

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-09-19 19:30

Bortradderat!Anders.s :)
Senast redigerad av andy_inaktiv 2006-09-24 18:47, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 19:30

niklasz skrev:OBS! Jag hävdar inte att kablar i alla lägen måste vara omöjliga att höra skillnad på, men bevisbördan måste åligga den som påstår att det finns skillnader, i detta fall är recensenten som det länkas till i trådens första inlägg ett bra exempel. Kan inte denne styrka att de skillnader han beskriver verkligen finns borde han inte ha skrivit som han gjorde.

Hur styrker man de skillnader som man upplever sig höra? Oavsett om skribenten lurar sig själv, oss eller verkligen hörde en skillnad mellan olika kablar så kvarstår det faktum att han (hon?) näppeligen kan bevisa detta. Recensenten är förhoppningsvis ärlig och beskriver sin egen uppfattning. På vilket sätt ska denna styrka sin upplevelse?

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-19 19:32

Blindtest är väl ett bra exempel på hur det kan styrkas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-19 19:36

niklasz skrev:Blindtest är väl ett bra exempel på hur det kan styrkas.

Äsch, blindtester är helt överskattat. Hur ska man då veta vad man ska tycka?

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-19 19:41

Ja, det är sant. Vi får klura på det. Kanske kan man lyssna med ena ögat förbundet, då har man ju i alla fall ansträngt sig för att testa blint, men kan ändå hålla rätt på vad man skall tycka.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-20 01:05

Bill50x skrev:Äsch, blindtester är helt överskattat.

Jasså?

På vilket sätt kan du styrka den upplevelsen? :wink:

Jag påstår att du har fel, och misstänker att du läser in en massa saker i ordet "blindtest" som inte har med blindtestande att göra. Att blindtester skulle vara överskattat är ologiskt i alla andra världar än den där man påstår att det är omöjligt att svara på andra frågor än dem där facit finns tillgängligt i förväg.

Bill50x skrev:...Hur ska man då veta vad man ska tycka?

Utan att styrka den upplevelse du förmedlar, alltså av att blindtester är helt överskattade, kan du ju inte göra axiom av att så är fallet!

(Och sedan baserat på det påståendet förklara att man således inte kan veta vad man skall tycka. :? )

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-09-21 18:00, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-09-20 02:54

jag tycker att det är mycket roligt att Jorma lyckas med att sälja dyra kablar till rika mäniskor som inte vet värdet av pengar (dom har så mycket så pengar har inget direkt värde för dessa mäniskor)
det gäller alla kabel märken som säljes för samma pengar som Jormas superkablar till swedish statement (pesonlig åsikt).

Var går gränsen mellan sunt bondförnuft och bondfångeri?

skulle gärna vilja veta,har inte läst hela tråden med alla kloka inlägg.

Det var väll någon som skulle plocka med ett par supra ply 3.4 och besöka Jorma,ta gärna med ett par massiva kopparkablar dvs enkel ledare med lite area eller kanske entrådig telefonkabel från Clas olsson.

Ska bli kul att höra recentionen av lite olika extrema saker.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 05:57

jom8993 skrev:Var går gränsen mellan sunt bondförnuft och bondfångeri?

Personligen tycker jag att gränsen går där man är medveten/kunnig om vad man betalar för. Vi har alla olika värderingar om vad som är viktigt och hur mycket vi vill, eller kan, betala för något. Om en given cd-spelare kostar 30.000:- så är det bara jag som kan bedöma om den är prisvärd eller inte. Jag förutsätter att säljaren inte ljuger om prestanda.

Detsamma gäller förstås kablar.

Men, man får inte glömma köparens ansvar. Att lägga 30.000:- på ett par högtalarkablar utan att förvissa sig om prestanda - då får man skylla sig själv. Vem köper en dyr bil utan att provköra?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 05:59

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Äsch, blindtester är helt överskattat.

Jasså?

På vilket sätt kan du styrka den upplevelsen? :wink:

Vh, iö

Det behöver jag inte, det är en personlig åsikt!

/ B

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-09-20 06:35

För min egen del tycker jag att inslag av blindtest är nödvändigt för att verkligen nå ett bra resultat av en test, naturligtvis nivåmatchat mm mm. Jag vill gärna kombinera det med en längre tids öppen lösning om möjlighet finns. Alltså lyssna några dagar med ett par kablar för att sedan byta och lyssna på andra kablar några dagar. Fast själv har jag kanske lite för "dålig" anläggning och rum för det.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-09-20 07:02

Bill50x nu pratar vi kablar inte CD-spelare eller mitt hatobjekt Primare DVD30
som jag själv är ägare av!!!!!

Kablar av koppar,silver eller guld i olika former eller färger eller former mot
Jormas kablar eller någon annan som gör något som lovar guld och gröna skogar,
det är väll vad vi skulle prata om,eller?

Jag har inte möjlighet att åka ner till Jorma med vad jag föreslog för jag åker utomlans och jobbar imorgon!
Mitt försteg har kontakter av silver och rondium har inget att tillföra som är något ut över det vanliga tror jag?
Jag hör ingen förbättring eller försämring mot det jag hade före dena skapelse jo förfan visst är saker bättre men det är inte pga kablar eller kontakter,det är pga en bättre kretslösning,tror,hoppas jag,he,hi,he,
Hejs!!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-20 11:56

Breaking News: Om vi skulle återgå till Jormas kablar så kan jag berätta att jag fått det odelade nöjet att låna hem ett par JD No.1 (36 000 kr/2-meterspar)! Dessa skall snart testas i min modesta anläggning och jag ber att få återkomma - i en helt ny tråd - så småningom. :)
Senast redigerad av Hetsporren 2006-09-20 12:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-09-20 12:28

Hetsporren skrev:Breaking News: Om vi skulle återgå till Jormas kablar så kan jag berätta att jag fått det odelade nöjet att låna hem ett par JD No.1 (36 000 kr/2-meterspar)! Dessa skall snart testas i min modesta anläggning och jag ber att få återkomma - i en helt ny tråd - så småningom. :)

Låter spännande :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-09-20 15:58

Hetsporren du skulle ju kanske kunna ta hjälp av någon mer person och göra en test i blindo också. Skulle vara kul och höra om du får fram någon skillnad i både öppen och blindtest.
Tycker det verkar vara juste av Jorma att låna ut ett par.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-20 16:15

Bill50x skrev:Men, man får inte glömma köparens ansvar. Att lägga 30.000:- på ett par högtalarkablar utan att förvissa sig om prestanda - då får man skylla sig själv. Vem köper en dyr bil utan att provköra?

/ B

Håller inte helt med. Om en person har i åratal läst i tidningar, med folk som han litar på, säger att kablar gör en massiv skillnad, för att sedan få höra samma av sin handlare, reklam från dom som gör kablarna och slutligen av likasinnade audiofiler. Ska man inte ta detta, plus att vi har en väldigt lättlurad hjärna via placebo, med i det hela? Det är väldigt lätt att jämföra denna hjärntvätt till religion mm.

Så jag tycker faktiskt inte köparen har så mycket ansvar över detta när en hel bransch ligger bakom denna lögn. Det tog öber 13 år för mig att ens höra från folk att kablar inte alls gör dessa skillnader! 13 år att trott på allt möjligt trams är inget man bara slänger av sig sådär, speciellt när många har en sådan prestige över det man hört.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-20 16:25

Detta med att skylla sig själv är lite tveeggat i mina ögon.
Antag att man parkerar sin bil någonstans och glömmer att låsa den. När man sedan kommer tillbaka visar det sig att bilen är stulen. Visst kan man hävda att den som glömt att låsa bilen får skylla sig själv, men bilstölden är lika mycket en bilstöld för det.
På liknande sätt är det med kablar. Den som påstår att kablarna har effekter som inte kan påvisas far med osanning, vilket är illa. I stort sett alla delar av samhället fungerar bättre om folk inte framför oriktiga påståenden. Det ligger ett stort värde i korrekt information.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-20 16:34

Egentligen är det väl värre med lite smådyra kablar än riktigt svindyra. Man kan lätt lura någon (som inte behöver det) att köpa kablar för säg tvåtusen istället för 200, men köper man kablar för 30 000, ja då är det mer typ "jag måste ha Rolex för att kunna veta exakt vad klockan är alltid".

Fast, å andra sidan så är ju en Rolex väldigt bra på alla sätt. Kanske t.o.m. prisvärd?

Själv funderar jag på ett blindtest mellan Rolex Oyster, Casio G-shock och väggklockan i köket. (Återkommer när jag funderat ut hur jag ska kunna se urtavlorna med bindel för ögonen) 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 16:45

niklasz skrev:Detta med att skylla sig själv är lite tveeggat i mina ögon.
Antag att man parkerar sin bil någonstans och glömmer att låsa den. När man sedan kommer tillbaka visar det sig att bilen är stulen. Visst kan man hävda att den som glömt att låsa bilen får skylla sig själv, men bilstölden är lika mycket en bilstöld för det.
På liknande sätt är det med kablar. Den som påstår att kablarna har effekter som inte kan påvisas far med osanning, vilket är illa. I stort sett alla delar av samhället fungerar bättre om folk inte framför oriktiga påståenden. Det ligger ett stort värde i korrekt information.

Håller med dig. En bilstöld är stöld även om den är olåst.

Om man påstår effekter som inte kan bevisas skriver du, och menar att det är lögn. Men om man kan visa mätmässiga skillnader och hävdar (med rätt eller fel) att dessa mätmässiga skillnader påverkar ljudet i någon viss riktning. Ljuger man då om skillnaden tex inte framkommer i en blindtest men kan höras av vissa personer under "naturliga" situationer, dvs tex hemma i sin egen anläggning?

Jag tycker ändå att man som köpare har ett visst ansvar, oavsett om grupptryck och vilseledd under många år kan göra ett kritiskt tänkande svårare. Vi människor borde vara mer kritiska i alla sammanhang, inte bara när vi köper kablar. Vi borde också lära oss mer om varför vi vill ha vissa saker. Hur ofta är det inte som någon här frågar efter köpråd av tex en cd-spelare och efter långa diskussioner och tips ändå köper den apparat han tänkt från början? Trots att tipsen och råden snarare gått i annan riktning.

Jag har faktiskt svårt att tro att någon (som inte är alldeles nerlusad med pengar) spenderar 30 kalla på ett par kablar bara för att man drabbas av en svamlande säljare. De flesta av mina vänner skulle inte ens betala 300 kronor för ett par kablar hur bra dom än påstås vara :-)

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-20 16:59

Bill50x skrev:Jag har faktiskt svårt att tro att någon (som inte är alldeles nerlusad med pengar) spenderar 30 kalla på ett par kablar bara för att man drabbas av en svamlande säljare. De flesta av mina vänner skulle inte ens betala 300 kronor för ett par kablar hur bra dom än påstås vara :-)

/ B

Varför har ud det? Jag funderade på riktigt dyra kablar förr, för vad man än läste och hörde av andra så gjorde det ju skillnad. Sedan, bara sätta sig med dessa "fakta" och insupa en härlig placebo ljudbild så är man 30 papp fattigare sen för nada.

Har en polare som köpt kablar för 16 papp hittills, och nu ska det visst bli nätkablar för 2000 kr st. Jag frågar honom hela tiden varför och om han verkligen hör någon skillnad. Som sagt, han har läst i dessa "utmärkta" svenska tidningar vi har så han tror helt enkelt att det ÄR bättre ljud och han BEHÖVER detta för få bra ljud hemma.

Tror du överskattar folks kritiska tänkande, eftersom dom flesta följer en flockmentalitet istället för kritiskt ifrågasätta saker.

Så säg till den stackars flickan som under årtal hört att jorden skapades för 6000 år sedan och att till helvete om hon gör "si och så" att det inte stämmer så får du se hur hon reagerar. Man ska absolut INTE underskatta att folk blir matade med lögner under en längre tid kommer försvara dessa nästan oavsett vilka bevis man lägger fram.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-20 17:02

I grund och botten, det som inte kan höras i blindtest hörs inte bättre för att man tar bort det blinda momentet.
Om man upplever sig höra en skillnad "under "naturliga" situationer, dvs tex hemma i sin egen anläggning", men sedan inte kan replikera dessa i blindtest, då ligger det klart närmast till hands att det man upplevde sig höra under "naturliga situationer" var inbillning eller något liknade. I sådana fall skall man givetvis inte hävda att hörbara skillnader finns.
Bevisbördan måste i dylika situationer ligga på den som påstår att en effekt finns, annars blir situationen helt orimlig.
Om mätmässiga skillnader finns mellan kablarna, som möjligen kan ha hörbar inverkan i vissa sammanhang, kan detta givetvis påtalas, men blåses det upp till orimliga proportioner är det illa.

Jag tror inte heller att någon (eller i varje fall inte många) köper en 30000 kronors kabel enbart på grund av en svamlande försäljare. Det krävs nog mer, t ex den långvariga påverkan från flera håll som subjektivisten beskrev ovan.
Senast redigerad av niklasz 2006-09-20 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-20 17:10

När man "lyssnar" på kablar bör man ställa sig frågan:

Låter det bättre ? (Hur kan en kabel få en anläggning att låta bättre ? :?

Låter det annorlunda ? (Visst kan kablar låta [/i]annorlunda.

Låter det neutralt ? (Vilket jag tycker är det viktigaste).
Mitt minne är blott ett minne numera.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-20 17:11

Subjektivisten:
"Det tog öber 13 år för mig att ens höra från folk att kablar inte alls gör dessa skillnader! 13 år att trott på allt möjligt trams är inget man bara slänger av sig sådär, speciellt när många har en sådan prestige över det man hört."
ORD! (inga visor)
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-20 17:51

Nefilim skrev:När man "lyssnar" på kablar bör man ställa sig frågan:

Låter det bättre ? (Hur kan en kabel få en anläggning att låta bättre ? :?

Låter det annorlunda ? (Visst kan kablar låta [/i]annorlunda.

Låter det neutralt ? (Vilket jag tycker är det viktigaste).

Visst kan kablar få en anläggning att låta bättre. Om de ursprungliga kablarna färgade ljudet på något sätt kommer de nya att låta såväl bättre som mer neutrala. Ja, under förutsättning att anläggningen i övrigt är neutral och inte de gamla kablarna var någon form av kompensation...

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-20 17:52

Nu har jag kommit hem från Mårten Design med en attaché-
väska, innehållandes en komplett uppsättning Jorma No.1...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-09-20 19:38

Hetsporren skrev:Nu har jag kommit hem från Mårten Design med en attaché-

Du skär väl upp den och tittar efter hur den är gjord ? :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-20 22:45

i skrev:
Hetsporren skrev:Nu har jag kommit hem från Mårten Design med en attaché-

Du skär väl upp den och tittar efter hur den är gjord ? :mrgreen:

Behövs inte, då Jorma i kväll visat upp sina kablar i alla möjliga tillverkningsstadier.. :wink:

PS: Hans anläggning lät verkligen grymt BRA!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-21 08:11

Kul Hetsporren att få med hem för test precis vad som helst i den prisklassen ;)

Men visst är det "bara" ett par högtalarkablar, borde du inte fått med ett knippe signalkablar också så inte anläggningen haltar... :oops:

Väntar med spänning på nya tråden :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi