Moderator: Redaktörer
woland skrev:
Lästa nånstans att en ljudtekniker faktiskt hade det som kriterium, att lät det bra via telefon så var det rätt. Tror det var i en intervjuv med någon ljudtekniker som Sterophile gjorde.
Mvh
JB skrev:Om man ska lagra dom på en hårddisk så kan man ju konstatera att man får väldigt bra ljud för den lilla plats dom tar upp och att det därför kan vara värt det ivarjefall!
Jag känner att jag har bättre saker att fylla upp mina hårddiskar med än flacar som jag knappt hör nån skillnad på i jämmförelse med Mp3 ivarjefall..
Jag tror att åtminstånde en av låtarna i testet uppfyller det kriteriet. Men visst, då kan man ju köra piano som flac och resten som Mp3. Nöjd? Grejen är den att när detta verkligen testas som brukar testarna inte uppleva någon skillnad. Därimot finns det mycket fördomar kring detta. Det var lite roligt att låta forumet uppleva och testa detta själv. Synd att du inte var med i testgruppen eftersom du har så tydliga uppfattningar om detta.woland skrev:Om du tar en verkligt högklassig inspelning som verkligen utnyttjar CD-formatets 16-bit, alltså inget komprimerat skit så visst hör du skillnad. Testa på gles pianomusik, det brukar ge utslag.
Håller HELT med dej. Det är orsaken till att jag rippar till flac. Jag är också en av dem som hoppas på betydligt högre bitrater i framtiden. Jag tror att hifi-utvecklingen kommer att flytta över till mjukvaruutveckling och DSP-mjukvaror (jag hör till dem som tror att för nästa genarations musiklyssnare kommer att köpa en tjänst inte en skivsamling). Skall vi i framtiden köra rumskorrigerande algoritmer, digitala delningsfilter mm. så bör vi (precis som i bildexemplet) göra det på så stora bitmängder som möjligt.Bill50x skrev:Hårddiskar är idag billiga ting. Och förhoppningsvis går utvecklingen av förstärkare och högtalare framåt så de blir alltmer transparanta. Skulle man i ett senare skede faktiskt börja höra skillnad på flac och mp3 så sitter man definitivt med skägget i brevlådan om man sparat all musik i ett sämre format.
Koffe skrev:Varför skall man ställa krav på andra och bit-rikare format när skillnaden (kanske) inte är hörbar? Är det då inte ANDRA saker man skall kravställa? Inspelningens kvalite till exempel?
Om du läser vad har svarat dej i tidigare poster så ser du att jag OCKSÅ är för högre bitrater. Jag vill dock inte lura mej själv och intala mej att det är en stor hörbar skillnad när det inte finns en sån.
Varför skall man ställa krav på andra och bit-rikare format när skillnaden (kanske) inte är hörbar? Är det då inte ANDRA saker man skall kravställa? Inspelningens kvalite till exempel
woland skrev:Som sagt varför finns det bilar med keramiska bromsar när trumbromsar är billigare. Vi märker ju ändå ingen skillnad.
woland skrev:Dagens inspelningar görs ju i hög grad av MP3-generationen och det hörs ju som sagt. De förmår ju inte att utnyttja CD-mediats 16-bitar. Bara kanske 10-14 bitar som utnyttjas idag. Att sedan ta detta som utgångspunkt för att MP3 ocj CD låter lika är ju trist.
Mvh
Vad är ditt problem? Har du några andra ERFARENHETER får du gärna delge dem. Du känner inte att det börjar bli lite konstigt när du (som inte har provat) sitter och tycker en massa om upplösingen i musik du inte har hört. Om du vill så skapar jag nya testfiler så får du prova själv.woland skrev:Att sedan ta detta som utgångspunkt för att MP3 ocj CD låter lika är ju trist.
Koffe skrev:Vad är ditt problem? Har du några andra ERFARENHETER får du gärna delge dem. Du känner inte att det börjar bli lite konstigt när du (som inte har provat) sitter och tycker en massa om upplösingen i musik du inte har hört. Om du vill så skapar jag nya testfiler så får du prova själv.woland skrev:Att sedan ta detta som utgångspunkt för att MP3 ocj CD låter lika är ju trist.
Jag har åtskilliga inspelningar som är verkligen lo-fi. Dom blir absolut inte sämre i en bra anläggning. Lyssna på The Moldy Peaches, CocoRosie, Lesbo Pig, Jeffrey Lewis... så förstår ni vad jag menar.
woland skrev:Bill50X skrev:Jag har åtskilliga inspelningar som är verkligen lo-fi. Dom blir absolut inte sämre i en bra anläggning. Lyssna på The Moldy Peaches, CocoRosie, Lesbo Pig, Jeffrey Lewis... så förstår ni vad jag menar.
Nej då, det stämmer, bra anläggningar gör ju även dåliga inspelningar intressanta. Då hörs det ju varför de är dåliga. Kul faktiskt.
Mvh
En sammanfattning vi kanske kan vara överens om: Det är idag svårt att höra skillnad på en (välrippad) mp3:a och CD. Ibland t.o.m omöjligt. Men eftersom lagringsutrymme idag är så billigt finns det ingen anledning att spara musiken i sämre format än nödvändigt eftersom vi inte vet vad vi har att vänta i form av ljudåtergivning i framtiden.
woland skrev:Javisst kan det vara svårt att höra skillnad. Men som du med menar att vi måste ha musiken i så bra format som möjligt är ju självklart.
Att sedan MP3-generationen i de flesta fall tydligen sitter som inspelningstekniker gör det självklart svårt att höra skillnad idag. De utnyttjar ju inte formatets kapacitet.
Jag tackar för uträkningen!silvervarg skrev:Resultatet blev exakt 6 rätt, vilket är exakt lika bra som vi i snitt skulle fått genom att bara gissa (dvs utan att ens lyssna alls).
Visserligen kan man möjligen ifrågasätta vissa delar av testets utformning, men om vi godtar testets utformning som rimligt utförd så visar statistiken att ingen signifikans för hörbara skillnader kunde påvisas.
Trotts detta "icke-resultat" så tycker jag att testet gav lite information. Visserligen ganska nära det jag hade gissat på, men ändå intressant.
Varför är det viktigt att ha musiken i ett så bra format som möjligt när "förbättringen" inte är hörbar?
''Jag är också en av dem som hoppas på betydligt högre bitrater i framtiden.
Varför är det viktigt att ha musiken i ett så bra format som möjligt när "förbättringen" inte är hörbar?:
Gles pianomusik är inte ett problem när man kör variabel bitrate som i detta fall. Eftersom musiken är gles finns möjlighet till ett överflöd av bittar då de behövs. Alltså kan tonerna troligen kodas i CD-kvalitet trots ~190kbit mp3.
Däremot en hel orkester som spelar samtidigt, det är svårat att koda bra i en VBR mp3:a. Lyssna speciellt till något av de svagare instrumenten i partier där mycket händer.
Koffe skrev: Jag skulle också villja sticka ut hakan och påstå att det finns inte en cd som är gjort för 10 år sedan som låter bättre än en mp3-kopia av en bra skiva från idag.
subjektivisten skrev:Den hakan är rätt krossad då eftersom det är totalt felaktigt. Vi har sämre ljud idag, generellt än....ja, sen 20-talet? Mindre dynamik och sjukt uselt ljud.
Trabant en bil som tillverkades i forna DDR ansågs på 60-talet vara tillräckligt bra enligt Östtyska regeringen. Den ansågs då vara färdigutvecklad.
Det köper inte jag. Det är ju extremt mycket information hela tiden i pianomusik: efterklangen i flygeln, rumsekot, knarret i stolen, dämppedalens ljud, pianistens grymtningar...woland skrev:Silvervargen skrev:Gles pianomusik är inte ett problem när man kör variabel bitrate som i detta fall. Eftersom musiken är gles finns möjlighet till ett överflöd av bittar då de behövs. Alltså kan tonerna troligen kodas i CD-kvalitet trots ~190kbit mp3.
Däremot en hel orkester som spelar samtidigt, det är svårat att koda bra i en VBR mp3:a. Lyssna speciellt till något av de svagare instrumenten i partier där mycket händer.
Köper det, borde vara så.
Mvh
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster