niklasz skrev:Man kan ta ett exempel från ett helt annat område för att belysa denna relativism. Det finns ju trots allt en del personer som hävdar att förintelsen inte ägt rum, men jag tror ändå att få vettigt funtade människor skulle hävda att förintelseförnekarna har ett intressant perspektiv, som erbjuder en spännande nytolkning av verkligheten. Det är kanske ett extremt exempel, men totalt främmade är det inte för kunskapsrelativism inom andra områden.
Ett problem i många debatter är en bristande förmåga att hålla isär målsättning (t ex ofärgad återgivning, eller maximal upplevelse av något slag) och metoder för att utvärdare utrustning för att nå dessa olika mål. Jag misstänker att detta förvärras av att det finns någon slags status i att sträva efter neutralt, naturligt eller äkta ljud. Då är man en "finare" lyssnare.
Jajamensan, mål och medel blandas ihop. Jag har skrivit förut just att det som vanligtvis kallas "subjektiva lyssningsmetoder" inte är annat än okontrollerade metoder där orsak-verkan-sambanden är helt omöjliga att nysta upp eftersom många faktorer tillåts variera samtidigt utan att man håller reda på dem. Mot detta ställs "objektiva metoder" vilket förhoppningsvis handlar om kontrollerade experiment, märk väl med lyssning som "mätinstrument". MEN, det verkar finnas en stark korrelation mellan att a) söka efter ett återgivningsideal a la LTS och att b) använda kontrollerade lyssningstest för att ta fram kunskap. Men de två är bara korrelerade och inte entydligt logiskt sammankopplade. Om man föredrar F eller E är inte hugget i sten för att anknyta till en annan tråd. Jag drar mig till minnes anektoter från Ingvar Öhman om hur ljudet kunde bli märkbart mer "levande", plastiskt och njutbart från vissa inspelningar när det passerade en viss rörförförstärkare trots att denna ändrade signalen påtagligt vid F/E-lyssning. Att få säkerställt att det verkligen förhåller sig på det viset är ett värde i sig: kunskap är bra. Utan en kontrollerad metod kan vi inte vet om det är rörens mysiga glöd, konstruktörens trevliga person eller ljudet som gör att vi uppfattar musiken som mer njutbar (från vissa inspelningar). Om vi vill ha förstärkarens bidrag till ALLA inspelningar är en helt subjektiv fråga och det kan inte finna något "vetenskapligt" härlett svar på denna fråga.
/Dilbert