Kina hifi, något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-05-22 17:58

enJohn skrev:Läste jag helt knasigt, eller var det så att Guru-högtalarna demades med Xindak-nånting förstärkare och cd-spelare?

/undrar en john som undrar lite över om det finns några samband
Det är helt sant. Xindak låter helt ok, jag har inget att invända på ljudet egentligen. Varken bättre eller sämre än min integrerade Denon (iofs inte billigare heller).
Vi hade en del problem med Xindak CD-spelarna dock. De är på tok för känsliga för störningar. IÖ kan nog tillägga en del här.
Dessutom reagerade vi på att de är långsamma. Det tar evigheter att välja spår, speciellt på den dyrare modellen. Den billiga lät ungerfär likadant, men svarade snabbare på knapptryckningar.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-05-22 18:54

menace skrev:Jag tror faktiskt inte att kinesiska konstruktörer i allmänhet är lika bra som konstruktörer från t.ex. Sverige. Detta baserar jag på att deras universitetsutbildningar i elektronik verkar vara väldigt undermåliga.
Självklart finns det säkert undantag.
Producera kan de säkert, men jag ser gärna att produkten är konstruerad någon annanstans.

Jag kan tänka mig att man lätt kan få äta upp sådana här inställningar! I Kina är utbildningen bra mycket mer teoretisk (har en polare som pluggat teknik där i ett drygt år) och det enda som hindrar dem från att ta över världen är det som hindrar Japanerna från att göra detsamma: Administrationen! Jag har inte haft kontakt med någon kinesisk utbytesstudent på KTH, men det är stora mängder både indier och kineser här! Glöm inte att vi pratar om länder i storleken av miljarden invånare och som har flera som går teknisk högskola årligen än vad vi har invånare i landet... Tror det var Amit som kände någon polare som höll föreläsningar om skolan (iaf i den video jag sett) runt omkring i världen. Den var mycket intressant!

Jag skulle säga att problemet mera ligger i att de inte kan producera om jag måste välja mellan produktionskunnande och tekniskt kunnande! Men det tordes inte ta så lång tid att lära in en sådan detalj. Återigen, jämför med Japan på 70-talet.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 22:30

Magnusjohansson skrev:Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.

Hur troligt är det att svaret är så enkelt ?? Men rent logiskt så borde genomsnits kvalitén inte vara lika hög som i kanske Japan eller USA. Dessa länder har hållit på så mycket längre än vad Kina gjort.

Men sätt till antalet produkter så kanske det rentav ploppar ut fler kvalitativa bra produkter från Kina än från kanske Japan vad vet jag.

Jag anser dock att det är bättre att hålla diskussionerna mer sakligt. Bara för man har köpt en produkt av 10000000000 produkter från Kina och den var dålig, så betyder inte det att alla andra är dåliga. Eller tvärt om för den delen.

Nja, nu är ju mitt huvudbry högst konkret, teorierna lämnar jag till de som känner sig insatta. Om det vore entydigt att kina-hifi (eller låt oss begränsa oss till den kina-hifi som "enkelt" kan köpas i sverige via svenska postorderfirmor, dvs 5-10 märken?) vore skräp, eller vore kanon, så skulle jag aldrig ha startat denna tråd. I första fallet skulle jag aldrig ha köpt, i andra fallet skulle jag ha köpt direkt utan att fråga om ev. erfarenheter här.
Nej, problemet är att jag inte vet. Och ett kanske ännu större problem är tillgängligheten, eller snarare bristen på den. Jag har försökt att få låna en xindak dac-5 för att i lugn och ro kunna utvärdera hemma, men det är inte möjligt. Jag har fått olika svar om orsaken till detta, men kontentan är i alla fall att jag inte kan låna hem någon för test. Om jag nu skulle ha velat kika på en benchmark dac-1 så hade jag kunna kila iväg till ljudmakarn på lunchen, snackat lite med dem och förmodligen fått låna hem ett ex ett par dagar. Eller så hade jag kunnat låna hem en förstärkare från hifiklubben utan vidare.
Varför ska detta vara så svårt med kina-hifi? Det kan inte bara ha att göra med att det inte finns så många butiker i stockholm som har dessa prylar och att det är struligt att skicka till "vem som helst". Harmonydesign har ju inte heller någon butik men de har inga problem med att skicka sina dac:ar och försteg etc kors och tvärs i sverige. Och flera av deras produkter ärndå dyrare än xindak dac:en.

Så även om nu xindak dac-5 är en kanonprodukt, för billig är den, så vågar jag inte chansa (läs har inte råd) för att kanske bli besviken.

Denna otillgänglighet i kombination med ett svalt intresse från hifipressen är två riktigt hämmande faktorer för spridningen av, det är jag säker på, flera riktigt bra och billiga hifiprodukter, och DET mina vänner gör mig riktigt förbannad :twisted:

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-22 22:43

Slartibartfast skrev:Jag skulle säga att problemet mera ligger i att de inte kan producera om jag måste välja mellan produktionskunnande och tekniskt kunnande! Men det tordes inte ta så lång tid att lära in en sådan detalj. Återigen, jämför med Japan på 70-talet.
[slrt]

Jag håller med. Effektiva produktionsapparater kräver också stora investeringar som de kinesiska firmorna ännu inte kan göra. När tex en västerlänsk bilfabrikant etablerar sig i kina eller indien så är det en helt annan femma och slutresutatet, produkten, blir lika bra oavsett om den är gjord i bangalore eller i stavanger.

När det gäller hifi så tror jag att det är så att den del av befolkningen i kina som är tillräckligt köpstarka, och det är ganska många till antalet om än inte procentuellt sett till befolkningen, hellre väljer västerlänsk eller japansk hifi för det har högre status än de inhemska märkena. Då blir också kvaliteten på det som produceras för den stora massan icke köpstarka kunder ganska låg. Det är en svår spiral att ta sig ur och det går inte utan signifikanta investeringar i effektivare produktionsapparater och en mycket större och jämnare (och kostsammare) kvalitetsnivå.

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-23 15:24

Moment-23 skrev:
Magnusjohansson skrev:Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.

Hur troligt är det att svaret är så enkelt ?? Men rent logiskt så borde genomsnits kvalitén inte vara lika hög som i kanske Japan eller USA. Dessa länder har hållit på så mycket längre än vad Kina gjort.

Men sätt till antalet produkter så kanske det rentav ploppar ut fler kvalitativa bra produkter från Kina än från kanske Japan vad vet jag.

Jag anser dock att det är bättre att hålla diskussionerna mer sakligt. Bara för man har köpt en produkt av 10000000000 produkter från Kina och den var dålig, så betyder inte det att alla andra är dåliga. Eller tvärt om för den delen.

Nja, nu är ju mitt huvudbry högst konkret, teorierna lämnar jag till de som känner sig insatta. Om det vore entydigt att kina-hifi (eller låt oss begränsa oss till den kina-hifi som "enkelt" kan köpas i sverige via svenska postorderfirmor, dvs 5-10 märken?) vore skräp, eller vore kanon, så skulle jag aldrig ha startat denna tråd. I första fallet skulle jag aldrig ha köpt, i andra fallet skulle jag ha köpt direkt utan att fråga om ev. erfarenheter här.
Nej, problemet är att jag inte vet. Och ett kanske ännu större problem är tillgängligheten, eller snarare bristen på den. Jag har försökt att få låna en xindak dac-5 för att i lugn och ro kunna utvärdera hemma, men det är inte möjligt. Jag har fått olika svar om orsaken till detta, men kontentan är i alla fall att jag inte kan låna hem någon för test. Om jag nu skulle ha velat kika på en benchmark dac-1 så hade jag kunna kila iväg till ljudmakarn på lunchen, snackat lite med dem och förmodligen fått låna hem ett ex ett par dagar. Eller så hade jag kunnat låna hem en förstärkare från hifiklubben utan vidare.
Varför ska detta vara så svårt med kina-hifi? Det kan inte bara ha att göra med att det inte finns så många butiker i stockholm som har dessa prylar och att det är struligt att skicka till "vem som helst". Harmonydesign har ju inte heller någon butik men de har inga problem med att skicka sina dac:ar och försteg etc kors och tvärs i sverige. Och flera av deras produkter ärndå dyrare än xindak dac:en.

Så även om nu xindak dac-5 är en kanonprodukt, för billig är den, så vågar jag inte chansa (läs har inte råd) för att kanske bli besviken.

Denna otillgänglighet i kombination med ett svalt intresse från hifipressen är två riktigt hämmande faktorer för spridningen av, det är jag säker på, flera riktigt bra och billiga hifiprodukter, och DET mina vänner gör mig riktigt förbannad :twisted:

Ja, så är det säkert. Saken med facktidskrifter är dessvärre den att dom lever till största delen på annonsering, och inte på att folk köper tidningarna vilket man lätt kan tro. Hur ofta ser man inte recensioner där tillverkaren gör reklam för produkten som testas i samband med recensionen. Jag säger inte att dom är korrupta för det vet jag inte. Men det ligger ju ganska när till hands att misstänka att allt inte står rätt till. Risken att dom skulle skriva ner sin kanske största annonsör kan man ju fundera på hur trolig den är.

Sen är det klart alltid lättare för testare testa det man känner till.

Detta kan nog var en anledning till att man ser lite Kinahifi. Och finns dom inte i tidskrifter, så blir det ingen efterfrågan och då blir det inga produkter i butikerna.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi