Moderator: Redaktörer
meanmachine skrev:Bose håller väl på att få lite lifestylestatus
MP skrev:Byt ut det understrukna till "vill"
Johan_Lindroos skrev:phloam skrev:Men Rolex-klockan är ju främst av allt en statussymbol.
Vad finns det för statussymboler inom hifi'n?
Bang & Olufsen. Enbart.
Lyxsvensson känner inte till andra märken.
mapem skrev:Jag har en f d arbetskamrat som är mycket musikalisk, spelar cello mycket bra bland annat. Han har bytt sin fina delvis hembyggda hifianläggning mot en billig Bose med små skrutthögtalare och en sub gömd i ett hörn. Han är fullt nöjd med ljudet och den tar ingen plats. Han lyssnar jämt på musik. Han har gott om pengar. Jag begriper ingenting.
Det finns många musiker som är fruktansvärt noga med hur slutresultatet av en inspelning blir, så så kan man inte generalisera.phloam skrev:Att musiker bryr sig mer om det muskaliska budskapet och innehållet, samt utförandet - snarare än ljudkvalitet i återgivningssystem, hur konstigt är det på en skala egentligen
Almen skrev:Det finns många musiker som är fruktansvärt noga med hur slutresultatet av en inspelning blir, så så kan man inte generalisera.phloam skrev:Att musiker bryr sig mer om det muskaliska budskapet och innehållet, samt utförandet - snarare än ljudkvalitet i återgivningssystem, hur konstigt är det på en skala egentligen
Precis som det finns fotografer som är noga med hur deras kopior ser ut...
Morello skrev:Ska man tolka det som att han tycker sig höra musiken bättre med junkanläggningen?
mapem: har han satt sig ned med något han spelat in och lyssnat ordentligt i din anläggning någon gång?
Almen skrev:mapem: har han satt sig ned med något han spelat in och lyssnat ordentligt i din anläggning någon gång?
phloam skrev:Johan_Lindroos skrev:Notera att jag skrev inom hifi'n.
B&O är som du skriver den främsta statussymbolen gällande ljud _utanför_ hifi-sfären, s.a.s. Om man vill vara elak; lyx-stereo för oinsatta.
Men inom hifi-området så är det väl snarare märken som Krell och Bryston som är lite mer högstatus jämfört med mer vardagliga Pioneer och NAD. (Ni kan säkert hitta bättre exempel?)
Eller innebär kanske själva ljudkvaliteten status inom hifi-kretsar? Ju bättre ljud, desto högre status. Oavsett märke och prislapp.
Edit: Jag glömde poängen; det är kanske när man börjar känna att jakten på bra ljud blir för mycket av en tävlan, en kanske ofrivillig eller omedveten jakt på status inom just hifi-kretsar som olusten kryper på..?
mapem skrev:Många människor ställer sina högtalare bakom soffor och liknande. De tycker inte det det bättre ljudet uppväger den förfulning heminredningsmässigt det innebär att ge högtalarna en bättre placering.
Eller, rättare sagt, de kvinnliga hälfterna tycker inte det. Har jag märkt, när jag fått beröm för ljudet hemma hos mig och stillsamt påpekat att det skulle nog kunna låta bra hemma hos dem också om de flyttade fram högtalarna i ljuset.
Status- HiFi:
Själv imponeras jag av folk som har ESL-57:or eller äkta kolboxar och använder dom.
Eller Harbeth eller Rogers eller liknande för de flesta totalt okända och anonyma högtalare. För då vet man att de är ute efter bra ljud och skiter i hur det ser ut.
n3mmr skrev:
Men att saker används gör henne glad.
Bill50x skrev:Dom gillar ljudet, tycker det är fantastiskt på alla sätt och vis och dom uppskattar också lite "svårare" musik som ju ofta inte går fram i deras egna skräpanläggningar.
Men dom skulle aldrig betala vad det kostar för det fina ljudet. Att möblera vardagsrummet så att man åtminstone har en rimlag triangel mellan högtalare och sig själv kommer inte på fråga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster