Avlyssnat: AT Megatrend/Athena

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-06 23:18

Sven skrev:För varje tes finns det en anti-tes så om jag nu uttrycker min personliga uppfattning här och nu, är det med näst intill visshet gränsande sannolikhet troligt att den inte kommer att vara statisk.

Dessutom måste jag få göra den reservationen att jag bara klarar av att säga vad jag IDAG skulle välja för lösning SAMT att den skulle bli mycket dyrbar att sätta i verket, till och med som prototyp.

Alltså: Medveten om alla dess begränsningar sätter jag nog trots allt dipolen högst på listan. Men det sker långt ifrån reservationslöst! (Du känner säkert själv till alla problem som är förknippade med den lösningen, som tex Newton och WAF!)

Men... rätt utnyttjad (vad det nu är är jag ännu inte fullt på det klara med), tror jag ändock att dipolen har teoretiska förutsättningar att slå det mesta, bara man på ett intelligent sätt kan hantera bakvågens problematik.

Sven,

Din ödmjukhet gör mig ödmjuk. :oops:

Jag håller dessutom med om varenda ord i de tre första styckena. I fjärde stycket gör jag, i varje fall just nu ( :wink: ) en lite avvikande bedömning.

Vill dessutom avseende dipoler, extra stressa både avståndsberoendets klang, och bakvågens problematik (två sidor av samma mynt). Den sista är, skulle jag vilja säga (i ett normalt lyssningsrum) dipolens huvudproblem. Då räknar jag förstås inte ljudtrycksförmågan, som förvisso lätt blir otillräcklig om man man inte tillser både tillräcklig baffelarea och mycket stor produkt = membranyta * slaglängd. Fast det beror förstås också på vilka ljud man vill kunna återge.

Jag gjorde i mitten av 80-talet en massa försök att stävja bakvågen i några experiment som finns i varje fall lite slarvigt beskrivna på:

http://www.sonicdesign.se/oeint13.html

Speciellt om man läser efter frågan "Berätta mer" och i ännu högre grad "Hur undersöker man då bäst hur en högtalare skall stråla?". Därunder står det en del om vad för experiment jag gjorde, och mina egna bedömningar av resultaten, baserade på både egna och andras vittnesmål.

En av lösningarna hanterade dessutom problemen med Newton :wink: , ehuru inte med WAF... :cry:

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sven

Inläggav Sven » 2004-01-07 12:27

Jag gjorde i mitten av 80-talet en massa försök att stävja bakvågen i några experiment som finns i varje fall lite slarvigt beskrivna på:

http://www.sonicdesign.se/oeint13.html

Hej,

Återkommer i ärendet när jag tagit del av innehållet. :wink:

Sven

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-08 00:05

Ni borde nog träffas över en par GT :wink:

vh
mp
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Sven

Inläggav Sven » 2004-01-08 11:18

mattepatte skrev:Ni borde nog träffas över en par GT :wink:

vh
mp

Hej matte,

Måste nog tillstå att jag inte vet vad "ett par GT" är för något...?

/Sven

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-08 12:31

Hej Sven

Gin och Tonic :)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Sven

Inläggav Sven » 2004-01-09 03:14

mattepatte skrev:Hej Sven

Gin och Tonic :)

OK! Har tydligen en del kvar att lära... :wink:

/Sven

Användarvisningsbild
Sven

Inläggav Sven » 2004-01-09 05:50

mattepatte skrev:
Har Bosse någon inblandning i de här månne ?

Matte: I den bildserien Du bifogar nedan så är det så vitt jag vet endast den översta högtalaren han har designat. De övriga 2 lär härstamma från Kina evad gäller såväl design som konstruktion...

/Sven

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-01-09 14:09

Okej, där ser man. 8)

Vore kul att lyssna på dem någon gång.
Inaktiverad användare!

Föregående