Är det oärligt att importera själv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-02 00:09

Vad tycker du att alla dessa damer skulle arbeta med??

dom hittar nog på not det har i varje fall alla asiater i gnosjötrakten gort
där arbetsvilja och ligger i topp och kriminalitet ligger i botten långt under svenskarna :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-02 00:11

profbd skrev:om en fem sex miljoner asiatiska damer mellan 18 och 25år invandrade hit skulle det nog bli lite fart på landet :wink:

JA!!! Vilken bra ide! :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-02 00:33

Profbd skrev:
dom hittar nog på not det har i varje fall alla asiater i gnosjötrakten gort
där arbetsvilja och ligger i topp och kriminalitet ligger i botten långt under svenskarna

Menar du att svenskar är mer kriminella?

Mvh

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-03-02 00:48

Jag tror inte asiatiska damer mellan 18-25 är så kriminella, bästa förslaget jag hört på länge. Det enda vi har för mycket av i det här landet är en massa pessimister. Profbd, jag ska nominera dig till riksdagen!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-02 01:09

Snusmumriken skrev:
Jag tror inte asiatiska damer mellan 18-25 är så kriminella

Men alla asiater i Gnosjö är väl inte damer mellan 18-25...eller?

Att påstå att svenskar är mer kriminella är ju rasistiskt.

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-02 10:15

Återgå till ämnet. Bums.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-02 11:37

Vee-Eight skrev:Politik är nu rensat från tråden. Fortsatt trist uppförande belönas med semester.

Godtycklig och inkonsekvent redigering i vanlig ordning. :)
Jag har mina misstankar. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-03-02 11:54

Nu är det ju inte alla som nyttjar lokal butik till att utnyttja för lyssning och sedan beställer från annat håll...

...det finns en grupp människor (i vart fall en liten sådan på en person som jag kan tala för :mrgreen:) som agerar på i princip helt motsatt håll... så det kanske jämnar ut det lite grand...

...nämligen de som nyttjar en massa butiker på nätet var som helst i världen för att söka information och sedan handlar lokalt för att man inte vill ha några garanti/reparationsproblem.

Vore trevligt om fler handlade sin man i ICAn i byn iställer för att åka en mil i bil till köpcenter... så hade de säkert kunnat sänka priserna.. och fler hade handlat där. Undrar vad som behövs för att starta sådana nya beteendesprialer egentligen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-02 12:15

I fallet ICA så måste närheten till närbutiken uppväga bensinkostnaden för att ta sig till stormarknaden. Den lokala butiken måste också få lika bra pris från grossist som stormarknaden, samt måste även den lilla butikens omkostnader (butikslokal, personal osv) vara lika låga som stormarknadens är per vara.

Av naturliga själ så är kostnaden för konsument det som grundlägger beteendespiralen. Med små undantag. Att sedan en del kör 2 mil för att handla ett paket kaffe 3 kronor billigare är ju såklart ren dumhet.

Mvh

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-03-03 00:09

Damen som köpte bensin för några kronor av den lokala, numera nedlagda, macken:
Jag ska bara ha så jag klarar mig till stan!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-03 12:36

Precis som vi har de politiker vi förtjänar så har vi också de butiker vi förtjänar. Och försvinner den lilla lokala butiken av lönsamhetsskäl så var uppenbarligen behovet av den inte tillräckligt stort.

Jag försöker ibland stötta lokala butiker, senast när jag inhandlade en usb-tv till datorn. Första exet som inhandlades (en Pinnacle) var det kass bildkvalité på. Eftersom jag tyckte programvaran var skräpig försökte jag även byta till ett annat märke. Men det vägrade handlaren, med hämvisning till sina försäljningsvillkor. Att man kanske hellre tummar på villkoren och behåller en kund verkade inte föresväva honom.

Hem med exemplar två, och det verkar fullständigt omöjligt att installera programvaran. Så nu ligger tv-mottagaren och skräpar i en låda, handlaren kommer aldrig höra av mig mer (om jag inte släpar min dator till honom och kräver att han fixar drivisarna).

Hade jag istället köpt denna tv hos storhandlaren så hade jag automatiskt fått 30 dagars fri returrätt och dessutom betalt mindre för den. Kanske inte så konstigt att de små handlarna tappar kunder och lönsamhet?

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-03 12:47

Vikten av nöjd kund och "kunden har alltid rätt" är det förvånansvärt få handlare som begriper.

Ibland kan man argumentera på ett vettigt sätt och få personalen att inse det "rätta".

/Peter

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-03-03 13:20

Jag har också en Pinnacle tv-historia någonting, de verkar göra lite buggiga grejer. Det borde funka att kräva pengarna tillbaka, det hjälper ju inte att byta ut ett ex mot ett annat av samma märke. Mjukvaran är densamma ändå, dvs felaktig.

Men jag håller med, stora etablerade aktörer erbjuder öppet köp mycket oftare än små lokala och det är en stor anledning att handla av de stora. Det är så skönt att bara spatsera tillbaka med grejer som man inte blev nöjd med, som inte passar, som inte funkar, som blev över om man köpte mycket osv. Det är ofta mer praktiskt än att bara ha nära till en butik. Strul är dåligt.

Användarvisningsbild
Aake_GBG

Inläggav Aake_GBG » 2007-03-04 23:46

Har även jag installerat ett Pinnacle TV kort som verkar fungera väl elektriskt men mjukvaran är fullständigt hopplös. Har helt enkelt slängt skiten då Inet som sålt grejerna verkade helt oförstående och jag lägger inte timmar på något som kostat 1500 kr. Nästa dator kommer definitivt inte att handlas från Inet!
MVH,Åke
Aake

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 09:35

Mina vänner.

Kan man inte få dricka icke-skatteintäktsgenererbara drycker i Göteborg utan att ni avviker från ämnet och snubblar in i kvasiintellektuella spörsmål?

Jag ser att ingen har något att tillägga i sakfrågan (om det nu fanns en sådan) - så stäng gärna tråden kära moderatorer.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-05 09:57

Sanny_X skrev:
profbd skrev:om en fem sex miljoner asiatiska damer mellan 18 och 25år invandrade hit skulle det nog bli lite fart på landet :wink:

JA!!! Vilken bra ide! :)

Jättebra, särskilt för oss gubbsjuka gifta män som vill vårda vårt äktenskap! :mrgreen:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-03-05 10:39

Ja då avslutar vi denna topic och kommit fram till att Sladd är världens bästa hifihandlare. Han leve...
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-05 11:35

Jättebra, särskilt för oss gubbsjuka gifta män som vill vårda vårt äktenskap! Mr. Green

som vanligt är det bra med lite konkurans :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-03-05 13:58

Länge leve importen och universal konkurans...........EU har lite fördelar även för oss :) .

Sen att kalla import fel eller oärligt, blir ju liksom kraftig dubbelmoral, då tillverkar-landet är utomlands, så blir det ju import vare sig det gäller privatpersoner eller företag.

Kommer så väl ihåg där runt 1990 när BMW kunde köpas för 60% av Sverigepriset på nära håll, och med samma garantier.

BMW-Sverige vägrade ta emot dessa i inbyte eller ge dom service, det var nästan sekt-varnings-beteénde på Svenska BMW-återförsäljaren.

Men dom fick krypa till korset och acceptera, så nu pratar man om en BMW, oavsett var den kommer ifrån,.
Men dokumentation på produkten gäller för mig bara bilar, där 1000-tal's saker kan ge ökade kostnader, skapa trafikfarligheter m.m, köper man en CD spelare blir det ju inte riktigt samma sak.

Om den har spelat 20 skivor eller 2000, spelar ju inte direkt någon roll, eller om vi pratar om en förstärkare, 100 timmar eller 4000 timmar gör ju ingen jätteskillnad, då kondingar väl är det ända som slits, och dom håller väl runt 20 år eller något och är inte superdyra att byta.

MvH John
Power need Power

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2007-03-15 05:09

Diskussionen i denna tråd har fått mig att tänka på varför jag åker till ICA Maxi istället för den lokala butiken.

Och det är inte så lätt som att det är de låga priserna som avgör, även om det naturligtvis bidrar. Maxi har först och främst ett helt överlägset sortiment, men det är också gott om plats i butiken, man slipper stå i långa kassaköer och man kan parkera bilen gratis.

Och det är av delvis samma skäl jag inte köper något av en lokal HiFi-butik, utan åker till MediaMarkt. Större sortiment, mer plats, lägre priser och gratis parkering. Till och med personalens kunskaper får godkänt, till skillnad från de flesta andra stormarknader -- och de flesta små HiFi-butiker...

Mycket av attityden i HiFi-branschen verkar vara att det är fel på kunderna som är för snåla eller whatever. Eller att konkurrensen från internet el dyl skulle vara "orättvis". Men det är ointressant vad ni som jobbar i branschen tycker! Den enda åsikt som räknas är kundens. Och vill ni att kunden skall ändra uppfattning duger det inte att tycka synd om sig själv och vädja till kundens dåliga samvete. För ingen kund har dåligt samvete över att ha hittat en affär som bättre svarar mot hans behov än den gamla.

Eller som Professor Dutch uttrycker sig i sin lilla essä "How to go out of business":

My bottom line is that a business has what I need when I need it. Their bottom line doesn't count. They're in business to serve me, not the other way around, and if they can't or won't serve me, I see no reason to help them stay in business. If you don't satisfy my bottom line, you don't get to have a bottom line yourself.

http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/HowGoOutBusiness.HTM

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 08:37

Jag tycker iof att de flesta mindre hifi-butiker år godkännt.

På stormarknader däremot ser man ofta "butikspersonal/säljare" med fusklappar om produkterna, dvs de saknar helt personligt intresse och är inte proffesionella nog att skaffa sig produktkunskap.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 08:43

Kaffekoppen skrev:Jag tycker iof att de flesta mindre hifi-butiker år godkännt.

På stormarknader däremot ser man ofta "butikspersonal/säljare" med fusklappar om produkterna, dvs de saknar helt personligt intresse och är inte proffesionella nog att skaffa sig produktkunskap.

Än en gång, du hör inte till deras normala kundkrets. Låt dom uppföra sig som dom vill. Dom kommer i alla fall att överleva så att du även när du blir medelålders kan handla lite ljud "runt hörnet".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 10:06

Jag måste nog kategorisera mig som medelålders redan nu.

Men visst är det så att stormarknaderna överlever. Det är värre för de mindre butikerna med genuint intresse. Tror en normal hifiintresserad (får man stava så?) har svårt att räkna upp 15 hifibutiker i Sverige på rak arm.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 10:15

Kaffekoppen skrev:Jag måste nog kategorisera mig som medelålders redan nu.

Men visst är det så att stormarknaderna överlever. Det är värre för de mindre butikerna med genuint intresse. Tror en normal hifiintresserad (får man stava så?) har svårt att räkna upp 15 hifibutiker i Sverige på rak arm.

Men se då till att handla själv av de små entusiastbutikerna som finns kvar. Betala deras högre pris och ge en tusenlapp i dricks för trevligt bemötande och förträfflig service. Ta ditt eget ansvar. Mer kan du knappast göra. Ditt massiva bidrag här tror jag inte direkt ökar småbutikernas dagskassa.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 11:20

Det är ett problem, eller så är det en naturlig utveckling. Jag vet inte. Men med min konsumtion är jag inte lösningen varken för lillbutiken eller stormarknaden, inte ens om du dubblar dricksen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 11:24

Kaffekoppen skrev:Det är ett problem, eller så är det en naturlig utveckling. Jag vet inte. Men med min konsumtion är jag inte lösningen varken för lillbutiken eller stormarknaden, inte ens om du dubblar dricksen.

Och dom få gånger du handlar då, räknas inte dom? MedelSvensson dvs. jag, handlar inte heller så ofta. Många bäckar små ger bra dagskassa.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 11:34

De räknas även om det påverkar mindre än marginellt, och då har det blivit just de små lokala butikerna eftersom jag gillar att "tjöta" med dem. Det är kul att prata med någon som brinner för något.

Men det gör ju inte att man kan sätta sig till doms över de som handlar där det är billigast, vare sig det är varuhus eller privatimport.

Jag sätter mig inte på någon sådan svinög häst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 11:37

Kaffekoppen skrev:De räknas även om det påverkar mindre än marginellt, och då har det blivit just de små lokala butikerna eftersom jag gillar att "tjöta" med dem. Det är kul att prata med någon som brinner för något.

Men det gör ju inte att man kan sätta sig till doms över de som handlar där det är billigast, vare sig det är varuhus eller privatimport.

Jag sätter mig inte på någon sådan svinög häst.

Min fråga är? Handlar du av små ev. dyrare idealistbutiker eller går du bara in och tjötar lite för att därefter handla varan där den är billigare, på storvaruhuset eller via nätet?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 11:41

Flint skrev:[Min fråga är? Handlar du av små ev. dyrare idealistbutiker eller går du bara in och tjötar lite för att därefter handla varan där den är billigare, på storvaruhuset eller via nätet?
Kaffekoppen skrev:..då har det blivit just de små lokala butikerna eftersom jag gillar att "tjöta" med dem.
Har inte märkt en avgörande prisskillnad med min lilla inköpsvolym, men jag skall inte säga att det inköpskanalen inte kan komma att förändras.

Har man behov av den servicen en entusiasmbutik kan erbjuda anser jag att man får betala för det. Det är ett mervärde för mig som konsument att få råd och ideer och det får ha ett pris.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-15 11:56

Kaffekoppen skrev:Det är ett mervärde för mig som konsument att få råd och ideer och det får ha ett pris.

Håller med, om råden och idéerna verkligen är goda...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi