Har inte det estetiska nått värde?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur viktigt är utseendet

Viktigt
53
60%
mindre viktigt
36
40%

Antal röster : 89

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-04 14:16

rhenrics skrev:Ser ut som överbliven rekvisita från nån gammal B-film, typ Blixt Gordon, Dune eller annat sf-skit.

Ja? Hur coola som helst, m.a.o.? ;)

Det är som med musiksmak; det är skillnad på vad man _gillar_ och vad som är _bra_.

Nu när vi har en industridesigner med oss, kanske man istället kunde diskutera vad som är speciellt för just hifi-design? Vad skapar känslan, vad är relevant?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-04 22:19

rhenrics skrev:Fulaste integrerade jag sett hittills:

Gryphon Diablo

Ser ut som överbliven rekvisita från nån gammal B-film, typ Blixt Gordon, Dune eller annat sf-skit.

Näe, Diablon är jäkligt cool. Det enda som är lite skumt är flänsen längst ner som är rundad. Den borde nog vara lite mer rektangulär kanske. Fast nu ser den ju ut som en arg/ledsen mun så det kanske passar ändå litegrann. Den ser fö bättre ut i verkligheten och är tung som satan!

Nattlorden skrev:
Snyggaste slutsteget hittils i mitt tycke: Nelson Pass Aleph 3

Näjjj.. detta ser ju helt galet ut. Som en futuristisk landmina eller en transformator. Var är fronten, dioderna, Loggan, Identiteten?
Skulle de skippat "frontens" kylfläns hade den kunnat se bra ut men inte som den ser ut nu. Dessutom är den för kvadratisk. hur stor är den?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-07-04 22:49

Pekka Johansson skrev:
Om man nödvändigtvis måste ha ett hifi-altare placeras det med fördel längs någon av de tre övriga väggarna
.

Helt rätt Pekka. Det ser för jävligt ut att ha en stapel mellan högtalarna.
Stapeln ska ju stå i närheten av lyssningspostionen. Dessutom är ju en stapel mellan högtalarna direkt ljudförstörande med alla sin hårda reflexytor.

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-04 22:50

woland skrev:Pekka Johansson skrev:
Om man nödvändigtvis måste ha ett hifi-altare placeras det med fördel längs någon av de tre övriga väggarna
.

Helt rätt Pekka. Det ser för jävligt ut att ha en stapel mellan högtalarna.

Men om man inte har plats någon annanstans då? Vad gör man då? Flyttar till ett större hus?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-07-04 23:10

Det kan man göra, men det riskerar förstås att kosta en del pengar. En betydligt billigare lösning är att stapla apparaterna på ett litet bord bredvid soffan eller fåtöljen eller vad man nu råkar sitta på. Om man har separata slutsteg kan man ställa dem på golvet bakom högtalarna och bara ha lågnivågrejerna inom räckhåll. Om man måste använda utrymmet mellan högtalarna kan man skaffa en skänk med skjutdörrar. Sådana möbler, i teak och med 40 cm djup, hittas i varje second handaffär värd namnet. Annars finns kanske ett befintligt skåp eller hyllor som är tillräckligt djupa? Ett något krångligare sätt skulle kunna vara att bygga sig ett soffbord med möjlighet att bygga in apparater och displayer bakom en skjutlucka och ordna diskret kabeldragning genom ett ben och bort under lyssningsplatsen. Det känns som om främst fantasin begränsar möjligheterna att få anläggningen utom synhåll.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-07-05 09:09

PekkaJohansson skrev:Ett något krångligare sätt skulle kunna vara att bygga sig ett soffbord med möjlighet att bygga in apparater och displayer bakom en skjutlucka och ordna diskret kabeldragning genom ett ben och bort under lyssningsplatsen. Det känns som om främst fantasin begränsar möjligheterna att få anläggningen utom synhåll.

Belker brukar ha fantasi; visst har han ett sådant bord, eller minns jag fel?

Mvh E*(mellertid halvsovande)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 10:05

Syntesis skrev:
Nattlorden skrev:
Snyggaste slutsteget hittils i mitt tycke: Nelson Pass Aleph 3

Näjjj.. detta ser ju helt galet ut. Som en futuristisk landmina eller en transformator. Var är fronten, dioderna, Loggan, Identiteten?
Skulle de skippat "frontens" kylfläns hade den kunnat se bra ut men inte som den ser ut nu. Dessutom är den för kvadratisk. hur stor är den?

30 cm i kvadrat 16½ hög.

Det du räknar upp är ju det som är det underbara med detta steg att man slipper. Funktionalism i kubik (nästan). Dessutom vet alla "initierade" ändån vad det är, så...

Trevlig högtalare att koppla på denna: Von Schweikert VR-4 (originalversionen).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-07-05 11:09

Nattlorden skrev:30 cm i kvadrat 16½ hög.

Det du räknar upp är ju det som är det underbara med detta steg att man slipper. Funktionalism i kubik (nästan). Dessutom vet alla "initierade" ändån vad det är, så...

Trevlig högtalare att koppla på denna: Von Schweikert VR-4 (originalversionen).

Hm.. hade den varit 43-50cm i kvadrat och lite högre +svart hade jag kanske kunnat tycka att den var schysst. :wink:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-05 11:25

Jag gillar funktionalism, och har inget större behov av att mina apparater för ljudhantering ser coola eller häftiga ut. Nu tycker jag de ser OK ut, men hade de varit rent fula så hade jag bara stängt in dem så att man slapp se dem.

Jag har heller inget behov av en genomskinlig kaross så att man kan se topplock, batterikablar och övriga komponenter på min bil.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 11:32

Almen skrev:Jag har heller inget behov av en genomskinlig kaross så att man kan se topplock, batterikablar och övriga komponenter på min bil.

Dock vore det bra att kunna se framhjulen så man prickar curbsen rätt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2007-07-05 12:33

E skrev:
PekkaJohansson skrev:Ett något krångligare sätt skulle kunna vara att bygga sig ett soffbord med möjlighet att bygga in apparater och displayer bakom en skjutlucka och ordna diskret kabeldragning genom ett ben och bort under lyssningsplatsen. Det känns som om främst fantasin begränsar möjligheterna att få anläggningen utom synhåll.

Belker brukar ha fantasi; visst har han ett sådant bord, eller minns jag fel?

Mvh E*(mellertid halvsovande)

Du minns rätt. Dessutom har jag ett Altare, värt namnet, som jag tillber och offrar till. Det täcks dock av duken vid filmvisning.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-07-05 16:56

PekkaJohansson skrev:

Den enda fjärren som fått nästan godkänt i mina händer hörde till en gammal Pioneer cd-spelare och hade direktval för spår 1-20. Jag skulle gärna se en fjärr med direktval från 1 till 40, lämpligen grupperade om fem i åtta rader, eftersom jag har åtskilliga kompaktskivor med fler än trettio spår.

Det finns fler än Pioneer...

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-06 08:31

Nattlorden skrev:
Almen skrev:Jag har heller inget behov av en genomskinlig kaross så att man kan se topplock, batterikablar och övriga komponenter på min bil.

Dock vore det bra att kunna se framhjulen så man prickar curbsen rätt.
Äh, det lär man sig efter några ihoptryckta fälgar. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-07-06 10:02

Lust skrev:Det finns fler än Pioneer...

Det var glädjande att se - bortsett från att alla de där fjärrisarna väl daterar sig från 80- eller tidigt 90-tal... :-)

För att inte framstå som alltför mycket trådsabbare får jag väl klämma fram ett fabrikat som gör estetiskt inte helt oacceptabla produkter: NAD. Med lite eltejp över diverse lysdioder går de faktiskt att ha i möblerade rum.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-07-06 15:37

Eltejp över lysdioderna!? Att Jesus & Mary Chain tejpar över logotyper på live-utrustningen kan jag förstå, men lysdioderna på hemma-hifi?? :)

Alltså just det där med ljussättning hos hifi-prylar har jag tidigare framhållit vikten av - när man slår på en apparat så är lampor och dioder väldigt viktiga för mig för att visa att apparaten "lever upp", den besjälas, det uppstår en magi... vilket är särskilt märkbart hos vintage-prylar, där riktiga glödlampor hos VU-mätare och långa upplysta frekvensskalor skapade värme och känsla i hela rummet. Lysdioder har mer av en hi-techkänsla som jag också uppskattar väldigt. IMHO!

En annan gång, på klassresa i Italien satt vi hoptryckta i en hysteriskt liten fiat med löjligt överdimensionerad bilstereo. Jag minns fortfarande de där V-formade effektmätarna med starkt lysande röda dioder som pumpade i takt med dicsomusiken. Utan dessa hade hela upplevelsen bara varit jobbig, nu blev det bara så himla rätt. Pricken över i, s.a.s. :)

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 15:43

Jag gillar inte heller lysdioder.. Vill jag ha lysdioder fulla vardagsrummet så skulle jag köpa nån slinga eller försöka hitta tapeter med inbyggda.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-07-07 00:57

Jo, svart eltejp kan göra underverk för totalupplevelsen. Alla borde pröva! Att appaterna är påslagna kan man kontrollera på annat sätt, till exempel genom att spela en skiva... :-)

Glada hälsningar

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-07 11:44

Min fru gillar detta... :( Tyvärr vinner hon alla verbala slag. :?

Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-07 12:30

meanmachine skrev:Min fru gillar detta... :( Tyvärr vinner hon alla verbala slag. :?

Tyvärr? Det är ju Bose. Vet du inte att det är världens kanske bästa system? :wink:

Edit: smily, ifall någon skulle se den här tråden i framtiden och tro att jag menade allvar. 8O
Senast redigerad av Magnuz 2007-07-08 13:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-07-07 13:27

Bild
helt ok som sovrumsstereo[/quote]
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-08 08:38

Magnuz skrev:Tyvärr? Det är ju Bose. Vet du inte att det är världens kanske bästa system?

:) Kan tänka mig ett som komplement men inte mer än så. Dock är det inte så manligt med så små högtalare.. :oops:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Kent_n

Inläggav Kent_n » 2007-07-08 10:17

Jag upptäckte min nya skivspelare p.g.a av i mitt tycke snygg yttre, så visst tycker jag att det har inverkan..Men det betyder inte att det får vara snyggt med dåligt.Kombinationen är i det här fallet lyckad...

Det ultimala snyggt och bra...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi