En sund HiFi-utveckling.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-04 16:14

Mayro skrev:
För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne!

äsch då... Vi är inte farliga.. :lol: :lol:

OK då, jag får väl tro dig på ditt ord :wink: men nog tycker jag frugan ( blodpuddingsätare ) morrar i sömnen vid fullmåne :roll:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 16:19

PekkaJohansson skrev: Det är också väldigt intressant att höra hur till exempel artikulationen blir sämre för varje årtionde. Lyssna först på Edvard Persson, Ernst Rolf, Karl Gerhard och andra artister från 78-varvseran. Pröva sedan några exempel från senare epoker. Från och med tidigt 70-talet sluddrar de allra flesta - jo, jag vet, Elvis och Springsteen har alltid sluddrat... :-)

Lyssna på Magnus Ugglas 70-tals grejjor och æven den fina (men illaljudande) "Væalkommen till folkhemmet". Men han ær ju ett undantag. Hans cover av "jazzgossen" ær lysnade (kom på någon 70-talsplatta)!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 16:26

hajen1 skrev:
Mayro skrev:
För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne!

äsch då... Vi är inte farliga.. :lol: :lol:

OK då, jag får väl tro dig på ditt ord :wink: men nog tycker jag frugan ( blodpuddingsätare ) morrar i sömnen vid fullmåne :roll:

morrar inte ALLTID fruar lite till o från :lol: :lol: Så var inte orolig Hajen1..Du överlever nog... Och ta inte nu betoningen på ordet "nog" för hårt. En viss risk kan ju finnas....kanske.
Men ta inte detta kanske för hårt heller. För det går nog bra ... nä nu kom nog igen ju :roll:

Ok. va inte orolig. Hoppas vi...

Du har nog rätt Det KAN tydligen inte uteslutas att det KAN vara farligt med blodpuddingsätare ... 8O
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 16:33

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:... att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.

Vad säger du Max :mrgreen:

Vi har diskuterat det førr. Ingvar påstår "...att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien.".

Ett påstående. Klart folk måste få påstå saker. Dessutom ær det en ren smaksak. Vi hade ju en omrøstning om saken tidiagre hær på faktiskt.se och 80-talet visade sig vara mycket populært.
Mycket av den musik som ær bra som gørs idag (Någon som hørt Koop's nya?) har sin grund i 80-talets utveckling.

Det klart, gillar man inte det typiska soundet av en Linn LM1 så kanske det tidiga 80-talet inte ær så upphetsande, men gillar man det så ær det underbart :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 16:36

Tycker nogdet finns gott om kvalitetsmusik från 1980-talets glansdagar.

Bland populärmusiken har vi Toto, Rush, Simple Minds, Frank Sinatra(?) och många fler.

För övrigt kan det vara klädsamt att tillägga "jag tycker.." i dylika sammanhang.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 16:45

Bland annat mot bakgrund av Max återkommande lovord över 80-talet (då för övrigt även jag växte upp) har också jag köpt på mig en hel del 80-talspop. Det handlar både om originalutgåvor på cd av musik som jag har haft på LP och om sådant som jag hoppade över när det begav sig. Dessutom har jag köpt ett helt gäng 80-tals-album på vinyl för 2 kr/st på den lokala lumpboden. Det mesta framstår som oerhört daterat, förutom några synthbaserade engelska plattor med ett fåtal bra låtar. En del soulinspirerat material är mycket bra (Culture Club, Wham!, Alison Moyet/Yazoo) och bär tydliga spår av sent 60-tal och Motown. Duran Duran förvaltade på sina tidiga plattor en klassisk engelsk poptradition, medan artister som Thompson Twins framstår som fruktansvärt bleka och ointressanta så här drygt tjugo år senare - och inte minst mot bakgrund av vad som gjorts tidigare under pophistorien.

Intressant är att Johnny Cash i sin självbiografi framhåller Elvis skicklighet som kompgitarrist. Det har såvitt jag vet ingen gjort tidigare, men Cash hängde ju, till skillnad från alla så kallade kännare, med Elvis under hela Sun-eran. Själv har jag alltid levt i tron att Elvis knappt kunde hantera en gitarr. Han ser oerhört vilsen ut i boxningsringen vid come-backen 1968. Att Elvis sjönk som en sten på 60-talet är bara sant till viss del. De första tre-fyra åren bjöd på högklassiga inspelningar och drivna musiker och producenter på RCA innan det blev alltför mycket filmtrams. "Little Sister"/"His Latest Flame" är en mycket trevlig och väl framförd dubbel A-sidesingel, för att inte tala om hela LP:n "Elvis is Back!" (riktigt bra på cd men bara i första tyska utgåvan, RCA ND XXXXX). Hans version av Ketty Lesters "Love Letters" från 1968 är inte så tokig den heller, och delar av "From Elvis in Memphis" och...

Det värsta under de senaste tio-femton åren är alla dansversioner av fina gamla poplåtar med någon lallande blondin eller brunett som knappast har valts ut för sina vokala kvaliteter. En hel del av 80-talspopen kommer nu tillbaka i detta kväljande format - usch och fy för sådant!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-10-04 16:50, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 16:47

Morello skrev:För övrigt kan det vara klädsamt att tillägga "jag tycker.." i dylika sammanhang.

Äsch, det är väl själklart i de här sammanhangen? Lika självklart som att Toto var tekniskt drivna men skittråkiga... 8)

Jazz Butcher däremot, dom var bra.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:49

hajen1 skrev:men nog tycker jag frugan ( blodpuddingsätare ) morrar i sömnen vid fullmåne :roll:

Lyft lite försiktigt på ena överläppen och kollat hörntänderna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 16:51

Bill50x skrev:
Morello skrev:För övrigt kan det vara klädsamt att tillägga "jag tycker.." i dylika sammanhang.

Äsch, det är väl själklart i de här sammanhangen? Lika självklart som att Toto var tekniskt drivna men skittråkiga... 8)

Jazz Butcher däremot, dom var bra.

/ B

Jeff Porcaro var kung och dog för ung. 8)

Lyssna på Rosanna eller Dire Straits "heavy fuel". Speciellt på fillet i slutet av låten. :wink: På tål om rytmik alltså.
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 16:56

Köpte Toto-samlingen "Past to Present" från 1990. Den visade sig inte låta som jag mindes att Toto IV gjorde. Jag kollade i häftet och, mycket riktigt, samlingen var remastrad av Doug Sax. Redan 1990 hade man alltså börjat med detta otyg. Tur att jag bara hade betalat 30 kr för plattan. Får väl leta upp originalutgåvan av "IV" på Ebay eller nästa gång jag kommer till Staterna.

Med vänlig hälsning

Pekka, som ändå placerar Toto i samma tråkighetsfack som Dire Straits
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 17:12

PekkaJohansson skrev:...medan artister som Thompson Twins framstår som fruktansvärt bleka och ointressanta så här drygt tjugo år senare - och inte minst mot bakgrund av vad som gjorts tidigare under pophistorien.

Huh? Thompson Twins var ju bland dom allra bæsta! Jag som nyligen lyckats jaga tag i "future days" på CD. 35$ kostade den. Begagnad (bolaget vægrar sælja den, och skulle dom sælja den skulle det bli en komprimerad "digital remaster" med bortskuren bas).
Bland dom bæsta skivor som gjorts, någonsin.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 17:14

Morello skrev:Jeff Porcaro var kung och dog för ung. 8)

Nej, han var en knarkare som dog alldeles lagom.
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 17:32, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 17:31

Max_Headroom skrev:Thompson Twins var ju bland dom allra bæsta! Jag som nyligen lyckats jaga tag i "future days" på CD. 35$ kostade den. Begagnad (bolaget vægrar sælja den, och skulle dom sælja den skulle det bli en komprimerad "digital remaster" med bortskuren bas).
Bland dom bæsta skivor som gjorts, någonsin.

Tänk så olika man kan tycka! Jag baserar mitt uttalande främst på minnen från förr och lyssning på "Into the Gap" som jag hittade nyligen på LP för 10 kr. Blippigt, bloppigt, blek produktion, dålig sång och låtarna är för långa för sitt eget bästa. Jag köpte "Here's to Future Days" igår (LP, 2 kr) och ska lyssna så fort jag får tillfälle. Jag hyser dock inga stora förhoppningar. Återkommer med mina intryck!

Jag får passa på att gratulera Max till lyckan att ha hittat en eftersökt cd i originalutgåva. Det är en fin känsla när det inträffar!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 18:25

Just det, glömde ju Dire Straits - ett av 1970 och 1980-talens mest framstående popband.

Jeff Porcaro medverkade dock bara på sista albumet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-04 18:35

Flint skrev:
Morello skrev:Jeff Porcaro var kung och dog för ung. 8)

Nej, han var en knarkare som dog alldeles lagom.

Fast det var inte bara han som sysslade med sådant otyg.

80-talet? Oj då gav ju Gabriel ut dom fantastiska skivorna Gabriel 4 och SO :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 19:12

mats
Hur skulle du vilja att framtidens HiFi-marknad ser ut?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 19:35

Det har gjorts mycket bra musik under alla tider och mycket dålig också men ju mer tiden går desto mer glömmer man bort den sistnämnda. Man blir ju nämligen mer sällan ofrivilligt utsatt för äldre musik än ny, så det man hör av äldre musik är i allmänhet sådant man valt själv.

Vad gäller trådens ursprungliga ämne önskar jag nog främst att inspelningarna blir bättre, så att det överhuvudtaget är någon vits med att lägga tid och pengar på hifi. Man blir lite less när var och varannan inspelning håller så låg kvalitet att man i vissa avseenden kunde gjort ett bättre jobb själv med hobbyutrustning...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-04 20:16

PekkaJohansson skrev: Philip Oakey borde definitivt ha låtit damerna i Human League sköta sången ensamma! :-)

Även om du har god smak Pekka, så håller jag defintivt inte med här! Phil's alldeles speciella stämma var en grundstomme i deras musik, den var absolut totalt rätt i sitt sammanhang. En av de bästa synthsångarna överhuvudtaget imho :)

För att addera lite topicrelaterat: Innehållet kan hänga ihop med tekniken så tillvida att när musiken känns viktig så blir tekniken också det. 80talet var extremt intressant (se nedan) för många, idag är musikutbudet bedövande stort och långt mer kommersialiserat. Slit o släng-musik passar slit o släng-teknik....

Jag tycker att själva musiken i sig, om den enagerar, föder ett teknikintresse.
Senast redigerad av phloam 2006-10-04 21:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 20:22

Lite OT om OT i den här tråden.
Jag har inget som helst emot att den innehåller OT bara admin accepterar det. Bara ni inte betraktar det som OT att jag ibland går in och ställer ursprungsfrågan.
Slut OT.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-04 20:43

IngOehman skrev:Skulle snarare vilja påstå att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien. :x Det var en musikkulturell sorgeperiod dominerad av ultrakommersiell lågkvalitativ synth- och hårdrocksmusik. Även den kvarlevande popmusiken färgades illa av eländet, även om den aldrig sjönk lika djupt i eländet.

Menar således, likt någon annan inläggare (Bill50x?), att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.

Ingvar, jag respekterar din personliga smak, men att säga att 80-talet var så dåligt är inte sant helt enkelt.

Om en person tillbringade sitt 80-tal med att lyssna på Samantha Fox så kanske man kan säga så. Själv lyssnade på helt andra saker.

Att utvecklingen går i vågor kan jag hålla med om, vilket ofta hänger samman med utvecklingen inom musikteknik och instrument. Ta elgitarren och allt den förde med sig. Det enda motsvarande jag kan komma på är synthesizern under 70/80-tal. Idag har vi datorn som var mans musikverktyg och studio (The Knife gjorde sin första skiva helt på dator).

Under 80talet var det många, även vanliga "pop"musiker, som gjorde förvånansvärt konstnärligt avancerad musik, förmodligen tack vare just inspiration från synthen och dess nya möjligheter. I mitten av 80-talet kom helt nya musikstilar som förebådade sånt som är etablerat idag. Men man var tvungen att leta bortom hitlistor för att få hela bilden.

Jag ställer gärna samman en lista på viktig, bra 80-talsmusik för den som visar intresse. Bill50x, Max, Pekka... hjälp mig ok? :)

On topic: Jag ville säga att synthen också skapade intresse för teknik, både för hur teknik kan användas för att skapa, och i förlängningen också hur den kan förhöja lyssnandet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-04 22:45

Tack för en underbar tråd!

Conan skrev:Ja, varför inte. Den möbelaffär som kan presentera hemmadator, multimediaspelare, en kompetent förstärkare och en extremt högkvalitativ högtalaruppsättning, förpackat i ett estetiskt välbalanserat möblering kan nog göra en del affärer.

Jepp. Jag är övertygad om att "branchen" står i mitt i sin i särklass största omdaning någonsin. Jag tror nämligen att vi är på väg över i en internettjänstebaserad struktur där media köps på helt andra sätt än idag. Den traditionella "spelaren" (LP, CD, DVD, Tuner) är nog snart kommersiellt döda. Jag tror att nästa generaration hifi-nerdar kommer att ha en helt annan struktur på uppbyggnaden av anläggningen. Vi kommer att tala om olika "gränssnitt" (datormjukvaror och nätverksspelare) till onlinebaserade tjänster snarare än CD->Förstärkare->Högtalare. I nästa generation av Windows (Vista) kommer tillexempel rumsmätning (for dummys :-)) och rumkorrigering att vara standard. Det säger en del om de visioner som idag utarbetas och som i framtiden kommer att påverka hur vi lyssnar.

Jag tror att för nästa generation av hifi-geeks kommer kedjan att vara: Tjänst->DSP-mjukvaror->Datorgränssnitt (nätverksspelare)->aktiva högtalare.

... inom 10 år mina vänner... :-)

PS. 80-talet... var inte musiken bra men dåligt inspelad? DS.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-04 23:13

Flint skrev:mats
Hur skulle du vilja att framtidens HiFi-marknad ser ut?

Ja du, vet inte om jag får lov att svara. Som du vet är jag dum i skallen. Jag begriper inte mycket av de tekniska diskussionerna. Men jag gör ett försök.

I min hifidröm så finns Siba, elgiganten kvar, för att sälja icke highendstuff osv. Med den skillnaden att det är mer uppdelat. Att den personalen som sysslar med hifi kan sina saker. Ja kanske inte som Ingvar Ö, men mer kött på benen. Som det är idag så säljer de sakerna utan att kunna så mycket. Mer kunnande på personalen.

Herregud det säger ju sig själv att när personalen skall både ha hand om köksidan och hifisidan blir ju inte så bra. Är viktigt med personal som kan sina saker. Det räcker inte med Åströmsförsäljningskola. Hjälpa kunderna att hitta rätt inte bara få kunderna att köpa den dyrare apparaten än vad man tänkt sig från början.

En bra kundkontakt är oerhört viktigt vare sig man köper highend eller loend.

Det märkliga är går man till ett ställe som säljer kvaliteshifi så får man mycket mer hjälp om hur man skall ställa upp sakerna, ställa in än på tex Siba. Det är bra att det är så på kvaliteshifiställena, men så borde det vara på lågpriskedjorna också. För trots allt de kunderna som köper på kvalitetshifiställena kan ju mer än Sibakunderna (de flesta i alla fall). På Siba eller de andra får man oftast klara sig själv. Lite mer av den omsorgen vill jag ha över på lågpriskedjorna. Ok de kanske måste höjga priserna om säljarna skall kunna och tipsa mer, fast i längden tjänar nog kunderna på det i längden.

Nu vet inte om jag är rätt men i avdelingen att faktiskt upplyser om skojarna i branscen. Är nog så bra, men ger det något resultat? För vad jag kan se så är det bara vi här inne som ser att inte köpa skojarnas saker. Men det tycks ju inte hjälpa för de sk skojarna säljer ju lika mycket för det. Känns det inte meningslöst med agendan för det hjälper ju inte, eller har det? Lite nyfiken här.

Nu vill inte jag påstå eftersom jag inte är kapabel eller har lyssnat på vad vissa kallar för ormolja som Transparent, Nordost osv. Men vissa kör ju hela tiden att Faktiskt informera om ormolja osv. Men det är ju bara vi som vet om det, det känns meningslöst. Verkar inte gå ut längre än här.

Som sagt Flint, eftersom jag inte är så klok, så har jag inte mycket att säga. Men bättre kundkontakt.

Oj nu är det nog en annan diskussion, men när det gäller tekniker och marknadsförare är det såklart väldans viktigt med bra kommunikation emellan.

Nu har det blivit kanske lite konstigt i meningarna och stavfel. Men jag är väldans trött i hjärnan just nu.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:23

Sund hifi-utveckling låter som en självmotsägelse.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:24

mats
Det var ett j¤vla bra och genomtänkt svar tycker jag. Tack.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:25

Naqref™ skrev:Sund hifi-utveckling låter som en självmotsägelse.

Förklara.
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 23:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:32

Efter två hifi-mässor på kort tid tycker jag hifi är rätt tramsigt. Trams kan vara sunt eller osunt. Just då tyckte jag det var det ena. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-04 23:38

Naqref™ skrev:Efter två hifi-mässor på kort tid tycker jag hifi är rätt tramsigt. Trams kan vara sunt eller osunt. Just då tyckte jag det var det ena. ;)

Du är rolig du Anders. Kul att du rör i grytan :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 02:29

Max_Headroom skrev:
PekkaJohansson skrev:...medan artister som Thompson Twins framstår som fruktansvärt bleka och ointressanta så här drygt tjugo år senare - och inte minst mot bakgrund av vad som gjorts tidigare under pophistorien.

Huh? Thompson Twins var ju bland dom allra bæsta! Jag som nyligen lyckats jaga tag i "future days" på CD.

Tänk om du har rätt i detta, och i och med det bevisar att allt annat var sämre. :wink:

Kanske har du rätt. Frågan är då om det gjordes någonting överhuvudtaget mellan 1974 och 1979 som var lika dåligt?

I förlängningen blir förstås frågan: gjordes det mellan 1984-1993* någonting överhuvudtaget som inte var ännu sämre än det sämsta som gjordes under perioden 1974-1979? Kanske kan perioden förlängas till 1974-1983, men då är det inte lika troligt längre.

Vh, iö

- - - - -

*I musikens värld sträcker sig ju årtiondena ungefär tre år in på nästa årtionde, innan det nya årtiondets musik startar "på riktigt". Det är en tradition som hållit i sig över 100 år! :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-10-05 07:25

Morello skrev:
Jeff Porcaro var kung och dog för ung. 8)

Lyssna på Rosanna eller Dire Straits "heavy fuel". Speciellt på fillet i slutet av låten. :wink: På tål om rytmik alltså.

Finns en annan låt på det albumet med tight rytmik och sväng: The Bug har jag för mig att den heter.
sb17nbac till alla!

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-05 09:01

Flint skrev:80-talet för mig kunde man musikaliskt ha hoppat över.

Måste ju bara försvara 80-talet ur musikalisk synpunkt jag med. Det decenium som präglat en stackars 70-talist hårt. Det kom mycket bra musik då tycker jag.

T ex:

Depeche Mode
Madonna
The Smiths
Imperiet
INXS
U2
Kate Bush
Madness
Metallica
Mike Oldfield
Motörhead
Nick Cave
NIN
Red Hot Chili Peppers
REM
Sisters of Mercy
mm mm

Kan ju hålla på hur länge som helst. Mycket står sig bra än idag också :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi