Har kanske t o m någon dissikerat kablarna genom att skära upp dom...?

Moderator: Redaktörer
Vad är det du inte förstår? Jag menar bara att även om vissa mycket kunniga personer avfärdar alla dyrkablar som ormolja och bedrägeri så betyder inte det att de sitter inne med hela sanningen. Det skrivs ofta att en "korrekt konstruerad kabel är helt transparant och påverkar inte ljudet". Så klart inte, det gör inte en korrekt konstruerad förstärkare heller. Frågan är dock, finns det några sådana? Uppenbarligen hör "folk" skillnad på såväl kablar som förstärkare och alla kan väl inte ha lika fel?
Conan skrev:De som tillverkar och säljer klockor för +50 000 påstår heller inte att den klockan visar tiden bättre än den för 39:90. Dom sticker inte under stolen med att merpriset för den exklusiva klockan handlar om utseende, mode, status, få tillverkade exemplar eller ren exklusivitet - alltså inte om tekniska prestanda. Likaså kan man förmoda att alla som köper den dyra klockan också är införstådda med att så är fallet.
Men här finns en avgörande skillnad gentemot (över)prissättningen av t.ex. högtalarkablar. Här påstås allt "lullull" faktiskt ha en positiv inverkan på ljudkvaliteten - dvs en teknisk funktion. Kabeln är tillverkad som den är med de material som ingår, primärt för att kabeln ska överföra signalen "bättre" mellan slutsteg och högtalare, och inte primärt för att estetiskt förhöja användarens lyssningsrum, eller som statusförhöjande pryl.
niklasz skrev:OBS! Jag hävdar inte att kablar i alla lägen måste vara omöjliga att höra skillnad på, men bevisbördan måste åligga den som påstår att det finns skillnader, i detta fall är recensenten som det länkas till i trådens första inlägg ett bra exempel. Kan inte denne styrka att de skillnader han beskriver verkligen finns borde han inte ha skrivit som han gjorde.
Bill50x skrev:Äsch, blindtester är helt överskattat.
Bill50x skrev:...Hur ska man då veta vad man ska tycka?
jom8993 skrev:Var går gränsen mellan sunt bondförnuft och bondfångeri?
Hetsporren skrev:Breaking News: Om vi skulle återgå till Jormas kablar så kan jag berätta att jag fått det odelade nöjet att låna hem ett par JD No.1 (36 000 kr/2-meterspar)! Dessa skall snart testas i min modesta anläggning och jag ber att få återkomma - i en helt ny tråd - så småningom.
Bill50x skrev:Men, man får inte glömma köparens ansvar. Att lägga 30.000:- på ett par högtalarkablar utan att förvissa sig om prestanda - då får man skylla sig själv. Vem köper en dyr bil utan att provköra?
/ B
niklasz skrev:Detta med att skylla sig själv är lite tveeggat i mina ögon.
Antag att man parkerar sin bil någonstans och glömmer att låsa den. När man sedan kommer tillbaka visar det sig att bilen är stulen. Visst kan man hävda att den som glömt att låsa bilen får skylla sig själv, men bilstölden är lika mycket en bilstöld för det.
På liknande sätt är det med kablar. Den som påstår att kablarna har effekter som inte kan påvisas far med osanning, vilket är illa. I stort sett alla delar av samhället fungerar bättre om folk inte framför oriktiga påståenden. Det ligger ett stort värde i korrekt information.
Bill50x skrev:Jag har faktiskt svårt att tro att någon (som inte är alldeles nerlusad med pengar) spenderar 30 kalla på ett par kablar bara för att man drabbas av en svamlande säljare. De flesta av mina vänner skulle inte ens betala 300 kronor för ett par kablar hur bra dom än påstås vara
/ B
Nefilim skrev:När man "lyssnar" på kablar bör man ställa sig frågan:
Låter det bättre ? (Hur kan en kabel få en anläggning att låta bättre ?![]()
Låter det annorlunda ? (Visst kan kablar låta [/i]annorlunda.
Låter det neutralt ? (Vilket jag tycker är det viktigaste).
i skrev:Hetsporren skrev:Nu har jag kommit hem från Mårten Design med en attaché-
väska, innehållandes en komplett uppsättning Jorma No.1...
Du skär väl upp den och tittar efter hur den är gjord ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 37 gäster