Bill50x skrev:Det är egentligen inget fel på någon av de tre exemplen. De två första exemplen som Trallgök och Morello skrev är tänkta för helt olika målgrupper. Det finns ingen "rätt" skrivning här. Att "bara" presentera siffrorna duger för de som vet vad de representerar.
Helt fel, men ändå bra att du skriver det, för det visar att min tes stämmer.
Nämligen: Det är farligt/dåligt att skriva text som behöver tolkas - eftersom vissa (i detta fall du) kan tro att den är entydig (du skriver att texten duger för dem som vet vad siffrorna representerar, vilket är helt fel, för det vet ingen! Siffrorna är nämligen inte alls entydiga.)
Bill50x skrev:För de som tycker det är skoj med raljerande sågningar (vilket ju är mycket vanligt här på Faktiskt...) är exempel nr 2 det bästa.
Förmodar du menar ett när du säger två?
Bill50x skrev:Svantes tredje variant är något däremellan och alldeles utmärkt saklig tycker jag.
Svantes variant är klart bäst, även om den inte heller är helt entydig.
Bill50x skrev:Beroende på målgruppen kan man naturligtvis fylla på med fler kommentarer.
INGEN "målgrupp" har någon nytta av en text som inte är entydig (däremot kan den som tilltalar en målgrupp så ha nytta av det - om ändamålet är att lura dem

), eftersom de bara kan leda till födseln av missförstånd och tumregler, som i sin tur ställer till med nytt elände i nya informationsgenerationer.
Bill50x skrev:Jag förstår faktiskt inte varför det är så svårt för vissa att förstå att man skriver på olika sätt beroende på vem man skriver till/för och att det faktiskt även beror på vad man vill åstadkomma med det man skriver?
Det är inte ett dugg svårt att förstå mekanismerna bakom dåliga formuleringars uppkomst, det som är svårt är att få dessa informationsdestruktiva beteenden att stävjas/upphöra. Ett annat problem är att det är svårt att få dem som sprider missförstånd genom att använda icke entydiga formuleringar att inse hur illa det är.
Svante skrev:IngOehman skrev:Två utmärka exempel på utomordentligt dåliga sätt att skriva.
Ok, vad tyckte du om den här då:
Svante skrev:Mätningen visade att förstärkaren hade osedvanligt hög distorsion (THD=34%) och att utimpedansen var hela 5 ohm. Med sådana mätdata kan man inte förvänta sig transparens.
Mycket bättre!*
Jag klagar ju som du vet aldrig på hur du formulerar dig.
(I själva verket klagar jag sällan på hur NÅGON formulerar sig. Frågar hellre om något är oklart.)
Att jag i detta fall klagade på Morellos formuleringar var på grund av att de så väl demonstrerade
hur just fel det kan gå när man fattar sig kort. Är inte säker på att det var hans avsikt att demon-
strera detta, men tack i varje fall för exempelt Gustaf!
Vh, iö
- - - - -
*Och ännu bättre hade det varit om den olinjäritet som gav upphov till disktorsionen hade
beskrivits,
samt om signalnivån hade redogjorts för. Alla förstärkare har ju 34% distorsion# vi någon utstyrningsnivå.
#Förvisso finns (PA-)förstärkare med kompressor, som därledes undslipper att drivas till klippning,
men om man definierar distorsion enligt deltametoden¤ istället, kan man likväl nå 34% distorsion.
¤Där även grundtonsdistorsion inkluderas, eftersom distorsion definieras som "allt det som återstår
efter att grundtonen subtrahetats på den nivå den
borde ha haft".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).