Nu lägger jag ner..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-24 14:00

Bose håller väl på att få lite lifestylestatus
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-24 14:04

meanmachine skrev:Bose håller väl på att få lite lifestylestatus

Byt ut det understrukna till "vill" :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-24 14:14

Jag har en f d arbetskamrat som är mycket musikalisk, spelar cello mycket bra bland annat. Han har bytt sin fina delvis hembyggda hifianläggning mot en billig Bose med små skrutthögtalare och en sub gömd i ett hörn. Han är fullt nöjd med ljudet och den tar ingen plats. Han lyssnar jämt på musik. Han har gott om pengar. Jag begriper ingenting.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-24 14:22

MP skrev:Byt ut det understrukna till "vill"

Villiga men inte billiga. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-24 14:44

Johan_Lindroos skrev:
phloam skrev:Men Rolex-klockan är ju främst av allt en statussymbol.

Vad finns det för statussymboler inom hifi'n? ;)

Bang & Olufsen. Enbart.

Lyxsvensson känner inte till andra märken.

Notera att jag skrev inom hifi'n.

B&O är som du skriver den främsta statussymbolen gällande ljud _utanför_ hifi-sfären, s.a.s. Om man vill vara elak; lyx-stereo för oinsatta.

Men inom hifi-området så är det väl snarare märken som Krell och Bryston som är lite mer högstatus jämfört med mer vardagliga Pioneer och NAD. (Ni kan säkert hitta bättre exempel?)

Eller innebär kanske själva ljudkvaliteten status inom hifi-kretsar? Ju bättre ljud, desto högre status. Oavsett märke och prislapp.

Edit: Jag glömde poängen; det är kanske när man börjar känna att jakten på bra ljud blir för mycket av en tävlan, en kanske ofrivillig eller omedveten jakt på status inom just hifi-kretsar som olusten kryper på..?
Senast redigerad av phloam 2007-05-24 14:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 14:47

mapem skrev:Jag har en f d arbetskamrat som är mycket musikalisk, spelar cello mycket bra bland annat. Han har bytt sin fina delvis hembyggda hifianläggning mot en billig Bose med små skrutthögtalare och en sub gömd i ett hörn. Han är fullt nöjd med ljudet och den tar ingen plats. Han lyssnar jämt på musik. Han har gott om pengar. Jag begriper ingenting.

Det är väldigt vanligt att folk byter till sämre anläggningar då dagens trend är tomma rum utan möbler och prylar. Vari ligger det konstiga menar du?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-24 14:52

mapem, tror du överskattar det att folk som spelar instrument skulle vara mer krävande eller höra detaljer mer nogrannt än vanligt folk.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-24 15:18

Äsch, ett misslyckat försök att vara lite ironisk med tanke på vad som stått tidigare i tråden..Men man ska ju inte vara det på nätet.

Jag har märkt att musiker ofta är helt ointresserade av HiFi. Den här mannen, skicklig amatörmusiker, var mycket intresserad av Hifi som ung och byggde högtalare och hade sig. Sen kom han på att det var musiken han ville åt och slängde ut apparaterna och skaffade sig sin minimalistiska Bose-anläggning. Han säger att han inte begriper varför jag envisas med en massa apparater och högtalare på fula stativ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 15:23

Ska man tolka det som att han tycker sig höra musiken bättre med junkanläggningen?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-24 15:31

Att musiker bryr sig mer om det muskaliska budskapet och innehållet, samt utförandet - snarare än ljudkvalitet i återgivningssystem, hur konstigt är det på en skala egentligen :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-24 15:36

mapem: har han satt sig ned med något han spelat in och lyssnat ordentligt i din anläggning någon gång?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-24 15:36

Kanske många har en processor i hjärnan som kompenserar för bristen på ljudkvalitet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-24 15:38

phloam skrev:Att musiker bryr sig mer om det muskaliska budskapet och innehållet, samt utförandet - snarare än ljudkvalitet i återgivningssystem, hur konstigt är det på en skala egentligen :)
Det finns många musiker som är fruktansvärt noga med hur slutresultatet av en inspelning blir, så så kan man inte generalisera.

Precis som det finns fotografer som är noga med hur deras kopior ser ut...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-24 15:47

Almen skrev:
phloam skrev:Att musiker bryr sig mer om det muskaliska budskapet och innehållet, samt utförandet - snarare än ljudkvalitet i återgivningssystem, hur konstigt är det på en skala egentligen :)
Det finns många musiker som är fruktansvärt noga med hur slutresultatet av en inspelning blir, så så kan man inte generalisera.

Precis som det finns fotografer som är noga med hur deras kopior ser ut...

Jojo, det är klart, jag menar bara det att hifi-folk tycks ibland resonera typ "Varför är inte författare mer intresserade av att lära sig mer om modern tryckteknik!? De skriver ju böcker??" :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-24 15:51

Morello skrev:Ska man tolka det som att han tycker sig höra musiken bättre med junkanläggningen?

Nej det tror jag inte, bara att det är tillräckligt bra och att han kan fokusera på musiken och inte apparaterna. Tror jag.

mapem: har han satt sig ned med något han spelat in och lyssnat ordentligt i din anläggning någon gång?

Nix. Tvivlar på att han spelar in saker. De spelar kammarmusik familjevis och med vänner hemma för sitt höga nöjes skull. Och är flitiga opera-besökare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-24 15:53

Almen skrev:mapem: har han satt sig ned med något han spelat in och lyssnat ordentligt i din anläggning någon gång?

Många människor, musiker eller inte, hör definitivt skillnad på sin junkanläggning där högtalarna står lite diskret på golvet vid soffan och på en bra anläggning hemma hos oss :-)

Dom gillar ljudet, tycker det är fantastiskt på alla sätt och vis och dom uppskattar också lite "svårare" musik som ju ofta inte går fram i deras egna skräpanläggningar.

Men dom skulle aldrig betala vad det kostar för det fina ljudet. Att möblera vardagsrummet så att man åtminstone har en rimlag triangel mellan högtalare och sig själv kommer inte på fråga. Dessutom fungerar ju dom grejor man har.

Kanske lyckas man övertyga om fördelen att köpa lite bättre grejor vid ev nyanskaffning, men det stupar alltid på att just då är det jätterabatt på något utgående biosystem för 2.999:- - å så är det kört tills dom grejorna rasar.

Och av någon märklig anledning, hur bra det än låter hos dig så är det alltid säljaren på OnOff som har sista ordet...

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-05-24 15:54

phloam skrev:
Johan_Lindroos skrev:Notera att jag skrev inom hifi'n.

B&O är som du skriver den främsta statussymbolen gällande ljud _utanför_ hifi-sfären, s.a.s. Om man vill vara elak; lyx-stereo för oinsatta.

Men inom hifi-området så är det väl snarare märken som Krell och Bryston som är lite mer högstatus jämfört med mer vardagliga Pioneer och NAD. (Ni kan säkert hitta bättre exempel?)

Eller innebär kanske själva ljudkvaliteten status inom hifi-kretsar? Ju bättre ljud, desto högre status. Oavsett märke och prislapp.

Edit: Jag glömde poängen; det är kanske när man börjar känna att jakten på bra ljud blir för mycket av en tävlan, en kanske ofrivillig eller omedveten jakt på status inom just hifi-kretsar som olusten kryper på..?

Ah, inom HiFi-sfären av människor är det förstås något annat!

För mig är det då Krell som är det hetaste märket. Det finns få andra märken som skapar samma dräggel hos andra ljudnördar när de kommer på besök och får se ett stort Krellsteg.

Wilson har också mycket hög status. Ja, jag tror de har högst vad gäller högtalare.

Andra märken som har bland den högsta statusen tycker jag är Audio Research, Mark Levinson, och Goldmund.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-24 16:46

Många människor ställer sina högtalare bakom soffor och liknande. De tycker inte det det bättre ljudet uppväger den förfulning heminredningsmässigt det innebär att ge högtalarna en bättre placering.

Eller, rättare sagt, de kvinnliga hälfterna tycker inte det. Har jag märkt, när jag fått beröm för ljudet hemma hos mig och stillsamt påpekat att det skulle nog kunna låta bra hemma hos dem också om de flyttade fram högtalarna i ljuset.

Status- HiFi:

Själv imponeras jag av folk som har ESL-57:or eller äkta kolboxar och använder dom.

Eller Harbeth eller Rogers eller liknande för de flesta totalt okända och anonyma högtalare. För då vet man att de är ute efter bra ljud och skiter i hur det ser ut.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2007-05-24 17:37

mapem skrev:Många människor ställer sina högtalare bakom soffor och liknande. De tycker inte det det bättre ljudet uppväger den förfulning heminredningsmässigt det innebär att ge högtalarna en bättre placering.

Eller, rättare sagt, de kvinnliga hälfterna tycker inte det. Har jag märkt, när jag fått beröm för ljudet hemma hos mig och stillsamt påpekat att det skulle nog kunna låta bra hemma hos dem också om de flyttade fram högtalarna i ljuset.

Status- HiFi:

Själv imponeras jag av folk som har ESL-57:or eller äkta kolboxar och använder dom.

Eller Harbeth eller Rogers eller liknande för de flesta totalt okända och anonyma högtalare. För då vet man att de är ute efter bra ljud och skiter i hur det ser ut.

Min hustru gillar faktiskt mina pi60 i italiensk valnöt, ca 60 cm ut i rummet.

Hon tycker att dom ger hela rummet en användbarhetstouch.

Hon är inte särskilt intresserad av ljud eller musik. Men att saker används gör henne glad.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-05-24 17:52

n3mmr skrev:
Men att saker används gör henne glad.

Jag tolkar det som ett sundhetstecken.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-24 18:10

Jag har samma tur med min särbo. Jag funderar på att byta mina gamla DQ10:or för att dom tar så stor plats och dominerar rummet, men damen tycker jag ska behålla dom för sina sköna retro-coola look :-)

Och ändå har högtalarna en WAF som är så låg så man behöver gå ner i källaren...

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-25 07:38

Jamen en särbo är väl mer tolerant... :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-25 09:25

Bill50x skrev:Dom gillar ljudet, tycker det är fantastiskt på alla sätt och vis och dom uppskattar också lite "svårare" musik som ju ofta inte går fram i deras egna skräpanläggningar.

Men dom skulle aldrig betala vad det kostar för det fina ljudet. Att möblera vardagsrummet så att man åtminstone har en rimlag triangel mellan högtalare och sig själv kommer inte på fråga.

Jag har precis samma erfarenhet av många vänner och bekanta. De hör skillnaden. De uppskattar skillnaden. Men inte så mycket att de är beredda att betala för det. Vare sig med pengar eller med kompromisser i möbleringen.

Ett par bekanta köpte platta, fyrkantiga högtalare som hänger på väggen likt ett par tavlor. Subben står i ett hörn bakom soffan. Och elektroniken står i ett dyrt, stylat skåp specialinköpt för detta ändamål. Alltihop kostar ungefär lika mycket som min (jättebraiga! :wink: ) stereo, men låter apa. De förstår inte hur jag kan prioritera som jag gör med tanke på hur det förfular rummet!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-25 09:43

Nä folk är konstiga. Men begriper inte hur de prioriterar. :) Jodå, det gör jag i och för sig, men prioriterar själv normalt annorlunda.

Men det där förklarar väl varför det finns inte mindre än 7 dedikerade B&O-shoppar i Stockholm. För bara detta märke alltså. Medan det finns kanske ett tiotal butiker för någorlunda kvalificerade HiFi-anläggningar av alla andra märken.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-05-25 10:28

Men varför går man så mycket mer på det praktiska i till exempel köket? Visst, designen är inte oviktig, men funktionen är ändå prioriterad där.

Tänk den som skaffade svindyra små plastknivar (i stället för Sabatier eller Global) i ett hyperdesignat ställ, en liten löjlig (men inte så utrymmeskrävande) spisplatta á 12 000:- att laga mat på, och ett praktiskt litet kylskåp på 0.124 kubikmeter. Om den personen hävdade att de var intresserad av matlagning, och att det visst gick bra att laga mat, och att de inte kunde se något konstigt med sina prioriteringar, då skulle ju de flesta tycka att den personen hade nollkoll.

Men när det gäller musik, då finns det liksom inga referensramar.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-25 11:01

Min hustru tyckte igår att det var fantastiskt ljud från mina nya högtalare när jag spelade Vivaldis Årstiderna. Det hör till saken att hon varit violinist.

:)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-05-25 11:13

min sambo vill inte att jag byter ut mina hembyggda ekfanérade högtalare "de ger en sån skön känsla till rummet", även orden " men köp nu en bra förstärkare för om du sen vill byta kanske jag säger nej för att jag gillar den du köper nu" har förekommit senaste veckan.

Själv har jag kommit över min tid som ljudkvalitetslyssnare, nu njuter jag av musik istället, på alla möjliga media, från kassettband till 24 bitars CD.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-25 12:08

Vi lyssnade på "Bach på svenska" igår kväll med Gunnar Idenstam, tramporgel, och Lisa Rydberg, fiol (väldigt lågt stämd och med varm ton). Vi pratade om den fina musiken och det härliga framförandet. Mycket svängigt. Men inte pratade vi om anläggningen inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-25 12:58

mapem skrev:Jamen en särbo är väl mer tolerant... :D

Jo men... Hemma har hon ett par trevägs B&W högtalare från slutet av 70-talet stående på, av sonen tillverkade, högtalarstativ. Mycket synliga i funkisvillan :-)

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-25 13:33

Heders åt din särbo...jag tror f ö jag känner henne.... :D vi jobbar i varsitt hus i samma komplex om jag inte tar fel.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi