Magnusjohansson skrev:Tycks vara många som gärna vill generalisera mycket i denna tråd. "Kina hifi är skit" "Kina Hifi är bra" osv. Kina producerar flest produkter sett till alla branscher av alla länder i hela världen, vet inte hur många tillverkare konstruktörer underleverantörer osv det finns men det är självklart gigantiskt många.
Hur troligt är det att svaret är så enkelt ?? Men rent logiskt så borde genomsnits kvalitén inte vara lika hög som i kanske Japan eller USA. Dessa länder har hållit på så mycket längre än vad Kina gjort.
Men sätt till antalet produkter så kanske det rentav ploppar ut fler kvalitativa bra produkter från Kina än från kanske Japan vad vet jag.
Jag anser dock att det är bättre att hålla diskussionerna mer sakligt. Bara för man har köpt en produkt av 10000000000 produkter från Kina och den var dålig, så betyder inte det att alla andra är dåliga. Eller tvärt om för den delen.
Nja, nu är ju mitt huvudbry högst konkret, teorierna lämnar jag till de som känner sig insatta. Om det vore entydigt att kina-hifi (eller låt oss begränsa oss till den kina-hifi som "enkelt" kan köpas i sverige via svenska postorderfirmor, dvs 5-10 märken?) vore skräp, eller vore kanon, så skulle jag aldrig ha startat denna tråd. I första fallet skulle jag aldrig ha köpt, i andra fallet skulle jag ha köpt direkt utan att fråga om ev. erfarenheter här.
Nej, problemet är att jag inte vet. Och ett kanske ännu större problem är tillgängligheten, eller snarare bristen på den. Jag har försökt att få låna en xindak dac-5 för att i lugn och ro kunna utvärdera hemma, men det är inte möjligt. Jag har fått olika svar om orsaken till detta, men kontentan är i alla fall att jag inte kan låna hem någon för test. Om jag nu skulle ha velat kika på en benchmark dac-1 så hade jag kunna kila iväg till ljudmakarn på lunchen, snackat lite med dem och förmodligen fått låna hem ett ex ett par dagar. Eller så hade jag kunnat låna hem en förstärkare från hifiklubben utan vidare.
Varför ska detta vara så svårt med kina-hifi? Det kan inte bara ha att göra med att det inte finns så många butiker i stockholm som har dessa prylar och att det är struligt att skicka till "vem som helst". Harmonydesign har ju inte heller någon butik men de har inga problem med att skicka sina dac:ar och försteg etc kors och tvärs i sverige. Och flera av deras produkter ärndå dyrare än xindak dac:en.
Så även om nu xindak dac-5 är en kanonprodukt, för billig är den, så vågar jag inte chansa (läs har inte råd) för att kanske bli besviken.
Denna otillgänglighet i kombination med ett svalt intresse från hifipressen är två riktigt hämmande faktorer för spridningen av, det är jag säker på, flera riktigt bra och billiga hifiprodukter, och DET mina vänner gör mig riktigt förbannad