Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Detta är säkert skälet till varför jag blir så provocerad av "kompetenstrion"
m.fl., nämligen att jag har lång erfarenhet, vet vad jag tycker, har
goda referensramar (live och studio) men ändå får höra att LTS
sätt att göra är det enda rätta. Är det något jag avskyr så är det
att bli mästrad, om så indirekt. Tror säkert många känner likadant?
MVH
Stefan
markih skrev:
Apropå ditt föregående inlägg: Jag tror att det kan utfalla hursomhelst, beroende på vilka skivor som spelas (musiksmak) och i vilket rum som används.
markih skrev:Om testet gick ut på att försöka återskapa en verklig musikalisk händelse, där man kunde jämföra mot levande musik (A-B mot levande musik), så tror jag på Knoppen, Öhman mfl
jonasp skrev:Kraniet:
Skillnaden mot A/B test är väsentlig: när man jämför två apparater i A/B test kan man hitta den man föredrar på subjektiva grunder (dock utan inblandning av förutfattade meningar eftersom det sker blint).
Med F/E-test kan man finna om en apparat är färgande gentemot en absolut referens, nämligen "ingen färgning"!
Jag skulle tro att antingen så är den första lite färgande i form av luddighet,
eller så tillför den andra en viss dist som förstärker detaljer.
viss dist som förstärker detaljer? Wow - är det möjligt?
Det lutar åt att subjektiva lyssningstest på förstärkare mm med tråkigt och platt inspelad testmusik kan ge viss fördel för förstärkare som har en viss mängd distorsion eller "rörljud", eller vad tror ni?
Rydberg skrev:Jag får lite känslan ibland att folk tänker såhär: "Fan, den där rörförstärkaren lät ju verkligen bra i mina öron men Nad 208 steget är ju mer transparent" varpå personen i fråga väljer Nad steget för det är ju närmare verkligheten och sedan sitter och lider. "Ååå vad bra och transparent det låter, rörförstärkaren har inte en chans" så inbillar sig personen detta.
...varför är strävan mot en transparent anläggning så viktig om man inte trivs med ljudet?
jonasp skrev:Rydberg:
Tankegroda! Att du och din kompis upplever samma ljud olika har inget att göra med återgivning! Ljudet från anläggningen bör vara detsamma innan det når någon lyssnares öron! Först då har man god återgivning. (Undantag: hörselskador)
mvh
J.P.
Janders skrev:Hittills har diskussionen mest verkat handla om apparater som kan kopplas in i en lyssningskedja EFTER signalkällan, typ förstärkare.
Då följer en uppriktigt menad fråga:
Kan f/e tester verkligen användas för att avgöra hur mycket/litet en signalkälla (ex.vis CD-spelare) färgar ljudet? Låter svårt i min föreställningsvärld. Har man kanske tillgång till masterbandet som referens? Men detta masterband måste ju spelas upp på en bandspelare i sådana fall, och hur vet man hur mycket den färgar?
Mot bakgrund av ovanstående undrar man hur t.ex. LTS kommer fram till omdömen om de CD-spelare de rekommenderar vilka brukar formuleras i stil med: "denna apparat har få ljudfel" (Denon DCD-625) etc??
jonasp skrev:Tankegroda! Att du och din kompis upplever samma ljud olika har inget att göra med återgivning! Ljudet från anläggningen bör vara detsamma innan det når någon lyssnares öron! Först då har man god återgivning.
Morello skrev:Ang högtalarsystem vid FE-test:
Det högtalar system LTS nyttjar vid FE-test är inte bara extremt ljudtryckskapabelt, utan uppvisar en distorsionsnivå som mig veterligen är oöverträffad. Diskantelementet uppvisar en dist som med marginal underskrider 0.1%Detta är avsevärt lägre än disten från Scanspeak, focal T&P med flera kända element. Dessutom sträcker sig frekvenssvaret en bra bit in i ultraljudsregistret. Jag har aldrig hört något system med lika obeslöjad, okomprimerad och "högupplöst" diskantåtergivning.
Tankegroda! Att du och din kompis upplever samma ljud olika har inget att göra med återgivning! Ljudet från anläggningen bör vara detsamma innan det når någon lyssnares öron! Först då har man god återgivning. (Undantag: hörselskador)
__10 skrev:Ovanstående bygger ju på att en ofärgande anläggning låter tråkigt och oengagerande. Vet du att så är fallet?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster