Dr_tinnitus
Då får du nog specifisera vad som ær trams i inlægget då. Annars så ær det væl inte svårare æn att du, som borde veta vad du menar ær trams, kan hoppa øver det och gå på kærnfrågorna istællet, eller...?
Ja det var ord som nys, svammel, trams, fantasi och currylinjer som jag tyckte var opassande i inlägget.

Kanske jag varit lite dålig på att skilja vilka kablar jag menar i texten, sorry før det. Men blev det då genast oførståeligt før dig? Næ, det tror jag inte, før du verkar ha lite koll på hur kablar ær designade och varfør.
Ja och därför anser jag det vara lämpligare att tala om specifika kablar än att svepande uttrycka sig om de typer på en gång. De har ju trots allt väldigt olika uppgifter i en anläggning.
Varfør det då? Jo helt enkelt før att flummerierna om kablar ær minst lika mærkliga æven nær det gæller digitala kablar inom ljudhobbyn. Man verkar helt ha glømt att bara kabeln kan få øver signalen så får den øver den. Blir det nåt knas så kommer signalen inte fram och då får man inget eller totalt skrotat ljud. Om jag inte ær totalt ute på cykeln så ær digitala signaler ettor och nollor, och de ser likadana ut om det så ær blå eller grøn isolering på kabeln, eller om den ær vætskeskærmad eller inte. Lite bonigt uttryckt kan man væl sæga att den digitala øverføringen ær ænnu mer obenægen att påverkas av yttre omstændigheter eller kabelns uppbyggnad (så længe den bara ær god nog) æn den analoga. Trots det så sæljs det optiska kablar med førgyllda kontakter m.m.....
Som sagt om nu en kabel kan införa jitter så faller ditt antagande. Läs lite om jitter dvs. när ettorna och nollorna kommer fram i fel tid. Informationen "bitpaketen" förblir de samma men distortion i tidsaxeln ger distortion i den slutliga analoga signalen.
Sen till Koffest test.
Får jag fråga om du hade fullt pott i det testet? Om inte, så bekræftar det væl snarare det jag skrev, att folk har vældiga problem med att høra skillnad. Inte ens du klarade væl att pricka alla rætt mellan mp3 och original?
Första testet satte jag tre rätt av tre möjliga i två utav fyra musikstycken. I det andra testet sate jag bara ett spår men hörde där klar skillnad på original och alla tre MP3'or.
Gott nog för mig. Att det finns vissa musiktyper (skränig, komprimerad ljudgröt) som inte lätt går att peka ut betyder inte så mycket för mig. Det intressanta är om man kan höra skillnad på högkvalitativ dynamiskt material och det har jag gjort. För övriga kommentarer till de testerna hänvisar jag till andra trådar.
Om du sen inte hænger dig till "fræna kablar" utan føredrar billiga och bra, ja då borde vi væl snarare vara på samma våglængd? Varfør får jag då kænslan av att du diskuterar mot mig?
Därför att jag många ggr hört skillnad på kablar och du säger att det är nys, trams och fantasi. Sånt brukar reta upp mig lite men det går snart över ska du se.
/Peter, med öppet sinne!